[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Ska passera 20 km på 54:31 om han ska vara i fas med förra årets tid vid jämn fart. Sen kan det ju finnas möjlighet att ta lite om krafterna till en spurt finns kvar.

Nästan lika mycket efter målgång som under loppet.

Fattar att de kanske inte har jätteresurser att lägga på en massa kameror men för en svensk blev det lite trist att få se så lite av det som hände bakom Kejelcha.

Angående 56:42-tiden, är det något som är "skumt" med den eller tar det bara lång tid att få rekord godkända? Loppet gick ju i februari.

Senast ändrad:
Angeånde 56:42-tiden, är det något som är "skumt" med den eller tar det bara lång tid att få rekord godkända? Loppet gick ju i februari.
Oklart för mig. Det brukar ta lång tid att ratificera rekord (Pihlström satte svenska rekord i juni som inte är ratificerade än), men 8 månader är länge. Men jag kan inte hjälpa att se tiden som... möjlig att ifrågasätta... då den är 48 sekunder bättre än vad någon annan någonsin gjort. 🤷

En snabb koll på Wikipedia säger mig att
1 lopp har sprungits på 56:42-57:29 (41 sekunder)
19 lopp har sprungits på 57:30-58:11 (41 sekunder)
Men det är ju inga bevis på något, och en viss ketchupeffekt är ju väntad när det gäller topp vs. nästan topp.

Senast ändrad:
Jo, det var ju en anmärkningsvärd förbättring.

F.ö., är det ju 47 sekunder mellan 56:42-57:29, så jämförelsen borde väl göras med 57:30-58:17? Ger i så fall enligt IAAFs lista 20 lopp (innan idag) i det intervallet (varav 15 gjorda i Valencia!).

Tydligen en del motvind på slutet.

För att kontrastera mot eliten så var jag i Bokskogen/Bara/Torup idag och sprang Yddingeloppet. 12 km på typ elljusspårsunderlag/barnvagnsvänlig stig. Väldigt trevligt. Enda missen var att starten gick fem min före utsatt tid(!) Jag kom in i fållan 5:20 före utsatt tid...

Personligen springer jag sällan tävlingar utan karta eller matstopp, så det var lite oklart vad jag kunde förvänta mig. Hoppades på under timmen, men högg mig fast i en bra rygg och kom in på 56-nånting, så det var ju kul.

Hunden, Kullamannen-deltagare och Kullaberg i dimman på andra sidan viken vid 9 i morse. Glest mellan tävlande som i alla fall hade tur med vädret, det brukar tätna med folk framåt lunch.

IMG_1588.webp

Hunden, Kullamannen-deltagare och Kullaberg i dimman på andra sidan viken vid 9 i morse. Glest mellan tävlande som i alla fall hade tur med vädret, det brukar tätna med folk framåt lunch.

Om jag kopplar det rätt så springer löparna i huvudklassen 173 km (eller om det nu är 171)??? :unsure:

Hur kuperat är det egentligen, det totala 2300 hm på 173 km kanske är "medel" i sammanhanget men det kanske är jäkliga (branta) backar som gör det värre än antal hm?

I början när jag började läsa om ultra så tänkte jag att "Oj, lopp på mellan 5-10 mil måste ju vara jättejobbigt." men de springer alltså drygt 170 km? 🥲

1761997258346.webp

Senast ändrad:
Om jag kopplar det rätt så springer löparna i huvudklassen 173 km (eller om det nu är 171)??? :unsure:

Hur kuperat är det egentligen, det totala 2300 hm på 173 km kanske är "medel" i sammanhanget men det kanske är jäkliga (branta) backar som gör det värre än antal hm?

I början när jag började läsa om ultra så tänkte jag att "Oj, lopp på mellan 5-10 mil måste ju vara jättejobbigt." men de springer alltså drygt 170 km? 🥲

Visa bilaga 801733
Japp längsta är 173 km i år. Det är kuperat i början (Kullabergs naturreservat) och på slutet (Hallandsåsen), däremellan är det väl en fem-sju mil platt längs kusten.

Jag brukar gå ner och heja på förmiddagen, då finns det en del hålögda blickar bland de som startade på kvällen innan.

Japp längsta är 173 km i år. Det är kuperat i början (Kullabergs naturreservat) och på slutet (Hallandsåsen), däremellan är det väl en fem-sju mil platt längs kusten.

Jag brukar gå ner och heja på förmiddagen, då finns det en del hålögda blickar bland de som startade på kvällen innan.
Oavsett exceptionellt imponerande, det längsta jag sprungit i en följd utan paus är drygt 30 km. 🥲 😅 (runt 30 km har jag iofs avverkat en jäkla massa ggr)

I mitt nästa liv kanske. :unsure:

Jag undrar lite hur mycket dessa supermän/kvinnor (seriösa ultralöpare) loggar per år? :unsure: :unsure: :unsure: Själv kommer jag vara jäkligt nöjd om jag når upp till 200 mil löpning i år (och ca 1200-1300 mil cykling inkl. Zwiftmil). 😅

Kanske också är så att vissa av dessa superpersoner inte loggar otroligt mycket mil per år men att de har en förmåga att pressa sig själva helt e x t r e m t mycket på tex 100 miles lopp med perfekt genomförd taktik samt kost/energi. Sedan är jag medveten om att snitthastigheten på ultra blir långsam för de flesta. Om jag tolkar det rätt så hade vinnaren på Kullamannen ett snitt på ca 5:43 tempo men det är väl inkluderat vilotid (vilket enbart verkar varit ca 02:40 minuter totalt). Sedan påverkades självklart hans tempo mycket av terrängen och annat. Tex verkar han avverkat de första 11,9 kilometrarna i ett 4:20 min/km tempo (enbart 29 hm på den sträckan). Sedan verkar sträckan mellan tex 11,9 km - 27,2 km vara knallhård och då sjönk tempot självklart massvis (till ca 6:23 min/km) men så är det ju med terränglöpning.

Det är hur som helst imponerande vad människokroppen klarar av.

Senast ändrad:
Oavsett exceptionellt imponerande, det längsta jag sprungit i en följd utan paus är drygt 30 km. 🥲 😅 (runt 30 km har jag iofs avverkat en jäkla massa ggr)

I mitt nästa liv kanske. :unsure:

Jag undrar lite hur mycket dessa supermän/kvinnor (seriösa ultralöpare) loggar per år? :unsure: :unsure: :unsure: Själv kommer jag vara jäkligt nöjd om jag når upp till 200 mil löpning i år (och ca 1200-1300 mil cykling inkl. Zwiftmil). 😅

Kanske också är så att vissa av dessa superpersoner inte loggar otroligt mycket mil per år men att de har en förmåga att pressa sig själva helt e x t r e m t mycket på tex 100 miles lopp med perfekt genomförd taktik samt kost/energi. Sedan är jag medveten om att snitthastigheten på ultra blir långsam för de flesta. Om jag tolkar det rätt så hade vinnaren på Kullamannen ett snitt på ca 5:43 tempo men det är väl inkluderat vilotid (vilket enbart verkar varit ca 02:40 minuter totalt). Sedan påverkades självklart hans tempo mycket av terrängen och annat. Tex verkar han avverkat de första 11,9 kilometrarna i ett 4:20 min/km tempo (enbart 29 hm på den sträckan). Sedan verkar sträckan mellan tex 11,9 km - 27,2 km vara knallhård och då sjönk tempot självklart massvis (till ca 6:23 min/km) men så är det ju med terränglöpning.

Det är hur som helst imponerande vad människokroppen klarar av.
Man behöver inte träna supermycket för att klara av ett ultralopp. Speciellt inte kortare ultradistanser. Vill man däremot vinna så får man ligga i, så klart. Sporten har professionaliserats rätt mycket på senare år och fler snabba ungtuppar har gått direkt till ultralöpning utan att passera kortare distanser först.

Är i gbg i annat ärende och passade på att kubba Finalloppet 19 km i Skatås. Fint lopp, fint väder och kul att återuppleva mina gamla hoods.

Förberedelserna var suboptimala med både träningsbelastning och energiintag så känslan i kroppen var seg som sirap.

Men rekommenderar verkligen loppet. Proffsigt fenomfört och fin natur.

Kanske också är så att vissa av dessa superpersoner inte loggar otroligt mycket mil per år men att de har en förmåga att pressa sig själva helt e x t r e m t mycket på tex 100 miles lopp med perfekt genomförd taktik samt kost/energi.
Antar att det beror lite på vilken typ av ultralöpning man diskuterar. Finns ju extremer även inom den extremen såsom lopp som är så långa att bara genomförandet ger en rätt skaplig årsdos:

Ett dygn efter starten av Kullamannen 100 Miles har 65 av 650 deltagare gått i mål. 301 har brutit.

Som jag ser det är det ett test av mental viljestyrka snarare än fysisk form. Därför finns det många som tränat mycket som bryter och vissa som tränat relativt lite som tar sig i mål år efter år.

Jag har i år tränat för lite och med flera avbrott och varit sjuk till och från i oktober. Dessutom ganska mycket stress senaste veckorna. Då fanns det inte tillräckligt med marginal och vilja när det blev svårt. Började må riktigt dåligt och fick inte i mig varken vätska eller energi. Promenerade i drygt 2 mil med förhoppning att situationen skulle vända men bröt efter 67 km. Hade jag velat kunde jag fortsatt i samma tempo i ytterligare drygt 20 timmar och hunnit till målet inom maxtiden, men motivationen till det fanns inte.

Hade det varit 100 km hade jag nog bitit ihop sex timmar till och nått målet.

Ett dygn efter starten av Kullamannen 100 Miles har 65 av 650 deltagare gått i mål. 301 har brutit.

Som jag ser det är det ett test av mental viljestyrka snarare än fysisk form. Därför finns det många som tränat mycket som bryter och vissa som tränat relativt lite som tar sig i mål år efter år.

Jag har i år tränat för lite och med flera avbrott och varit sjuk till och från i oktober. Dessutom ganska mycket stress senaste veckorna. Då fanns det inte tillräckligt med marginal och vilja när det blev svårt. Började må riktigt dåligt och fick inte i mig varken vätska eller energi. Promenerade i drygt 2 mil med förhoppning att situationen skulle vända men bröt efter 67 km. Hade jag velat kunde jag fortsatt i samma tempo i ytterligare drygt 20 timmar och hunnit till målet inom maxtiden, men motivationen till det fanns inte.

Hade det varit 100 km hade jag nog bitit ihop sex timmar till och nått målet.
Väl kämpat. Har gjort ungefär det samma i andra lopp. Ibland känner man bara att det räcker.

Som de säger "Ultralöpning är 50 procent mentalt och resten sitter i huvudet."

Väl kämpat. Har gjort ungefär det samma i andra lopp. Ibland känner man bara att det räcker.
Tack! Det svängde väldigt fort den här gången mellan känslan att det här kan jag göra hur länge som helst till att nu räcker det. Tyvärr svängde det aldrig tillbaka som det har gjort några andra gånger.
Som de säger "Ultralöpning är 50 procent mentalt och resten sitter i huvudet."
Precis! Och utöver det är det mängder av praktiska småsaker som vid normala sträckor inte hinner ställa till det för mycket, t.ex. skavsår och kalla händer. Och kanske lite löpträning.

Tack! Det svängde väldigt fort den här gången mellan känslan att det här kan jag göra hur länge som helst till att nu räcker det. Tyvärr svängde det aldrig tillbaka som det har gjort några andra gånger.

Precis! Och utöver det är det mängder av praktiska småsaker som vid normala sträckor inte hinner ställa till det för mycket, t.ex. skavsår och kalla händer. Och kanske lite löpträning.

Strarkt kämpat oavsett. 💪 Du ställde upp i 100 miles alltså? Har du grejat det tidigare? Ungefär hur mycket mil på årsbasis hade du loggat innan start? Om det blev mindre än vanligt i år pga av orsaker så är jag ändå nyfiken på ungefär hur mycket du brukar försöka ha i ryggen inför denna typ av mera extrema ultralopp (100 miles).

Strarkt kämpat oavsett. 💪 Du ställde upp i 100 miles alltså? Har du grejat det tidigare? Ungefär hur mycket mil på årsbasis hade du loggat innan start? Om det blev mindre än vanligt i år pga av orsaker så är jag ändå nyfiken på ungefär hur mycket du brukar försöka ha i ryggen inför denna typ av mera extrema ultralopp (100 miles).
Ja jag ställde upp i 100 miles och det var första gången. Har tidigare som längst gjort CCC och Kullamannen 100 km, båda 2023. Det året sprang jag ganska precis 300 mil totalt. Hittills i år har det bara blivit 175 mil. Snittet för de senaste fem åren är ca 250 mil/år. Utöver löpningen har det varit lite cykling, skidåkning och paddling.

Anmälde mig till Kullamannen i mitten av november direkt när anmälan öppnade. Det går ju inte vänta för platserna tar slut på några dagar. Träningsplanen höll till februari och sedan kom det ytterligare ett par längre träningsavbrott. Hade det gått att överlåta min startplats i somras så hade jag gjort det. Att det inte går att sälja sin startplats är nog en delförklaring till årets höga DNF-rate.

Längsta träningspasset blev i slutet av september och var på 56 km och knappt åtta timmar. Det kändes lätt hela vägen. Hoppet levde ändå. Ett par veckor senare var jag sjuk igen. Bestämde mig först förra helgen för att starta loppet utan bestämd brytpunkt. Tänkte att om det går bra till Stora Hult efter 84 km på typ 12 timmar skulle jag kunna kämpa igenom resterande 87 km på 18-20 timmar. Den planen höll i 45 km. Första DNF:en för mig någonsin, men jag fick ju åtminstone en brytnalle.

Nu siktar jag på ett år med snabbare löpning där huvudmålet är silvermedalj på Lidingöloppet 10 km i H50-klassen. Det ska bli kul! Så får jag se om jag blir lockad av 100 miles någon mer gång.

Tror dock inte man ska nedvärdera själva löp/mängdträningen, den behövs också även om det är en massa annat som spelar in på ultra. Ditt snitt på 250 mil/år senaste fem åren är bra. 👍

Jag blir glad om jag når upp till 200 i år men jag cyklar rätt mycket vilket gör det något klurigare med löpmängden. Fast iofs tveksamt jag vågat springa mer ändå pga skaderisken, gäller att bygga upp en löparkropp gradvis.

Att slölöpa i ca Z2 tempo är rätt skönt (meditativt nästan) så får väl "snart" roa mig med att testa springa långt på träning. Något mellan 40-60 km till att börja med. Tror nog jag har kondisen för det redan nu men frågan är hur benen reagerar, om man får någon konstig känning menar jag.

Senast ändrad:
Tror dock inte man ska nedvärdera själva löp/mängdträningen, den behövs också även om det är en massa annat som spelar in på ultra.
Nej det är klart att stor löpmängd av rätt typ behövs. Kroppen ska ju trots allt tåla 85000 stötar mot varje fot.

10 mil/vecka under en period är ett grovt men nog ganska hyfsat riktmärke för att vara redo för 100 miles. Kan gå med minde och kan gå bättre med mer.

Nej det är klart att stor löpmängd av rätt typ behövs. Kroppen ska ju trots allt tåla 85000 stötar mot varje fot.

10 mil/vecka under en period är ett grovt men nog ganska hyfsat riktmärke för att vara redo för 100 miles. Kan gå med minde och kan gå bättre med mer.
Tack, dina inlägg i detta ämne (ultra) har varit intressanta. (y)

Kan pyttsa in lite ultra-tankar också.

Sprungit ecotrail sthlm (80 km), jättelångt (~70), UV (90km) värmdö ultra (60), huddingeleden (~80 km), SUM (~50km) och nu senast försökte jag mig på Sörmlands100 men DNFade efter 150km.

Min erfarenhet är att man(eller jag iaf) kan springa rätt långt på rätt lite löpning i benen. Inför UV hade jag i snitt 26 eller 27 km per vecka de senaste 12 veckorna inför.

Kollade också mina senaste 10 års garmin-statistik och har aldrig sprungit mer än typ 100 mil på ett år. Men jag cykel-pendlar, cyklar lite mtb i skogen, simmar en till två gånger i veckan och paddlar lite på somrarna. Har inget fantastiskt VO2max men helt okej för en motionär. Sprang milen sub 40 för 10 år sedan. Idag kanske jag kan få milen på 42 eller nåt.

Erfarenheten jag har med mig är att det är mkt vana vid långa lopp. Nutrition, skav och förståelsen att det går över. I regel brukar jag må sämre och sämre de första tre milen i och med att kroppen blir sliten, sen bottnar det ur och det blir inte värre. Försöker variera min träning med både asfalt, mest motionsspår men lägger också in lite ospårat genom tex orientering och liknande. Viktigast för ultra, om man inte ska ha en toppenbra tid, är ju att överleva och då handlar träningen mkt om att då och då utsätta kroppen för längre tid i rörelse.

Skadefri/smärtfri för det mesta. Undantaget var då när jag försökte mig på 100 miles nu sist där jag fick ont i baksidan av knät, visade sig senare vara vaden, kanske ett muskelfäste eller nåt. Smärtan började komma vid ca 120 km och sen var det i huvudsak promenad tills 150km, löpsteg här och där. Vid 150 km var det station där jag satt ner och efter det hade knät svullnat så det inte gick att stödja på utan mycket smärta. Då insåg jag att jag inte kommer kunna ta mig de 25km som var kvar.

Har du fler frågor/tankar är det bara att skjuta!

@ptrk Ja, jag vet inte, vi är väl alla olika, typ...

Du kanske har ett bra DNA samt skalle (bra pannben). 🙂

Angående VO2 och sådant tror jag att jag enbart ligger på medel eller något lite över. Gjorde något Aktivitus test för några år sedan för cykling och de tyckte jag levererade rätt bra med tanke på mitt ganska medelmåttiga VO2 värde om jag tolkade dem rätt... (med ca medel så syftade de på jämfört med alla som hittills testat sig hos dem.)

Slutsatsen jag drog var: Jag är ganska medelmåttig sett till fysiska förutsättningar men gör åtminstone så gott jag kan av situationen (samt att jag inte är purung längre). Mycket ligger ju i det mentala också samt hur bra man är på att bita ihop samt kämpa. Sist men inte minst kontinuitet och träningsdisciplin.

Personligen i mitt liv har jag dock föredragit att vara bra förberedd inför lopp. Det här att "Jag ska se om jag kan överleva trots att jag tränat ganska lite." som många verkar roa sig med har aldrig riktigt triggat mig hittills i livet men jag kan förstå att det är en spännande utmaning i sig samt att man faktiskt kan ställa upp i olika event för upplevelsens skull. Men också att det finns personer med en jäkla imponerande grundstyrka samt vilja vilket är coolt.

Senast ändrad:
@ptrk Ja, jag vet inte, vi är väl alla olika, typ...

Du kanske har ett bra DNA samt skalle (bra pannben). 🙂

Angående VO2 och sådant tror jag att jag enbart ligger på medel eller något lite över. Gjorde något Aktivitus test för några år sedan för cykling och de tyckte jag levererade rätt bra med tanke på mitt ganska medelmåttiga VO2 värde om jag tolkade dem rätt... (med ca medel så syftade de på jämfört med alla som hittills testat sig hos dem.)

Slutsatsen jag drog var: Jag är ganska medelmåttig sett till fysiska förutsättningar men gör åtminstone så gott jag kan av situationen (samt att jag inte är purung längre). Mycket ligger ju i det mentala också samt hur bra man är på att bita ihop samt kämpa. Sist men inte minst kontinuitet och träningsdisciplin.

Personligen i mitt liv har jag dock föredragit att vara bra förberedd inför lopp. Det här att "Jag ska se om jag kan överleva trots att jag tränat ganska lite." som många verkar roa sig med har aldrig riktigt triggat mig hittills i livet men jag kan förstå att det är en spännande utmaning i sig samt att man faktiskt kan ställa upp i olika event för upplevelsens skull. Men också att det finns personer med en jäkla imponerande grundstyrka samt vilja vilket är coolt.
Håller med om att det är roligare att ha kul och prestera än att bara överleva.

Men jag har inga elitmotionär-ambitioner utan brukar sikta på typ, övre halvan till övre tredjedelen av min klass eller kön.

Jag tror att stor träningsvolym är bra, grenspecifikt är bra men mindre viktigt om det inte handlar om topp 10% eller så.

Sen har jag en privat teori om att stor variation på träningen hjälper till att hålla mig skadefri. Oklart om det är sant

Sen har jag en privat teori om att stor variation på träningen hjälper till att hålla mig skadefri. Oklart om det är sant

Övertygad om att det är så på totalen, men börjar man samtidigt slänga in 100km:are så tror jag ändå det är bra om kroppen fått en chans att successivt vänja sig vid riktigt långa distanser med.

Övertygad om att det är så på totalen, men börjar man samtidigt slänga in 100km:are så tror jag ändå det är bra om kroppen fått en chans att successivt vänja sig vid riktigt långa distanser med.
Jo - de längre distanserna är nog bra att fasa in pö om pö. Och jag tror nog inte att det är så supernyttigt för kroppen att köra dom längre distanserna heller...

Men träningen inför det är nog rätt bra med alltifrån 5-6km till långpassen mellan 15-20 upp till typ 25-35 är nog rätt värdefullt för hjärta, leder osv

Brukar inte hänga här i tråden så ursäkta om det inte är en träningstråd. Drog mitt första löparpass på länge och första träningspass på ett tag.

Som jag märkte för några år sedan så har cykelträning en mycket positiv påverkan på den allmänna konditionen. Jag har inte cyklat alls på några månader nu men lyckades ändå springa i princip non-stop i 15 minuter.

Kollar jag tillbaka på tiden innan jag hittade cyklingen i vuxen ålder så kunde jag få för mig att springa ibland, och behövde då stå stilla dubbelvikt och vila flåsandes med blodsmak i munnen efter att ha joggat 100 meter typ.

Efter att jag upptäckte cyklingen och körde några pass i veckan en sommar så testade jag en novemberkväll att springa igen, utan att ha sprungit en meter det året. Förväntade mig ingenting men körde så länge jag orkade och det blev första gången jag sprang 1 mil utan att stanna. Sen började jag få känningar i knät och det blev lite kallt så jag avslutade och vände hem, hade alltså förmodligen kunnat springa ännu längre.

Men det var då och nu har jag som sagt inte tränat på ett tag men kunde ändå få ur mig ca 3 km i benen i lågt tempo, 15 minuter löp och 5 minuter gång.

Känner mig nöjd med den starten och kommer nog fortsätta springa nu under höst och vinter då det är en mycket smidigare form av träning. Slipper liksom göra iordning cykel och montera på trainer eller fixa med utrustning för att klara kylan utomhus såhär års. Kan snabbt bara snöra på mig skorna istället och dra ut på en 20-30 minuter runda innan jobbet eller under lunchen och vara klar för dagen.

Tillbaka
Topp