Ny i tråden, men har läst mycket.

Tänkte dela med mig av mina tankar och planer.
Jag har smygande sedan ca fem år tillbaka gått upp från acceptabla ca 80-85kg och stannat till på ca 105kg nu sedan det senaste året ungefär. Och min längd är bara ca 172cm... Inte alls bra.
Har mått psykisk dåligt under lång tid tidigare, har även en period ätit antidepressiv medicin som gett galet ökad aptit och osunda matvanor, men sedan drygt ett år tillbaka har jag börjat må bra igen psykiskt, sett över tid. Har då även fasat ut medicinen sedan förra sommaren och dricker aldrig alkohol heller. Tar endast 2x blodtrycksmedicin i dagsläget.
Problemet är att den ökade vikten nu ger mig minskad motivation och minskad lust att cykla. Och eftersom jag helst cyklar i skogen så är ju övervikt extra jobbigt och kännbart där. Det blir ju så mycket roligare när man känner sig smidig, rörlig, och hyfsat stark, så som det var när jag vägde ca 80-85kg för 5+ år sedan.
Så nu har jag en plan...
Har i flera år endast ätit 2 ggr per dag, lunch och kvällsmat, och endast kaffe och vatten på morgonen/förmiddagen.
Lunchen hittills består ofta av 3-4 st ostmackor eller andra mackor, eller några kokta ägg med ett flertal (!) kaviarmackor. Och kvällens mat brukar bli en (2) rejäl portion(er) ris, pasta eller potatis, med något protein som kött, kyckling eller fisk till. Kanske några bitar grönsaker till också...
Även om det bara är två måltider per dygn och jag har en s.k. periodisk fasta, så har jag ju för länge sedan insett att jag måste minska på portionerna och kolhydratintaget. Och ta bort mackorna på vardagar... Och chokladkakorna på vardagar...
Så den nya planen från och med imorgon 5/11 är:
Lunch: 3 st kokta ägg med endast lite kaviar, alternativt till äggen; några sillbitar eller en liten burk makrill i tomatsås (bra med Omega) och ett glas vatten. Alltså inga feta mackor till.
Kvällsmat: Som tidigare med kött/kyckling/fisk men minska avsevärt på kolhydratmängden med ris/pasta/potatis, kanske till och med ta bort ris/pasta/potatis helt vissa dagar, och istället lägga till lite mer grönsaker, efter säsong. Men oavsett; en större andel grönsaker som broccoli, morötter, spenat eller annat näringsrikt.
Ostmackor, skinkmackor, varma mackor, chokladkakor, saffranskladdkaka

och liknande "dumheter" blir endast tillåtet på lördag och söndag. I rimliga portioner såklart.
Och sedan över ett år tillbaka så går jag nästan varje dag till jobbet, ca 55 minuter enkel väg (och tar bussen hem) vilket jag såklart kommer att fortsätta med. All vardagsmotion måste tas tillvara på, när det är praktiskt möjligt.
Detta tycker jag personligen verkar kunna vara genomförbart, sett till min livssituation, och om jag sen kommer igång med cyklingen igen lite mer regelbundet, så kommer rimligen det också att hjälpa till med viktresan neråt, naturligtvis under förutsättning att matintaget inte ökar då...!!
Nu jäklar ska jag sätta hårt mot hårt!

Återkommer kanske om några månader med en ny rapport här.
Kämpa på alla!