Jag har provat en hel del bilar.
Det som är kinesiskt / no-name rasar ihop på nolltid. Delar är ofta svårt eller tar lång tid att få.
Tamiya och Axial med borstade motorer har hållit bra men vissa saker som servo-räddare mm har gått sönder.
Traxxas 1/16 och 1/18 modeller är lite för klena och går rätt fort. Samtliga plockade upp grus nån gång och så rasade drivaxlarna eller så knäcker man länkarmar, styrspindlar eller karossfästen. 1/10 håller bättre men med 2-3s LiPO och borstlöst går det rejält fort och träffar man något går det sönder. Jag tror mitt rekord är typ en minut … nyköpt E-Revo, tror det var min femte på den plattformen och jag hade inte ställt in chassit så jag understyrde rätt in i en vägg.
De som hållit bäst har varit några 1/10 Traxxas Stampede VXL 4x4 med ”beginner mode” och 6-cells NiMH batterier går de rimligt sakta, går länge på en laddning och kan inte bränna ner huset. Körde riktigt tjock olja i diffarna så de gick bra att köra stig med. Reservdelar finns typ överallt. Hade tre stycken ett tag.
Tog med ett par på en släktträff och alla ungar fick köra så mycket de orkade. En länkarm gick, det var allt.
Jag gillar att meka och det hjälper att hålla dem i gott skick hela tiden. Påminner lite om mtb på det sättet.
Den RC bil som gett absolut minst mek är TRX4.
Traxxas TRX4
Stampede
För en tusenlapp blir det närmare leksak men SCX24 är lite närmare hobby grade.
Begagnat har jag köpt mycket men det är som att köpa begagnad cykel, kan bli dyrt om man inte har kunskap.