[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)

Vi väntar fortfarande på att du ska visa vad du går för. Tills dess att du har bevisat dig är det ingen idé att du gnäller eller vad du nu gör här, läste inte ditt inlägg.
Du läser ju du va inte seriös i våras när du skrev här. Men jag lovar att jag är den första som ska gratulera när då nå 75 kg det går jag har själv gjort den resan.

Kämpa på och visar att du vill nu 😊👍

Tills dess att du har bevisat dig är det ingen idé att du gnäller eller vad du nu gör här, läste inte ditt inlägg.
Det finns ett bättre sätt
HappyIgnoreradMedlem.webp

Jag har märkt att om jag tränar tillräckligt mycket så får kroppen svårt att ta upp näringen jag stoppar i mig. Maten går liksom bara rakt igenom mag- tarmkanalen. Jag har dock ännu inte märkt några större effekter på vikten. Jag kanske behöver ligga i lite mer med träningen. 90,45 kg i morse. Före löppasset. :rolleyes:

Bättre än tänkt. Framsteg, kul!
Kul att det går framåt.

Du vet säkert detta, men ändå:
Som jag förstår det är det bra att väga sig varje dag, men vikten kan variera en hel del från dag till dag så försök att begränsa dina jämförelser till medelvärde per vecka, månad eller ngt liknande
Faran är annars att om vikten har gått ner flera dagar/veckor och sedan inte gör det under en eller flera dagar så tappar man sugen och struntar helt i sin viktnedgång och går i stället upp hela nedgången + mer.
Ja, det kommer att bli jobbigt och det kommer (troligen) att bli bakslag. Men ge inte upp för det.
Uthållighet behövs inte enbart på cykeln.

Men allt detta är du säkert redan mer än väl medveten om

Jag hoppa verkligen att alla, vare sig de har skrivit i tråden eller ej, lyckas med sin viktnedgång.

Hälsa på iPhone fungerar bra som tracker då ser man själv trenden samt kan få den utskriven också. Försöker väga in varje morgon när jag är hemma så man får trenden över tid. Jag har som det ser ut nu hållit ca 1 kg per vecka ner och är glad även om det går hälften så fort.

Men vore trevligt om man är ner på under 95 till nyår och under 85 till sommaren.

Screenshot 2025-11-07 at 10.26.16.webp

Att sätta upp långsiktiga mål är alltid en förebild. I synnerhet i "Haneks082" fall. Då dessa låter helt rimliga.

Kvällsfunderingar. Läst lite om att 1% av den totala vikten per vecka är ett rimligt hållbart mål. Om vi leker med tanken att jag håller den takten (och nu när jag inte håller stenkoll på kost eller träning är det lite svårt att styra men skitsamma) så skulle det ta 22 veckor att nå 75 kg från dagens 94,1 kg. Det är 5,5 månader. Översatt till kalendern skulle jag alltså nå mitt mål i mitten av april/början av maj ungefär.

Kvällsfunderingar. Läst lite om att 1% av den totala vikten per vecka är ett rimligt hållbart mål. Om vi leker med tanken att jag håller den takten (och nu när jag inte håller stenkoll på kost eller träning är det lite svårt att styra men skitsamma) så skulle det ta 22 veckor att nå 75 kg från dagens 94,1 kg. Det är 5,5 månader. Översatt till kalendern skulle jag alltså nå mitt mål i mitten av april/början av maj ungefär.
Bech 2026 here You come!

79.6 idag.
Ligger nu rätt konstant på 79-80.
Nöjd med detta efter startat på 99.4 för drygt ett år sedan.
Bmi runt 27 så det finns lite till att ta av, men mår rätt gött som det är just nu så...
Tänker på vad jag äter o tränar varje dag så nu blir det var det blir.
🍻 trevlig helg

Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
93,9 kg (-0,9)
BMI 28,4 (-0,2)
Kroppsfettprocent 24,5% (-0,4)

Lite sen invägning idag vilket kan ha påverkat resultatet. Det var inte en jättestrikt dag igår heller så jag hade inte räknat med att gå ner alls.

Hoppas det fortsätter ned lite varje dag den här gånger för det gör under för min motivation. Förra gången gick det ner nästan varje dag men kollade jag vecko- och månadssnitt så stod jag ändå och trampade på samma vikt i flera månader.

1 av dom viktigaste grunderna vid önskad viktnedgång, är självinsikt. Kan påstå detta efter att ha befunnit mig i en spiralliknande förnekelsefas, under ca 10år.

Lyckades ta mig ur den här labyrinten av fällor för ca 15år sedan. Min ledstjärna blev då att sätta upp realistiska mål inför framtiden!

Väger nu idag 71,6kg och är 182cm lång och har hållit denna vikten +- 1kg, i över 5år. Vägde som mest strax under 100kg. Kan garantera att jag mådde för jävligt under den perioden!!!

Tips till alla: Ge aldrig upp! Det går alltid att hitta nya infallsvinklar efter ett misslyckande. Gör heller inte det klassiska misstaget att skuldbelägga dig själv. Detta leder endast till psykisk ohälsa, vilket saboterar dina intensioner om en kropp, som du i slutändan kan bli nöjd med.

Att skuldbelägga sig själv, kan "Sabba", vilka planer som helst: Detta oavsett hur goda intentioner man har. Hur vi än tänker, styr vår hjärna över våra handlingar genom vårt "belöningscentrum", via endorfiner. Frågan jag ställde mig själv var: Vill Jag ha den kropp, som jag har nu, eller vill jag göra något, som kan leda till förändring?
I slutändan blev svaret mycket enkelt:
Jag har bara en kropp och ett liv. Det finns fortfarande mycket jag vill hinna göra och varför då förkorta den tid jag har kvar?

Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
93,9 kg (-0,9)
BMI 28,4 (-0,2)
Kroppsfettprocent 24,5% (-0,4)

Lite sen invägning idag vilket kan ha påverkat resultatet. Det var inte en jättestrikt dag igår heller så jag hade inte räknat med att gå ner alls.

Hoppas det fortsätter ned lite varje dag den här gånger för det gör under för min motivation. Förra gången gick det ner nästan varje dag men kollade jag vecko- och månadssnitt så stod jag ändå och trampade på samma vikt i flera månader.
Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
95,9 kg (+1,1)
BMI 28,9 (+0,3)
Kroppsfettprocent 24,8% (-0,1)

Är inte förvånad. Låg på soffan igår kväll och våndades för jag hade ätit både pizza och chips (med dipp). Stora volymer mat alltså. Är inte van att proppa mig så mätt längre och jag märkte hur sänkt jag blev av det. Matkoma deluxe.

Alltså är ökningen idag förmodligen mest tungt maginnehåll som ligger kvar inuti, man hinner inte lägga på sig så mycket fett över en natt ändå oavsett vad man ätit. Bara att vänta på att det kommer ut så är ordningen återställd igen.

Idag ska jag försöka mig på en långpromenad eller kortare löprunda.

Att skuldbelägga sig själv, kan "Sabba", vilka planer som helst: Detta oavsett hur goda intentioner man har. Hur vi än tänker, styr vår hjärna över våra handlingar genom vårt "belöningscentrum", via endorfiner. Frågan jag ställde mig själv var: Vill Jag ha den kropp, som jag har nu, eller vill jag göra något, som kan leda till förändring?
I slutändan blev svaret mycket enkelt:
Jag har bara en kropp och ett liv. Det finns fortfarande mycket jag vill hinna göra och varför då förkorta den tid jag har kvar?
Är du så kallad neurotypisk eller har du någon NPF-diagnos? Obs frågar bara för att jag själv har ADHD som sätter käppar i hjulet i form av självsabotage och gör att min hjärna fungerar annorlunda. Jag har genom åren plöjt massor av böcker som handlar om att skapa rutiner, få vanor att sätta sig, ha disciplin osv. Men det är få grejer som faktiskt funkar med min hjärna. Med medicinering funkar det kanske 40% bättre dock. Inte tillräckligt för att hålla i längden men nog för att kunna pressa mig till att göra saker då och då.

Detta gör att jag kan vara hur motiverad som helst inuti mitt huvud men ligga helt förlamad på soffan och scrolla på mobilen istället. Oavsett om det jag skjuter upp är något jag gått och sett fram emot i två veckor eller om det är något positivt som jag egentligen älskar att göra.

Sedan barnsben har jag då fått höra från min omgivning att jag är lat och massa andra hemska ord. Jag försökte frustrerat förklara att jag egentligen VILL och att jag SKA göra det snart. Men när jag var 7 år gammal var jag inte lika bra på att förklara mig själv eller förstod vad som hände där i hjärnan ännu.

Det har också gjort att jag skuldbelagt mig själv för alla misslyckanden och passivitet hela livet. Ofta hundra gånger till mig själv i huvudet och hundra gånger värre, än innan någon i familjen, kompisar eller lärare hunnit säga samma sak. Men det gjorde mig alltid fly förbannad om någon ”utifrån” påpekade det eftersom jag själv redan hade tänkt samma hundra gånger. Som när morsan stack in huvudet och sa ”NU är det du som städar ditt rum MED EN GÅNG annars tar jag strömkabeln till datorn”. Då brann det i mig, för jag hade redan precis tänkt ”fan jag borde städa, och den här gången ska jag göra det på eget initiativ så att hon vet att jag kan och tänker på det”. Men då blev det på hennes villkor och hon hade aldrig trott på att jag faktiskt ville det själv innan hon påpekade det. Då satte jag mig på tvären istället.

I vuxen ålder fick jag äntligen min diagnos men det är så otroligt svårt att släppa tankarna om att jag kanske bara är lat och måste försöka mer. För jag har ju försökt varenda dag. Jag har alltid fått försöka 300% mer än ” vanligt” folk för att ligga på ungefär 30-40% av deras kapacitet/slutresultat. Dom springer 3 km, jag springer ett maraton. Mätt i ansträngning alltså.

Det roliga är att jag oftare skjuter upp enklare saker som att diska, plocka undan eller laga mat. Saker som tar någon minut och inte alls är jobbiga egentligen. Istället kan jag sätta mig och läsa på om något avancerat ämne, som hur man gör en modell i Excel för att analysera ett företags finansiella rapporter eller lära mig ett nytt språk. Helt utan motstånd. Så lat är jag per definition inte. Det är bara en spärr i hjärnan som inte alltid är helt logisk eller igenkännbar för ”vanligt folk”.

Men det du tar upp nu är fortfarande kvar. Jag skuldbelägger redan mig själv grovt för allt dåligt som hänt i mitt liv och tar ansvar. Om någon utifrån kommer och säger samma sak brinner det, och jag sätter mig på tvären. Jag är medveten om det så idag blir jag mest arg om någon säger något negativt eftersom jag vet att det kan få mig att sluta helt med att försöka som ”hämnd” på något konstigt sätt. Jag vill inte att dom säger något för då tror JAG att DOM tror att jag äntligen gjorde det där jag försökt få mig själv att göra på grund av att dom sa det till mig, och inte på eget initiativ. Jag vill inte att dom ska vinna och tro att deras tjat funkar när det var jag som tjatat igång mig själv sedan 3 veckor tillbaka.

Vet inte vad jag ville få sagt med detta men kom in på spåret eftersom det handlade om att skuldbelägga sig själv. Det har ibland varit det enda sättet som funkat och ibland har det varit det som faktiskt fått mig att ge upp. Dubbeleggat svärd för mig.

Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
95,9 kg (+1,1)
BMI 28,9 (+0,3)

Är inte förvånad. Låg på soffan igår kväll och våndades för jag hade ätit både pizza och chips (med dipp). Stora volymer mat alltså. Är inte van att proppa mig så mätt längre och jag märkte hur sänkt jag blev av det. Matkoma deluxe.

Alltså är ökningen idag förmodligen mest tungt maginnehåll som ligger kvar inuti, man hinner inte lägga på sig så mycket fett över en natt ändå oavsett vad man ätit. Bara att vänta på att det kommer ut så är ordningen återställd igen.

Att väga in med lite variation hör tyvärr till, har pendlat som max strax under ett kg, pizza eller salt mat drar upp vikten direkt. Killgissar att man håller mer vatten eller liknande i kroppen

Att väga in med lite variation hör tyvärr till, har pendlat som max strax under ett kg, pizza eller salt mat drar upp vikten direkt. Killgissar att man håller mer vatten eller liknande i kroppen
Absolut! Jag är också inställd på att det händer då och då även om jag skulle hålla mig superstrikt hela tiden. Speciellt eftersom jag mäter varje dag och kollar snitt i efterhand.

Det är också en anledning till varför jag är emot att väga mig en gång i veckan/en gång i månaden. Utöver att invägning varje dag för mig bygger en vana, håller mig fokuserad resten av dagen på mitt mål och talesättet ”what gets measured gets handled” som jag lever efter.

Nu gick jag liksom upp 2 kg sedan invägningen igår. Hade det varit min enda invägning för veckan hade jag ju trott att det jag gjort inte fungerat och behövt tänka om. Men det stämmer inte, jag kan se på övriga dagar att det jag gör ger resultat. Så jag sitter lugnt i båten och tuggar på.

Tack för klokt inspel iallafall! Håller med dig om det inte var tydligt.

Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
95,9 kg (+1,1)
BMI 28,9 (+0,3)

Nystart med chips och pizza 🤔

Det roliga är att jag oftare skjuter upp enklare saker som att diska, plocka undan eller laga mat. Saker som tar någon minut och inte alls är jobbiga egentligen. Istället kan jag sätta mig och läsa på om något avancerat ämne, som hur man gör en modell i Excel för att analysera ett företags finansiella rapporter eller lära mig ett nytt språk. Helt utan motstånd. Så lat är jag per definition inte. Det är bara en spärr i hjärnan som inte alltid är helt logisk eller igenkännbar för ”vanligt folk”.
Stor igenkänning på det där. Jag är nog inte heller funtad riktigt som normalpersonen. Jag har de senaste veckorna läst en del om den exekutiva funktionen i hjärnan och insett att jag har en del brister där som jag skulle behöva jobba med. En sådan är det här med att sätta igång med saker, ta itu med saker som jag skjuter på. Det kan vara exakt sådana saker som du beskriver ovan. Saker som jag upplever trista eller jobbiga.

Ett tips jag fått och försöker ta till mig är att inte göra så stora projekt av allting i min hjärna, utan bara ta första steget. Jag kanske inte behöver städa hela köket, utan bara börja. T.ex. diska en kopp i förbifarten, eller sopa ett skitigt hörn då jag ser det och tanken dyker upp.

Senast ändrad:
Stor igenkännig på det där. Jag är nog inte heller funtad riktigt som normalpersonen. Jag har de senaste veckorna läst en del om den exekutiva funktionen i hjärnan och insett att jag har en del brister där som jag skulle behöva jobba med. En sådan är det här med att sätta igång med saker, ta itu med saker som jag skjuter på. Det kan vara exakt sådana saker som du beskriver ovan. Saker som jag upplever trista eller jobbiga.

Ett tips jag fått och försöker ta till mig är att inte göra så stora projekt av allting i min hjärna, utan bara ta första steget. Jag kanske inte behöver städa hela köket, utan bara börja. T.ex. diska en kopp i förbifarten, eller sopa ett skitigt hörn då jag ser det och tanken dyker upp.
Det är mycket bra tips. För mig känns tex en kopp som ”för lite” så det spelar ingen roll, om jag inte ska diska allt på en gång så kan jag lika gärna skita i det är tankegången ungefär. Och diska allt orkar jag ju inte.

Jag är ju jätteduktig på att säga vad alla andra ska göra och om min sambo har problem med att komma igång med något eller prioritera vad hon ska ta först så kan jag blixtsnabbt bestämma åt henne (hon har också ADHD). Men när det gäller mig själv är det värre. Då blir jag handlingsförlamad och ser framför mig alla olika val och allt ser lika viktigt och prio ut. Coaches don’t play, typ.

Vet inte hur hälsosamt det är men senaste veckorna har jag börjat med en ny taktik. Jag har börjat dissociera från ”mig själv”. Jag ser alltså mig själv utifrån som en karaktär i ett spel eller en helt annan människa. Då blir det lättare att sätta igång direkt med något viktigt eller prioritera vad jag ska ta tag i först. Ser mig själv och min kropp som en robot som jag styr över. Inga känslor eller tankar, de trycker jag bort. En robot tänker inte. Sen bara köttar jag på med tex disken.

Jag använder sällan den här tekniken då det finns ett riktigt psykologiskt tillstånd som heter just ”disassociation” som skapar djupa overklighetskänslor hos drabbade som till slut leder till att man hamnar i psykos eller begår självmord tex för ”det är inte på riktigt” eller att man tänker ”jag existerar inte”. Så för att inte hamna där så försöker jag använda det sparsamt när det verkligen behövs.

Om du känner igen dig i fler av diagnoskriterierna för ADHD kan det vara värt med en utredning. Medicin hjälper som sagt. Finns också studier som visar på att medicinen kan få hjärnan att växa ihop mer runt just frontalloben som styr exekutiv funktion. Även i vuxen ålder. Så vissa kan till slut sluta med medicin också utan att få lika svåra symptom som innan.

För mig känns tex en kopp som ”för lite” så det spelar ingen roll, om jag inte ska diska allt på en gång så kan jag lika gärna skita i det är tankegången ungefär. Och diska allt orkar jag ju inte.
Så har jag också tänkt. Det är liksom "allt eller inget" som gäller i min hjärna. Men jag inser ju att det inte funkar så bra, så jag får försöka att ändra på min programmering helt enkelt. Jobba med mindre mål och omedelbar belöning. Efter att ha diskat koppen känns det iaf lite bättre, och som att jag gjort något åt eländet i köket iaf, så kan jag klappa mig själv på axeln och faktum är att jag har märkt att jag kan få en energikick av att ha uträttat något litet bara, sen kan det hända att jag kör på en stund till av bara farten, när jag märker att det inte var så svårt egentligen. Det är mest en massa hinder som jag sätter upp själv i min hjärna.

Är du så kallad neurotypisk eller har du någon NPF-diagnos? Obs frågar bara för att jag själv har ADHD som sätter käppar i hjulet i form av självsabotage och gör att min hjärna fungerar annorlunda. Jag har genom åren plöjt massor av böcker som handlar om att skapa rutiner, få vanor att sätta sig, ha disciplin osv. Men det är få grejer som faktiskt funkar med min hjärna. Med medicinering funkar det kanske 40% bättre dock. Inte tillräckligt för att hålla i längden men nog för att kunna pressa mig till att göra saker då och då.

Detta gör att jag kan vara hur motiverad som helst inuti mitt huvud men ligga helt förlamad på soffan och scrolla på mobilen istället. Oavsett om det jag skjuter upp är något jag gått och sett fram emot i två veckor eller om det är något positivt som jag egentligen älskar att göra.

Sedan barnsben har jag då fått höra från min omgivning att jag är lat och massa andra hemska ord. Jag försökte frustrerat förklara att jag egentligen VILL och att jag SKA göra det snart. Men när jag var 7 år gammal var jag inte lika bra på att förklara mig själv eller förstod vad som hände där i hjärnan ännu.

Det har också gjort att jag skuldbelagt mig själv för alla misslyckanden och passivitet hela livet. Ofta hundra gånger till mig själv i huvudet och hundra gånger värre, än innan någon i familjen, kompisar eller lärare hunnit säga samma sak. Men det gjorde mig alltid fly förbannad om någon ”utifrån” påpekade det eftersom jag själv redan hade tänkt samma hundra gånger. Som när morsan stack in huvudet och sa ”NU är det du som städar ditt rum MED EN GÅNG annars tar jag strömkabeln till datorn”. Då brann det i mig, för jag hade redan precis tänkt ”fan jag borde städa, och den här gången ska jag göra det på eget initiativ så att hon vet att jag kan och tänker på det”. Men då blev det på hennes villkor och hon hade aldrig trott på att jag faktiskt ville det själv innan hon påpekade det. Då satte jag mig på tvären istället.

I vuxen ålder fick jag äntligen min diagnos men det är så otroligt svårt att släppa tankarna om att jag kanske bara är lat och måste försöka mer. För jag har ju försökt varenda dag. Jag har alltid fått försöka 300% mer än ” vanligt” folk för att ligga på ungefär 30-40% av deras kapacitet/slutresultat. Dom springer 3 km, jag springer ett maraton. Mätt i ansträngning alltså.

Men det du tar upp nu är fortfarande kvar. Jag skuldbelägger redan mig själv grovt för allt dåligt som hänt i mitt liv och tar ansvar. Om någon utifrån kommer och säger samma sak brinner det, och jag sätter mig på tvären. Jag är medveten om det så idag blir jag mest arg om någon säger något negativt eftersom jag vet att det kan få mig att sluta helt med att försöka som ”hämnd” på något konstigt sätt. Jag vill inte att dom säger något för då tror JAG att DOM tror att jag äntligen gjorde det där jag försökt få mig själv att göra på grund av att dom sa det till mig, och inte på eget initiativ. Jag vill inte att dom ska vinna och tro att deras tjat funkar när det var jag som tjatat igång mig själv sedan 3 veckor tillbaka.

Vet inte vad jag ville få sagt med detta men kom in på spåret eftersom det handlade om att skuldbelägga sig själv. Det har ibland varit det enda sättet som funkat och ibland har det varit det som faktiskt fått mig att ge upp. Dubbeleggat svärd för mig.
Detta var ett långt och ärligt brev ifrån din sida.

Ditt brev här på Happy, tolkar jag som ett uppriktigt och ärligt svar. Känner igen mig i flera av dina erfarenheter, om dock inte i alla. Nu är jag dock ingen expert på något vis. Utan det jag skriver är grundat på personliga erfarenheter. Kryddat ned teoretisk kunskap, (på gott och ont)!

Tips till dig, är följande: Tänk på den minsta saken du är tvungen att göra i morgon. Vad det nu vara månde. Gå och betrakta situationen, utan att göra något åt den. Därefter bara titta och tänk. Låt det sedan vara och släpp tanken fri. Fråga dig sedan varför detta är jobbigt och jämför med allt du gjorde dagen innan. Var det mindre jobbigt och i så fall varför? Krävde det du gjorde då, mindre energi än det du egentligen ville gjort.
Tips till dig: Släpp spärren, som endast är en månstrimma och låt tanken fara fritt. Tänk att allt i tanken är smått ifrån början. Men med nytänkande kan du säkert komma tillbaka på banan igen!

Detta var ett långt och ärligt brev ifrån din sida.

Ditt brev här på Happy, tolkar jag som ett uppriktigt och ärligt svar. Känner igen mig i flera av dina erfarenheter, om dock inte i alla. Nu är jag dock ingen expert på något vis. Utan det jag skriver är grundat på personliga erfarenheter. Kryddat ned teoretisk kunskap, (på gott och ont)!

Tips till dig, är följande: Tänk på den minsta saken du är tvungen att göra i morgon. Vad det nu vara månde. Gå och betrakta situationen, utan att göra något åt den. Därefter bara titta och tänk. Låt det sedan vara och släpp tanken fri. Fråga dig sedan varför detta är jobbigt och jämför med allt du gjorde dagen innan. Var det mindre jobbigt och i så fall varför? Krävde det du gjorde då, mindre energi än det du egentligen ville gjort.
Tips till dig: Släpp spärren, som endast är en månstrimma och låt tanken fara fritt. Tänk att allt i tanken är smått ifrån början. Men med nytänkande kan du säkert komma tillbaka på banan igen!

Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
95,9 kg (+1,1)
BMI 28,9 (+0,3)

Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
96,9 kg (+2,1)
BMI 29,2 (+0,6)
Kroppsfettprocent 25,4% (+0,5)

Inte ett vackert och efterlängtat resultat direkt. Men men, vi fortsätter. Igår åt jag EN stor portion husmanskost och sen inte så mycket mer alls. Sprang också! Hela 15 minuter löp och bara 5 min gång. Tog mig ca 3 km. Nöjd. Idag träningsvärk på ställen jag inte brukar tänka så mycket på alls annars.

Vi kör vidare!

Utöver uppdateringen ovan så öppnade jag en gammal bok i bokhyllan igår, Tim Ferris ”The 4 Hour Body”. Hans tankar om diet och extra knep för att gå ner i fettvikt specifikt är intressanta. Funderar på att testa hans råd om mat och hans slow carb diet.

I korta drag är det 5 enkla regler:
1. Undvik vita kolhydrater (bröd, potatis, pasta, ris (även brunt), osv. Ät istället långsamma kolhydrater som baljväxter, bönor, ärtor och grönsaker som spenat, broccoli, blomkål, haricot verts osv
2. Använd några få recept om och om igen
3. Drick inte kalorier (inkluderar då att undvika mjölkprodukter förutom tex kefir och osötad yoghurt, inkluderar även alla former av sötningsmedel)
4. Ät inte frukt
5. Ta en obegränsad cheat day per vecka och ”slå dig lös”

Jag ska ändå handla efter jobbet idag så jag tänkte testa detta under veckan. Känns enkelt nog och ganska likt tidigare dieter där jag lyckats.

Inga större förändringar här. Vikten har legat stabilt runt 89 kg senaste veckan. Vägde in strax över 89 i morse (89,35?). De fysiska aktiviteterna flyter på rätt bra och det är inga större excesser vad gäller matintaget. Den här mörka perioden före jul brukar vara rätt tung för mig v.g. vikten, dvs. jag lägger lätt på mig extra kilon, så jag är rätt glad om jag bara kan hålla vikten stabil, så jag slipper ännu fler extrakilon att jobba bort när julhelgerna är över.

Utöver uppdateringen ovan så öppnade jag en gammal bok i bokhyllan igår, Tim Ferris ”The 4 Hour Body”. Hans tankar om diet och extra knep för att gå ner i fettvikt specifikt är intressanta. Funderar på att testa hans råd om mat och hans slow carb diet.

1. Undvik vita kolhydrater (bröd, potatis, pasta, ris (även brunt), osv. Ät istället långsamma kolhydrater som baljväxter, bönor, ärtor och grönsaker som spenat, broccoli, blomkål, haricot verts osv
3. Drick inte kalorier (inkluderar då att undvika mjölkprodukter förutom tex kefir och osötad yoghurt, inkluderar även alla former av sötningsmedel)
4. Ät inte frukt

Jag ska ändå handla efter jobbet idag så jag tänkte testa detta under veckan. Känns enkelt nog och ganska likt tidigare dieter där jag lyckats.
Ser inspirerande och vettigt ut!
Ungefär så som jag tänker lägga upp min kost på varaktig basis resten av livet. För jag tror på varaktiga livsstilsförändringar som måste gälla även efter man gått ner sin övervikt, om man nu ska hålla vikten på en fortsatt bra nivå sett över tid.

Idag:
96,9 kg (+2,1)
BMI 29,2 (+0,6)

Inte ett vackert och efterlängtat resultat direkt. Men men, vi fortsätter. Igår åt jag EN stor portion husmanskost och sen inte så mycket mer alls. Sprang också! Hela 15 minuter löp och bara 5 min gång. Tog mig ca 3 km. Nöjd. Idag träningsvärk på ställen jag inte brukar tänka så mycket på alls annars.
Viktökningen kan gissningsvis till stor del bero på din träningsvärk. Åtminstone brukar jag gå upp i vikt dagarna efter hård träning. Jag har alltid antagit att det beror på att mina trötta muskler binder mer vätska.

4. Ät inte frukt

Det ser så här översiktligt ut som en äldre GI-inspirerad diet, den är ju välbeforskad och bevisat bra, men det har hänt en del sedan dess.
Särskilt vad gäller det som kallas mättnadsindex ”The Satiety index” (SI), där kokt potatis skall vara det bästa. Samma sak med frukt, eller åtminstone äpplen.
Mättnadsindex har varit uppe här tidigare, kolla tex #4.090

EDIT: Inte vägt mig på en vecka, var meck på Novemberkåsan hela helgen och har levt på kvarg, bananer och proteinbars i två dagar. Var otroligt gott med lite middag när jag kom hem igår eftermiddag.

Cheat days i all ära, klart man ska kunna äta lite gott någon gång. Men jag personligen faller och irriterar mig ofta på att jag är sjukt strukturerad med det som är bra, sen när jag släpper loss på det dåliga så är all bets off.

Jag hade haft väldigt mycket att tjäna på att.

1. Hålla mig nykter, inte för att jag dricker mycket. Men en öl kommer sällan ensam, det blir lätt i samband med, pizza, chips ........ Biran öppnar portarna och sänker garden.

2. Undvika "många bäckar små", på helgerna blir det lätt många små, bedömda i vakuum "ofarliga beslut" som sammantaget gör totalen orimlig.

3. Välja mina strider med onyttigheterna och hellre gå loss på det man verkligen uppskattar.

Att man helt enkelt planerar det dåliga med och inte bara väljer att lyfta upp de bra sidorna av det man gör.

Som sagt lever jag inte som ovan, men det är där jag fallerar.

Senast ändrad:
Har lagt ett preliminärt program för veckans aktiviteter. Det krävs en del energi så det blir svårt att bara leva på sallad. En del kolhydrater lär behövas för att hålla energinivåerna uppe. Jag får i mig basen från havregryn, pasta och ris (45-150 g torrvikt/portion). Bröd endast sporadiskt, om jag t.ex. är bortbjuden på fika e.d. Det jag är svag för är energirika mellanmål, som kvarg med havregryn, banan, pumpa-/solrosfrön samt ett par skedar sylt. Jag försöker tänka på att äta enligt mättnadsindex, i går blev det t.ex. fyra måltider, men ibland kommer hungern redan ett par timmar efter senaste stora måltiden.

v2546 basvecka löpfokus (60 k löpn).webp

Har lagt ett preliminärt program för veckans aktiviteter. Det krävs en del energi så det blir svårt att bara leva på sallad. En del kolhydrater lär behövas för att hålla energinivåerna uppe. Jag får i mig basen från havregryn, pasta och ris (45-150 g torrvikt/portion). Bröd endast sporadiskt, om jag t.ex. är bortbjuden på fika e.d. Det jag är svag för är energirika mellanmål, som kvarg med havregryn, banan, pumpa-/solrosfrön samt ett par skedar sylt. Jag försöker tänka på att äta enligt mättnadsindex, i går blev det t.ex. fyra måltider, men ibland kommer hungern redan ett par timmar efter senaste stora måltiden.

Visa bilaga 803010
Ser bra ut!

EDIT: Inte vägt mig på en vecka, var meck på Novemberkåsan hela helgen och har levt på kvarg, bananer och proteinbars i två dagar. Var otroligt gott med lite middag när jag kom hem igår eftermiddag.

Cheat days i all ära, klart man ska kunna äta lite gott någon gång. Men jag personligen faller och irriterar mig ofta på att jag är sjukt strukturerad med det som är bra, sen när jag släpper loss på det dåliga så är all bets off.

Jag hade haft väldigt mycket att tjäna på att.

1. Hålla mig nykter, inte för att jag dricker mycket. Men en öl kommer sällan ensam, det blir lätt i samband med, pizza, chips ........ Biran öppnar portarna och sänker garden.

2. Undvika "många bäckar små", på helgerna blir det lätt många små, bedömda i vakuum "ofarliga beslut" som sammantaget gör totalen orimlig.

3. Välja mina strider med onyttigheterna och hellre gå loss på det man verkligen uppskattar.

Att man helt enkelt planerar det dåliga med och inte bara väljer att lyfta upp de bra sidorna av det man gör.

Som sagt lever jag inte som ovan, men det är där jag fallerar.
Vettigt, man ska inse sina brister och leva efter det! Själv har jag aldrig haft problem med cheat days utan snarare bara tappat rutinen när jag kört strikt och på så sätt fallerat. Bra inspel i pizza & chips-debatten!

Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
96,9 kg (+2,1)
BMI 29,2 (+0,6)

Vi kör vidare!
Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
95,0 kg (+0,2)
BMI 28,7 (+0,1)
Kroppsfettprocent 24,4% (-0,5)

Fortsatt lite över startvikten men lägre på kroppsfettprocenten. Vattenvikten från glufsandet i helgen + eventuellt svällda muskler är nog på väg bort. Fettet har ändå förbränts vad det ser ut som. Känns också så då byxorna sitter något lösare än en vecka sedan. Mycket stela fötter fortfarande efter löpningen så kroppen jobbar hårt för att hantera löpningen ännu.

Idag påbörjar jag min nya ”diet” där jag tar bort socker, sötningsmedel och vanliga kolhydrater. Ska som sagt äta en hel del bönor, ärtor, majs och andra baljväxter och grönsaker så kolhydrater kommer jag få i mig ändå.

Läste lite ytterligare igår om dieten och en del i varför den funkar utöver att man kanske per automatik äter färre kalorier än vanligt är att olika matvaror påverkar din förbränning olika. Tex ska bönor och andra kolhydrater rika på fibrer förbränna mer än tex processerat ris och skalad kokt vit potatis gör. Samt protein som tex ett kycklingbröst tar också procentuellt mer kalorier av sitt kaloriinnehåll att äta. Därför ska man inte behöva räkna kalorier på samma sätt utan man äter såklart mer om man är hungrig eller märker att man har dålig energi i vardagen/under träning.

Kommer jag sen till 78 kg och står still där ett tag (utan att jag märker att jag växer i muskler, enkelt att utesluta om jag inte styrketränar tex) så kommer jag dock börja räkna på innehållet för att komma förbi platån. Men vem vet. Jag kanske har nöjt mig vid den nivån ändå. Vi får se vad som sker!

Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
95,0 kg (+0,2)
BMI 28,7 (+0,1)
Kroppsfettprocent 24,4% (-0,5)

Fortsatt lite över startvikten men lägre på kroppsfettprocenten. Vattenvikten från glufsandet i helgen + eventuellt svällda muskler är nog på väg bort. Fettet har ändå förbränts vad det ser ut som. Känns också så då byxorna sitter något lösare än en vecka sedan. Mycket stela fötter fortfarande efter löpningen så kroppen jobbar hårt för att hantera löpningen ännu.

Idag påbörjar jag min nya ”diet” där jag tar bort socker, sötningsmedel och vanliga kolhydrater. Ska som sagt äta en hel del bönor, ärtor, majs och andra baljväxter och grönsaker så kolhydrater kommer jag få i mig ändå.

Läste lite ytterligare igår om dieten och en del i varför den funkar utöver att man kanske per automatik äter färre kalorier än vanligt är att olika matvaror påverkar din förbränning olika. Tex ska bönor och andra kolhydrater rika på fibrer förbränna mer än tex processerat ris och skalad kokt vit potatis gör. Samt protein som tex ett kycklingbröst tar också procentuellt mer kalorier av sitt kaloriinnehåll att äta. Därför ska man inte behöva räkna kalorier på samma sätt utan man äter såklart mer om man är hungrig eller märker att man har dålig energi i vardagen/under träning.

Kommer jag sen till 78 kg och står still där ett tag (utan att jag märker att jag växer i muskler, enkelt att utesluta om jag inte styrketränar tex) så kommer jag dock börja räkna på innehållet för att komma förbi platån. Men vem vet. Jag kanske har nöjt mig vid den nivån ändå. Vi får se vad som sker!
Satsa på gym och långa promenader
Dieter är bara dömt att misslyckas

Aha, så magrutor får man inte av maten man äter? Så jag kan äta pizza och chips varje helg säger du? Så länge jag gymmar och promenerar.

Jag har såklart testat gym och promenader också. Både i kombination med att hålla en viss ”diet” och att inte göra det. Det gav mediokra resultat när jag inte hade koll på maten.

Men du får gärna bevisa att du kan det här. Vi väntar!

Aha, så magrutor får man inte av maten man äter? Så jag kan äta pizza och chips varje helg säger du? Så länge jag gymmar och promenerar.

Jag har såklart testat gym och promenader också. Både i kombination med att hålla en viss ”diet” och att inte göra det. Det gav mediokra resultat när jag inte hade koll på maten.

Men du får gärna bevisa att du kan det här. Vi väntar!
Låter som du tränar för lite mer är inte pasta potatis och ris som gör folk feta

För en gångs skull håller jag med Oleo, men bara lite.

Dieter som koncept är statistiskt väldigt svåra att lyckas med över tid, även kombinerat med träning.

Lösningen är inte tillfälliga stora insatser utan många små smarta val över lång lång tid.

ChatGPT säger:

1762851570504.webp

För en gångs skull håller jag med Oleo, men bara lite.

Dieter som koncept är statistiskt väldigt svåra att lyckas med över tid, även kombinerat med träning.

Lösningen är inte tillfälliga stora insatser utan många små smarta val över lång lång tid.

ChatGPT säger:

Visa bilaga 803204
Tack 😊

Jag har själv lyckats med den metoden så jag vet vad som funkar men det ta tid

Tillbaka
Topp