[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)

Nu var det ett tag sen jag skrev i denna tråden.

Är ju ett år sedan jag sparkade mej själv i röven då jag vägde 99,4 kg och hade ett midjemått på minst 119 cm. BMI 33,1. 172 cm kort.
Var nere på 78,2 kg i början på sommaren som lägst, men sommar o sol med pilsner o grill gjorde det lite svårare att hålla detta, MEN, har hela tiden legat o pendlat mellan 79 o 80, idag 79,5 kg.
Mitt mål var ju 85 kg så det klarades ju av ganska lätt måste jag säga.
Mitt enda har varit att skära bort vitt bröd, godis/sötvaror, dragit ner på ölen. Potatis ris o pasta har varit sällsynta produkter i mina måltider, när dom varit med så har det varit i små mängder.
Nu har dock dom återkommit lite mer i mina måltider.
Handlar nyckelhålsmärkta varor hela tiden när det alternativet finns.
Chips, förr blev det lätt 2 påsar till extrapris vid handling, sista året har jag köpt o ätit 4 eller 5 påsar totalt. Så mkt godare dom är när dom är sällsynta. Pizza som är så gott och var en morot vid 85 kg, har blivit en på ett år.
Det finns massor av "bättre" skåpmat när man är sugen, kan rekommendera ICAs osötade fullkorns skorpor, goda o kalorisnåla. Nötter, naturella, både nyttigt o gott o mättande. Förr var det salta jordnötter o rostade saltade carsewnötter.

Träningen har så klart gjort massor med. Från 0 km till 25 mil -24 och passerade nyligen 200 mil hittills iår utomhus, 56 timmar inomhus i år på trainern o 57 timmar i roddmaskinen. Skönt att inte bli andfådd när jag tar på mej skorna.

Mitt stående tips, krångla inte till det, ät men ät förnuftigt :sneaky:

Trevlig Helg 🍻

Jag har försökt följa denne tråd ett tag nu men har inte riktigt hittat någon som har samma problem som jag har, så jag försöker fiska fram lite tips och råd som eventuellt kan hjälpa mig. Jag är 178cm och väger 88kg med 18-19% fett. Jag skulle vilja väga en racecykel mindre typ 80:ish +/- ett par kilo för att bli lite bättre på cykling i uppförsbackar. Jag tränar 4-6ggr/6-10h per vecka. Lyfter ingen skrot för jag tycker att det är inte kul och det ger mig inget jag behöver eller vill ha. Jag tränar då cirkelpass 2-4 ggr och resten på cykel ( spinning på vinter och ute på sommarn ).
Jag äter sunt enligt mig själv ( 2000:ish kcal/dag dock lite proteinbetonad ) med godisdag 1-2ggr/ vecka.
Försökte med 2g protein/kg om dagen och öka styrketräning, men kom på att det sög och var inte min grej, blev bara svullen och ökade vikt.
Någon annan som har fått kämpa med å bli av med rätt så hälsosam men hög vikt?

Senast ändrad:
Jag har försökt följa denne tråd ett tag nu men har inte riktigt hittat någon som har samma problem som jag har, så jag försöker fiska fram lite tips och råd som eventuellt kan hjälpa mig. Jag är 178cm och väger 88kg med 18-19% fett. Jag skulle vilja väga en racecykel mindre typ 80:ish +/- ett par kilo för att bli lite bättre på cykling i uppförsbackar. Jag tränar 4-6ggr/6-10h per vecka. Lyfter ingen skrot för jag tycker att det är inte kul och det ger mig inget jag behöver eller vill ha. Jag tränar då cirkelpass 2-4 ggr och resten på cykel ( spinning på vinter och ute på sommarn ).
Jag äter sunt enligt mig själv ( 2000:ish kcal/dag dock lite protein betonad ) med godisdag 1-2ggr/ vecka.
Försökte med 2g protein/kg om dagen och öka styrketräning, men kom på att det sög och var inte min grej, blev bara svullen och ökade vikt.
Jag tycker jag känner igen mig på det mesta. Jag har haft svårt att hålla "normalvikt", dvs BMI < 25, under hela mitt vuxna liv, trots en hel del motionerande och hyfsat sund kost. Ju äldre jag blivit, desto svårare har det blivit. Jag gissar att det sker en del med hormonerna ju äldre man blir, vilket troligen ställer till det en del för vikten. Jag har vägt upp över 110 pannor som mest, på 187 cm, men det var några år sen nu. På senare år har jag iaf hållit mig "på rätt sida" om 100-strecket. Nu nere på 87,5 kg, dvs. något hg över "normalvikt" (BMI < 25).

Jag tycker jag känner igen mig på det mesta. Jag har haft svårt att hålla "normalvikt", dvs BMI < 25, under hela mitt vuxna liv, trots en hel del motionerande och hyfsat sund kost. Ju äldre jag blivit, desto svårare har det blivit. Jag gissar att det sker en del med hormonerna ju äldre man blir, vilket troligen ställer till det en del för vikten. Jag har vägt upp över 110 pannor som mest, på 187 cm, men det var några år sen nu. På senare år har jag iaf hållit mig "på rätt sida" om 100-strecket. Nu nere på 87,5 kg, dvs. något hg över "normalvikt" (BMI < 25).
Jag har alltid varit tungbyggd och därmed har inte BMI varit någon mätsticka för mig. Däremot fettprocent har blivit lite viktigare info än förr. Hade inte mitt intresse varit just cykling och bara hållit mig kvar i lagsport ( inte fjollboll dock ) och alpina skidåkning så hade jag inte brytt mig om vikten. Jag mår inte illa av den varken psykiskt eller fysiskt men eftersom tråden handlar om trimning och inte bara om viktnedgång pga. hälsoskäl, så tar jag gärna del era erfarenheter inom liknande problem. Det är inte hela världen om detta inte blir förändrad men vore kul å få lite fart på jonnen i uppförsbackar, på platten och nedför har jag inga problem å hålla hyfsad fart. Jag är inte 50 ( född 1974 ) längre heller så någon mästare hinner man inte bli innan man kastar in handuken oavsett.
Hur noga har du räknat kalorierna kontra träning då? Jag gör det väldigt omfattande från höften.

Senast ändrad:
Jag äter sunt enligt mig själv ( 2000:ish kcal/dag dock lite protein betonad ) med godisdag 1-2ggr/ vecka.
Det tar ju tid. Kolla hur det rör sig över tid. Något till några hekto stadigt ner per månad är inte så tokigt.

För mig är det nedåt fortfarande även om det går extremt långsamt nu. Har gått från några timmar i veckan till dagens 8 i träningsmängd. Dessförinnan nära noll.

Bmi 26 (28 för ett år sedan) och jag kan inte påstå att den siffran är något jag bryr mig i. Det som ger något är att bli starkare i backarna och må bättre rent allmänt.

Matmässigt, laga allt du äter från grunden. Det gör skillnad för mig. Att fuska med en korv emellanåt straffar sig direkt. Får en att fundera på vad det är i dem...

Hur noga har du räknat kalorierna kontra träning då?
I perioder så har jag räknat rätt fanatiskt på kalorier in och ut, som t.ex. här nedan, under januari-april i år. Kalorier in genom att väga allt jag äter och multiplicera med energiinnehållet, kalorier ut genom att använda värden och uppskattningar som jag fått via pulsklockan och att extrapolera pulskurvor samt räkna om snittpuls/tidsenhet till energiåtgång.

Det är dock sällan jag orkar hålla på att räkna så noga i några längre perioder. Nu skriver jag visserligen ned vad jag äter och hur mycket av vad, men jag ids inte göra några sammanställningar. Jag har inte heller någon fungerande pulsklocka för närvarande. Kör mer på känsla nu. Brukar dock väga mig dagligen för att försöka hålla koll på vikten, även om jag inte har gjort några snygga diagram på sistone.
1758479193608.webp

Uppdatering: Länge sedan jag skrev i denna tråden.
Jag ligger kvar runt 94-95 kilo, någon liten dipp neråt, efter två veckor sjuk, med lite matintag under den tiden.
Alltså inga stora förändringar viktmässigt, men märker att jag blivit starkare, dels på vikterna i gymmet, men även på siffrorna på cykeln. Räknar inga kalorier eller liknande, utan kör på som jag har gjort. Märker dock att det är andra saker i mig som väger jämfört med tidigare, alltså mer muskler och mindre fett, märker det genom att jag såg en bild på mig för 6 månader sen, och visst syns det lite skillnad i ansiktet och överlag.

Tillägg: Träningen rullar på bra, gymmar tre gånger i veckan, och cyklar något liknande, cyklingen i varierande tids- och jobbighetsnivå

Återigen nere på "normalvikt" (BMI < 25). 87,4 kg i dag, vilket ger BMI = 87,4 / 1,87^2 ≈ 24,99. Senast jag var under 25 i BMI var i början på maj i år. Har de senaste 5 månaderna legat i spannet 88-91 kg. Jag har börjat lägga till lite löpning de senaste veckorna, efter att fokus legat mest på cykling under sommaren. Det känns som att det skulle kunna vara löpningen som gör att kroppen lättare släpper ifrån sig lite vikt. Det är ju mer av en viktbärande aktivitet än cyklingen.

Så var det dags igen inför 2026.

Startade 1/10 och har på 21 dagar tappat 2,5 Kg eller 119 gram/dag. Äter helt normal mat. Men tog bort allt godis, chips, bullar, läsk och annan "extremkost".

På längre träningspass blir det lite energi-gel, Lidl gelébjörna och sportdryck. Ibland kanske någon läsk eller bulle om det finns möjlighet, när jag cyklat långt.

Har även ökat träningen något så att jag cyklar upp till 12 h/veckan, två h/veckan på gymmet och en långpromenad på vilodagen. Det verkar fungera. Både gällande vikten och att jag orkar hålla igång träningen och livet i övrigt. När det slutar att funka, så får jag börja använda appen: Lifesum, börja väga och räkna allt. Men just nu är jag nöjd med farten på min kroppsreducering.

Blev lite triggad av Johan Hasselmark på Aktivitus, som svarade mig här i forumet på ett inlägg angående vikt och Vo2Max. Tackar för det!
Såg senare att jag teoretiskt kunde få ett mycket imponerande Vo2Max-värde med en Über-Ultra-Mega-Godzilla-seriös viktnedgång. Det sporrar mig just nu. 🙂

Senast ändrad:
Vi kör lite träningsfokus hemma nu. Någon som kan tipsa som en bra våg som mäter lite mer än bara vikten? Så kan man få skriva i den här tråden när man har något att visa 😁

När jag letade kom jag fram till att Withings Body Cardio V2 låg bra till och att nästa egentliga steg upp är Tanita (fanns ett märke till som jag förträngt), och där börjar det bli dyrt tyckte jag. Samtidigt så kändes de överkomliga lite för enkla för att jag ska bli nöjd. Det finns lite att önska som det verkar, men något mäter de ju. Är det något som motiverar så kör 👍🏻

Jag har loggat vikt manuellt (inte slaviskt) och sparat på mig vilopuls och cykelpassen. Efter några månader ger det en bra trend tycker jag. (Inkl det som cykeldatorn hittar på).

Vi kör lite träningsfokus hemma nu. Någon som kan tipsa som en bra våg som mäter lite mer än bara vikten? Så kan man få skriva i den här tråden när man har något att visa 😁
Min egen erfarenhet är att vågar som även mäter impedansen via händerna är bättre än de som enbart mäter via fötterna. Den jag använder är Omron BF511.

Jag äter sunt enligt mig själv ( 2000:ish kcal/dag dock lite proteinbetonad ) med godisdag 1-2ggr/ vecka.
Hur säker är du på fett%? När jag räknar på det så blir det ~16 kg fett, om du minskar en racer så skulle du vara nere på ~8 kg fett vilket motsvarar ~10% kroppsfett, det är riktigt rippat för att uttrycka det enkelt. Har du provat den ytterst tråkiga men enkla åtgärden att antingen skippa eller minska godisdagar? Jag försöker själv komma ner i mängd kroppsfett och har märkt att min självdisciplin inte riktigt håller när jag har godisdag så numer väger jag upp godiset eller vad det nu kan vara så att jag håller mig till min ranson. Fruktansvärt trist men en enkel åtgärd som förhoppningsvis leder rätt i det långa loppet.

Hur säker är du på fett%? När jag räknar på det så blir det ~16 kg fett, om du minskar en racer så skulle du vara nere på ~8 kg fett vilket motsvarar ~10% kroppsfett, det är riktigt rippat för att uttrycka det enkelt. Har du provat den ytterst tråkiga men enkla åtgärden att antingen skippa eller minska godisdagar? Jag försöker själv komma ner i mängd kroppsfett och har märkt att min självdisciplin inte riktigt håller när jag har godisdag så numer väger jag upp godiset eller vad det nu kan vara så att jag håller mig till min ranson. Fruktansvärt trist men en enkel åtgärd som förhoppningsvis leder rätt i det långa loppet.
Räknar med +-3%. Ja om man minskar bara fett, så blir man rätt torr. Därför jag frågade om man måste börja köra bara enduranceträning och dra ned även muskelmassa eller har någon lyckats å hitta något mer balanserat träningssätt? Jag har dragit ned kaloriintaget/kolhydrater på vilodagar. Godiset är mitt enda lass och onyttighet, så jag får leva med min övervikt om inte något annat hjälper. På godisdagarna skippar jag å äta middagen, för att balansera kaloriintaget just för den dagen och det är alltid ett eller två träningspass dagen efter.

Räknar med +-3%. Ja om man minskar bara fett, så blir man rätt torr. Därför jag frågade om man måste börja köra bara enduranceträning och dra ned även muskelmassa eller har någon lyckats å hitta något mer balanserat träningssätt? Jag har dragit ned kaloriintaget/kolhydrater på vilodagar. Godiset är mitt enda lass och onyttighet, så jag får leva med min övervikt om inte något annat hjälper. På godisdagarna skippar jag å äta middagen, för att balansera kaloriintaget just för den dagen och det är alltid ett eller två träningspass dagen efter.
Nya Anna Skipper 🤔🤪🤪🤪

Så var det dags igen inför 2026.

Startade 1/10 och har på 21 dagar tappat 2,5 Kg eller 119 gram/dag. Äter helt normal mat. Men tog bort allt godis, chips, bullar, läsk och annan "extremkost".

På längre träningspass blir det lite energi-gel, Lidl gelébjörna och sportdryck. Ibland kanske någon läsk eller bulle om det finns möjlighet, när jag cyklat långt.

Har även ökat träningen något så att jag cyklar upp till 12 h/veckan, två h/veckan på gymmet och en långpromenad på vilodagen. Det verkar fungera. Både gällande vikten och att jag orkar hålla igång träningen och livet i övrigt. När det slutar att funka, så får jag börja använda appen: Lifesum, börja väga och räkna allt. Men just nu är jag nöjd med farten på min kroppsreducering.

Blev lite triggad av Johan Hasselmark på Aktivitus, som svarade mig här i forumet på ett inlägg angående vikt och Vo2Max. Tackar för det!
Såg senare att jag teoretiskt kunde få ett mycket imponerande Vo2Max-värde med en Über-Ultra-Mega-Godzilla-seriös viktnedgång. Det sporrar mig just nu. 🙂
27 dagar från starten är jag nu 3,5 Kg lättare eller 129 gram/dag. Den ökade träningsmängden dämpar skräpmatssuget rejält.

89 kg. Inne på tredje vita veckan, hade tänkt en månad. Gått ner 1.5 kg fast jag tränat mindre än vanligt. Druckit en eller två stöl nästan varje kväll hela året. Även vin och starksprit nån gång i veckan. Känner ingen abstinens och mår som vanligt tycker jag.

Tipsar om Garmin Index S2. Har kalibrerat min med hjälp av en dexascan men den var rätt spot on när det kom till fettprocent ändå, det den gissade fel på var lean body mass. Men den är smidig och uppdaterar på Garmin Connect automatiskt. Väldigt enkelt alltså.

Löpning verkar inte heller vara någon "holy grail" för mig. Trots fyra-fem mils löpning/vecka och massvis med promenader de senaste två veckorna ligger jag fortfarande strax över BMI 25. Efter att ha varit nere mot 87,5 kg för några veckor sen har jag nu åter hamnat kring 88-90 kg.

hoppas med i denna tråd, insåg efter lite uppförscykling tidigare under hösten att det börjar bli ohållbart och väga över 100 och försöka cykla halvfort uppför så nu ska vi se om det går att få bukt med detta en gång för alla.

Planen är att äta mindre och bättre, speciellt sluta äta skräpmat/snacks när man fått barnen i säng då övrig mat redan är rätt ok. Startade på 103,4 den 9:e oktober och ligger nu på 99,7 så får se om det håller i sig. Målet är 80-85 kg.

Träning sker sporadiskt när man har tid så den blir tyvärr aldrig så konstant som man önskar sig då tre barn med alla deras aktiviteter stjäl det mesta av den tid som finns efter jobb och hus skall underhållas.

Löpning verkar inte heller vara någon "holy grail" för mig. Trots fyra-fem mils löpning/vecka och massvis med promenader de senaste två veckorna ligger jag fortfarande strax över BMI 25. Efter att ha varit nere mot 87,5 kg för några veckor sen har jag nu åter hamnat kring 88-90 kg.
Det är bara röra på sig och äta rimliga portioner som hjälper 👍

(Skämt)

Jag har insett att eftersom jag inte rör mig så mycket så räcker det oftast med lunch för mig. Hungrar inte allt för hemskt på kvällen ändå, utan äter mest av vana. Så kommer nog skippa att äta middag (alltså ett motsvarande lunchmål på kvällen). Inte varje dag kanske då det är socialt att äta med sambon också, men behöver absolut inte äta två hela mål om dagen. Krisar det kan man ju ta en macka i värsta fall.

Måste få upp rörelsen också men det får jag ta med tiden. Funderar på löpning då det är snabbare och lättare att snöra på sig ett par skor och bara dra ut än hela rutinen med cyklandet, inklusive krånglet med lampor och eftertvätt nu på hösten när det aldrig blir torrt på backen.

Har absolut inte orken att hålla på och räkna kalorier ännu. Får börja med småsteg först. Målet imorgon är att få till en invägning. Så vet jag vart jag står.

Tillbaka
Topp