DIY Rocker plates?

jonte987

Aktiv medlem
DIY Rocker plates?
Någon som håller på med detta? Kanske är helt nödvändigt 2021?
Vet inte om jag har behovet själv men ser rätt nice om man ska stå upp och pressa på.

video

122816796_10220148081104909_1614054718264897005_n.jpg

jonte987

Aktiv medlem
DIY Rocker plates?
Jävla intresse för detta ser jag.🙂
Jag har för dålig koll på vad skit heter på svenska och hur man ska hitta komponenter så jag orkade inte titta vidare själv.
På de finare grejorna går det en axel i mitten med kullager och grejor. Det är säkert inte så noga men jag kan inte springa runt och leta efter grejor jag inte vet vad de heter mitt under brinnande apocalypse.

Idag såg jag dels att många bara använder vibrationsdämpare istället och att man kan bygga en halvlängds variant istället.

Capture.PNG

roller

Aktiv medlem
DIY Rocker plates?
Jävla intresse för detta ser jag.🙂
Jag har för dålig koll på vad skit heter på svenska och hur man ska hitta komponenter så jag orkade inte titta vidare själv.
På de finare grejorna går det en axel i mitten med kullager och grejor. Det är säkert inte så noga men jag kan inte springa runt och leta efter grejor jag inte vet vad de heter mitt under brinnande apocalypse.

Idag såg jag dels att många bara använder vibrationsdämpare istället och att man kan bygga en halvlängds variant istället.

Visa bilaga 456031
Är absolut intresserad! Påbörjade att planera ett sådant projekt, men kom inte längre än så tyvärr. Får antagligen skala ned ambitionsnivån och sikta på något enklare om det ska bli något den närmaste tiden.

skier

Aktiv medlem
DIY Rocker plates?
jag provade bygga en själv med såna här som gångjärn och med tennisbollar som fjädrar https://www.biltema.se/bil---mc/bil...r/motorfasten/gummikudde-universal-2000017974

Funkade väl helt ok förutom att jag tyckte det var svårt att få vikten helt centrerad när jag satt på cykeln, så jag använder den inte längre. Det blev def. bekvämare att sitta längre stunder med den iaf, men jag kör sällan mer än en timme ändå.

jonte987

Aktiv medlem
DIY Rocker plates?
jag provade bygga en själv med såna här som gångjärn och med tennisbollar som fjädrar https://www.biltema.se/bil---mc/bil...r/motorfasten/gummikudde-universal-2000017974

Funkade väl helt ok förutom att jag tyckte det var svårt att få vikten helt centrerad när jag satt på cykeln, så jag använder den inte längre. Det blev def. bekvämare att sitta längre stunder med den iaf, men jag kör sällan mer än en timme ändå.
Just det, man ska ha counter weight och grejor också. Nu har jag precis en sån som på bilden ovan så då kanske det inte behövs om man inte har svänghjul eller vad det heter.

Jag kör inte heller mer än en timme...så det borde kanske stanna vid akademiskt intresse.

jonte987

Aktiv medlem
DIY Rocker plates?
Är absolut intresserad! Påbörjade att planera ett sådant projekt, men kom inte längre än så tyvärr. Får antagligen skala ned ambitionsnivån och sikta på något enklare om det ska bli något den närmaste tiden.
Ja precis. Därför den här lite enklare modellen såg bra ut men som skier säger så kanske den inte funkar med tyngre trainers.

roller

Aktiv medlem
DIY Rocker plates?
Just det, man ska ha counter weight och grejor också. Nu har jag precis en sån som på bilden ovan så då kanske det inte behövs om man inte har svänghjul eller vad det heter.

Jag kör inte heller mer än en timme...så det borde kanske stanna vid akademiskt intresse.
Men det kanske finns en anledning varför man bara cyklar 60 minuter. Med en bra rocker plate kanske man tänker annorlunda. Jag får väl börja med den enklaste versionen, hittade denna på slowtwitch 😀:
IMG_3188.jpg

jonte987

Aktiv medlem
DIY Rocker plates?
Men det kanske finns en anledning varför man bara cyklar 60 minuter. Med en bra rocker plate kanske man tänker annorlunda. Jag får väl börja med den enklaste versionen, hittade denna på slowtwitch 😀:
Visa bilaga 456052
Avsnitten på "Alaska last frontier" varar inte längre?
Jag såg att några ställde det på kuddar och allt möjligt.

Nu fattade jag hur axeln fungerar.
SK20 Aluminum Linear Motion Rail Clamping Guide Support for 20mm Dia Shaft
C20UU 20mm Aluminum Linear Motion Ball Bearing Slide Bushing for CNC
Är det man behöver + axel

128774725_10158825521550498_4434565856030299750_n.jpg

EDIT: På svenska
Linjärt glidblock för 20mm axel. Kullagrad
eller
rörelsekullager Skjutblock Bussning Sc8uu Scs8uu Sc10uu Scs12uu

Senast ändrad:

roller

Aktiv medlem
DIY Rocker plates?
min är en kopia på den här https://www.bikeacces.com/127468127463rocker-plate.html
problemet med balansen för mig tror jag är att vikten inte är fördelad 100% symmetriskt mellan de tre fötterna på trainern (Elite Direto XR) när man sitter på cykeln, så då börjar den luta lite åt sidan. Märkte det först på att alla svettdroppar landade på samma sida om cykeln.
Bra input! Mäta och märka ut tyngdpunkten INNAN man konstruerar och bygger sin rocker plate.

cola

Aktiv medlem
DIY Rocker plates?
Kul att detta kom nu, gick precis med i fb gruppen rocker plate. Letar ff efter den där självklara lösningen men vet ej om jag ska skrota en skateboard eller fixa massa tennisbollar..

jonte987

Aktiv medlem
DIY Rocker plates?
Bra input! Mäta och märka ut tyngdpunkten INNAN man konstruerar och bygger sin rocker plate.
De flesta verkar jobba med counter weight.

Kul att detta kom nu, gick precis med i fb gruppen rocker plate. Letar ff efter den där självklara lösningen men vet ej om jag ska skrota en skateboard eller fixa massa tennisbollar..
Ja, mest aktiva grupp jag sett på FB. Nu har jag inte sett så mycket på FB men det är information overflow. Först idag orkade jag gå igenom det mesta under files i PDF format.

Jag tycker det som saknas är en komponentlista för för Sverige. Nu har vi vibrationsdämparna men vilka bollar ska man gå på?

skier

Aktiv medlem
DIY Rocker plates?
Nåt jag funderade på men aldrig provade var innerslang till skottkärra istf tennisbollar, så kan man ställa in hårdheten lite enklare. Finns oxå på biltema

jonte987

Aktiv medlem
DIY Rocker plates?
Nåt jag funderade på men aldrig provade var innerslang till skottkärra istf tennisbollar, så kan man ställa in hårdheten lite enklare. Finns oxå på biltema
Tror jag såg det på Facebook också. Frågan är hur den expanderar under tryck och hur man kan hålla det i position.

jonte987

Aktiv medlem
DIY Rocker plates?
Jag har en rocker plate I min långtidsplan. Sen ska man ju få fingrarna ut och göra en också...
Gäller att börja i tid med ett så omfattande research arbete. 😀
Känns ändå rimligt enkelt att slänga ihop en 800x800 platta med gummidämpare och innerslangar om andan skulle falla på. En full size med fram/bak rörelse kräver lite mer insats

Freddie L

Aktiv medlem
DIY Rocker plates?
Jag började kolla lite förra säsongen, jag lider på trainern redan efter en halvtimme. Men jag har lagt planerna på is eftersom jag har så lågt i tak att frisyren går i när jag sätter mig upp för att sträcka ut ryggen. Kommer jag 5-10-15cm högre lär det bli svettfläckar i taket.
Så jag följer tråden tills någon postar en lösning med låg bygghöjd. Den med tofflorna gills inte.

jonte987

Aktiv medlem
DIY Rocker plates?
Jag började kolla lite förra säsongen, jag lider på trainern redan efter en halvtimme. Men jag har lagt planerna på is eftersom jag har så lågt i tak att frisyren går i när jag sätter mig upp för att sträcka ut ryggen. Kommer jag 5-10-15cm högre lär det bli svettfläckar i taket.
Så jag följer tråden tills någon postar en lösning med låg bygghöjd. Den med tofflorna gills inte.
Ok, jag har för lågt för militärpress men borde vara en bit kvar sittandes på cykel. Hoppas jag.
Jag vet inte hur högt det blir men 36mm plattor och 40-50 mellanrum kanske?

hm

Aktiv medlem
DIY Rocker plates?
I förgår tog jag en däckkorv och ställde trainern på gick bra tills den gled iväg och allt lutade mer o mer .
Idag pumpade jag upp en innerslang till en standard cykel , la en skiva på som jag sen ställde trainern på .. gick bra, blev även lite rörelse framåt/bakåt tills jag skulle ställa mig upp och trycka på . Då gled framhjulet av sin planka och klungan försvann i ett nafs och blev solocykling till mål ..
Nån dag jag jag göra nått mer mindre provisoriskt.

jonte987

Aktiv medlem
DIY Rocker plates?
Jag tror att det liksom ormolja och marklyft är bra för allt.
Det uppenbara är att gungningen ger mindre ont i kropp och röv. Du måste hålla balansen vilket tydligen aktiverar muskler och du kan stå upp och vräka på i spurten. Fast å andra sidan blir det enligt dcr tvärtom i spurten jämfört med på riktigt.
Jag tror dcr också skrev att fram/bak rörelsen är viktig just när man ställer sig upp.

skier

Aktiv medlem
DIY Rocker plates?
För mig var det dels för att få mindre ont i baken och dels för att vara lite snäll mot cykelramen, borde bli lite mindre krafter i den när den inte sitter helt fast.
Själva sidorörelserna blir inte speciellt naturliga ändå eftersom det "lutar åt fel håll" jämfört med utomhuscykling, så det tyckte inte jag gav något. Skulle jag gjort om det tror jag faktiskt jag hade nöjt mig med en balanskudde (typ som den nedan) med en träplatta ovanpå och sen trainern på det. Det är inga stora rörelser som behövs för att det ska bli bekvämare.

1606805909210.png

jonte987

Aktiv medlem
DIY Rocker plates?
I förgår tog jag en däckkorv och ställde trainern på gick bra tills den gled iväg och allt lutade mer o mer .
Idag pumpade jag upp en innerslang till en standard cykel , la en skiva på som jag sen ställde trainern på .. gick bra, blev även lite rörelse framåt/bakåt tills jag skulle ställa mig upp och trycka på . Då gled framhjulet av sin planka och klungan försvann i ett nafs och blev solocykling till mål ..
Nån dag jag jag göra nått mer mindre provisoriskt.
Två plattor som sitter ihop med dämpare och en slang runt om kanske är bra. Som alternativ till två skottkärreslangar. Frågan är vilka slangar som har rätt tjocklek och jag antar att även gummit ska vara tjockt.

Vernersson

Aktiv medlem
DIY Rocker plates?
Läser kommentarer om att det lutar åt fel håll jämfört med utomhuscykling.
Anledningen till att det gör så är att dämpningen av sidorörelserna är för hård.

Med korrekt (lågt tryck) inställning kommer cykeln att bete sig på "rätt sätt".

Mikva

Aktiv medlem
DIY Rocker plates?
Enligt devisen ”man tager vad man haver” så har jag en Thud Buster på min trainer-cykel. Det är ingen rocker plate men jag intalar mig att sadelrörelsen bidrar till att göra det lite mindre statistik när man sitter ner.
CC5CEE54-F606-4221-97A2-71402412F245.jpeg

skier

Aktiv medlem
DIY Rocker plates?
Nån som funderat nåt mer på en hemmagjord gungplatta?
Jag hittade den här konstruktionen som ser fin ut:

Blir ungefär 1000kr i materialkostnad när jag letar lite snabbt, frågan är om det är värt det? Ser lite lockande ut med framåt-bakåtrörelsen så man kan få till den rätta spurtrörelsen över mållinjen :)

jonte987

Aktiv medlem
DIY Rocker plates?
Nån som funderat nåt mer på en hemmagjord gungplatta?
Jag hittade den här konstruktionen som ser fin ut:

Blir ungefär 1000kr i materialkostnad när jag letar lite snabbt, frågan är om det är värt det? Ser lite lockande ut med framåt-bakåtrörelsen så man kan få till den rätta spurtrörelsen över mållinjen :)
Har du hittat alla komponenter på lämpligt ställe i Sverige eller går du på ebay?
Jag funderar fortfarande om jag ska testa med en enkel platform för bakhjulet med biltema dämpare. Får man inte till framåt-bakåtrörelsen så tror jag inte fulllängd ger nåt ytterligare.

roding

Medlem
DIY Rocker plates?
Någon som har tagit tag i detta? Sjukt sugen men har svårt att hitta fjädrarna i Sverige. Någon som vet vart man kan få tag på dom?

jonte987

Aktiv medlem
DIY Rocker plates?
Någon som har tagit tag i detta? Sjukt sugen men har svårt att hitta fjädrarna i Sverige. Någon som vet vart man kan få tag på dom?
Nej, lite för ambitiöst bygge med fram/bak rörelse för mig just nu. Fjädrarna har jag inte tittat på.
En enkel platta med dämpare och skottkärreslang kan man nog slänga ihop med Biltema grejor

Jag såg också just nån som konverterat en lifeline till front/back. Det kunde kanske vara nåt...

roding

Medlem
DIY Rocker plates?
Har landat i att jag nog struntar i fram och bak rörelsen utan nöjer mig med sida-till-sida
Har hittat allt förutom själva bollarna och är ute efter 4st, uppblåsbara, ca 15cm stora. Någon som har ett bra tips på vart man kan hitta det?

Allt annat är hittat på följande ställen:
Försänkta M10 skruvar: https://materialexperten.se/fastele...exskruv-rostfri-a2/forsankt-rostfri-skruv-m10
Vibrationsdämpare: https://www.kullager.se/product.html/gummidampare-c-50x50-m10
Plywood: https://www.beijerbygg.se/privat/sv...d/k-ply-ce2-18x2500x1200-7-ply-10222500120018
5kg vikt: https://www.nordicfighter.com/skolviktskivor-i-jarn-25mm
Kardborreband för fästning av trainer: https://www.biltema.se/hem/kladvard/kladvardsrullar/kardborreband-2000034649

Sen kanske det tillkommer en glidmatta, lite sprayfärg från biltema och så.

//Roding

jonte987

Aktiv medlem
DIY Rocker plates?
Har landat i att jag nog struntar i fram och bak rörelsen utan nöjer mig med sida-till-sida
Har hittat allt förutom själva bollarna och är ute efter 4st, uppblåsbara, ca 15cm stora. Någon som har ett bra tips på vart man kan hitta det?

Allt annat är hittat på följande ställen:
Försänkta M10 skruvar: https://materialexperten.se/fastele...exskruv-rostfri-a2/forsankt-rostfri-skruv-m10
Vibrationsdämpare: https://www.kullager.se/product.html/gummidampare-c-50x50-m10
Plywood: https://www.beijerbygg.se/privat/sv...d/k-ply-ce2-18x2500x1200-7-ply-10222500120018
5kg vikt: https://www.nordicfighter.com/skolviktskivor-i-jarn-25mm
Kardborreband för fästning av trainer: https://www.biltema.se/hem/kladvard/kladvardsrullar/kardborreband-2000034649

Sen kanske det tillkommer en glidmatta, lite sprayfärg från biltema och så.

//Roding
Förslaget var att testa skottkärreslangar från Biltema. Hittar inga bollar på nätet och inte läge att åka runt och rota.
Jag har väl landat i att jag ska testa med en liten halvbräda med enbart sidorörelse. Nu räknar jag med att hålla mig hemma i Jan - Feb så det får bli efter det.

Lawson

Ny medlem
DIY Rocker plates?
Hej!
Kolla på marin butiker efter bojar till båtar och även till fiskenät,tror det heter garnblåsa eller nåt sånt. Tror även jag sett sånt på jula om jag inte minns fel. Good luck.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer