Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Frankenstein's Bike sa:På förekommen anledning. Bump.
Har on-one / planet-x reagerat?
De tre anbudsgivarna uppfyllde inte samtliga
tinkerbell sa:Fast det blev ett ramavtal åtminstone - på granatgevär...
ForesterGuy sa:De kommer kanske att rekvirera cyklar, på samma sätt som bilar?
Snuten sa:
Man borde öppna för privatpersoner att få sambeställa tillsammans med försvaret, och få lite billigare pris på grund av skalfördelarna. Det gynnar ju också fabriken.Det verkar bli Monark i Vansbro som får bygga försvarets nya cyklar.
![]()
Försvaret räddar cykelfabrik i Vansbro
Försvarets beställningar på soldatcyklar kan vara en räddning av Monarks cykelfabrik i Vansbro.nyheter24.se
Enväxlad stod i kravspecen, så något växelsystem lär den inte ha om det inte ändrats. Lär ju vara fotbroms.Man borde öppna för privatpersoner att få sambeställa tillsammans med försvaret, och få lite billigare pris på grund av skalfördelarna. Det gynnar ju också fabriken.
Undrar om det blev en snabb lättståls-gravel med lättskötta fälgbromsar och mekanisk grupp eller om dom kör dumt på tradition och kör blytunga damtrallor med tre identiska växlar i navet och fotbroms.
Ser lätt ut!Här får ni en exklusiv förhandstitt!
Visa bilaga 802368
Aj då. Undrar förresten om ukrainakriget och drönarkrigsföringen påverkar något om hur populärt det blir med cyklar inom försvaret framåt.Enväxlad stod i kravspecen, så något växelsystem lär den inte ha om det inte ändrats. Lär ju vara fotbroms.
Jag tror inte det har funnits någon "skarp" användning på ganska länge, cykel-skyttekompanier har lyckligtvis gått ut tiden. Så jag gissar att cyklarna är till för att transportera folk mellan mässen och lektionssalarna långt ifrån fronten.Aj då. Undrar förresten om ukrainakriget och drönarkrigsföringen påverkar något om hur populärt det blir med cyklar inom försvaret framåt.
Jag trodde det bara användes för transport vid tex inställning redan idag för att slippa sårbarheten i att transportera folk till sina platser med bussar osv som lätt kan förintas med en välplacerad raket.Jag tror inte det har funnits någon "skarp" användning på ganska länge, cykel-skyttekompanier har lyckligtvis gått ut tiden. Så jag gissar att cyklarna är till för att transportera folk mellan mässen och lektionssalarna långt ifrån fronten.
Helt klart en fatbike! =)Dom måste ju ha fatbikes med ett antal växlar. Stabil pakethållare så att man får med granatgeväret och några skott.
Dom måste ju ha fatbikes med ett antal växlar. Stabil pakethållare så att man får med granatgeväret och några skott.
Coolt med svävande frampakethållare.Visa bilaga 802444
Den här borde väl funka - GROK:s förslag på ny cykel till Svenska försvaret.
Men sjukt snabbare truppförflyttningar än med apostla-mars!Bild från Falu-endurot 2023, långt från fronten och tur är väl det för på de där cyklarna vinns inga krig.
Visa bilaga 802454
Ja cykeln överlägsenhet är väl vida känd, speciellt här, men något lite roligare borde väl gå att trolla fram...Men sjukt snabbare truppförflyttningar än med apostla-mars!
![]()
Bicycle infantry - Wikipedia
en.wikipedia.org
The Finnish Army utilized bicycles extensively during the Continuation War and Lapland War. Bicycles were used as a means of transportation in Jaeger Battalions, divisional Light Detachments and regimental organic Jaeger Companies. Bicycle units spearheaded the advances of 1941 against the Soviet Union. Especially successful was the 1st Jaeger Brigade which was reinforced with a tank battalion and an anti-tank battalion, providing rapid movement through limited road network. During winter time these units, like the rest of the infantry, switched to skis. Within 1942–1944 bicycles were also added to regimental equipment pools. During the Summer 1944 battles against the Soviet Union, bicycles provided quick mobility for reserves and counter-attacks. In Autumn 1944 bicycle troops of the Jaeger Brigade spearheaded the Finnish advance through Lapland against the Germans; tanks had to be left behind due to the German destruction of the Finnish road network.
Här trollar Gemini:Ja cykeln överlägsenhet är väl vida känd, speciellt här, men något lite roligare borde väl gå att trolla fram...
Ursäkta min oinläsning.
Lösningen med två ventiler på framhjulet har jag inte sett innan. Innebär det dubbla slangar? Om man punkar den första blåser man bara upp nästa? Redundans och fältmässighet så man blir tårögd.Här trollar Gemini:
Visa bilaga 802461
Det är för att kompensera att man kör ventillöst på bakhjulet.Lösningen med två ventiler på framhjulet har jag inte sett innan. Innebär det dubbla slangar? Om man punkar den första blåser man bara upp nästa? Redundans och fältmässighet så man blir tårögd.![]()
+att det är lättare att pumpa framdäcketDet är för att kompensera att man kör ventillöst på bakhjulet.
Du skrattar du, men det körs ibland med dubbla ventiler där ena ventilen är en tubelesventil och den andra är till en slang som ligger ouppblåst i däcket. I detta fall är det nog inte så dock.Lösningen med två ventiler på framhjulet har jag inte sett innan. Innebär det dubbla slangar? Om man punkar den första blåser man bara upp nästa? Redundans och fältmässighet så man blir tårögd.![]()
Interssant med vapnet som bara har pipa och ett halvt (?) sikte. Ingen mekanism, inget magasin och ingen kolv.Här trollar Gemini:
Visa bilaga 802461
nejdåInterssant med vapnet som bara har pipa och ett halvt (?) sikte. Ingen mekanism, inget magasin och ingen kolv.
Är mer oroad över bromsskivan som verkar gå mellan ekrarna på framhjulet. Känns farligt.