OT tålig rcbil för fyraåring.

simson

Aktiv medlem
Hej allvetande happy!
Har två knattar varav den yngre är besatt av rc bilar
han är inte så snäll på materialet dock , så jag söker en tålig(mycket tålig) bil , den vettigaste som jag hittat är nikko vaporizer 3 som sägs vara vattentät och stötsäker inte så snabb , kan det vara ett bra val?
Tack Mange

Tjena!

Kolla upp vad det är för batteri. Vi har en Vaporizer 1 och batteriet dog ganska snabbt, ersättningsbatteri kostade skjortan.
Men tålig är den, skitrolig i snön och fungerar bra på stranden också.

Vart bor du? Den används inte längre och skänks gärna bort.

Jag tror inte att det finns längre.

När jag lattjade med sånt 1995 så var det bra med kvalitet i nästan alla saker på marknaden.

Bygga själv är lösning och kanske inte så svårt.

Min erfarenhet är att köp en riktig RC-bil. Jag köpte en Traxxas stampede (begagnad) när barnen var 6 och 8, den är nu 10 år gammal och lever än. Mängden gånger den körts rakt in i husväggar, stenar etc. har jag tappat räkningen på men den bara går. I början var den lite för snabb men de lär sig och tröttnar de kan du sälja den. Det kostar mer men då slipper du också att den är död på tre månader och du får igen pengarna när du säljer den.

Jag tittade snabbt och i min mening är Nikko en ren leksak och lär hålla därefter. Dina barn blir nog lika glada ändå men jag försöker själv undvika "slit-och-släng"-saker.

Köpte en liten men hobby grade crawler till äldste när han var 6 år, då lärde han sig styra och hantera bilen bra och han kan köra den inne eller ute bland folk utan att man behöver ha superkoll. Tar sig fram "överallt". Nackdelen är att den går i knappt gångfart.

Till sjuårsdagen fick han en FTX Carnage 2.0 som är en 1:10 "truggy", originalbatteriet var dock dötrist, räckte några minuter bara, så ett LiPo-batteri inhandlades. Då gick den ännu snabbare och i 30 minuter, löjligt rolig ägen för mig. Sen brann motorn upp (bilen är på pappret OK för 2S LiPo) så det sitter numera en TraXXas-motor i, lite nerdrevad för att inte öka toppfarten ännu mera. Denna lärde han sig snabbt att hantera efter att ha kört mycket med crawlern.

Man ska nog räkna med att få meka lite om man köper en hobby-grade-bil, men reservdelar finns..

Tror bilen kostade 1500 kr ungefär, sen har jag fått lägga 600 kr till på LiPo och ny motor. Men då hade jag en bra laddare redan innan.

Tja ! Nu blev det knorvligt , jag tittade på att köpa nåt värre men där vi bor skulle inte det uppskattas ,
bor i Älvsjö , bygga själv nope, skruva cyklar ja men teknikkunnandet är inte det bästa .
Mange

Hej allvetande happy!
Har två knattar varav den yngre är besatt av rc bilar
han är inte så snäll på materialet dock , så jag söker en tålig(mycket tålig) bil , den vettigaste som jag hittat är nikko vaporizer 3 som sägs vara vattentät och stötsäker inte så snabb , kan det vara ett bra val?
Tack Mange

Det finns väl två snarlika modeller med Nikko Vaporizer 3 i namnet. En mindre och långsammare (nano?) och en större med lite mer fart. Köpte den stora till barnen, tror nog att 15 km/h räcker väl till en 4-åring. Man styr ju varje hjulpar per sida för sig, inte lika enkelt som min barndom radiostyrda bil. Det blir mycket spinnande i cirklar

Tja ! Nu blev det knorvligt , jag tittade på att köpa nåt värre men där vi bor skulle inte det uppskattas ,
bor i Älvsjö , bygga själv nope, skruva cyklar ja men teknikkunnandet är inte det bästa .
Mange

Förståelsefråga: Vad har Älvsjö emot RC-bilar? De låter "ingenting" och sist jag var där fanns det gräsytor, fotbollsplaner och skog att köra på.

Tror nog nyckeln här är att hitta en bil som man kan hitta reservdelar till och laga allt som går sönder.

Min yngsta har haft en Traxxas e-revo 1/16 sen han var 6, där vi bytt ut det mesta som rör på sig de senaste fyra åren. Kanske lite overkill för en fyraåring, men den går att ställa ner i hastighet och så behöver man inte gå på värsta borstlösa modellen.

”Förståelsefråga: Vad har Älvsjö emot RC-bilar? De låter "ingenting" och sist jag var där fanns det gräsytor, fotbollsplaner och skog att köra på.”
Massa andra människor framförallt allt barn i bostadsområdet, när jag själv var liten så var det grusplaner överallt men nu konstgräs å nybyggda bostäder.?

Då är en crawler perfekt, den går långsamt och tar sig fram "överallt". Jätteroligt att ha med på skogspromenad!

Precis samma fråga som jag hade för ett par dagar sedan. Jag körde lite rc-bil när jag var liten. En begagnad som behövde lagas hela tiden. Men vad man lärde sig!

Jag har en snart 4-åring som skall få en bil av farfar i julklapp. Den skall vara såpass bra att dess tillkortakommanden inte blir ett problem men samtidigt inte vara en raket. Gärna fungera både inne och ute. Dvs. Jättelångsam inne och lite snabbare ute.

Det slutade med en
835294_1.jpg

Man kan ställa ner hastigheten på fjärrkontrollen steglöst ner till noll vilket gör att han inte kommer bränna in i stolar i 25km/h.

Den kommer även klara att köra på gräsmattan till våren.

Titta gärna på Hobbex utbud. Det finns bra, tåliga nybörjarbilar och även avancerade saker när intresset (och barnet) växer

Köp något från traxxas. Köpte en traxxas slash med borstlös motor och något stort lipobatteri begagnat för ett tag sedan. Byggkvaliten är mycket bättre än det som fanns när jag var barn och jisses vad snabb den är. När batteriet är nyladdat slår den en frivolt vid fullt gaspådrag och toppar säkert 80-90km/h. Reservelar finns det också. Det är nog det viktigaste för grejer kommer alltid gå sönder.

Jag bytte till motorn som är i borstade Slash när originalmotorn gick sönder. Den farten räcker gott och väl för ett barn i 7-8 års åldern.. löjligt snabb, kan bara tänka mig hur snabb Slash med borstlös motor är!!

Alltså jag köpte en Traxxas Rustker VXL 4x4 till mina barn. Sen köpte jag 2S batterier för att den skulle vara lagom långsam. Barnen 6,8 och 10 kör. Men måste säga att jag är riktigt besviken. Visst går den fantastisk men ett par batterier, sen är den paj igen. Den är dyrare att hålla i drift än barnens 3 mountainbikes tillsammans. De kör ganska försiktigt och ganska bra tycker jag. De pengarna kunde vi gjort något mycket vettigare för... Nu lagar jag den bara för att vi har den och lagt så mycket pengar men bra less på skiten.

Vi köpte en crawler från hobbex för typ 500 till vår 3åring . Så långsamt som möjligt var min devis och det har fungerat fint. Första bilen gick sönder dag ett. Ersättaren har hållt många länder nu. Kul även för mig faktiskt. Fullständigt otrolig på att ta sig fram.

Tackar för alla svar! Borde ju dyka förbi några butiker å kolla men näe det är dumt i covid-19 tider tror jag chansar på Niccon ändå.
tack igen
Mange

Hej, Jag står inför samma köp. Planerar att köpa en crawler till en snart 5-åring. Vad bör man köpa såhär 4 år sedan tråden skapades? Tänker mig en budget om ca tusenlappen.

Jag har provat en hel del bilar.

Det som är kinesiskt / no-name rasar ihop på nolltid. Delar är ofta svårt eller tar lång tid att få.

Tamiya och Axial med borstade motorer har hållit bra men vissa saker som servo-räddare mm har gått sönder.

Traxxas 1/16 och 1/18 modeller är lite för klena och går rätt fort. Samtliga plockade upp grus nån gång och så rasade drivaxlarna eller så knäcker man länkarmar, styrspindlar eller karossfästen. 1/10 håller bättre men med 2-3s LiPO och borstlöst går det rejält fort och träffar man något går det sönder. Jag tror mitt rekord är typ en minut … nyköpt E-Revo, tror det var min femte på den plattformen och jag hade inte ställt in chassit så jag understyrde rätt in i en vägg.

De som hållit bäst har varit några 1/10 Traxxas Stampede VXL 4x4 med ”beginner mode” och 6-cells NiMH batterier går de rimligt sakta, går länge på en laddning och kan inte bränna ner huset. Körde riktigt tjock olja i diffarna så de gick bra att köra stig med. Reservdelar finns typ överallt. Hade tre stycken ett tag.

Tog med ett par på en släktträff och alla ungar fick köra så mycket de orkade. En länkarm gick, det var allt.

Jag gillar att meka och det hjälper att hålla dem i gott skick hela tiden. Påminner lite om mtb på det sättet.

Den RC bil som gett absolut minst mek är TRX4.

Traxxas TRX4

Stampede

För en tusenlapp blir det närmare leksak men SCX24 är lite närmare hobby grade.

Begagnat har jag köpt mycket men det är som att köpa begagnad cykel, kan bli dyrt om man inte har kunskap.

Tack för svar och lite så jag inbillar mig, likheten med mtb. Jag kan inget om R/C men kan nog lära mig mekandet. Lättare nu när man inte behöver strula med förbränningsmotorer.

Just Traxxas 1/18 crawler-modellerna är ju riktigt fina. Antar att de har samma svagheter som de snabbare modellerna du nämner? Denna ligger på blocket, undrar om jag vågar mig på ett köp.

Jag har provat en hel del bilar.

Det som är kinesiskt / no-name rasar ihop på nolltid. Delar är ofta svårt eller tar lång tid att få.

Tamiya och Axial med borstade motorer har hållit bra men vissa saker som servo-räddare mm har gått sönder.

Traxxas 1/16 och 1/18 modeller är lite för klena och går rätt fort. Samtliga plockade upp grus nån gång och så rasade drivaxlarna eller så knäcker man länkarmar, styrspindlar eller karossfästen. 1/10 håller bättre men med 2-3s LiPO och borstlöst går det rejält fort och träffar man något går det sönder. Jag tror mitt rekord är typ en minut … nyköpt E-Revo, tror det var min femte på den plattformen och jag hade inte ställt in chassit så jag understyrde rätt in i en vägg.

De som hållit bäst har varit några 1/10 Traxxas Stampede VXL 4x4 med ”beginner mode” och 6-cells NiMH batterier går de rimligt sakta, går länge på en laddning och kan inte bränna ner huset. Körde riktigt tjock olja i diffarna så de gick bra att köra stig med. Reservdelar finns typ överallt. Hade tre stycken ett tag.

Tog med ett par på en släktträff och alla ungar fick köra så mycket de orkade. En länkarm gick, det var allt.

Jag gillar att meka och det hjälper att hålla dem i gott skick hela tiden. Påminner lite om mtb på det sättet.

Den RC bil som gett absolut minst mek är TRX4.

Traxxas TRX4

Stampede

För en tusenlapp blir det närmare leksak men SCX24 är lite närmare hobby grade.

Begagnat har jag köpt mycket men det är som att köpa begagnad cykel, kan bli dyrt om man inte har kunskap.
Instämmer, har provat allt utom en E-Revo, har också en Axial SCX10, Losi Night Crawler den har fått gå massor med småbarnen hemma och barn på besök.

TRX4 har vi en och den är grym.
Förvisso bränner den motorer på löpande band men de är iaf hyfsat billiga och lätta att byta.

Bättre köpa borstlöst från start har jag insett. Vet inte hur många Traxxas Slash-motorer jag köpt nu.

Eftersom tråden lever inser jag att barnen (nu 18 och 20) tröttnade för länge sedan. Är det någon som har koll på värdet på en Stampede 4x4 VXL med borstlös motor. Det mesta är uppgraderat men den har stått några år och behöver en ordentlig service.

Ok, har du bytt fartkontrollen? Annars brukar ju den brinna långt före motorn. Särskilt om det står Traxxas på den.

Har en känsla av att växellådan inte gillar 3s heller? ?

Köpte en FMS crawler från Bangood. När den kom fram så funkade den inte. Fick sen pengarna tillbaka men har kvar bilen.

Var i Stockholm kan man lämna in den och få den felsökt och reparerad? Kanske blir dyrt men vore intressant att göra ett försök. Har ej kunskap att göra det själv.

Köpte en FMS crawler från Bangood. När den kom fram så funkade den inte. Fick sen pengarna tillbaka men har kvar bilen.

Var i Stockholm kan man lämna in den och få den felsökt och reparerad? Kanske blir dyrt men vore intressant att göra ett försök. Har ej kunskap att göra det själv.
Det dräller inte av hobbyaffärer längre, en av de mest kunniga kring bilar tror jag är barkarby hobby, i bostadsområdet bakom IKEA. Väldigt trevliga också. Ägaren är rc-bilentuseast...

Tjena!

Är den helt död?

Det tråkiga med såna enklare bilar är att både styrning och gas ofta är helt på eller av, dvs det är svårt att lära sig manövrera dem vettigt. Vill man att det ska vara en väg till snabbare och bättre RC-prylar så är det bra om det är proportionell styrning och gas. En enklare crawler är bra!

Det tråkiga med såna enklare bilar är att både styrning och gas ofta är helt på eller av, dvs det är svårt att lära sig manövrera dem vettigt. Vill man att det ska vara en väg till snabbare och bättre RC-prylar så är det bra om det är proportionell styrning och gas. En enklare crawler är bra!
Absolut, men nu var den väl till en 4-åring, så det räcker nog om det går gasa och styra.

Tillbaka
Topp