Smidiga stänkskärmar barn-mtb, DIY?

n3wton

Aktiv medlem
Tja!

Ungarna cyklar till skola och annat på sina stigcyklar (24 och 26 tum) med ganska breda däck och utan bra skärmfästen. De cyklar dessutom i skogen osv och det fungerar inte med "vanliga" bra heltäckande skärmar utan behöver få till något enklare. Det är inte jättenoga att skvättskyddet är superbra, utan tanken är mest att slippa det värsta flödet från bakdäcket och det som skvätter i ögonen från framdäcket. Fötterna lämnar vi därhän, så att cyklarna fortfarande går att spontancykla i skogen med. De där futuristiska rymdskeppslösningarna med hundra vinklar och vrår som man annars ser på barncyklar lämnar jag gärna därhän - lätta, effektiva och hellre att det böjer sig om de får en smäll än att det flyger plastbitar kors och tvärs (för de kommer få lite stryk kan jag säga..).

Jag har kikat lite på Assavers Win Wing, som ser ganska enkel ut och verkar ta bort det värsta. Är det något att ha? Hur gör man fram?

IMG_0402.webp

Steget till att göra en dylik skräddarsydd lösning själv känns inte så avlägset, men jag saknar delvis tid, delvis inspiration. Någon som har exempelbild på egen eller annans lösning som kan tänkas vara aktuell?

Jag anser mig vara en skärmfinsmakare och har tydliga preferenser när det kommer till mina egna cyklar, men här är jag helt lost. Tipsa mig!😊

Jag kör med en Win Wing på min gruscykel och tycker den funkar ypperligt. Det finns skärmar som skyddar bättre men den är lätt, billig, smidig och sitter fast tillräckligt bra. Jag utgår från att den funkar även på en något mindre cykel men knappast på en typ 16-tummare.

Såndär skärm man fäster på sadelstolpen funkar rätt bra om jag minns rätt. Det var det jag hade när jag som barn på 90-talet skulle ta min coola MTB i aluminium med dämpare till skolan.

Enkelt att ta på/av, lätt att positionera rätt.

Ska de ha dem på permanent kanske någon annan lösning är bättre snyggare dock

Jag har typ såna här på en white 26". Funkar bra bak men inte fram, alldeles för trångt. men går snabbt att ta av.

De kräver i och för sig någon slags fäste, vet inte riktigt vad du menade med "inga bra".

Jag kör Win Wing på bägge mina barns cyklar och tycker de fungerar tillräckligt bra. De flyttas lätt mellan cyklar när de växer men kan även med fördel användas på cykeln till skolan då de har en finurlig skåra som tillåter ett buntband att fungera som lås. Cykeln hålls lätt och jag tar bort skärmen på sommaren. Jag gjorde likadant med vanliga Ass-savers som man sätter i sadelrailsen förut, men de är klart sämre.

Jag avstår framskärm på barnens cyklar. De sparkas bara sönder och gör cykeln ännu tyngre vilket belastar mer för dom än för oss fullvuxna.

Själv kör jag Speedrockers bak vid misär och kan rekommendera den, men de går bara att köpa med framskärmen som är rätt kass så det blir en rätt dyr lösning.

Edit: Yngsta barnet kör 26", vet inte riktigt hur bra den skulle passa på 24", men gissar att den gör det.

Klickade precis hem dessa till min MTB/flat bar gravel/vinterpendlare efter mycket letande.

Har heller inga fästen så ville ha något enkelt men ändå som täcker.

Har själ 29” 2.25, men står att det ska funka till 26” iaf.
Kan återkomma med recension när jag fått dem.

Jag kör med en Win Wing på min gruscykel och tycker den funkar ypperligt. Det finns skärmar som skyddar bättre men den är lätt, billig, smidig och sitter fast tillräckligt bra. Jag utgår från att den funkar även på en något mindre cykel men knappast på en typ 16-tummare.
Jag kör Win Wing på bägge mina barns cyklar och tycker de fungerar tillräckligt bra. De flyttas lätt mellan cyklar när de växer men kan även med fördel användas på cykeln till skolan då de har en finurlig skåra som tillåter ett buntband att fungera som lås. Cykeln hålls lätt och jag tar bort skärmen på sommaren. Jag gjorde likadant med vanliga Ass-savers som man sätter i sadelrailsen förut, men de är klart sämre.

Jag avstår framskärm på barnens cyklar. De sparkas bara sönder och gör cykeln ännu tyngre vilket belastar mer för dom än för oss fullvuxna.

Själv kör jag Speedrockers bak vid misär och kan rekommendera den, men de går bara att köpa med framskärmen som är rätt kass så det blir en rätt dyr lösning.

Edit: Yngsta barnet kör 26", vet inte riktigt hur bra den skulle passa på 24", men gissar att den gör det.
Noterat! Ska kanske köpa en och testa lite hur det fungerar med hjulstorlek. Kanske en för mtb på "stora" cykeln och en för gravelhoj på "lilla".

Bakskärmen känns rent allmänt rätt självklar om win wing passar, medan fram inte är lika enkelt. Eventuellt får de köra utan som de gjort i många år, då jag håller med om problembilden att de mest går sönder om de ska vara så stora att de gör något nytta där..

Såndär skärm man fäster på sadelstolpen funkar rätt bra om jag minns rätt. Det var det jag hade när jag som barn på 90-talet skulle ta min coola MTB i aluminium med dämpare till skolan.

Enkelt att ta på/av, lätt att positionera rätt.

Ska de ha dem på permanent kanske någon annan lösning är bättre snyggare dock
Det är ju helt klart en lösning, men jag tror det är estetiken ihop med att de brukar sitta kors och tvärs på de cyklar man ser till vardags. Barnen är försiktiga med cyklarna, men de är också just barn som kraschar bland stubbar, lägger ner cykeln oförsiktigt när de ska först ner i vattnet eller vad som helst. Tänker att man i de lägena vill ha något ganska mjukt och följsamt istället för något som vrider sig eller spricker.

Jag har typ såna här på en white 26". Funkar bra bak men inte fram, alldeles för trångt. men går snabbt att ta av.

De kräver i och för sig någon slags fäste, vet inte riktigt vad du menade med "inga bra".

Det är just hål vid framgaffelbryggan och sadelstagsbryggan som saknas, så de där kommer dessvärre inte fungera.

IMG_0405.webp

Klickade precis hem dessa till min MTB/flat bar gravel/vinterpendlare efter mycket letande.

Har heller inga fästen så ville ha något enkelt men ändå som täcker.

Har själ 29” 2.25, men står att det ska funka till 26” iaf.
Kan återkomma med recension när jag fått dem.
Tokfula men ser ju funkis ut!☺️

Intressant att veta hur "universala" de är. Om kedjestag och gaffelben inte är placerade "som vanligt" så behöver man ju kunna ställa in vinkeln på något bra sätt, där justeringen håller över tid.

Hoppas de funkar, och uppdatera gärna med bild när du monterat!

Är jag för snål som tänker flexibla skärbrädor från biltema eller ikea i matchande färg, hålgörare och buntband? Man får rätt till storlek och form som man vill ha.

Win wing är svinbra. Du kommer inte ångra ett köp. Fram kan man väl bunta fast en enkel plastskärm. Går lätt att tillverka själv. Skyddar inte fötter och kläder men man slipper iaf få bös i ögonen.

Är jag för snål som tänker flexibla skärbrädor från biltema eller ikea i matchande färg, hålgörare och buntband? Man får rätt till storlek och form som man vill ha.
Exakt det som är min tanke om det blir DIY! De spelar alltid en avgörande roll i mina övriga stänkskärmsäventyr, typ såhär:

IMG_2868.webp

Goa att jobba med och håller i massor av år!

Man kan väl säga att själva "wingen" i en win wing är enkel att få till den vägen, men att bryggan den fästs på är mer krånglig. Jag kan göra en i plåt, men det känns nästan lite lurigt om den får stryk i farten och går emot däck osv. Ett plaststag som istället smäller av eller bara böjer sig är nog bättre i det avseendet.. Saknar inspirationen på den fronten och har inte hittat något dylikt i mina efterforskningar (som består i 10 minuters bildgooglande i morse).

Win wing är svinbra. Du kommer inte ångra ett köp. Fram kan man väl bunta fast en enkel plastskärm. Går lätt att tillverka själv. Skyddar inte fötter och kläder men man slipper iaf få bös i ögonen.

This is the way, förmodligen! Men, en go förlösande bild på egentillverkad superlösning så vallarna brister och inspirationen flödar är fortfarande efterfrågad!😊

Tokfula men ser ju funkis ut!☺️

Intressant att veta hur "universala" de är. Om kedjestag och gaffelben inte är placerade "som vanligt" så behöver man ju kunna ställa in vinkeln på något bra sätt, där justeringen håller över tid.

Hoppas de funkar, och uppdatera gärna med bild när du monterat!
Ja, stänkskärmar till MTB är ju inte direkt guds gåva till designhimlen :LOL:
Jag hoppas att de gör sitt jobb på en cykel utan fästen och att de är lätta att ta på/av.
Återkommer med bilder.

Ja, stänkskärmar till MTB är ju inte direkt guds gåva till designhimlen :LOL:
Jag hoppas att de gör sitt jobb på en cykel utan fästen och att de är lätta att ta på/av.
Återkommer med bilder.
Lite statusuppdatering.
Beställde skärmar 18/9, och skickades 23/9, men nu borta. Så borde kanske posta i Väntar på paket-tråden… 😫
Får se om/när de dyker upp

Efter mycket om och men har nu skärmarna kommit, monterats och testats.
Första paketet kom bort i transport, och fick snabb hjälp och återbetalning av Bikeinn. Beställde nya som kom i fredags.

@n3wton
Relativt enkla att montera, och de känns rejäla. Skyddade bra, men inte från regnet uppifrån 😆 hade varit betydligt blötare utan dem idag.
IMG_6428.webp

Lite off topic här. Köpte 4x sådana 2-pack med mjuka skärbrädor från BilTema för många år sedan. Var en blå och en röd bräda i varje pack, tog de blåa och hade i hemmet, de röda satte jag som stänkskydd på min silvriga '01 Ford Fiesta Zetec S.

Grymt skrap när bilen var fullastad och man skulle till donken eller parkeringshänget. Extra pinsamt och roligt att man hade en baslåda som knappt gick in i skuffen som fick tryckas igen av två personer.

Hä va tider dä! :D

Mudguards finner du på diverse sidor ifrån 30kr till hela 60 kr finns en variation färger å utseenden å de håller nog ett bra tag .

Har inte uppdaterat tråden, men jag köpte ett win wings tillslut. Gravelmodellen, som funkade kanon till den mindre cykeln men tight på den större med 26-tums ganska breda däck. Funkis!

Sen är det ju begränsat hur mycket de faktiskt hjälper, men tar det värsta iallafall! Hade aldrig pendlat själv med annat än fullängdsskärmar, men barn är hårda och flexibla!

Bild kommer vid tillfälle.☺️

Har inte uppdaterat tråden, men jag köpte ett win wings tillslut. Gravelmodellen, som funkade kanon till den mindre cykeln men tight på den större med 26-tums ganska breda däck. Funkis!

Sen är det ju begränsat hur mycket de faktiskt hjälper, men tar det värsta iallafall! Hade aldrig pendlat själv med annat än fullängdsskärmar, men barn är hårda och flexibla!

Bild kommer vid tillfälle.☺️
Det finns en Win Wing MTB sedan ett tag tillbaka som är bredare (upp till 3,0'').

Har en sån på min cykel, 27.5x2.4-däck med bra marginal. Har haft min hela sommaren och det har fungerat väldigt bra, den sitter stadigt genom det mesta om man inte rullar cykeln så pass att stagen faktiskt tar i backen. Men bara att vrida tillbaka och centrera skärmen och bränna vidare :-)

Det finns en Win Wing MTB sedan ett tag tillbaka som är bredare (upp till 3,0'').

Har en sån på min cykel, 27.5x2.4-däck med bra marginal. Har haft min hela sommaren och det har fungerat väldigt bra, den sitter stadigt genom det mesta om man inte rullar cykeln så pass att stagen faktiskt tar i backen. Men bara att vrida tillbaka och centrera skärmen och bränna vidare :-)
Absolut, var mest att det bara fanns gravelversionen lokalt. Tror dock det ska funka - har monterat den lite högt och det är ingen större förlust.😊

Nu verkar tråden vara ganska färdig, men kan rekommendera Zefal M60, har själv använt bakskärmen tidigare och den är snabb att sätta på och ta av, och sitter också riktigt bra.

SKS X-Blade har jag också haft (för ännu längre sedan), och den är rätt värdelös, skitfästen som inte fäster ordentligt.

Nu verkar tråden vara ganska färdig, men kan rekommendera Zefal M60, har själv använt bakskärmen tidigare och den är snabb att sätta på och ta av, och sitter också riktigt bra.

SKS X-Blade har jag också haft (för ännu längre sedan), och den är rätt värdelös, skitfästen som inte fäster ordentligt.
Tack för tips utifrån egna erfarenheter! Nu blir det test av wingwingarna ett tag, men tror i ärlighetens namn att dess enkelhet och någorlunda funktion gör dem ganska ultimata för användningsområdet. Allt blir ändå blött, men barnen har oftast korta cykelvägar och slipper grusigt vattensprut rakt i baken som sen blir jobbigt under skoldagen.

Var nära att bygga en egen version, men tog mitt förnuft tillfånga efter en kort överläggning av förhållandet mellan antal projekt och antalet tillgängliga timmar...😛

Lilla cykeln:

IMG_0609.webp

Stora cykeln:

IMG_0610.webp

Ja, ena barnet har gjort en lömsk parkering inomhus med smutsig cykel, höstlovet till ära. Ska börjas i tid med cyklar inomhus, tydligen..😂

Tillbaka
Topp