Motionboard

Eliasvt

Aktiv medlem
Motionboard
När jag cyklar rör jag min rygg, axlar och egentligen hela kroppen någorlunda. Men när jag cyklar hemma på min Elite Trainer, sitter jag helt stilla och det känns inte så bra och inte naturligt.
Nu finns det nånting som heter ’motionboard’ som påstås att lösa problemet.

Någon som har erfarenhet? Eller vd tycker ni om detta?
OBS att den är inte billig!

Motionboard

Motionboard
Det är ju precis problemet: när jag står IRL rör cykeln sig åt vänster och höger, men med en Trainer är cykeln helt statisk, väldigt onaturligt.
Nu var mitt förslag förvisso skämtsamt. Dock beskrev du problemet som att du sitter helt still på trainern. Detta skulle inte vara fallet om du stod upp och trampade.

Jag känner f.ö. igen "problemet". Hade en period då jag snittade typ 1 h/dag trainer på vinterhalvåren. När jag sen kom ut och körde första utepasset på våren hände det ofta att jag efter någon kilometer fick stanna till för att kolla att det inte var något fel på cykeln då den rörde sig så mkt i sidled.

Motionboard
Bortsett från den lite udda känslan första utepasset på våren tyckte jag inte det var något egentligt problem i hur det kändes. Mer i så fall att ståcykling med den trainer jag hade (infästning över snabbkopplingen) gjorde att jag oroade mig för att det inte var så bra för ramen om jag stod upp och bröt. Blev därmed inte något lågkadensnötande ståendes.

Motionboard
För några år sedan körde jag ganska mycket inne pga en skada och då fick jag problem med att det va så statiskt efter 1-1,5h. Jag byggde då en rocker plate som rör sig både i sidled och i längsled, köpte ett kit med axel, fjädrar mm och gjorde plattorna själv. För mig gjorde det stor skillnad, inga problem att köra 5-6h med den.

Motionboard
För mig var det ett större problem att det blev att jag satt mycket på trainern p.g.a. att jag inte ville stå av ovan nämnda skäl. Gick därför över till en spinningcykel där jag utan att oroa mig kan växla mellan att stå och sitta vilket passar mig bättre och dessutom påminner mkt mer om hur jag cyklar ute (mycket ståcykling så fort det går uppför).

Motionboard
Precis vad Tobbe skrev, jag har problem med min rygg och att cykla är väldigt bra för min rygg, men inte när det blir statiskt.
Hitta de en Motionboard från Saris på internet med en massa väldigt positiva reviews, men reviews kan man köpa….
Undrade om det finns någon med erfarenhet med den eller något liknande.

Motionboard
För min del räcker det inte med att cykeln kan röra sig. Jag måste få stå emellanåt för att det ska funka. Gäller även ute. Då själva icke-realismen i att cykeln sitter fast inte är något jag störs så mkt av landade jag på en spinningcykel för innecykling. Den duger bra till det jag vill använda den till och de nackdelar som finns är för mig och mitt användningsområde inte så allvarliga.

Tillbaka
Topp