Liknelsen haltar. Är du 7-åringen i sammanhanget?
Du startade ju tråden med frågan om det går att köpa cykel utan att provcykla, och svaret du redan fått är: ja, det går alldeles utmärkt.
Du har redan en referenspunkt i din landsvägscykel. Skriv gärna modell, tillverkare och årgång så kan folk här hjälpa dig jämföra geometrier. Datan finns nästan alltid online.
Utgå därifrån och fundera på om du vill sitta lite högre, lägre, längre eller kortare. Det är inte krångligare än så. Tänk bara på att moderna gravelramar sällan låter dig ha styrstammen helt nere mot ramen, så stack/reach ändras lite med spacers. Sadelrörets vinkel påverkar också känslan något, men så länge du sitter rätt i förhållande till veven är det inget att haka upp sig på.
Geometri handlar i slutänden mer om känsla än millimetrar. Kedjestagslängd och liknande påverkar absolut hur cykeln upplevs, men du lär inte märka det på en femminuters parkeringstur ändå. Läs på lite om skillnaderna och avgör vad du tror passar dig bäst.
Själv har jag aldrig provat en cykel som kändes “rätt” direkt. De känns alltid fel först, bara för att de är annorlunda mot vad jag är van vid. Efter några veckor känns den nya helt naturlig och den gamla känns plötsligt konstig och seg i jämförelse.
Du är i analysis paralysis och jag rekommenderar dig att bara släppa det.
Nästan alla cyklar är bra, det viktiga är inte att hitta den perfekta cykeln utan att hitta en som är bra.