Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister

Jag har lyft ganska mycket och ganska länge 🤓.
Men jag är nog mer nöjd över att jag kan få ihop någon sorts kombo nu iaf?
Gjorde 3x10 på 120 och sen en singel på 150 i bänken fredag.
Lördag cyklade jag 9mil grus utan att det kändes så jättejobbigt.
Men räknar med att jag kommer få gå ner i styrka ifall jag vill bli snabb på cykeln 😂
Inget aero med den bringan!

Bilagor

• IMG_6288.webp
    IMG_6288.webp
    23.2 KB · Besök: 23
Jag har lyft ganska mycket och ganska länge 🤓.
Men jag är nog mer nöjd över att jag kan få ihop någon sorts kombo nu iaf?
Gjorde 3x10 på 120 och sen en singel på 150 i bänken fredag.
Lördag cyklade jag 9mil grus utan att det kändes så jättejobbigt.
Men räknar med att jag kommer få gå ner i styrka ifall jag vill bli snabb på cykeln 😂
Mångsidighet är en bra styrka

Eftersom ämnet "mångsidighet" är uppe här nu så passar jag på att tipsa om FM Atlet för den som vill ha ett sätt att mäta sig mot sig själv eller andra. Man kan såklart tycka si och så om hur poängen sätts, men kombinationen av maxstyrka - uthållighetsstyrka - kondition ger väl ett rimlig betyg på i vilken generell grad man är vältränad.

* 1 RM på bänkpress
* maxreps på armhäv (aka. "chins") (handflator bort från dig)
* springa milen

Allt gjort inom 24 timmar, lägre poäng är bättre.

Screenshot 2025-10-21 22.04.19.webp

Utvecklat av svenska försvaret och har funnits med små variationer över åren. Bifogar den senaste versionen (april 2025) som .pdf, med ålderstabeller så man kan jämföra med en yngre version av sig eller andra.

Bilagor

Dagens marklyft, på bild 92,5 (notera mina nya lyftar-dojjor 😆). Fick upp 95 med men tappade stången I samma höjd som den är på bilden så oklart om det "räknas".Visa bilaga 800801
Bra jobbat! Är det greppet som släpper eller var det bara otur? Jag (total lekman/novis) läste någonstans ang mixat grepp/tumlås etc att de är väl bra att undvika vid normal träning om man kan, men vid maxlyft så är iaf mixat grepp en bra ide om det hjälper. För mig gör det skillnad, och jag släppte på prestigen för maxlyften när jag kunde reppa tillräckligt många reps med vanligt grep på 1,5×BW. Då får det vara andra muskler som är den svaga länken. 🙂

Bra jobbat! Är det greppet som släpper eller var det bara otur? Jag (total lekman/novis) läste någonstans ang mixat grepp/tumlås etc att de är väl bra att undvika vid normal träning om man kan, men vid maxlyft så är iaf mixat grepp en bra ide om det hjälper. För mig gör det skillnad, och jag släppte på prestigen för maxlyften när jag kunde reppa tillräckligt många reps med vanligt grep på 1,5×BW. Då får det vara andra muskler som är den svaga länken. 🙂
Jag tror mest det är att jag låser greppet för klent när jag testar nya vikter. På allt under max vet jag ungefär hur hårt jag behöver hålla för att inte tappa stången. Så det är nog mer en vanesak. Mixat grepp har jag testat men gillar inte det eftersom jag får någon konstig sidorotation som gör att det känns som att jag marklyfter med endast halva kroppen. Så jag knegar på med vanligt grepp så länge det går.

Jag nojade ett tag över mixat grepp och körde istället med remmar för att avlasta mina små tösanävar (ej negativ mot flickhänder, avser endast hur icke-grova labbar jag har), må vara att det inte tränar greppstyrka särskilt bra men det är inte min prio när jag kör mark.

Jag nojade ett tag över mixat grepp och körde istället med remmar för att avlasta mina små tösanävar (ej negativ mot flickhänder, avser endast hur icke-grova labbar jag har), må vara att det inte tränar greppstyrka särskilt bra men det är inte min prio när jag kör mark.
Funderar också på remmar någon gång i framtiden men än så länge får det vara ☺️.

Jag kör vanligt upp tills det blir riktigt tungt, sen byter jag till mixat. Det funkar bra för mig i mark, men även jag märker att armvinkeln blir annorlunda och påverkar överkroppen lite vi vridriktning.

Greppstyrka får jag delvis där, men än mer av Farmers Walk, rekommenderas! Det kan bli lite desperata sista metrar där när vikterna är på väg ur händerna och hänger i fingrarna. 🙂

Hade problem med grepp tidigt i styrketräningskarriären, markade med mixat grepp etc. Sen började jag träna inomhusbouldering, hade massiv träningsvärk i underarmarna i något år men sedan dess har greppet aldrig varit ett problem på gymmet. Funkade för mig, funkar nog inte för alla. Men känns väldigt bra och praktiskt, att vara stark i underarmarna känns som något man faktiskt har nytta av i vardagen.

Maxrep i bänkpress, enligt det militära testet ovan, förutsätter nog 'spotter'. Det har jag inte någon. ...Tror ni AI kan hjälpa?
Vad gäller greppet kanske underarmsträning kan hjälpa, såväl som flera repetitioner på lägre vikter. Chins är inte dumt heller i det avseendet. Om du, TinyTempest, är så nära gränsen tycker jag du ska ha tyngsta vikterna närmast dig, för att bli stabilare.
...Käkar du nudlar samtidigt som du lyfter!

Maxrep i bänkpress, enligt det militära testet ovan, förutsätter nog 'spotter'. Det har jag inte någon. ...Tror ni AI kan hjälpa?
Vad gäller greppet kanske underarmsträning kan hjälpa, såväl som flera repetitioner på lägre vikter. Chins är inte dumt heller i det avseendet. Om du, TinyTempest, är så nära gränsen tycker jag du ska ha tyngsta vikterna närmast dig, för att bli stabilare.
...Käkar du nudlar samtidigt som du lyfter!
Haha jepp, så slipper ni bevittna lyftarhakorna.

TinyTempest, är så nära gränsen tycker jag du ska ha tyngsta vikterna närmast dig, för att bli stabilare.
På vilket sätt skulle det bli stabilare?

Tröghetsmomentet bestäms utifrån masscentrums avstånd från rotationscentrum.
1761550774478.webp

Prova lyft en 40kg hantel och vicka/rotera den.
Sen gör du samma sak med en skivstång.

Hade problem med grepp tidigt i styrketräningskarriären, markade med mixat grepp etc. Sen började jag träna inomhusbouldering, hade massiv träningsvärk i underarmarna i något år men sedan dess har greppet aldrig varit ett problem på gymmet. Funkade för mig, funkar nog inte för alla. Men känns väldigt bra och praktiskt, att vara stark i underarmarna känns som något man faktiskt har nytta av i vardagen.
Ifall man klarar sig utan dragremmar är det ju toppen, och greppstyrka är verkligen användbart. Men man kan ju börja använda remmar när greppet börjar tryta, och sen komplettera med greppträning.
Det är ju så trist att inte klara av lika många reps i t.ex mark för att greppet inte hänger med. Då hämmar man ju ryggens utveckling istället

Funderar också på remmar någon gång i framtiden men än så länge får det vara ☺️.

Mixat grepp när det blir tungt.
Magnesium är nästan ett måste när man börjar komma upp på sitt max. (Flytande är helt ok dammar något mindre med)

Remmar har jag aldrig använt och kommer inte göra det heller. Men det gör man som man vill såklart :) Markstrumpor är rätt trevligt och ett bälte som ger bra tryck.

Men greppet får man inte skoja bort när vikterna skenar. Nyp uta He*vete och ta ett andetag och spänn magen så du blir hård som Sten.

Lycka till

Senast ändrad:
Mixat grepp när det blir tungt.
Magnesium är nästan ett måste när man börjar komma upp på sitt max. (Flytande är helt ok dammar något mindre med)

Remmar har jag aldrig använt och kommer inte göra det heller. Men det gör man som man vill såklart :) Markstrumpor är rätt trevligt däremot och ett bälte som ger bra tryck.

Men greppet får man inte skoja bort när vikterna skenar. Nyp uta He*vete och ta ett andetag och spänn magen så du blir hård som Sten.

Lycka till
Tänkte ta till alla de knepen (utom mixat grepp, det är av någon anledning jätteknepigt för mig) efterhand som jag känner att det tar stopp. Men än så länge har jag inte planat av helt viktmässigt så jag fortsätter utan tillbehör lite till så att säga 😆. Har egentligen inte så bråttom att öka vikterna i marklyft. 100 hade varit kul att klara i år men det är inte hela världen om det dröjer. Vill helst inte skada mig.

Tack ☺️

Eftersom ämnet "mångsidighet" är uppe här nu så passar jag på att tipsa om FM Atlet för den som vill ha ett sätt att mäta sig mot sig själv eller andra. Man kan såklart tycka si och så om hur poängen sätts, men kombinationen av maxstyrka - uthållighetsstyrka - kondition ger väl ett rimlig betyg på i vilken generell grad man är vältränad.

* 1 RM på bänkpress
* maxreps på armhäv (aka. "chins") (handflator bort från dig)
* springa milen

Allt gjort inom 24 timmar, lägre poäng är bättre.

Visa bilaga 800009

Utvecklat av svenska försvaret och har funnits med små variationer över åren. Bifogar den senaste versionen (april 2025) som .pdf, med ålderstabeller så man kan jämföra med en yngre version av sig eller andra.

Ganska mesiga tester, är man exempelvis rätt bra på att springa milen blir det inte så himla svårt med resten för att klara guld menar jag (om jag nu tolkade dessa uträkningar rätt...).

Kan vem som helst utföra dessa prover och beställa en FM Atlet t-shirt eller man måste vara inom det militära?

Ah, rtfm

"Ett officiellt FM Atlettest kan genomföras av personal med tillsvidareanställning i
FM, kadetter och värnpliktiga* med ett intervall av ett testtillfälle per sexmånadersperiod."

Senast ändrad:
På vilket sätt skulle det bli stabilare?

Tröghetsmomentet bestäms utifrån masscentrums avstånd från rotationscentrum.
Visa bilaga 800825
Prova lyft en 40kg hantel och vicka/rotera den.
Sen gör du samma sak med en skivstång.

Ifall man klarar sig utan dragremmar är det ju toppen, och greppstyrka är verkligen användbart. Men man kan ju börja använda remmar när greppet börjar tryta, och sen komplettera med greppträning.
Det är ju så trist att inte klara av lika många reps i t.ex mark för att greppet inte hänger med. Då hämmar man ju ryggens utveckling istället
Så exakt precis blick absolut stilla står man inte. Varje litet darrning på "mitten" får större moment i periferin.

Så exakt precis blick absolut stilla står man inte. Varje litet darrning på "mitten" får större moment i periferin.
det är ett hjärnspöke.

Vi pratar 1rm marklyft under 100kg med SL stång. Det finns ingen anledning att börja bängla med att flytta runt vikterna för stabilitet.

Ganska mesiga tester, är man exempelvis rätt bra på att springa milen blir det inte så himla svårt med resten för att klara guld menar jag (om jag nu tolkade dessa uträkningar rätt...).
Ha, du inser vad de orden leder till va? Vad får gubben (inget illa ment, vi är typ grovt i liknande ålder har jag förstått) själv på testet? :-D Jag gick som 49-åring nyss i höstas in på 128 (brons för en 18-34-åring). Det är såklart lättslaget för många, men jag är ändå ganska nöjd (inte sprungit mycket på senar år och notoriskt ostark).

Men visst, det är inget VM direkt. Jag gissar att det är avsett som en motivator för att få folk i försvarsmakten att hålla igång mångsidigt. Då är det väl lite av en utmaning, men för många inte svårt, att nå medalj. Att nå hela vägen till guld är ett bevis på att man är riktigt dugligt tränad för Försvarsmaktens allmänna krav. Vad som krävs för de riktigt fysiska tjänsterna är nog något annat. Det kräver ändå t.ex. sub 39 på milen, 100 kg i bänkpress och 20 chins samma dag. Det är inte jättemånga ur en population som snyter det ur näsan ändå, väl?

Det är inte på långa vägar så selektivt att det med medaljerna duger till att sortera ut toppeliten men räknar man poäng, dvs jämför -17 med +3 etc. så kan man ju se "vem som är mest vältränad" även bland de riktigt vältränade. Man blir nyfiken på vad rekordet är? Här är en från militära skidskyttelandslaget som fick 36p år 2019 (men på inget sätt hävdar att det skulle vara rekord). https://www.simonhallstrom.se/fm-atlet-test/

Oavsett, jag tycker det var en kul inblick i något enkelt för att kunna se en lite övergripande bild på hur långt förfallet av kroppen gått med åldern.

Väntar på dina siffror så kan vi två och alla andra kan börja killmäta. ;-)

Ha, du inser vad de orden leder till va? Vad får gubben (inget illa ment, vi är typ grovt i liknande ålder har jag förstått) själv på testet? :-D Jag gick som 49-åring nyss i höstas in på 128 (brons för en 18-34-åring). Det är såklart lättslaget för många, men jag är ändå ganska nöjd (inte sprungit mycket på senar år och notoriskt ostark).

Men visst, det är inget VM direkt. Jag gissar att det är avsett som en motivator för att få folk i försvarsmakten att hålla igång mångsidigt. Då är det väl lite av en utmaning, men för många inte svårt, att nå medalj. Att nå hela vägen till guld är ett bevis på att man är riktigt dugligt tränad för Försvarsmaktens allmänna krav. Vad som krävs för de riktigt fysiska tjänsterna är nog något annat. Det kräver ändå t.ex. sub 39 på milen, 100 kg i bänkpress och 20 chins samma dag. Det är inte jättemånga ur en population som snyter det ur näsan ändå, väl?

Det är inte på långa vägar så selektivt att det med medaljerna duger till att sortera ut toppeliten men räknar man poäng, dvs jämför -17 med +3 etc. så kan man ju se "vem som är mest vältränad" även bland de riktigt vältränade. Man blir nyfiken på vad rekordet är? Här är en från militära skidskyttelandslaget som fick 36p år 2019 (men på inget sätt hävdar att det skulle vara rekord). https://www.simonhallstrom.se/fm-atlet-test/

Oavsett, jag tycker det var en kul inblick i något enkelt för att kunna se en lite övergripande bild på hur långt förfallet av kroppen gått med åldern.

Väntar på dina siffror så kan vi två och alla andra kan börja killmäta. ;-)

Pratade med vän i FM som sa att det var en grej att komma under 0 poäng. Var inte helt ovanligt

För guld skulle jag behöva 55 poäng (35+)
Jag får väl se hur eländigt det blir när jag provar springa en mil.
4*X-150-2*12=55 så ifall jag klarar milen på 57 minuter blir det guld.

I dagsläget har jag sprungit 1km som längst efter skadorna. 6.30 tempo med 130 i puls.
Uppdaterar till våren om jag har fått FM-guld eller gubbvad 😂

Pratade med vän i FM som sa att det var en grej att komma under 0 poäng. Var inte helt ovanligt

För guld skulle jag behöva 55 poäng (35+)
Jag får väl se hur eländigt det blir när jag provar springa en mil.
4*X-150-2*12=55 så ifall jag klarar milen på 57 minuter blir det guld.

I dagsläget har jag sprungit 1km som längst efter skadorna. 6.30 tempo med 130 i puls.
Uppdaterar till våren om jag har fått FM-guld eller gubbvad 😂
Om du tar löptiden multiplicerat med 5 så blir det rätt. Så du behöver under 46 minuter om du klarar bänk och armhäv enligt din beräkning.

Om du tar löptiden multiplicerat med 5 så blir det rätt. Så du behöver under 46 minuter om du klarar bänk och armhäv enligt din beräkning.
helt rätt! Jag som läste fel
Då kommer det här bli jättejobbigt 😂

PB bänk är 160 och milen 42. Men det är gamla meriter och inte på samma dag

För övrigt för mig som är mycket starkare i pull (armhäv) än push (bänk) tycker jag att man får alldeles för lite poäng för armhäven. Vart vänder jag mig för att klaga på modellen? :unsure:

Nu är jag inne på att köpa skivstång igen.. Är det någon nackdel med en 180 cm istället för vanliga 220 cm? Har insett att 220 är rätt långt i mitt "gymrum" så 180 kanske är smidigare.

"Ställningen" är redan byggd av två reglar i väggen, 2TUM5. Men la på en bit av ett 230 cm långt räcke och insåg att det kändes väl trångt. Så funderar på att satsa på en 180 stång istället.
Osäker på hur lång min är men den är nog 150? 180? Någon lite mindre variant från Xxl. Fick inte plats med mer. Det är tyvärr lite tight för bänkpress. Stången räcker men med rack blir det lite lite tight. Annars bara smidigt 👍 man vill inte att det ska kännas trångt. Men nu är jag så vek i överkroppen att bänk inte är aktuellt. Och när det blir det får det kanske bli hantel.

Osäker på hur lång min är men den är nog 150? 180? Någon lite mindre variant från Xxl. Fick inte plats med mer. Det är tyvärr lite tight för bänkpress. Stången räcker men med rack blir det lite lite tight. Annars bara smidigt 👍 man vill inte att det ska kännas trångt. Men nu är jag så vek i överkroppen att bänk inte är aktuellt. Och när det blir det får det kanske bli hantel.
Är det en "vanlig" skivstång för 50 mm vikter? Ja det finns visst ännu kortare än 180 såg jag

Skolstång är väl så där. Kanske finns i olika längder men några bänkar/stänger är väldigt för smala.

25mm går kanske att leva med men roterar biten där vikterna sitter?

Edit, verkar finnas 120-180cm. Frågan blir då hur bred bänken är. Jag har testat en som var smalare än mitt grepp

Mixat grepp är perfekt om man vill ha sin biceps uppe i armhålan. 😳

Jag skulle inte oroa mig.

Sett så otroooligt många lyft med mixat grepp genom åren. Dom gånger en sena rykt har det varit väldigt starka människor som pushat sina gränser väldigt länge.

Däremot skulle jag kanske lägga in lite kronlyft nu bara för att vänja dig med högre vikt på stången. Är du på 95kg nu så kommer du lätt klara 100 innan nyår!

Sett så otroooligt många lyft med mixat grepp genom åren. Dom gånger en sena rykt har det varit väldigt starka människor som pushat sina gränser väldigt länge.
Jag antar att få är starka nog att dra av sin egen biceps? Sker det i samband med marklyft rör det sig ju om att av misstag aktivt hålla emot utsträckningen av armbågen, som ju skall vara rak. Känns som at risken isf, återigen för väldigt starka personer, är större i samband med maxning på bicepscurl, om någon nu sysslar med sånt.

Jag antar att få är starka nog att dra av sin egen biceps? Sker det i samband med marklyft rör det sig ju om att av misstag aktivt hålla emot utsträckningen av armbågen, som ju skall vara rak. Känns som at risken isf, återigen för väldigt starka personer, är större i samband med maxning på bicepscurl, om någon nu sysslar med sånt.
Nja, bicepscurl då lyfter du ju väldigt låga vikter relativt till marklyft. Skillnad på att försöka curla 40 kg jämfört med att dra 200 kg i mark och råka aktivera biceps i fel läge. Jag skulle hellre köra med remmar än att byta grepp. Blir ju också risk för en asymmetri om man kör mixat grepp.

Ett bra tips för att få mer grepp som jag själv kört är att sätta upp en marklyftsstång på ett par pelare så man slipper ta den från marken och sen försöka hålla stången så länge man kan. Kör man detta någon gång i veckan blir man snabbt mycket starkare i greppet och väldigt överförbart till övningen marklyft också då det är samma stång och grepp man håller i, till skillnad från tex farmer walks eller andra greppövningar.

Om man vill vara au naturale alltså och inte köra remmar. Finns inget pinsamt med att köra remmar tycker jag. Det är musklerna som ska jobba, inte händerna.

Edit: Kronlyft heter det! Som jag såg att någon här redan tipsat om. Eller ”rack pulls” på engelska.

IMG_1397.webp

Däremot skulle jag kanske lägga in lite kronlyft nu bara för att vänja dig med högre vikt på stången. Är du på 95kg nu så kommer du lätt klara 100 innan nyår!
Instämmer sen har vissa en förmåga att få ett litet ryck i starten för armarna är inte helt utsläppta, det ska man passa sig för med tanke på bicepssenan.

Mixat grepp är perfekt om man vill ha sin biceps uppe i armhålan. 😳

Nja, det sägs så, och det finns de som drabbats. Men jag har inte sett någon riktig statistik på att det faktiskt är en ökad risk, och även om den skulle vara ökad huruvida den är tillräckligt stor för att oroa sig för. Alla alternativen för grepp vid marklyft har sina för- och nackdelar.

Tillbaka
Topp