Köpråd heldämpad mtb max 40 000kr

Är du inte bra på att skruva och justera in dämpare etc skulle jag titta på vilka butiker du har innom rimligt avstånd och köpa något hos dom. Stödet man kan få ifrån dom med att justera in cykeln och service är värt massor. Du får rätt storlek etc och slipper krångla med retur om något skulle vara fel. Jagar man bästa priset på nätet så kommer det ju att sluta med att butiker försvinner och sedan får man sköta allt själv. Kan man och vill skruva själv är det väl lugnt men behöver man hjälp blir det värre. Så mitt tips, kolla in butiker på det du tycker är okej avstånd.

Är du inte bra på att skruva och justera in dämpare etc skulle jag titta på vilka butiker du har innom rimligt avstånd och köpa något hos dom. Stödet man kan få ifrån dom med att justera in cykeln och service är värt massor. Du får rätt storlek etc och slipper krångla med retur om något skulle vara fel. Jagar man bästa priset på nätet så kommer det ju att sluta med att butiker försvinner och sedan får man sköta allt själv. Kan man och vill skruva själv är det väl lugnt men behöver man hjälp blir det värre. Så mitt tips, kolla in butiker på det du tycker är okej avstånd.
Jag bor i en liten ort, vi har en cykelbutik. Men deras utbud är inte det största. I princip enbart scott. Men lämnade in en cykel där som behövde bytas vevparti. Alltså en cykel som inte var köpt av dem och fick bra hjälp. Så tror inte det ska vara några problem att lämna in på service eller att få hjälp. Självklart kanske hjälpen kostar mer än om man köper cykeln från dem direkt.

Nu har du ju inte frågat efter det men för 30 ksek får man väldigt fina begagnade cyklar.
Då har du 10k över att rulla in den till närmsta lbs och be om en fullservice så är den som ny.
Men det är också bra att folk köper nytt för då kan jag fortsätta köpa begagnat. 😁

Lycka till med köpet 👍
Hade jag varit lite längre så att det fanns en större marknad med begagnade cyklar som passar min längd. Så hade det absolut kunnat vara ett alternativ. Men tycker att utbudet varit så klent när jag kollat (speciellt inom rimliga avstånd från där jag bor)

Om min kompis hade beskrivit sin bakgrund och eventuella behov på så vis som du gör så hade jag rekommenderaten Radon Slide Trail.

Sen hade jag förklarat att det är rätt onödigt att uppgradera en endaste komponent på den, för hans behov.

Den billigaste hade jag rekommenderat.

16" eller 18" är båda OK för längden 163 cm med motsvarande 428 och 445 mm reach. Det får bli en smaksak där den större cykeln (18") är kraftigt utförsorienterad och den andra är klart bättre om man faktiskt vill krångla lite uppförs också.

Jenny Rissveds är 164 cm, har jag för mig, och hennes förra cykel (Canyon nånting) hade la 425ish mm reach. Min sambo är 164 cm och den cykeln vi valde till henne hade 440 mm reach för att bli mer stabil utför. Vi cyklar lite enduroleder utför och enklare stigar både upp och ner.

Om du är öppen för att handla från utlandet så kanske ONE44. 2.5-3 kg lättare än Habit och grymt bra hjul.

Som andra är inne på. Ramen är viktigast, sen gaffel/dämpning och hjul. Bromsar och drivlina är relativt billigt att uppgradera. Däck är småpotatis och samtidigt nåt som ändå bör väljas med omsorg.
Stötte på problem, får inte upp några frakt alternativ, skickar dem inte cyklar till Sverige? Drog iväg ett meddelande till kundsupport så får se om jag får något svar..

Om min kompis hade beskrivit sin bakgrund och eventuella behov på så vis som du gör så hade jag rekommenderaten Radon Slide Trail.

Sen hade jag förklarat att det är rätt onödigt att uppgradera en endaste komponent på den, för hans behov.

Den billigaste hade jag rekommenderat.

16" eller 18" är båda OK för längden 163 cm med motsvarande 428 och 445 mm reach. Det får bli en smaksak där den större cykeln (18") är kraftigt utförsorienterad och den andra är klart bättre om man faktiskt vill krångla lite uppförs också.

Jenny Rissveds är 164 cm, har jag för mig, och hennes förra cykel (Canyon nånting) hade la 425ish mm reach. Min sambo är 164 cm och den cykeln vi valde till henne hade 440 mm reach för att bli mer stabil utför. Vi cyklar lite enduroleder utför och enklare stigar både upp och ner.
Dem har tagits upp i tråden förut, men någon skrev att dem tydligen skulle sluta tillverkas, så vet inte om det är så bra att köpa dem då?

Dem har tagits upp i tråden förut, men någon skrev att dem tydligen skulle sluta tillverkas, så vet inte om det är så bra att köpa dem då?
Jo, det var jag som skrev det. I deras officiella Facebooksida så svarade företaget på kommentarer och där fick jag reda på det.
Jag ägde förut en skeen al 7.0. Jag var toknöjd förutom att jag ville ha en lättare cykel. Tänkte köpa deras 10.0 version, men när jag fick reda på att de skulle tas ut produktion. Så hoppade jag det.

Hej!
Har idag en Orbea Laufey h10 men är sugen på att skaffa en heldämpad trail cykel istället.
Kör väl mest vanliga stigar men vill också att den ska funka att cykla på i bike parks (är nybörjare så blir mest blåa leder).
Har en maxbudget på absolut max 40 000kr. Men helst runt 30 000kr. Går det att köpa en heldämpad cykel som har minst
lika bra komponenter som Laufey h10? Vill ju inte byta ner mig liksom eller måste man spendera mer?

Har kikat runt lite på vad jag kan hitta som finns inne nu i min storlek (163 cm) på de cykelsidor jag känner till och
har kikat lite på dessa.

Är någon av dessa ett bra alternativ tror ni eller är något helt annat mer prisvärt?
Skulle kunna tänka mig något begagnat, men finns ju inte jättestort urval när man inte är speciellt lång..

Tacksam för svar!

Hej!
Har idag en Orbea Laufey h10 men är sugen på att skaffa en heldämpad trail cykel istället.
Kör väl mest vanliga stigar men vill också att den ska funka att cykla på i bike parks (är nybörjare så blir mest blåa leder).
Har en maxbudget på absolut max 40 000kr. Men helst runt 30 000kr. Går det att köpa en heldämpad cykel som har minst
lika bra komponenter som Laufey h10? Vill ju inte byta ner mig liksom eller måste man spendera mer?

Har kikat runt lite på vad jag kan hitta som finns inne nu i min storlek (163 cm) på de cykelsidor jag känner till och
har kikat lite på dessa.

Är någon av dessa ett bra alternativ tror ni eller är något helt annat mer prisvärt?
Skulle kunna tänka mig något begagnat, men finns ju inte jättestort urval när man inte är speciellt lång..

Tacksam för svar!

Är orolig att den är lite tung. Men vet inte hur mycket man som ”nybörjare” faktiskt känner skillnaden på några kg?
Vikt ska man inte stirra sig blind på. Det som upplevs som en trög cykel är roterande massa, dvs hjul och däck.
Nått kilo hit å dit på ramen har ganska liten inverkan på den totala systemvikten. Knappt märkbart om man inte tävlar XC.

Är orolig att den är lite tung. Men vet inte hur mycket man som ”nybörjare” faktiskt känner skillnaden på några kg?
De flesta cyklar väger i grund och botten ganska samma lika. En "tung" FS väger kanske 4 kg, och en väldigt lätt FS väger kanske 3 kg, men då skiljer även inriktningar och material - INGEN vettig tillverkare gör en väldigt onödigt tung cykel.
Det är egentligen specen i övrigt som skiljer cyklarna åt, t ex en billigare cykel har kanske enklare hjul och däck och det kan snabbt addera 1500 g. Det är vanligare att skicka med Exo casing-däck på 850 g än DH casing-däck på närmare 1500 g.

För att svara på frågan direkt:

nej, det är inget som påverkar en nybörjare, det kommer inte vara anledningen till att varvtiderna i enduroslingorna inte är KOM. :)
Bland annat därför vill jag rekommendera nybörjare att spara lite pengar och köpa en cykel för under 20 000 kr och istället lagt krutet på t ex cykelutflykter och resor för att lära känna sporten och sig själv som cyklist. Det tar några år att lära sig vilken cykel man ska ha och sen förändras det igen och igen.

Senast ändrad:
Ska jag bara slå till på den, så är jag inte otrogen mot Orbea heller hahah. Antar att bongoplast är kolfiber?
Lite pinsamt dock när jag kommer med den cykeln och 0 skills hahah. Men den är fin. Tror du det är ett bra köp?
Jag har ingen erfarenhet av Occam, bara läst att de uppskattas av sina ägare. Trampeffektiva och relativt lätta. Få typiska svagheter som det skrivs om - jag vet inte om 2022:or berörs men folk har knäckt bultarna som fäster bakdämparna (Orbea har i så fall reserv i stål som håller bättre). Jag vet ej specifik vikt för denna men antar att den bör ligga runt 14.5 kg, annars är det nåt galet. Andra kanske kan fylla på. I övrigt är jag övertygad om att det är en kanonfin cykel.
Sen håller jag i princip med övriga om det som skrivs om vikt, roterande massa och liknande. Med rätt däck så kan den kännas hyfsat lätt att trampa runt på stig med samtidigt som den funkar i bikepark. Med det sagt så skulle jag beställt ett par av dessa och bytt ut de däck som sitter på cykeln (oavsett om det är Dhf eller Dissector - bild och spec skiljer sig).
Angående att dyka upp som nybörjare på ett vrålåk är inget att bry sig om, där är du i gott sällskap.

Jag har ingen erfarenhet av Occam, bara läst att de uppskattas av sina ägare. Trampeffektiva och relativt lätta. Få typiska svagheter som det skrivs om - jag vet inte om 2022:or berörs men folk har knäckt bultarna som fäster bakdämparna (Orbea har i så fall reserv i stål som håller bättre). Jag vet ej specifik vikt för denna men antar att den bör ligga runt 14.5 kg, annars är det nåt galet. Andra kanske kan fylla på. I övrigt är jag övertygad om att det är en kanonfin cykel.
Sen håller jag i princip med övriga om det som skrivs om vikt, roterande massa och liknande. Med rätt däck så kan den kännas hyfsat lätt att trampa runt på stig med samtidigt som den funkar i bikepark. Med det sagt så skulle jag beställt ett par av dessa och bytt ut de däck som sitter på cykeln (oavsett om det är Dhf eller Dissector - bild och spec skiljer sig).
Angående att dyka upp som nybörjare på ett vrålåk är inget att bry sig om, där är du i gott sällskap.
Klickade hem den, det blir säkert jättebra får jag hoppas. Läste lite Reviews och det lät lovande och var ju ett väldigt bra pris. Tack så oerhört mycket för hjälpen! Kom ju undan under budget så hittills är jag nöjd :D.
Läste för övrigt en Review där jag tror en L vägde cirka 13.6 kg.

Nu hjälper jag inte alls här utan kommer med ytterligare ett alternativ.
Har själv handlar från SportOkay och pratat med deras support via e-post. Verkar vettiga.
Snygg färg 😃 https://www.sportokay.com/se_en/giant-trance-x-advanced-2-29-2024-all-mountainbike.html

De brukar alltid ha nån rabattkod på startsidan för ytterligare 10% rabatt.
Ja det där hade nog också kunnat vara ett bra alternativ. Men klickade hem Orbea Occam M10 Lt 2022 så får köra på den :D. Men skulle det bli några problem att den egentligen är slutsåld eller annat så kanske denna blir aktuell :D.

Tillbaka
Topp