[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

KEF har ju flera olika aktiva högtalare som även skall låta helt ok,
men de kostar en del, särskilt med en basdunkare
"Fin ljudkvalitet för den här storleken"
Jag uppskattar den ärligheten 😃

Men ja, det är väl egentligen en rimlig prislapp för bra ljud, men får nog sikta lägre, har ett cykelberoende att finansiera osv..

Och gissar på utseendet att dom där har en ganska riktad kon?

Men ja, det är väl egentligen en rimlig prislapp för bra ljud, men får nog sikta lägre, har ett cykelberoende att finansiera osv..
+1
Jag har ingen egen erfarenhet av dem, men som jag har förstått det är de inte uppskrivna utan anledning.

Men är det bra spridning från en liten högtalare med OK ljud du letar efter så är väl ett bra val
od-11-6.jpg

Trådlösa OD11 från Teenage Engineering

Den finns även att provlyssna på hos flera hifi-handlare, tex

Men även den kostar en del

Gå vidare i sökandet dom blir för små i öppen planlösning
Med 4,5 tums bas så blir det nästan som en närfälts monitor.
Du skall minst upp på 6.5 tums element för att det skall ge något helst 8 så kommer du att le.

+1

Jag har ingen egen erfarenhet av dem, men som jag har förstått det är de inte uppskrivna utan anledning.

Men är det bra spridning från en liten högtalare med OK ljud du letar efter så är väl ett bra val
od-11-6.jpg

Trådlösa OD11 från Teenage Engineering

Den finns även att provlyssna på hos flera hifi-handlare, tex

Men även den kostar en del

@N_sandstrom Ett par bättre begagnade Carlsson högtalare kanske kan vara ett alternativ? Om Teenage högtalarna inte skulle falla i smaken av en eller annan anledning.

Ok, nu fattar jag att TE-lådan är nån slags moderniserad Carlsson-låda. Kul ju!

Men det är ursprunligen ett sterero-par som nu nytolkats som en mono-låda?

9 på gammal "smart" högtalare som nu gått upp 66% i pris 😬

Det är ju det där med storleken. Vi pratar hyll-placering och max kanske 20cm djup.

Ja, det kommer bli kompromisser.

Q acoustics högtalarna kanske inte passar på djupet (beroende på hur mycket utstick som tåls) då de är nästan 30cm djup, men har det mesta.

Och i andra änden av spektrumet så finns Kef (de passar)

Sen skulle jag personligen vilja slå ett slag för Genlec, de är små, har hyffsat ok design och låter riktigt bra.
Enda eventuella problemet med dem är nog priset...

Q acoustics högtalarna kanske inte passar på djupet (beroende på hur mycket utstick som tåls) då de är nästan 30cm djup, men har det mesta.

Och i andra änden av spektrumet så finns Kef (de passar)

Sen skulle jag personligen vilja slå ett slag för Genlec, de är små, har hyffsat ok design och låter riktigt bra.
Enda eventuella problemet med dem är nog priset...

LSX-2 dyker upp som förslag lite vad jag än söker på, så man blir ju såklart nyfiken.

Den snubblar man på detta, som såklart bara är enskilda erfarenheter, men tyvärr helt i linje med mina fördomar om dyra smarta högtalare.
TLDR det spelar ingen roll hur bra dom låter om dom inte fungerar bra nog för att låta, och det verkar som att buggigheten tillåmed sabbar möjligheten att bara spela från en ljudkabel.

Trodde Genelec mest gjorde studiogrejer, men ett par G3 hade ju inte skadat.
Men priset då, som inte ens inkluderar en DAC, å andra sidan är risken mindre att dom är färdiga för tippen om några år.
1762170250103.webp

ChatGPT tipsar om Naim Mu-so Qb 2 också, ful liten kub, men kan vara intressant

LSX-2 dyker upp som förslag lite vad jag än söker på, så man blir ju såklart nyfiken.

Den snubblar man på detta, som såklart bara är enskilda erfarenheter, men tyvärr helt i linje med mina fördomar om dyra smarta högtalare.
TLDR det spelar ingen roll hur bra dom låter om dom inte fungerar bra nog för att låta, och det verkar som att buggigheten tillåmed sabbar möjligheten att bara spela från en ljudkabel.

Men priset då, som inte ens inkluderar en DAC, å andra sidan är risken mindre att dom är färdiga för tippen om några år.
Visa bilaga 802079

Jag är mycket nöjd med mina Genelec 8030 som väl är en G3 fast med XLR kontakt istället för RCA. Byggkvaliten är helt grym och ljudet likaså. Inga basmonster så en sub vill man ha. Det finns ingen subutgång heller så det krävs ju något försteg/streamer som hanterar det i så fall. Känns som det blir fler och fler aktiva och blåtandshögtalare som har subutgång. Audio pro var tidiga med det.

Visa bilaga 802079

Det där är lite av problemet idag, när man köper ny elektronik. (oavsett om det är telefoner, musikanläggningar, datorer osv) Alla dessa protokoll och standarder som prylarna skall hålla koll på och med "ägare" som vill ha ut produkterna så snabbt som möjligt på marknaden skapar bara en massa problem då prylarna oftast inte är tillräckligt testade för buggar osv...

Genlec har haft sin Hifi serie i bortåt en 20 år snart, men det är väl inte direkt något de slår på stora trumman för. (bortsett någon enstaka notis, när de släpper nytt)
Då mycket av deras ideer kommer från studiovärlden så är de riktigt välbyggda och som du säger, håller väldigt länge.

Naimen ser intressant ut, men har personligen väldigt svårt för "allt i ett" prylar. (även om deras storlek oftast är väldigt tilltalande)

Jag är mycket nöjd med mina Genelec 8030 som väl är en G3 fast med XLR kontakt istället för RCA. Byggkvaliten är helt grym och ljudet likaså. Inga basmonster så en sub vill man ha. Det finns ingen subutgång heller så det krävs ju något försteg/streamer som hanterar det i så fall. Känns som det blir fler och fler aktiva och blåtandshögtalare som har subutgång. Audio pro var tidiga med det.
Är det ett måste med sub tror du?
Det brukar brukar ju vara lite flytande mellan "must have" och "nice to have".
Audio Pro A28 tex klarar sig rätt bra utan sub med 4.5" woofer. Å andra sidan skulle dom garanterat låta bättre med.

Det där är lite av problemet idag, när man köper ny elektronik. (oavsett om det är telefoner, musikanläggningar, datorer osv) Alla dessa protokoll och standarder som prylarna skall hålla koll på och med "ägare" som vill ha ut produkterna så snabbt som möjligt på marknaden skapar bara en massa problem då prylarna oftast inte är tillräckligt testade för buggar osv...

Genlec har haft sin Hifi serie i bortåt en 20 år snart, men det är väl inte direkt något de slår på stora trumman för. (bortsett någon enstaka notis, när de släpper nytt)
Då mycket av deras ideer kommer från studiovärlden så är de riktigt välbyggda och som du säger, håller väldigt länge.

Naimen ser intressant ut, men har personligen väldigt svårt för "allt i ett" prylar. (även om deras storlek oftast är väldigt tilltalande)
Ja, alla smarta komponenter får ses som färskvara, så det är definitivt ett måste att kunna använda dom vettigt med tex en Wiim. Och när det kommer nya protokoll om 5 år så byter man Wiim mot något annat och behåller samma högtalare.

Men det märks tyvärr att marknaden vill att vi ska skrota och köpa nytt. Allt som har förutsättningar att hålla länge blir betydligt dyrare i pris.

Som du skriver är deras högtalare djupa. De har ett annat problem i sammanhanget, det är att basreflexporten är placerad på baksidan vilket gör att de inte bör placeras nära väggen.

Audio Pro A28 tex klarar sig rätt bra utan sub med 4.5" woofer. Å andra sidan skulle dom garanterat låta bättre med.

Ja, alla smarta komponenter får ses som färskvara, så det är definitivt ett måste att kunna använda dom vettigt med tex en Wiim. Och när det kommer nya protokoll om 5 år så byter man Wiim mot något annat och behåller samma högtalare.

Men det märks tyvärr att marknaden vill att vi ska skrota och köpa nytt. Allt som har förutsättningar att hålla länge blir betydligt dyrare i pris.

Välkommen till det moderna konsumptionssamhället, där profit går före allt annat...

Som du skriver är deras högtalare djupa. De har ett annat problem i sammanhanget, det är att basreflexporten är placerad på baksidan vilket gör att de inte bör placeras nära väggen.

Det går att plugga igen den porten, medföljer det ingen skumplupp till just den modellen (vet att de har till några av sina andra modeller) så kan man använda en strumpa eller liknande.

Nej det går givetvis utan om man inte tänkt spela så högt eller är noga med återgivning under 50Hz. Skall provspela utan sub när jag kommer hem för skojs skull.
Och på tal om "smarta" komponenter så är ju aktiva högtalare redan lite tvekis. Fick kasta ett par aktiva högtalare från Argon efter att ena kanalen dog. De var inte värda att lämna in på felsökning. Så separata enheter är ju alltid bättre om man inte vill hamna i den sitsen.

Nej det går givetvis utan om man inte tänkt spela så högt eller är noga med återgivning under 50Hz. Skall provspela utan sub när jag kommer hem för skojs skull.
Och på tal om "smarta" komponenter så är ju aktiva högtalare redan lite tvekis. Fick kasta ett par aktiva högtalare från Argon efter att ena kanalen dog. De var inte värda att lämna in på felsökning. Så separata enheter är ju alltid bättre om man inte vill hamna i den sitsen.
Poäng där också såklart, har en sub där steget rök, som tur är inom garantitiden.

Jag bara gillar inte sladdar och damm mellan lådor, så det finns helt kalart en lockelse i det inbygga trådlösa. Tills första buggen kommer 🙂

Nu söker jag ju dessutom något lite mer rundstrålande, och får för mig att det görs mest i integerade lådor snarare än traditionella passiva högtalare.
Bortsett från drömhögtalarna MBL Radialstrahler då, men det finns det varken plats eller pengar för

Samtidigt är ju detta på många sätt en suverän formfaktor, om det är en uppkopplad "transistorradio" man är ute efter, och inte jättebra ljud med fin stereobild. En sladd med hyfsat ljud som ger multi room.

Screenshot_20251103-154038.webp

Som jag har skrivit här flera ggr tidigare består ju min anläggning på landet av en WiiM kopplad till aktiva högtalare från Audio Pro
Men det är ~45 år mellan deras resp lanseringsdatum och de fungerar riktigt bra tillsammans!

Mina Bowers & Wilkins 703, som jag fick köpa ev en snäll Björn på forumet, fyller mitt vardagsrum med ett stort varmt ljud.

En Yamaha A-S501 levererar signalen.
Trevligt, trådar liknande dessa brukar oftast förvandlas till chi-fi trådar vilket kan härledas till "The Chi-Fi movement", en sorts sekt kan man nästan tro.

Dvs "Hur bra ljud går det att få till så lite pengar som möjligt på prylar från Kina samt att Amir på Audio Science Review (ASR) är vår husgud som vi tillber."

1762185941548.webp

Senast ändrad:
Trevligt, trådar liknande dessa brukar oftast förvandlas till chi-fi trådar vilket kan härledas till "The Chi-Fi movement", en sorts sekt kan man nästan tro.

Dvs "Hur bra ljud går det att få till så lite pengar som möjligt på prylar från Kina samt att Amir på Audio Science Review (ASR) är vår husgud som vi tillber."

Visa bilaga 802118

Även om det är några här som använder den typen (mig inkluderat) Så är vi troligen mer nyanserade och inte lika lättpåverkade som vissa andra.

Säga vad man vill om ASR, bortsett från deras mätningar, så är det inte mycket i deras hållning och "sanningar" som jag håller med om (skulle troligen bli direktbannad om jag öppnade käften där)

Även om det är några här som använder den typen (mig inkluderat) Så är vi troligen mer nyanserade och inte lika lättpåverkade som vissa andra.
+1
Säga vad man vill om ASR, bortsett från deras mätningar, så är det inte mycket i deras hållning och "sanningar" som jag håller med om (skulle troligen bli direktbannad om jag öppnade käften där)
Vissa av Amirs mätningar är bra, men det gäller att försöka väga samman dem istf att mer eller mindre enbart fokusera på en eller två av dem som han gör, om tex THD+N är lägre än 80-90 dB kan det istället vara andra mätbara "fel" som gör störst hörbar skillnad.
Dessutom saknar jag flera mätningar, särskilt hos effektförstärkare.

Lyssningstester kan vara bra, riktigt bra, men bara om de är riktigt genomförda och det är svårt och därför ovanligt.
Tyvärr.
Att däremot jämföra olika apparater enbart utifrån lyssningstester helt utan några kompletterande mätningar riskerar helt klart att leda till värre resultat.
Att provlyssnaren öht veta vilken apparat man lyssnar på, liksom att jmf apparater, tex DACer, helt utan att nivåmatcha dem till <0,1 dB, riskerar att ge ett helt tokigt resultat.
Den som baserar sina köp på sådana "tester" utsätter sig för en större risk att lura sig själv jmf med den som går all-in på Amirs mätningar.

Poäng där också såklart, har en sub där steget rök, som tur är inom garantitiden.

Jag bara gillar inte sladdar och damm mellan lådor, så det finns helt kalart en lockelse i det inbygga trådlösa. Tills första buggen kommer 🙂

Nu söker jag ju dessutom något lite mer rundstrålande, och får för mig att det görs mest i integerade lådor snarare än traditionella passiva högtalare.
Bortsett från drömhögtalarna MBL Radialstrahler då, men det finns det varken plats eller pengar för
Kanske skulle någon högtalare med EmbracingSound trolleri/algoritm kunna funka? En Wiim placerad ovanpå högtalaren så har du det trådlöst också nästan.

Begagnat kan man leta efter;
Emes owl
Altavoz singular
Nufeeld corego

+1

Vissa av Amirs mätningar är bra, men det gäller att försöka väga samman dem istf att mer eller mindre enbart fokusera på en eller två av dem som han gör, om tex THD+N är lägre än 80-90 dB kan det istället vara andra mätbara "fel" som gör störst hörbar skillnad.

Lyssningstester kan vara bra, riktigt bra, men bara om de är riktigt genomförda och det är svårt och därför ovanligt.
Tyvärr.
Att däremot jämföra olika apparater enbart utifrån lyssningstester helt utan några kompletterande mätningar riskerar helt klart att leda till värre resultat.
Att provlyssnaren öht veta vilken apparat man lyssnar på, liksom att jmf apparater, tex DACer, helt utan att nivåmatcha dem till <0,1 dB, riskerar att ge ett helt tokigt resultat.
Den som baserar sina köp på sådana "tester" utsätter sig för en större risk att lura sig själv jmf med den som går all-in på Amirs mätningar.

När det kommer till mätningar så håller jag med dig, men de är inte hela sanningen då vi är individer och har olika förutsättningar för att höra olika saker.
Vissa är känsligare än andra för bakgrundsbrus, vassa ljud osv. Så vad som låter bra i dina öron, kan mycket väl låta skit i mina.

+1

Tyvärr.
läs

När det kommer till mätningar så håller jag med dig, men de är inte hela sanningen då vi är individer och har olika förutsättningar för att höra olika saker.
I teorin skall vår hörsel ha ett omfång på 120 dB, men i praktiken är det förstås inte så.
Men precis som du skriver finns det förstås individuella skillnader, men det gör ju inte mätningar värdelösa, tvärtom. Men förhoppningsvis lär man sig sina begränsningar och preferenser och får värdera resultatet av mätningar utifrån det.

Men ska man generalisera så är jag övertygad om att för de allra flesta av oss är "apparater" med 80-90 dB tillräckligt bra, tex ger de 16 bitarna hos CD-formatet en möjlighet för upp till 96 dB.
Tyvärr får man ju långtifrån alltid det i praktiken.

Jag tänkte för en svag sekund (ett par år sådär) är Audio Pro C10 klarar sig helt ok utan en sub.
Så är det ju kanske inte.
Det skulle behövas ett par register till för att lyfta den helt, men det blir helt ok för bakgrundsmusik iallafall.
1000052816.webp

I teorin skall vår hörsel ha ett omfång på 120 dB, men i praktiken är det förstås inte så.
Men precis som du skriver finns det förstås individuella skillnader, men det gör ju inte mätningar värdelösa, tvärtom. Men förhoppningsvis lär man sig sina begränsningar och preferenser och får värdera resultatet av mätningar utifrån det.

Men ska man generalisera så är jag övertygad om att för de allra flesta av oss är "apparater" med 80-90 dB tillräckligt bra, tex ger de 16 bitarna hos CD-formatet en möjlighet för upp till 96 dB.
Tyvärr får man ju långtifrån alltid det i praktiken.

Är lite det där jag är ute efter vilket många inom hobbyn verkar bortse ifrån, oavsett hur länge de har suttit i träsket.

Kan inte välja Lossless i Spotify om jag vill spela på Audio pro C10 eller C3. Spotify växlar till automatisk och gråar ut Lossless. Någon som har en lösning?

Kan inte välja Lossless i Spotify om jag vill spela på Audio pro C10 eller C3. Spotify växlar till automatisk och gråar ut Lossless. Någon som har en lösning?
Du behöver se till att du kör med Spotify Connect och inte tex Google Cast.

Jag har massa buggar med att välja format just nu, fungerar på dator men inte android.

Eventuellt måste du först logga in på spotify via Audio Pro-appen

Hallon!

Har precis flyttat till en trea med planlösning som är allt annat än den moderna öppna med kök, matplats och vardagsrum som hänger ihop. Köket är bara kök och sen finns matplats och vardagsrum runt hörnet.
Ena sidan:
Skulle gärna vilja kunna ha samma ljud i kök och i matplats/vardagsrum
Å andra sidan:
Jag har ett par Infinity Kappa 6.2i (från den gamla bra tiden mao) som ju på nåt sätt känns onödigt att de bara står. Samtidigt är det jävligt stora och som alla högtalare, svinfula. Och då ser de här ändå ganska bra ut.

Jag streamar 100% och det från en iPhone. Använder Spotify till 99% och sen soundcloud. Jag vill hålla det så enkelt som möjligt, inte 18 olika grejer som skall startas. Helst bara ta telefonen ur fickan och sen starta musiken.

Så hur fan skall jag göra. I den bästa av världar skulle man vilja använda Infinity-högtalarna (förutom att de är fett fula då) i ett lämpligt hemmaljudsystem (vad kallas Sonos och liknande system?).
Eller skall jag sälja Infinity och köpa ett komplett hemmaljudsystem. Sonos, H&K, Ikea (!!!) eller vad mer finns? Ljudet får givetvis vara bra men jag bryr mig inte jättemycket numer så länge det inte är helt jättekasst (dessutom lyssnar jag på bra musik och inte Dire Straits). Och inga fantasipriser och inga "du kommer bli besviken om du kopplar den där (billiga) förstärkaren till Infinity-högtlarna"-snack. ;-)

Hit me up med hur du skulle ha gjort!

Tack!

Stalle
Tjena, sonos laggar och kopplar ifrån, ikea är sisådär. Bluesound är mitt tips. Annars så skippar du de där systemen och kör med argon a4 forte mkii och B&W asw610 10" sub.
Argon är hifiklubbens egna budgetmärke och a4 är den mindre "trådlösa" högtalare de säljer och den har bättre diskant än storebror. De lät klent/burkigt som förväntat, men med asw610 suben som är förträfflig till både film men speciellt för musik så låter det förvånande bra.
Har haft dyr hifi tidigare, Rotel/monitor audio etc men det jag har nu spelar nästan i samma liga. Argon a4 6000kr o sub 9000kr

Senast redigerad av en moderator:
Du behöver se till att du kör med Spotify Connect och inte tex Google Cast.

Jag har massa buggar med att välja format just nu, fungerar på dator men inte android.

Eventuellt måste du först logga in på spotify via Audio Pro-appen
Kan inte logga in där. Finns bara en knapp som startar Spotify. Kör via IPhone, Audio pron via wifi.

Vi kör sällan via dator. C3an står i köket, smidigt med mobilen. I appen finns bara en knapp som öppnar Spotify appen. Där jag inte kan välja Lossless om jag har valt att spela upp via min Audio pro C3.

Tillbaka
Topp