Deg där blir jag nyfiken på att höra mer om. Har själv en pro plus men har inte hunnit eller tagit mig för att köra någon ”rums korrigering”
Vad har du för högtalare och storlek på rum du ska korrigera efter?
Test utrustning .
xiomi surfplatta med okänt ljudkort
Dayton Audio imm-6c med kalibrerings fil. omnidirektoral =skall mätas upp i mot tak för att det skall bli rätt med kalibrerings filen och att man får med tak reflexerna (om man har sådana).
Nu har jag endast korrigerat frekvens kurvan eq det är avstängt, (men skall man göra en riktig rumskalibrering så skall det vara med eq kurvor som visar var det är justerat någonstan och vid vilken frekvens)
Vardagsrumet är väl utdämpat med mattor som förhindra golvreflexer på väggar så finns det dämp skivor för att ta hand om första reflexerna från fronthögtalarna och på bakvägg så finns det även dämpskivor för att ta hand om ståndevågor sen det sedvanliga gardiner i tungt ljuddämpande matrial möbler då det är ett vanligt vardagsrum.
Anläggningen är en delad historia men basar och frontar i den tyngre klassen.
Nu kommer jag till inlyssning vilket sker med en cd som inte är komprimerad i loudnes rallyt
så jag valde Led Zeppelin Presence och där körde jag Tea For One som fick rulla genom en Pioneer D6 modifierad av Air studios i London,Så det spåret lyssnade jag in mig på då den fick gå på analog Rca då det är det enda som förförstärkaren har in.
Kalibreringen gjorde först en automatisk där wiim fick välja lite och den visade 2 kurvor jag avlyssnade lite igen på referens spåret ingen större skillnad mot o filtrerad .
Nästa kalibrering så körde jag varje kanal för sig och får en liten skillnad i mellan registret som blir lite åt det mörkare hållet inte lika klart som det ofiltrerade .
Det som är kasst med Wiim och dess rums kalibrering är att det är bara 2 svep och att man mäter endast i lysnings position det borde iallafall varit minst 5 olika mätpositiner för att få kalla sig rums korrigering så kontentan är att det låter sämre med rumskorrigeringen inkopplad så den kopplas ur .
Sen finns det säkert där wiim gör nytta i nått naket och sterilt happy hem där allt vad mattor dämpning är banat men inte i dämpade rum där är wimms korrigerin överflödig.
Jag drog i sär texten så analfabeterna kan läsa det med