Ha, du inser vad de orden leder till va? Vad får gubben (inget illa ment, vi är typ grovt i liknande ålder har jag förstått) själv på testet? :-D Jag gick som 49-åring nyss i höstas in på 128 (brons för en 18-34-åring). Det är såklart lättslaget för många, men jag är ändå ganska nöjd (inte sprungit mycket på senar år och notoriskt ostark).
Men visst, det är inget VM direkt. Jag gissar att det är avsett som en motivator för att få folk i försvarsmakten att hålla igång mångsidigt. Då är det väl lite av en utmaning, men för många inte svårt, att nå medalj. Att nå hela vägen till guld är ett bevis på att man är riktigt dugligt tränad för Försvarsmaktens
allmänna krav. Vad som krävs för de riktigt fysiska tjänsterna är nog något annat. Det kräver ändå t.ex. sub 39 på milen, 100 kg i bänkpress och 20 chins samma dag. Det är inte jättemånga ur en population som snyter det ur näsan ändå, väl?
Det är inte på långa vägar så selektivt att det med medaljerna duger till att sortera ut toppeliten men räknar man poäng, dvs jämför -17 med +3 etc. så kan man ju se "vem som är mest vältränad" även bland de riktigt vältränade. Man blir nyfiken på vad rekordet är? Här är en från militära skidskyttelandslaget som fick 36p år 2019 (men på inget sätt hävdar att det skulle vara rekord).
https://www.simonhallstrom.se/fm-atlet-test/
Oavsett, jag tycker det var en kul inblick i något enkelt för att kunna se en lite övergripande bild på hur långt förfallet av kroppen gått med åldern.
Väntar på dina siffror så kan vi två och alla andra kan börja killmäta. ;-)