Cykelås och Belysnings råd sökes

salvion

Aktiv medlem
Hej
Jag kommer hämta en ny cykel nästa vecka som ett komplement till min nuvarande elhoj och såker input på belysning och lås.

På min elhoj använder jag utöver en extra försäkring ett Abus Bordo X-plus 6500 med fäste på flaskplatsen på ramen och det funkar utmärkt och mitt försäkringbolag är nöjd med detta (jag låser bakhjul och ram ihop, sällan eller aldrig i ett fast objekt)
Samt att hojen har ju "inbyggd" belysning.

Den nya cykel behöver då, ett till lås för jag hade inte tänkt flytta låsen, men nu när jag tänker på det så kanske jag bara kan köpa en extra hållare för ramen, om sådana finns?

Vad säger ni om lås? vill helst inte ha det i ryggsäcken då jag pendlar till jobbet 30 km ToR/dag samt att den nya hojen kommer att stå väldigt säker när jag är hemma och på jobbet i ett bevakat garage (hemma låser jag inte cykeln i mitt förråd men alltid på jobbet)
Jag trodde att ovan befintliga lås var det bästa men ser på nätet at det är bra men inte bäste, finns några enorma jättelås som jag är aningen tveksam till, och jag tänker att dels vill jag ju att jag har ett lås som åtminstone avskräcker lite från att ta just min cykel först och täcks av försäkringen.
Så inte större än nödvändigt.
Har ni förslag?

Jag är gammal och hederlig så jag tänker följa regelverket och använda belysning, mest för att synas då jag inte cyklar särskilt mycket där jag behöver belysning för att se

hade en lampa fram och bak för några år sedan men den satt med en likande gummisnodd som gjorde att den satt så pass löst att den enbart funderade för att synas, att rikta den funkade i 10 min sedan vibrerade den ner.
Funderar också på stöld att man troligen behöver ta av och på den varje gång och ju enklar montering ju lättare att stjäla....osv..

Några tips? gärna länkat så att jag hittar rätt

Finns det något du kan låsa fast låset i på jobbet när du inte har cykeln där? Det kan vara ett sätt att slippa ha med dig låset till och från jobbet varje dag.

Jag har Clas Ohlsons bygellås på jobbet så att jag slipper släpa.

När det gäller lysen så skulle jag säga att man vill ha fasta fästen med snabbkoppling för själva lampan. USB-C och batteri för 5 dagars pendling, typ 8 timmar. Jag kör magicshine evo och lezyne.

Den nya cykel behöver då, ett till lås för jag hade inte tänkt flytta låsen, men nu när jag tänker på det så kanske jag bara kan köpa en extra hållare för ramen, om sådana finns?
Kolla med de som säljer det lås du redan har om de kan sälja en extra hållare

Har du en fast plats där du ställer cykeln på jobbet kanske du kan lämna ett lås där?

Jag är gammal och hederlig så jag tänker följa regelverket och använda belysning, mest för att synas då jag inte cyklar särskilt mycket där jag behöver belysning för att se
Om jag kommer ihåg rätt behöver man inte ha belysning på racercyklar dagtid som används för träning eller tävling

Några tips? gärna länkat så att jag hittar rätt
Bra belysning är de StVZO-godkända batterilampor som säljs i Tyskland. Kolla tex hos
I Tyskland anger de ofta ljusstyrkan(eg belysningen) i Lux, jag tycker att 80 Lux är en mininivå, men det finns måånga andra faktorer som gör märkbar skillnad.

Jag är rätt trött på att ta av och på lysen, ärligt talat. Den rutinen är trist.

Jag åbäkade mig med att skruva fast lysena med Hexlox för att slippa att folk plockade. Tills de stal hela cykeln, trots att jag lät den rosta max och till och med förfulade den med färg. Jag borde gått lite hårdare fram och sågat, repat etc. i fälg och ram.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp