Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vi,lken av deras 97 modeller är det man ska ha? Från sealskinz då.Grabben cykelbudade sig igenom två vintrar i sneakers med dubbla lager sealskinz i. Stora sneakers var det![]()
Vi,lken av deras 97 modeller är det man ska ha? Från sealskinz då.
Jag håller med dig, men vill väl prova hypen tänkte jag. Det är väldigt viktigt att det är "vindtätt" så tjocka överdrag är ace. Kall verkar man bli oavsett så... Sen har jag ju raynauds så det är ännu värre för en annan kanske.Inga - tänk allt dumt man kommit undan med under ungdomsåren
De gånger jag testat Sealskinz (tjocka med merino) har det mest slutat i fuktiga besvikna fötter antingen från att de fått små mikrohål och tagit in vatten eller att svetten stannat kvar i strumpan. Bylsiga också. Men de kanske blivit bättre.
Men bra ylle/merinosockor och något som ger en bra barriär och luftspalt fynkar imho bättre och sockorna kan användas till annat också medan tjockare sealskinz är rätt osköna för allt annat.
Sealskinz är ju lite typ plastpåse klädd med merino / mjukt material :).
Kör numera flats, bra merinosockor och överdrag på mtb och gore tex skor med överdrag och elsulor på vintern på landsväg (men det blir lite sånt numera).
Jag upplever dom som ganska vattentäta. Kan inte erinra mig om blöta fötter i dom. Ska dock tilläggas att dom främst används vid kallare temperaturer, men även slask såklart.Någon som kör med NW Himalayas och har något tips på vattentätning? De är ju enbart märkta som water repellent och tar in en del fukt. Vet att de primärt är tänkta för vinter/snö och inte skånsk blötvinter, men kan det funka att impregnera dem med lämplig produkt?
Dessa boots är ju tämligen maffiga som dom är så hade gärna undvikt ytterligare ett lager. Tänkte om man kunde spraya dem med något ultra-super-duper-nano-impregneringstjofräs på utsatta platser. Och kanske några duttar silikon vid SPD-klossarna.Vet inte om jag missat nåt, men duger det inte med ett par bra skoöverdrag? Eller är det nåt pedalsystem som hindrar det? https://www.cykelkraft.se/skooverdrag-gripgrab-arctic-waterproof-deep-winter-svart?157=998&aid=137933&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Performance Max - Non Bikes&gad_source=1&gad_campaignid=17514523130&gclid=EAIaIQobChMIqq-ao6vnkAMVK1aRBR33IyZkEAYYASABEgLGR_D_BwE
På mina långrundor på vintrarna brukar jag dra över ett par vanliga större strumpor över skorna. Efter det tåhätta utanpå, innan jag drar på neoprenskydden. Det är lite bökigt, men på långrundor är det okay ansträngning och skapar välbefinnande en längre stund än utan, då jag har känsliga fötter.Dessa boots är ju tämligen maffiga som dom är så hade gärna undvikt ytterligare ett lager. Tänkte om man kunde spraya dem med något ultra-super-duper-nano-impregneringstjofräs på utsatta platser. Och kanske några duttar silikon vid SPD-klossarna.
Intressant! Vad har strumpan för funktion utanpå kontra som extra lager på foten?På mina långrundor på vintrarna brukar jag dra över ett par vanliga större strumpor över skorna. Efter det tåhätta utanpå, innan jag drar på neoprenskydden. Det är lite bökigt, men på långrundor är det okay ansträngning och skapar välbefinnande en längre stund än utan, då jag har känsliga fötter.
Istället för att ha extra strumpor i skon, så att det blir trångt och där med kallt. Kränger jag på strumpan på utsidan av skon, och ger ett extra lager, vattentätar, så gott det går med neopren-damasken på utsidan. Använder strumpor på utsidan av sommarskorna sedan 45 år tillbaka. På vintrarna då var det plastpåsar under, för att hålla fötterna torr på vintrarna. Allt var inte bättre förr...Intressant! Vad har strumpan för funktion utanpå kontra som extra lager på foten?
Du upplever inte att de tar upp väta genom spd-klossarna undertill?Jag upplever dom som ganska vattentäta. Kan inte erinra mig om blöta fötter i dom. Ska dock tilläggas att dom främst används vid kallare temperaturer, men även slask såklart.
Jag gillar skorna.
Hur är de i storlek? Jag har 44 i shimano på sommaren och 45 på vintern i mina gamla MW81.Beställde igår mitt andra par av Northwave Celcius XC Arctic GTX, GoreTex, Storlek 44, som jag även använder i normala fall. Vinterskorna har varit okay. Inget att jämföra med. Men höll fötterna torra och varma, när det inte var för kallt. Riktigt skönt att ha dessa sen höst och tidig vår. Köpte nya, då nuvarande börjat läcka. PS. Just nu REA på XXL.
Köpte ett par för två år sedan som ersättare till ett par riktigt gamla Lake. Har tyvärr aldrig blivit riktig vän med dem. Upplever att de är obekväma vid fotknölen, skaver på undersidan. Det är som att skon är lite för hög just där. Antingen skulle skarven till neporendeleln börjat tidigare eller så skulle hela skon gått upp över fotknölen. Kanske blir det bättre med tiden?!?Beställde igår mitt andra par av Northwave Celcius XC Arctic GTX
Jag har inte de problemen med fotknölen med mina Northwave Celcius XC Arctic GTX. Vilken modell av Lake har du haft och var de vattentäta?Köpte ett par för två år sedan som ersättare till ett par riktigt gamla Lake. Har tyvärr aldrig blivit riktig vän med dem. Upplever att de är obekväma vid fotknölen, skaver på undersidan. Det är som att skon är lite för hög just där. Antingen skulle skarven till neporendeleln börjat tidigare eller så skulle hela skon gått upp över fotknölen. Kanske blir det bättre med tiden?!?
Vad gäller värme så går det inte att jämföra med de Lake jag hade men de funkar till runt nollan.
De var ett par MXZ301 av årsmodell 2006, höll i evigheter. Tillräckligt vattentäta för min cykling, ingen Goretex eller liknande men de var helt i läder.Vilken modell av Lake har du haft och var de vattentäta?
Det kanske har hänt något revolutionerande med skoöverdrag sedan jag testade (pre Lake från 2006) men min erfarenhet är att det varken var varmt eller höll speciellt länge. Om cyklingen sker i skog där man med jämna mellanrum behöver av cykeln för att ta sig över, under eller runt hinder eller uppför/nerför klippor som ej går att cykla så slits överdrag på nolltid. De hjälper också föga när foten hamnar i träsket man inte lyckades komma över.Vad är grejen med vinterskor när man istället kan använda skoöverdrag
Vinterskor (och vår/höstskor) är enligt mig det första man ska köpa om man överväger att cykla regelbundet i dåligt och kallt väder. Visst, man kan ha skoöverdrag, men det är krångligt, de går sönder osv. Har man flera par skor så sliter man ju mindre på varje par också, så i långa loppet är det närmast pengabesparande då de är gjorda för dåligt väder till skillnad från sommarskor.Vad är grejen med vinterskor när man istället kan använda skoöverdrag. Har själv Shimano SD86 sedan 15 år som funkar jättebra med skoöverdrag. Har funderat lite på att köpa vinterskor men kan inte riktigt se fördelen med dem jämfört med skoöverdrag.
När jag flyttade till hus och började cykelpendla året runt så körde jag en mörk säsong med överdrag tror jag. Sen köpte jag vinterskor och det är såå mkt bättre att slippa hålla på att pilla på och av med dom. Som sagt, de går sönder osv...Vinterskor (och vår/höstskor) är enligt mig det första man ska köpa om man överväger att cykla regelbundet i dåligt och kallt väder. Visst, man kan ha skoöverdrag, men det är krångligt, de går sönder osv. Har man flera par skor så sliter man ju mindre på varje par också, så i långa loppet är det närmast pengabesparande då de är gjorda för dåligt väder till skillnad från sommarskor.
Grejen är att vinterskor är bättre än överdrag.
Vinterskor (och vår/höstskor) är enligt mig det första man ska köpa om man överväger att cykla regelbundet i dåligt och kallt väder. Visst, man kan ha skoöverdrag, men det är krångligt, de går sönder osv. Har man flera par skor så sliter man ju mindre på varje par också, så i långa loppet är det närmast pengabesparande då de är gjorda för dåligt väder till skillnad från sommarskor.
Jag behöver både fodrade vattentäta vinterskor OCH skoöverdrag, när det är kallt.Vad är grejen med vinterskor när man istället kan använda skoöverdrag. Har själv Shimano SD86 sedan 15 år som funkar jättebra med skoöverdrag. Har funderat lite på att köpa vinterskor men kan inte riktigt se fördelen med dem jämfört med skoöverdrag.
Det är väl olika hur frusen man är. Som jag skrev så bodde min polare i Timrå i 30 år och klarade sig med överdrag.Jag behöver både fodrade vattentäta vinterskor OCH skoöverdrag, när det är kallt.
Min farfar växte upp med utedass. Det gick också. Men det är bättre och bekvämare med vattentoalett.Det är väl olika hur frusen man är. Som jag skrev så bodde min polare i Timrå i 30 år och klarade sig med överdrag.
Dasset håller jag lite med om, på vintern..Har själv utedass på Gotland, funkar alltid och latrinhämtning varannan vecka känns bekvämt. Men bättre och bekvämare skor, på vilket sätt då? På bild polaren vid -9.6Min farfar växte upp med utedass. Det gick också. Men det är bättre och bekvämare med vattentoalett.
Jo det var lite tramsigt svar. Men det är givet att det är skönare och mer ändamålsenligt att cykla med cykelskor som är anpassade för kallt klimat jämfört med att inte göra det på vintern. Sen kan man förstås tycka att det är ett litet problem att dra på sig skoskydd, eller så trivs man så bra med sina sommarskor att man inte lyckas hitta några lika bra vinterskor och då kan man väl vara nöjd så om man har varma fötter.Dasset håller jag lite med om..Har själv utedass på Gotland, funkar alltid. Men bättre och bekvämare skor, på vilket sätt då? På bild polaren vid -9.6
Glad för din kompis. Själv har jag förfrusit fötterna så många gånger förr - vägrar att frysa idag! Märker att yngre personer ALLTID gnäller mindre om frusna fötter än vad jag gör. Så jag använder det som finns för att hålla fötterna varma. Även rejäla skidhandskar, men det får bli en annan tråd.Dasset håller jag lite med om..Har själv utedass på Gotland, funkar alltid. Men bättre och bekvämare skor, på vilket sätt då? På bild polaren vid -9.6
Kungshult 6 januari 2016. Dagens träningsrunda började i - 9,6 grader temperaturen steg sakta men säkert till - 6 fin runda blev det.nah, är inte övertygad, ser mer ut som -1.6
Då har du (minst) en sak kvar;Jag behöver både fodrade vattentäta vinterskor OCH skoöverdrag, när det är kallt.
Jag har inte el-sulor. Tänker att är det för kallt, kan jag träna inne. Min tidigare kollega hatade vinter, han byggde om något från Lidl med lite hjälp av mig. Blev riktigt bra. Han hatade faktiskt vinter så mycket att han flyttade till jordens solrikaste plats!Då har du (minst) en sak kvar;
Elvärmesulor
![]()
Eller så tråcklar du själv, tex enl denna över 20 år gamla byggbeskrivning
Jag byggde själv liknande sulor, skulle jag bygga nya i dagens läge skulle batteriet vara en USB Powerbank.Värmesulor DIY
Hej alla ni som fryser om fötterna. Så här tillverkade jag mina värmesulor. Jag använder mig av s.k. kantahltråd för att generera värme. Efter diverse efterforskning kom jag fram till att runt 3 Watts effekt bör vara lagom. Kantahltrådens resistans är 19 Ohm/meter och jag driver den med 4.8...happyride.se
Samma sak om jag skulle köpa ett par färdiga sulor: de skulle drivas av USB Powerbank inte specialbatterier.
Ullsulor med alubaksida som man får hos skohandlaren för några tior är faktiskt riktigt bra.Jag har inte el-sulor. Tänker att är det för kallt, kan jag träna inne. Min tidigare kollega hatade vinter, han byggde om något från Lidl med lite hjälp av mig. Blev riktigt bra. Han hatade faktiskt vinter så mycket att han flyttade till jordens solrikaste plats!
"St. Petersburg i Florida, USA har ett världsrekord för flest soldagar i följd (768 dagar). Den uppnår ett genomsnitt på 361 soldagar per år." Det var på håret att jag hamnade där också.
Åter till sulorna. Jag har inhandlat en reflekterande filt, som man har i bilfönstret på sommaren eller vintern. Sägs vara bra att klippa ut läpliga sulor och lägga i skorna. Ska bli varmare då. Tydligen poppis bland, SSRS-personal, djupdykare och MC-folk. Snöskoteråkare?
Visa bilaga 803134