biffsorken
Aktiv medlem
[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)
Jag har lärt mig att MCT-olja inte bara är bra för hjärnan, utan även effektivt tömmer min tarm och får mig att gå ned i vikt ...
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Testa att byta till gåsfett. Det blir godareJag har lärt mig att MCT-olja inte bara är bra för hjärnan, utan även effektivt tömmer min tarm och får mig att gå ned i vikt ...
Jag tycker jag känner igen mig på det mesta. Jag har haft svårt att hålla "normalvikt", dvs BMI < 25, under hela mitt vuxna liv, trots en hel del motionerande och hyfsat sund kost. Ju äldre jag blivit, desto svårare har det blivit. Jag gissar att det sker en del med hormonerna ju äldre man blir, vilket troligen ställer till det en del för vikten. Jag har vägt upp över 110 pannor som mest, på 187 cm, men det var några år sen nu. På senare år har jag iaf hållit mig "på rätt sida" om 100-strecket. Nu nere på 87,5 kg, dvs. något hg över "normalvikt" (BMI < 25).Jag har försökt följa denne tråd ett tag nu men har inte riktigt hittat någon som har samma problem som jag har, så jag försöker fiska fram lite tips och råd som eventuellt kan hjälpa mig. Jag är 178cm och väger 88kg med 18-19% fett. Jag skulle vilja väga en racecykel mindre typ 80:ish +/- ett par kilo för att bli lite bättre på cykling i uppförsbackar. Jag tränar 4-6ggr/6-10h per vecka. Lyfter ingen skrot för jag tycker att det är inte kul och det ger mig inget jag behöver eller vill ha. Jag tränar då cirkelpass 2-4 ggr och resten på cykel ( spinning på vinter och ute på sommarn ).
Jag äter sunt enligt mig själv ( 2000:ish kcal/dag dock lite protein betonad ) med godisdag 1-2ggr/ vecka.
Försökte med 2g protein/kg om dagen och öka styrketräning, men kom på att det sög och var inte min grej, blev bara svullen och ökade vikt.
Någon annan som har fått kämpa med å bli av med rätt så hälsosam men hög vikt?
Jag har alltid varit tungbyggd och därmed har inte BMI varit någon mätsticka för mig. Däremot fettprocent har blivit lite viktigare info än förr. Hade inte mitt intresse varit just cykling och bara hållit mig kvar i lagsport ( inte fjollboll dock ) och alpina skidåkning så hade jag inte brytt mig om vikten. Jag mår inte illa av den varken psykiskt eller fysiskt men eftersom tråden handlar om trimning och inte bara om viktnedgång pga. hälsoskäl, så tar jag gärna del era erfarenheter inom liknande problem. Det är inte hela världen om detta inte blir förändrad men vore kul å få lite fart på jonnen i uppförsbackar, på platten och nedför har jag inga problem å hålla hyfsad fart. Jag är inte 50 ( född 1974 ) längre heller så någon mästare hinner man inte bli innan man kastar in handuken oavsett.Jag tycker jag känner igen mig på det mesta. Jag har haft svårt att hålla "normalvikt", dvs BMI < 25, under hela mitt vuxna liv, trots en hel del motionerande och hyfsat sund kost. Ju äldre jag blivit, desto svårare har det blivit. Jag gissar att det sker en del med hormonerna ju äldre man blir, vilket troligen ställer till det en del för vikten. Jag har vägt upp över 110 pannor som mest, på 187 cm, men det var några år sen nu. På senare år har jag iaf hållit mig "på rätt sida" om 100-strecket. Nu nere på 87,5 kg, dvs. något hg över "normalvikt" (BMI < 25).
Det tar ju tid. Kolla hur det rör sig över tid. Något till några hekto stadigt ner per månad är inte så tokigt.Jag har försökt följa denne tråd ett tag nu men har inte riktigt hittat någon som har samma problem som jag har, så jag försöker fiska fram lite tips och råd som eventuellt kan hjälpa mig. Jag är 178cm och väger 88kg med 18-19% fett. Jag skulle vilja väga en racecykel mindre typ 80:ish +/- ett par kilo för att bli lite bättre på cykling i uppförsbackar. Jag tränar 4-6ggr/6-10h per vecka. Lyfter ingen skrot för jag tycker att det är inte kul och det ger mig inget jag behöver eller vill ha. Jag tränar då cirkelpass 2-4 ggr och resten på cykel ( spinning på vinter och ute på sommarn ).
Jag äter sunt enligt mig själv ( 2000:ish kcal/dag dock lite protein betonad ) med godisdag 1-2ggr/ vecka.
Försökte med 2g protein/kg om dagen och öka styrketräning, men kom på att det sög och var inte min grej, blev bara svullen och ökade vikt.
I perioder så har jag räknat rätt fanatiskt på kalorier in och ut, som t.ex. här nedan, under januari-april i år. Kalorier in genom att väga allt jag äter och multiplicera med energiinnehållet, kalorier ut genom att använda värden och uppskattningar som jag fått via pulsklockan och att extrapolera pulskurvor samt räkna om snittpuls/tidsenhet till energiåtgång.Hur noga har du räknat kalorierna kontra träning då?
De blir nog väldigt dyra om du ska ha något seriöst.Vi kör lite träningsfokus hemma nu. Någon som kan tipsa som en bra våg som mäter lite mer än bara vikten? Så kan man få skriva i den här tråden när man har något att visa![]()
Min egen erfarenhet är att vågar som även mäter impedansen via händerna är bättre än de som enbart mäter via fötterna. Den jag använder är Omron BF511.Vi kör lite träningsfokus hemma nu. Någon som kan tipsa som en bra våg som mäter lite mer än bara vikten? Så kan man få skriva i den här tråden när man har något att visa![]()
Hur säker är du på fett%? När jag räknar på det så blir det ~16 kg fett, om du minskar en racer så skulle du vara nere på ~8 kg fett vilket motsvarar ~10% kroppsfett, det är riktigt rippat för att uttrycka det enkelt. Har du provat den ytterst tråkiga men enkla åtgärden att antingen skippa eller minska godisdagar? Jag försöker själv komma ner i mängd kroppsfett och har märkt att min självdisciplin inte riktigt håller när jag har godisdag så numer väger jag upp godiset eller vad det nu kan vara så att jag håller mig till min ranson. Fruktansvärt trist men en enkel åtgärd som förhoppningsvis leder rätt i det långa loppet.Jag har försökt följa denne tråd ett tag nu men har inte riktigt hittat någon som har samma problem som jag har, så jag försöker fiska fram lite tips och råd som eventuellt kan hjälpa mig. Jag är 178cm och väger 88kg med 18-19% fett. Jag skulle vilja väga en racecykel mindre typ 80:ish +/- ett par kilo för att bli lite bättre på cykling i uppförsbackar. Jag tränar 4-6ggr/6-10h per vecka. Lyfter ingen skrot för jag tycker att det är inte kul och det ger mig inget jag behöver eller vill ha. Jag tränar då cirkelpass 2-4 ggr och resten på cykel ( spinning på vinter och ute på sommarn ).
Jag äter sunt enligt mig själv ( 2000:ish kcal/dag dock lite proteinbetonad ) med godisdag 1-2ggr/ vecka.
Räknar med +-3%. Ja om man minskar bara fett, så blir man rätt torr. Därför jag frågade om man måste börja köra bara enduranceträning och dra ned även muskelmassa eller har någon lyckats å hitta något mer balanserat träningssätt? Jag har dragit ned kaloriintaget/kolhydrater på vilodagar. Godiset är mitt enda lass och onyttighet, så jag får leva med min övervikt om inte något annat hjälper. På godisdagarna skippar jag å äta middagen, för att balansera kaloriintaget just för den dagen och det är alltid ett eller två träningspass dagen efter.Hur säker är du på fett%? När jag räknar på det så blir det ~16 kg fett, om du minskar en racer så skulle du vara nere på ~8 kg fett vilket motsvarar ~10% kroppsfett, det är riktigt rippat för att uttrycka det enkelt. Har du provat den ytterst tråkiga men enkla åtgärden att antingen skippa eller minska godisdagar? Jag försöker själv komma ner i mängd kroppsfett och har märkt att min självdisciplin inte riktigt håller när jag har godisdag så numer väger jag upp godiset eller vad det nu kan vara så att jag håller mig till min ranson. Fruktansvärt trist men en enkel åtgärd som förhoppningsvis leder rätt i det långa loppet.
Nya Anna SkipperRäknar med +-3%. Ja om man minskar bara fett, så blir man rätt torr. Därför jag frågade om man måste börja köra bara enduranceträning och dra ned även muskelmassa eller har någon lyckats å hitta något mer balanserat träningssätt? Jag har dragit ned kaloriintaget/kolhydrater på vilodagar. Godiset är mitt enda lass och onyttighet, så jag får leva med min övervikt om inte något annat hjälper. På godisdagarna skippar jag å äta middagen, för att balansera kaloriintaget just för den dagen och det är alltid ett eller två träningspass dagen efter.
Förstå det tack för ditt ironiska inlägg i denna underhållande trådNej tack, det vill man inte bli.![]()
![]()
27 dagar från starten är jag nu 3,5 Kg lättare eller 129 gram/dag. Den ökade träningsmängden dämpar skräpmatssuget rejält.Så var det dags igen inför 2026.
Startade 1/10 och har på 21 dagar tappat 2,5 Kg eller 119 gram/dag. Äter helt normal mat. Men tog bort allt godis, chips, bullar, läsk och annan "extremkost".
På längre träningspass blir det lite energi-gel, Lidl gelébjörna och sportdryck. Ibland kanske någon läsk eller bulle om det finns möjlighet, när jag cyklat långt.
Har även ökat träningen något så att jag cyklar upp till 12 h/veckan, två h/veckan på gymmet och en långpromenad på vilodagen. Det verkar fungera. Både gällande vikten och att jag orkar hålla igång träningen och livet i övrigt. När det slutar att funka, så får jag börja använda appen: Lifesum, börja väga och räkna allt. Men just nu är jag nöjd med farten på min kroppsreducering.
Blev lite triggad av Johan Hasselmark på Aktivitus, som svarade mig här i forumet på ett inlägg angående vikt och Vo2Max. Tackar för det!
Såg senare att jag teoretiskt kunde få ett mycket imponerande Vo2Max-värde med en Über-Ultra-Mega-Godzilla-seriös viktnedgång. Det sporrar mig just nu.![]()
20 gram om dagen (exakt) senaste 12 månaderna27 dagar från starten är jag nu 3,5 Kg lättare eller 129 gram/dag. Den ökade träningsmängden dämpar skräpmatssuget rejält.
Det är ännu i ett tidigt stadium. Får se hur länge det håller i sig...20 gram om dagen (exakt) senaste 12 månaderna140 gram per vecka.
129 per dag!?![]()
Håller tummarna för 'tillräckligt länge' och att det inte blir något anmärkningsvärt bakslag sedan.Det är ännu i ett tidigt stadium. Får se hur länge det håller i sig...
Tipsar om Garmin Index S2. Har kalibrerat min med hjälp av en dexascan men den var rätt spot on när det kom till fettprocent ändå, det den gissade fel på var lean body mass. Men den är smidig och uppdaterar på Garmin Connect automatiskt. Väldigt enkelt alltså.Vi kör lite träningsfokus hemma nu. Någon som kan tipsa som en bra våg som mäter lite mer än bara vikten? Så kan man få skriva i den här tråden när man har något att visa![]()
Funderade på att skriva in mig i tråden. Men nu ångrade jag mig, jag ska nog kolla i frysen. Jag tror vi har lite bullar jag kan tina i mikron.Idag var jag überstark. Inga nybakta bullar, kakor eller andra dödssynder...
33 dagar. Känns bra.
Visa bilaga 802032
Vad är det som har hänt?På tal om det så skriver jag in mig i tråden igen. Haft ofrivilligt uppehåll alldeles för länge nu. Fyfan säger jag bara.
Vad har hänt?På tal om det så skriver jag in mig i tråden igen. Haft ofrivilligt uppehåll alldeles för länge nu. Fyfan säger jag bara.
Det är bara röra på sig och äta rimliga portioner som hjälperLöpning verkar inte heller vara någon "holy grail" för mig. Trots fyra-fem mils löpning/vecka och massvis med promenader de senaste två veckorna ligger jag fortfarande strax över BMI 25. Efter att ha varit nere mot 87,5 kg för några veckor sen har jag nu åter hamnat kring 88-90 kg.
Inget speciellt. Klev av hästen så att säga. Eller steg av cykeln, eftersom vi ändå befinner oss på Happy. Och alldeles för länge.Vad är det som har hänt?