[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Deg där blir jag nyfiken på att höra mer om. Har själv en pro plus men har inte hunnit eller tagit mig för att köra någon ”rums korrigering”

Vad har du för högtalare och storlek på rum du ska korrigera efter?
Det är lite hemligt men wiim har något att konkurrera i mot så man får se om det är något att ha
Sen får jag se om den klarar att måla ut ett korrekt tredimensionell bild av en scen så jag måste lyssna in mig på lite referens spelning före och efter då får man en bra bild om det fungerar.

Har själv en pro plus men har inte hunnit eller tagit mig för att köra någon ”rums korrigering”
Har du läst den här

Sicken j-a jungel det är när det kommer till streamers...
De flesta verkar vara appdrivna och endast nätverks streamers.

Den som passar mina behov bäst, som jag har sett hitills är Topping M50, men den tog de bort från marknaden pga "crosstalk" när man lyssnade på musik från en extern hdd.

Fiio SR11 ser initialt lovande ut, tyvärr så verkar det inte finns mycket info om hur stor extern disk den klarar av, vilket för mig är ett krav (gärna större än 2tb)

Så letandet går vidare, om jag inte tröttnar och köper en cd spelare istället... 😅

Efter att ha läst Q&A på denna så är jag inte överdrivet taggad på Audio Pro's nya generation.

Jag hade hoppats på att dom skulle kommunicera nåt i stil med "nu ska vi sluta försöka göra egen mjukvara eftersom vi är rätt kassa på det", men det verkar tyvärr snarare vara motsatsen igen.

Det är ju synd, för ljudet är fan bra.

Efter att ha läst Q&A på denna så är jag inte överdrivet taggad på Audio Pro's nya generation.

Jag hade hoppats på att dom skulle kommunicera nåt i stil med "nu ska vi sluta försöka göra egen mjukvara eftersom vi är rätt kassa på det", men det verkar tyvärr snarare vara motsatsen igen.

Det är ju synd, för ljudet är fan bra.

Deras produkter har väl alltid haft riktigt bra ljud?

Har bara erfarenhet av dem från tiden då de fortfarande gjorde högtalare utan förstärkning (bortsett från subwoofers)
De började väl redan i slutet av 90-talet med högtalare både med och utan inbyggd förstärkning.
Som jag har skrivit här tidigare har jag ett par mer eller mindre såpass gamla aktiva AudioPro-högtalare som jag är riktigt nöjd med
audio-pro-a4-14-mk2-40828_grande.webp

De började väl redan i slutet av 90-talet med högtalare både med och utan inbyggd förstärkning.
Som jag har skrivit här tidigare har jag ett par mer eller mindre såpass gamla aktiva AudioPro-högtalare som jag är riktigt nöjd med

A4.14 håller fortfarande
Kom i kontakt med dem tack vara deras Black och Blue Diamond serier, och senare Avantek (De större modellerna i den senare serien var aktiva)
Även deras Subwoofers från den eran är jag hyffsat bekant med (Hifi & Musik höjde dem till skyarna)

Så letandet går vidare, om jag inte tröttnar och köper en cd spelare istället... 😅
Varsågod, CD spelare med streaming, en fin hörlursförstärkare ingår också. Det enda som stör lite (förutom priset) är möjligen att den inte är Made In Japan (vilket den äldre modellen ND8006 som jag äger är).

Senast ändrad:
Service manual om du inte har.

Bilagor

Varsågod, CD spelare med streaming, en fin hörlursförstärkare ingår också. Det enda som stör lite (förutom priset) är möjligen att den inte är Made In Japan (vilket den äldre modellen ND8006 som jag äger är).

Med tanke på vad som är på ingång och vars prylarna kommer att hamna, så är den för stor... (finns inte en chans i h-e att den får plats)
Men annars hade den varit värd att spana in närmre. :)

Om en inbyggd CD-spelare är viktig finns ju EISA-belönade Eversolo Play för mindre än 9000 SEK
play_01_1.jpg

Men den har inte CD-spelaren särskilt bra placerad
ENNXWKd9WCkzC3iaiZoS6R-1200-80.p.webp

Men en stor o tydlig display
Eversolo-PLAY-Series-Eversolo-PLAY-Streaming-Amp-und-Eversolo-PLAY-Streaming-Amp-CD-Edition-03.webp

Deg där blir jag nyfiken på att höra mer om. Har själv en pro plus men har inte hunnit eller tagit mig för att köra någon ”rums korrigering”

Vad har du för högtalare och storlek på rum du ska korrigera efter?
Test utrustning .
xiomi surfplatta med okänt ljudkort
Dayton Audio imm-6c med kalibrerings fil. omnidirektoral =skall mätas upp i mot tak för att det skall bli rätt med kalibrerings filen och att man får med tak reflexerna (om man har sådana).

Nu har jag endast korrigerat frekvens kurvan eq det är avstängt, (men skall man göra en riktig rumskalibrering så skall det vara med eq kurvor som visar var det är justerat någonstan och vid vilken frekvens)
Vardagsrumet är väl utdämpat med mattor som förhindra golvreflexer på väggar så finns det dämp skivor för att ta hand om första reflexerna från fronthögtalarna och på bakvägg så finns det även dämpskivor för att ta hand om ståndevågor sen det sedvanliga gardiner i tungt ljuddämpande matrial möbler då det är ett vanligt vardagsrum.

Anläggningen är en delad historia men basar och frontar i den tyngre klassen.

Nu kommer jag till inlyssning vilket sker med en cd som inte är komprimerad i loudnes rallyt
så jag valde Led Zeppelin Presence och där körde jag Tea For One som fick rulla genom en Pioneer D6 modifierad av Air studios i London,Så det spåret lyssnade jag in mig på då den fick gå på analog Rca då det är det enda som förförstärkaren har in.

Kalibreringen gjorde först en automatisk där wiim fick välja lite och den visade 2 kurvor jag avlyssnade lite igen på referens spåret ingen större skillnad mot o filtrerad .
Nästa kalibrering så körde jag varje kanal för sig och får en liten skillnad i mellan registret som blir lite åt det mörkare hållet inte lika klart som det ofiltrerade .

Det som är kasst med Wiim och dess rums kalibrering är att det är bara 2 svep och att man mäter endast i lysnings position det borde iallafall varit minst 5 olika mätpositiner för att få kalla sig rums korrigering så kontentan är att det låter sämre med rumskorrigeringen inkopplad så den kopplas ur .

Sen finns det säkert där wiim gör nytta i nått naket och sterilt happy hem där allt vad mattor dämpning är banat men inte i dämpade rum där är wimms korrigerin överflödig.

Jag drog i sär texten så analfabeterna kan läsa det med

Test utrustning .
Dayton Audio imm-6c med kalibrerings fil. omnidirektoral =skall mätas upp i mot tak för att det skall bli rätt med kalibrerings filen och att man får med tak reflexerna (om man har sådana).

Nu har jag endast korrigerat frekvens kurvan eq det är avstängt, (men skall man göra en riktig rumskalibrering så skall det vara med eq kurvor som visar var det är justerat någonstan och vid vilken frekvens)
Vardagsrumet är väl utdämpat med mattor som förhindra golvreflexer på väggar så finns det dämp skivor för att ta hand om första reflexerna från fronthögtalarna och på bakvägg så finns det även dämpskivor för att ta hand om ståndevågor sen det sedvanliga gardiner i tungt ljuddämpande matrial möbler då det är ett vanligt vardagsrum.

Nu kommer jag till inlyssning vilket sker med en cd som inte är komprimerad i loudnes rallyt
så jag valde Led Zeppelin Presence och där körde jag Tea For One som fick rulla genom en Pioneer D6 modifierad av Air studios i London,Så det spåret lyssnade jag in mig på då den fick gå på analog Rca då det är det enda som förförstärkaren har in.

Kalibreringen gjorde först en automatisk där wiim fick välja lite och den visade 2 kurvor jag avlyssnade lite igen på referens spåret ingen större skillnad mot o filtrerad .
Nästa kalibrering så körde jag varje kanal för sig och får en liten skillnad i mellan registret som blir lite åt det mörkare hållet inte lika klart som det ofiltrerade .

Det som är kasst med Wiim och dess rums kalibrering är att det är bara 2 svep och att man mäter endast i lysnings position det borde iallafall varit minst 5 olika mätpositiner för att få kalla sig rums korrigering så kontentan är att det låter sämre med rumskorrigeringen inkopplad så den kopplas ur .

Sen finns det säkert där wiim gör nytta i nått naket och sterilt happy hem där allt vad mattor dämpning är banat men inte i dämpade rum där är wimms korrigerin överflödig.

Jag körde rumskorrigering på min Wiim pro plus kopplad till min Denon AVR 3310 (anno 2009 eller liknande) med Dali Oberon 5 högtalare. Vanligt vardagsrum helt utan någon ljudanpassning. Oklart om det blev bättre än utan, men stängde av resultatet och gjorde en egen justering med Wiims grafiska equalizer, V-format för att boosta höga och låga frekvenser

Om det blev bättre kan ju säkert diskuteras, men det blev ett ljud som passar mig bättre.

Det är som Andrew Robinson (Influencer) brukar avsluta sina videos med, ungefär "the only one that has to like the sound of your audio system is you"

Jag körde rumskorrigering på min Wiim pro plus kopplad till min Denon AVR 3310 (anno 2009 eller liknande) med Dali Oberon 5 högtalare. Vanligt vardagsrum helt utan någon ljudanpassning. Oklart om det blev bättre än utan, men stängde av resultatet och gjorde en egen justering med Wiims grafiska equalizer, V-format för att boosta höga och låga frekvenser

Om det blev bättre kan ju säkert diskuteras, men det blev ett ljud som passar mig bättre.

Det är som Andrew Robinson (Influencer) brukar avsluta sina videos med, ungefär "the only one that has to like the sound of your audio system is you"
Det kan inte vara så att du har igång audyssey i Denonen jag skulle hellre använda det systemet för att få till rummet och stänga av wiims inbyggda .
Jag har lyssnat lite till och klickat fram och tillbaka i dom mätningar jag gjorde det som händer i den manuella mätningen är att basen blir bumling och mellan registret lite grumligt .

Det kan inte vara så att du har igång audyssey i Denonen jag skulle hellre använda det systemet för att få till rummet och stänga av wiims inbyggda .
Jag har lyssnat lite till och klickat fram och tillbaka i dom mätningar jag gjorde det som händer i den manuella mätningen är att basen blir bumling och mellan registret lite grumligt .

Jo, Audyssey är på i AVR:en. Jag ska labba mer vid tillfälle.

Kul med uppföljning och en personlig erfarenhet
Det du har skrivit ovan förstår jag inte riktigt
Det går nämligen utmärkt att kontrollera "eq kurvor som visar var det är justerat någonstan och vid vilken frekvens" hos RoomFit, för den som vill det.
wiim-room-correction-01.webp

Det även enkelt att själv manuellt justera kurvan.
wiim-room-correction-02.webp

Vilka inställningar för RoomFit använde du, målkurva, amplitud och Q? Att släppa lös automatiken över 20-17 kHz med ± 12dB och borde inte behövas i ett rum som redan är ook/bättre än ok.
För ett väldämpat rum skulle jag, förutom att välja målkurvan med omsorg, begränsa frekvensomfånget och inte minst begränsa både amplitud och Q för automatiken.
För mig gjorde det stor skillnad jmf med en fritt lössläppd RoomFit-automatik?

Vi får väl hoppas att de bygger ut RoomFit im framtida SW-uppgraderingar, men tills dess går det ju (relativt) enkelt att själv göra flera mätningar i flera olika positioner och manuellt jämka en kurva till ett välljudande resultat.

<REDIGERAT>
La till bild

Senast ändrad:
Det jag är ute efter är just hur bra är wiim är frisläppt utan att man är inne och rotar runt i programvaran.Där av testet som jag gjorde jag hade kunnat köra fullt ut men för den stora massan utan att justera.
För att använda vissa funktioner i wiim t.e.x Q då Q värdet styr lådan så måste man nästan veta vilket Q värde man har på sina alster eller så får man gå Trail and Error och testa sig fram där det passar att använda sig av ett lägre Q värde desto lägre Q man använder sig av så blir nästan en EQ onödig att använda den kommer bra till användning vid Q 0.8 och uppåt i Disco himmlen.

Om en inbyggd CD-spelare är viktig finns ju EISA-belönade Eversolo Play för mindre än 9000 SEK
play_01_1.jpg

Men den har inte CD-spelaren särskilt bra placerad
ENNXWKd9WCkzC3iaiZoS6R-1200-80.p.webp

Men en stor o tydlig display
Eversolo-PLAY-Series-Eversolo-PLAY-Streaming-Amp-und-Eversolo-PLAY-Streaming-Amp-CD-Edition-03.webp
De är riktigt coola och jag ska läsa på lite om dessa, dottern flyttar snart till egen lägenhet och vet att hon söker en ganska kompakt anläggning men sannolikt vill hon ha både streaming, cd & vinyl.

De är riktigt coola och jag ska läsa på lite om dessa, dottern flyttar snart till egen lägenhet och vet att hon söker en ganska kompakt anläggning men sannolikt vill hon ha både streaming, cd & vinyl.

Det finns riktigt bra kompakta anläggningar från bla Nad (Deras C700)
Vill man dessutom komma billigt undan, så får man vända sig österut (både på gott och ont)
Väljer du det senare alternativet så är ett varningens finger på sin plats. Det är en rejäl djungel, med mycket prylar som är rent skräp.
Med det sagt, så är rekommendationen att kolla på Topping audio, Fiio, Eversolo, SMSL och Fosi audio.
Topping, Fosi och Fiio har sitt huvudsakliga fokus på bärbart eller det som kallas för "desktop hifi" med följd att prylarna är riktigt små och kompakta och där DAP och CD har ett fokus på bärbart.

Jag tycker att sidoinmatningen av CDn är en stor nackdel som kan begränsa möbleringen onödigt mkt. CDn bakom en fällbar display hade varit mkt bättre, men antagligen onödigt fördyrande.

Test utrustning .

Fint att du drog isär texten lite. Särskrivning är kung!
Skämt å sido.
Ditt delade system är det ett system som sprider ljudet brett över hela registret eller mer kontrollerat/begränsar i mellan/diskant området?
Tänker att ett system med kontrollerad/behränsad spridning i mellan och övre registren blir mindre lidande av att rumskorrigeringen i wiimen bara kör två svep.

Korrigerar du hela registret eller har du begränsat det och kör bara upp till en vald frekvens?

Hade för många år sedan en Dspeaker antipoder 2.0. Det lät verkligen skräp när jag korrigerade något över 500hz med den. Men begränsade man korrigeringen att bara köra upp till 500hz så blev det mkt bra. Kanske är lite samma sak med Wiimen.

Fint att du drog isär texten lite. Särskrivning är kung!
Skämt å sido.
Ditt delade system är det ett system som sprider ljudet brett över hela registret eller mer kontrollerat/begränsar i mellan/diskant området?
Tänker att ett system med kontrollerad/behränsad spridning i mellan och övre registren blir mindre lidande av att rumskorrigeringen i wiimen bara kör två svep.

Korrigerar du hela registret eller har du begränsat det och kör bara upp till en vald frekvens?

Hade för många år sedan en Dspeaker antipoder 2.0. Det lät verkligen skräp när jag korrigerade något över 500hz med den. Men begränsade man korrigeringen att bara köra upp till 500hz så blev det mkt bra. Kanske är lite samma sak med Wiimen.
Registret på anläggningen kan man väl säga ligger på 10-18000 Hz har aldrig kollat hur högt diskanten gå men hör bara till ca 16000 Hz.

Jag använder bara ett delnings filter i mellan front och basar delar ca 107 Hz.
Det finns i wiim en beta sak som gör att man kan köra 3 svep när man kör den i manuellt läge
jag testade det och mätningen blev lite bättre men fortfarande inte nöjd då jag vill ha olika positioner på mätmiken annars så blir man ganska låst till en position då det är meningen att det skall skapa någon sorts ljudbubbla.

Så som jag ser det så är det inbyggda rumskorrigeringen i det enklaste slaget men det finns en ljusglimt den inbyggda EQn som har parametrisk EQ och en fast EQ men med den parametriska så kan man leka runt i frekvensbandet ganska ordentligt men ser man på filter delen så på minner den om REW med sina olika filter kombinationer där bör man läsa på vad dom gör så det inte bara står PK på alla filter i wiim.

Fattar. Jag hör till 14khz, halvdöv mao. Som tur är ligger det mesta av musiken en bit under de 14khz.

när jag undrade hur dina högtalare spred mellan-diskantregistret så var det just det där med att bli låst i en ganska begränsad lyssningspossition jag syftade till. Sprider högtalarna smalt i mellan-diskant området blir man redan av det låst till en begränsad lyssningspossition. Då är det kanske inte hela världen att man med wiimen bara får till bra korrigerings resultat inom en lite snävare lyssningspossition.

Har bara dom hastigast lekt med PEQ i Wiim appen och tycker den verkar vettigt utformad , , 10 filter med frekvensområde, gain och Q värde. Tror det kommer bli mer än tillräckligt för mitt behov.
Funkar inte Wiims rumskorrigering kan man skapa egna inställningar efter mätningar i REW och nyttja dess autogenererade förslag på filter.

Mina högtalare sprid dock smalt i de övre registren vilket gör att wiimens rumskorrigering förmodligen duger för just mitt behov.

Fattar. Jag hör till 14khz, halvdöv mao. Som tur är ligger det mesta av musiken en bit under de 14khz.

när jag undrade hur dina högtalare spred mellan-diskantregistret så var det just det där med att bli låst i en ganska begränsad lyssningspossition jag syftade till. Sprider högtalarna smalt i mellan-diskant området blir man redan av det låst till en begränsad lyssningspossition. Då är det kanske inte hela världen att man med wiimen bara får till bra korrigerings resultat inom en lite snävare lyssningspossition.
Man brukar få det bästa ljudet från mitten av högtalarna då man brukar kunna få den scen bild man vill ha när man lyssnar jag vinklar in mina högtalare efter hur brätt dom står och längd till lyssnings positionen och det är bara för att få till en bra ljud scen där man kan se hur det är tänkt med musiker som spelar.
Högtalarna har inga problem med att läga fas ut på 180 grader eller bakom lyssnings position.

Sen är det beroende på hur en högtalare sprider en del är bättre off axis och en del on axis.

Man brukar få det bästa ljudet från mitten av högtalarna då man brukar kunna få den scen bild man vill ha när man lyssnar jag vinklar in mina högtalare efter hur brätt dom står och längd till lyssnings positionen och det är bara för att få till en bra ljud scen där man kan se hur det är tänkt med musiker som spelar.
Högtalarna har inga problem med att läga fas ut på 180 grader eller bakom lyssnings position.

Sen är det beroende på hur en högtalare sprider en del är bättre off axis och en del on axis.
Att högtalarna spelar 180 grader över hela registret är ganska ovanligt. Kanske att Carlsons Ortho akustiska högtalare fixar spridning i närheten av det över dess hela register.
Mina högtalare sprider 100 grader brett och 40 grader vertikalt från diskant/mellan registret vilket får anses som snävt.

Att högtalarna spelar 180 grader över hela registret är ganska ovanligt. Kanske att Carlsons Ortho akustiska högtalare fixar spridning i närheten av det över dess hela register.
Mina högtalare sprider 100 grader brett och 40 grader vertikalt från diskant/mellan registret vilket får anses som snävt.
Aha det var så du tänkte jag tänkte hur dom klarar att lägga ut ett musikstycke.
Vad mina högtalare klarar on axis och off axis har jag inte en aning om men dom sprider bra.

Jag har fått ett störigt fel i Spotify-appen, som nog egentligen funnits där ett tag.

På enheter som stöder både Google Cast och Spotify Connect så jag kan inte längre välja protokoll, utan dom är fast på Google Cast.
Tidigare fanns det "..." man kunde trycka på för att få upp alternativ, men dom är borta nu.

Problemet finns både på min Samsung S23 och sambons S22.
På en äldre Samsung-tablet är det dock som tidigare och fungerar att välja.

Stänger jag av Wifi så försvinner alla Cast-enheter, och då syns multi-enheterna, med Spotify Connect.

Wiim Mini, som inte har Google Cast, syns som Spotify Connect även med Wifi på.

Nån som känner igen?

IMG_20251027_151908.webp

Så, då har de nya leksakerna ankommit, och vars de skall användas är orsaken till varför cd spelaren som @MrSthlm tipsade om, inte får plats. :)
Väntar på XLR kablar och tanken är att de skall paras med Audio Pro CinemaRoom (Front och Sub)

Jag har fått ett störigt fel i Spotify-appen, som nog egentligen funnits där ett tag.

På enheter som stöder både Google Cast och Spotify Connect så jag kan inte längre välja protokoll, utan dom är fast på Google Cast.
Tidigare fanns det "..." man kunde trycka på för att få upp alternativ, men dom är borta nu.

Problemet finns både på min Samsung S23 och sambons S22.
På en äldre Samsung-tablet är det dock som tidigare och fungerar att välja.

Stänger jag av Wifi så försvinner alla Cast-enheter, och då syns multi-enheterna, med Spotify Connect.

Wiim Mini, som inte har Google Cast, syns som Spotify Connect även med Wifi på.

Nån som känner igen?
Har noterat samma sak. Gissar att Spotify gjort så för att spara bandbredd. Det går att avaktivera cast i wiim ultra och på så vis tvinga fram Spotify connect. Men den går automatiskt tillbaka till cast om man aktiverar det igen.

linear power supply= switch-mode power supply= switchat nät aggregat= inget bra för audiofila övningar kan orsaka störningar i kedjan.

Ska du ändå jaga zero ripple power supply är det väl direkt till batteridrift som gäller?

Är ingen direkt fan av de medföljande tegelstenarna, utan är ute efter något som kan leverera mer stabilt för att möjligen få ut det sista ur za3orna (ja, jag har en till på ingång) och för min egna sinnesfrid

Något liknande som ASR emitter II hade varit drömmen (en sådan kostar käpprätt åt h-e för mycket...) då den har både separat strömförsörjning och batteridrift

Söker lite shopingtips så här inför Black Friday.

Vi har ett rum som är typ vardagsrum/matrum/hall, som med lite halvöppen planlösning sitter ihop med TV-rum och kök.

Tidigare har TV-anläggningen använts för allmänt musikspelande, men nu är den inge längre vänd ut ur rummet, så det blir inget vidare bra.

Har bestämt att det där dags för något som kan låta i vardagsrummet. Det är lite svårmöblerat så tror inte det går att få in ett vettigt stereo-par, och det finns heller ingen tydlig "riktning" på rummet.

Tänker nånting som har hyfsat bra spridning i sidled.

Har tillfälligt ställd in en Audio Pro C10, den låter väl rätt ok men lite ansträngd.

Men utrymmet som finns är typ string-hylla, så den har bra storlek.

Vad finns det för liknande alternativ?
Har väl lite gett upp på "färdigsmarta" högtalare, så drömmen är något aktivt, men inbyggs USB-port för att driva en extern puck.

Har tillfälligt ställd in en Audio Pro C10, den låter väl rätt ok men lite ansträngd.

Men utrymmet som finns är typ string-hylla, så den har bra storlek.

Vad finns det för liknande alternativ?
KEF har ju flera olika aktiva högtalare som även skall låta helt ok,
men de kostar en del, särskilt med en basdunkare

Tillbaka
Topp