[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Vi kör sällan via dator. C3an står i köket, smidigt med mobilen. I appen finns bara en knapp som öppnar Spotify appen. Där jag inte kan välja Lossless om jag har valt att spela upp via min Audio pro C3.
Tänkte på Spotifyappen nu, det måste anslutas via "Spotify Connect" för att funka med lossless.
1000052831.webp

Men det är som sagt nån jäkla bugg i appen så att möjligheten att välja är försvunnen.

Det blir lättare om du lyckats en gång, då kommer enheten fortsätta vara inloggad på ditt konto

Tänkte på Spotifyappen nu, det måste anslutas via "Spotify Connect" för att funka med lossless.
Visa bilaga 802224

Men det är som sagt nån jäkla bugg i appen så att möjligheten att välja är försvunnen.

Det blir lättare om du lyckats en gång, då kommer enheten fortsätta vara inloggad på ditt konto
Spotify säger att enheten ej stödjer Lossless.

Någon här som har någon erfarenhet av FiiO R7, eller dess större syskon R9?

Gå vidare i sökandet då dom planerar att uppgradera från Android 10 till 12 när 15 finns den kommer att ramla på att uppgraderingar försvinner eller ersätts med nyare modeller .

Det har beslutats hemma att estetik är viktigare än välljud. Har därför beställt ett par Dali Oberon On-wall nu när de var på rea (https://www.hifiklubben.se/dali-oberon-on-wall-on-wall-hogtalare/dalioberononwallloa/).

Kommer detta låta hyffsat (musik ffa) i ett medelstort rum med dämpande textiler, tillsammans med Wiim Amp Ultra och dess magiska rumskalibrering, eller behöver jag köpa till en sub? Eller är det helt bortom räddning och jag kan lika gärna komprimera mitt flac-bibliotek till 96kbps mp3?

Musikmässigt förväntar jag mig inte mördande bas i d'n'b, men gubbrock a la The War on Drugs får gärna låta ok iaf.

Det har beslutats hemma att estetik är viktigare än välljud. Har därför beställt ett par Dali Oberon On-wall nu när de var på rea (https://www.hifiklubben.se/dali-oberon-on-wall-on-wall-hogtalare/dalioberononwallloa/).

Kommer detta låta hyffsat (musik ffa) i ett medelstort rum med dämpande textiler, tillsammans med Wiim Amp Ultra och dess magiska rumskalibrering, eller behöver jag köpa till en sub?
Jag har ingen som helst egen erfarenhet av Dali Oberon On-wall
Men för den som har plats och pengarna som krävs finns det väl ingen som helst nackdel med en sub?
Eftersom du har en WiiM Amp Ultra så ligger väl en WiiM Sub Pro bra till

Eller skall det vara ngt häftigare, tex ett bashorn i källaren
00.jpg

Men för den som har plats och pengarna som krävs finns det väl ingen som helst nackdel med en sub?

00.jpg
Det här är ju 100 % underbart och fullständigt sjukligt så klart ;)

Kommer detta låta hyffsat (musik ffa) i ett medelstort rum med dämpande textiler, tillsammans med Wiim Amp Ultra och dess magiska rumskalibrering, eller behöver jag köpa till en sub? Eller är det helt bortom räddning och jag kan lika gärna komprimera mitt flac-bibliotek till 96kbps mp3?

Musikmässigt förväntar jag mig inte mördande bas i d'n'b, men gubbrock a la The War on Drugs får gärna låta ok iaf.
Nu är inte allt wiim det finns bättre högtalare.

Estetiskt är ju helt klart källarbashornet vinnaren (har ändå funderat på vad man ska ha krypgrunden till mer än husera möss). Och t. ex. Dalis sub E-9 F är nog lättare att sälja in här hemma än WiiMs.. Men hoppas att ljudkvalitet ska få spela in också (och en sub går ju att gömma)..

Ok, så du rekommenderar dessa över Dalis "motsvarande"? Hade inte koll på DLS sen tidigare. Prismässigt så kunde jag ju köpa Flatbox XL då, eller kanske nöja mig med midi, plus en sub..
Helt rätt och dom är inte bara design utan dom funkar den att dom inte har roomfitt som jag tycker inte fungerar som det skall men har du någon av wiims alster så räcker det om du vill köra roomfitt.

Oj, deras lilla Midi-sub ser ju klart lockande ut.
Möbleringsbar på ett sätt som öppnar helt nya möjligheter.

Någon som har erfarenhet?

Tänker att en 8" över lag borde passa bättre ihop med små högtalare än 12an jag labbar med nu.
Ett annat alternativ som får plats under normal soffa som jag installerat hemma hos föräldrarna

Oj, deras lilla Midi-sub ser ju klart lockande ut.
Möbleringsbar på ett sätt som öppnar helt nya möjligheter.

Någon som har erfarenhet?

Tänker att en 8" över lag borde passa bättre ihop med små högtalare än 12an jag labbar med nu.
lite saker jag reflekterar över på wiim sub pro.
(Med 250 W distorsionsfri bas ned till 25 Hz väcker WiiM Sub Pro liv i musik, film och spel med imponerande djup och kraft. Från filmiska explosioner till pulsen i din favoritmusik – Sub Pro ger ljudet själ och slagkraft.)
nästa alla färdig byggda sub basar ger dist fritt vid dom frekvenser men då måste bas elementet ha så pass mycket Xmax att den klara att ge dist fritt och det finns mera hur uppför sig lådan vid ett visst intern tryck då kommer låda troligen att börja dista.

(Tack vare AI-driven RoomFit™-kalibrering anpassar sig Sub Pro efter rummet. Den analyserar akustik och högtalarplacering för att leverera djup och balanserad bas – var du än är i rummet. Ditt hem blir din studio.)
i normal fallet varför anpassa basen med roomfit kalibrering en bas skall man inte kunna urskilja var den är placerad då den endast spelar det lägre frekvensregistret.

( Ett vibrationsdämpande chassi med specialdesignad 8-tums element ger ren, kontrollerad bas – utan skrammel eller resonans. Den stilrena, minimalistiska designen passar perfekt i moderna hem)
Alla lådor ger resonanser i någon form att påstå att det är resonans fritt är rent nonsens
Sen att klippa till med specialdesignat 8 tums element utan att ge några som helst yterligar information är också nonsens.
Det här är mina tankar runt deras sub .

lite saker jag reflekterar över på wiim sub pro.
(Med 250 W distorsionsfri bas ned till 25 Hz väcker WiiM Sub Pro liv i musik, film och spel med imponerande djup och kraft. Från filmiska explosioner till pulsen i din favoritmusik – Sub Pro ger ljudet själ och slagkraft.)
nästa alla färdig byggda sub basar ger dist fritt vid dom frekvenser men då måste bas elementet ha så pass mycket Xmax att den klara att ge dist fritt och det finns mera hur uppför sig lådan vid ett visst intern tryck då kommer låda troligen att börja dista.

(Tack vare AI-driven RoomFit™-kalibrering anpassar sig Sub Pro efter rummet. Den analyserar akustik och högtalarplacering för att leverera djup och balanserad bas – var du än är i rummet. Ditt hem blir din studio.)
i normal fallet varför anpassa basen med roomfit kalibrering en bas skall man inte kunna urskilja var den är placerad då den endast spelar det lägre frekvensregistret.

( Ett vibrationsdämpande chassi med specialdesignad 8-tums element ger ren, kontrollerad bas – utan skrammel eller resonans. Den stilrena, minimalistiska designen passar perfekt i moderna hem)
Alla lådor ger resonanser i någon form att påstå att det är resonans fritt är rent nonsens
Sen att klippa till med specialdesignat 8 tums element utan att ge några som helst yterligar information är också nonsens.
Det här är mina tankar runt deras sub .
Nu var det inte Wiim-suben jag syftade på, utan Flatboxen.

Wiim-suben är både ful och tja, pengarna på fel ställe.

Nu var det inte Wiim-suben jag syftade på, utan Flatboxen.

Wiim-suben är både ful och tja, pengarna på fel ställe.
Man bör skriva ut vad man syftar på.
Men skit samma då man kan generalisera att dom flesta färdig byggda subbar lider av dåliga kabinet dåligt byggda men bara dom har en bra finish som till talar köparen .
Såg att du visade en xtz subb och det är nog det kassaste jag har hört och mät på
Den distade något kopiöst vid 2&3&4 tonen då var det riktigt gravt.
<iframe width="315" height="576" src="
" title="VID 20141208 184050" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

Hur är det med små 8" subbar över lag?

Finns många i extremt liten storlek, bland annad 2st från Audio Pro.

Dom är ju så pass små att möblering inte skulle bli minsta problem, men är det bara önsketänkande att dom räcker till något vettigt?

Själv är jag mäkta imponerad av att musiker, som släpper ny musik 2025, accepterar producerat skitljud.

Kanske ljudproducenten tänker på de som har en anläggning för miljonen? Ty då kanske det låter bra?

Senast ändrad:
Själv är jag mäkta imponerad av att musiker, som släpper ny musik 2025, accepterar producerat skitljud.

Kanske ljudproducenten tänker på de som har en anläggning för miljonen? Ty då kanske det låter bra?
Som jag har skrivit här i tråden tidigare:
Många större artisters musik släpps i olika utgåvor utgåvor som även är olika mixade och där särskilt Atmos-mixen oftast verkar vara den som låter bäst även för oss som låter "apparaten" automagiskt göra en 2-kanal mix
Atmos finns inte i Spotify,inte ens i Spotify Lossless
Det verkar som om Spotify ensidigt fokuserar på de som lyssnar från telefonen i enkla hörlurar på bussen.
I Tidal däremot finns det ofta både den superkomprimerade 2-kanalsmixen och Atmos-mixen att välja på,
trots det kostar Tidal mindre och ger större ersättning till artisterna.

Bilderna nedan visar tydligt fördelarna med Atmos-mix och även hur dåligt det kan bli vid remastring
index.php

Jmf "Tidal MAX Mix" med "Tidal 2016"

Från det här inlägget

Hur är det med små 8" subbar över lag?

Finns många i extremt liten storlek, bland annad 2st från Audio Pro.

Dom är ju så pass små att möblering inte skulle bli minsta problem, men är det bara önsketänkande att dom räcker till något vettigt?
Det finns annat än Audio Pro så det är bara att söka testa hembiobutiken dom har ett ganska bra utbud med subbasar.https://www.hembiobutiken.se/produkter/subwoofers/aktiv/325840-svs-3000-micro/

Dom som mixar musiken får i princip en enda fråga: ”Can you make it louder?”

Den mesta s.k. populärmusik som produceras idag låter vedervärdigt.

Det finns annat än Audio Pro så det är bara att söka testa hembiobutiken dom har ett ganska bra utbud med subbasar.https://www.hembiobutiken.se/produkter/subwoofers/aktiv/325840-svs-3000-micro/
Ja, det är väl självklar att man väljer SVS om man tänker lägga en halv cykelbudget på en sub.

Borde väl vara ganska uppenbart att jag inte går i dom tankarna? :p

Tillämpning, en "sidan av ljudanläggning", små saker, prislapp rimlig.
Är en liten billig 8" värd någonting, eller blir helheten bättre utan?

Eller ok, innan jag började cykla och blev en glad människa och hade ett liv så hade jag gärna lagt SVS-pengar.
Men där är jag tack och lov inte längre 🙂

Ja, det är väl självklar att man väljer SVS om man tänker lägga en halv cykelbudget på en sub.

Borde väl vara ganska uppenbart att jag inte går i dom tankarna? :p

Tillämpning, en "sidan av ljudanläggning", små saker, prislapp rimlig.
Är en liten billig 8" värd någonting, eller blir helheten bättre utan?
Konstigt att cyklister kan lägga en halv förmögenhet på en cykel som användas under en begränsad tid om året då gnäller dom inte men något som kan användas året runt då gnälls det.

Konstigt att cyklister kan lägga en halv förmögenhet på en cykel som användas under en begränsad tid om året då gnäller dom inte men något som kan användas året runt då gnälls det.

Om man bara har en halv förmögenhet får man nog välja var man lägger den. Annat om man har en hel förmögenhet 😁

Det finns 14 sidor till med subasar i lägre prisklass men du kan skriva i vilket prissegment du ha tänkt dig .
Så är det lättare att ge förslag men desto billigare desto mera skräp är det.
Bra poäng.

Tänker typ totalpris 5-6000.

Så antingen en liten aktiv spelare + en liten sub, eller enbart en lite större spelare.

Exempel
Alt 1: Audio Pro C10 + Audio Pro SW-5
Alt 2: Audio Pro C20

Det behöver absolut inte vara Audio Pro, det råkar bara vara dom jag har koll på just nu.
Måste absolut inte vara grejer med Wifi heller, kommer sluta bakom en Wiim eller liknande oavsett.

Sen är väl C20 redan gränsfallet för att få plats där jag vill ha den.

Köp en som har hög waf, är lättgömd och inte kostar skjortan.
Bör finnas något som passar utmärkt till högtalarna, kanske t.om något från samma tillverkare.
Jo, det är ju det rimligaste, men det är också där man hamnar nära gränsen för prestanda-kompromiss på flera plan.

Det är ju ändå lite ovärt att lägga pengar på en billig sub ifall det skulle visa sig att en lackad tom låda tillförde lika mycket 😛

Bra poäng.

Tänker typ totalpris 5-6000.

Så antingen en liten aktiv spelare + en liten sub, eller enbart en lite större spelare.

Exempel
Alt 1: Audio Pro C10 + Audio Pro SW-5
Alt 2: Audio Pro C20

Det behöver absolut inte vara Audio Pro, det råkar bara vara dom jag har koll på just nu.
Måste absolut inte vara grejer med Wifi heller, kommer sluta bakom en Wiim eller liknande oavsett.

Sen är väl C20 redan gränsfallet för att få plats där jag vill ha den.
Här har du några som du kan fundera över tror dom är ganska WAF säkra.

Jo, det är ju det rimligaste, men det är också där man hamnar nära gränsen för prestanda-kompromiss på flera plan.

Det är ju ändå lite ovärt att lägga pengar på en billig sub ifall det skulle visa sig att en lackad tom låda tillförde lika mycket 😛

Håller man sig till de erkända och seriösa tillverkarna så skall det inte vara några större problem att hitta något vettigt, med lite tur så kanske man hittar något bra på 2nd hand marknaden.

Är man dessutom händig, så finns ju alltid diy varianten...

Har ett par Boston Acoustics A40 där den föredetta skumkanten numer blivit så torr att den blir damm om man petar på den.
Stora frågan:
Värt att byta skumkant?

Tillbaka
Topp