[1/2 OT] Borra små hål i rostfri plåt?

Pask

Aktiv medlem
Hur borrar man bäst i rostfri plåt? Jag har en plåt som är 1,5 mm tjock där jag vill borra 2 mm hål. Hur jag än borrar så händer det nästan ingenting, jag har hållit på i timmar och inte ens kommit halvvägs igenom plåten. Jag testat att köra långsamt med borrmaskinen eller fort, hårt tryck, löst tryck. Inget hjälper. Jag har brutit av två borr i processen, 2 mm borr är ju ganska klena.

Idag köpte jag nya borr, de bästa som fanns i järnaffären ("HSS-G COBALT"), samt någon speciell skärolja att hälla på. Ingen större förbättring.

Några tips?

Skulle säga att det nästan är lönlöst med den typen av borr - de blir slöa redan efter ett hål.
Solid Carbide är det som gäller om du ska borra fler hål. Skärolja är ett måste - annars tappar man härdningen i borret omgående och då blir det slött direkt. HSS-TiN (TitanNitrid) kan funka med - de borr som är lite gula - bör hålla i alla fall 10 hål innan de är kass.

TIN var de första borren jag testade, de funkade inte. Även om jag tog ett helt nytt borr så kom jag inte igenom plåten alls.

Jag vet inte om plåten är speciell? Den är inte speciellt hård, man kan böja den ganska lätt med verktyg. Men det är som att borren inte tar på materialet, även om de är nya och vassa.

Låg rotationshastighet, jämnt tryck, vätska som kyler. Har du ett borrstativ är det ingen nackdel.
Vissa rostfria stål härdas om man går på för hårt och då äter det borr.

2mm borr bör ligga på runt 1100 varv vid rostfritt kyl med t-sprit.https://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=&ved=2ahUKEwilkZ_j6eeQAxW-AxAIHbsDAUYQFnoECFYQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.powertools.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F01%2Fborrhastigheter-drill-speed.pdf&usg=AOvVaw0FZWjxap9zVa6POH7Bi4_H&opi=89978449

Har du slagit ett rejält körnslag så att borret får tag?
Jadå. Jag fördjupade det också med ett diamantslipstift. Diamant är faktiskt det enda som verkar ta på plåten, men det blir inte speciellt snygga hål om man ska försöka göra hela hålet med ett slipstift.

Jag har som sagt kommit ungefär halvvägs genom plåten, så hålet är sedan länge format efter spetsen på borret. Men det går så otroligt sakta. Om man borrar några minuter så blir det lite svart av metallpartiklar längst fram på borret, men det är väldigt lite material som borras bort.

TIN var de första borren jag testade, de funkade inte. Även om jag tog ett helt nytt borr så kom jag inte igenom plåten alls.

Jag vet inte om plåten är speciell? Den är inte speciellt hård, man kan böja den ganska lätt med verktyg. Men det är som att borren inte tar på materialet, även om de är nya och vassa.
Då var det stor risk att det var fejk - inte riktiga HSS-TiN. Många tillverkare som färgar sina vanliga borr gula för att luras. HSS-TiN ska du i alla fall få ut 5-10 hål med innan det är slut. Annars är det som det redan skrivits i tråden - körnslag så borret får fäste och kylning är viktigt. Sen underlättar det enorm om man har en pelarborr - ffa så går borren inte av lika lätt.

Hur borrar man bäst i rostfri plåt? Jag har en plåt som är 1,5 mm tjock där jag vill borra 2 mm hål. Hur jag än borrar så händer det nästan ingenting, jag har hållit på i timmar och inte ens kommit halvvägs igenom plåten. Jag testat att köra långsamt med borrmaskinen eller fort, hårt tryck, löst tryck. Inget hjälper. Jag har brutit av två borr i processen, 2 mm borr är ju ganska klena.

Idag köpte jag nya borr, de bästa som fanns i järnaffären ("HSS-G COBALT"), samt någon speciell skärolja att hälla på. Ingen större förbättring.

Några tips?
Jag antar att du har en handborrmaskin/skruvdragare. Det blir genast knepigare när man inte har så mycket precision i hur skären riktas och med varierande tryck, men det går om man är försiktig. Börja med att kolla vad som faktiskt står på förpackningen på borren du har köpt, om det bara står HSS-G COBALT så är det lite vagt vad som är i borren. HSS-borrar kan vara av väldigt varierande kvalité, och kobolt-innehållet kan variera. Brukar iaf vara >5% i dom. Kolla sedan vad du har för spetsvinkel på borrskären om du kollar från sidan. För rostfritt stål bör spetsvinkeln helst vara 130 grader.

Se till att lägga plåten på en plan och solid yta och se till att den är fastsatt med tving eller vad du än har som fungerar. Ett underlag i trä fungerar om det är planat eller iaf rakt nog att plåten inte glider runt eller gungar. Kör på långsam hastighet med chucken/växeln satt i borrläget och se till att du har konstant kylning på plåt och borr. Håll borren så vertikalt rakt du bara kan och tryck inte för hårt heller, HSS i vanligt snabbstål är som smör och då kan man trycka på som tusan men med rostfria stål så arbetshärdar du skiten fort om du kör i för mycket friktion och värme i det. Om det är svårt så testa först med en mindre diameter på borr för ett pilothål.

Hur många hål är det? Och är det värt att fråga närmaste mekaniska verkstad om hjälp?

Bra borr, bra kylning och jämn stabil matning är nyckeln. Hade jag kört det i mina maskiner hade jag kanske kört på 1500 varv och matning 0.05mm per varv. Om detta låter svårt att uppfylla med någon precision, så är just det anledningen till att borren inte håller.
Rostfria stål, med vissa förbehåll , arbetshärdar med för långsam matning och värmehärdar med för högt varvtal och dålig kylning.
Körde rätt nyligen 800st 2.5 mm hål i rostfritt med samma borr, så med rätt verktyg och förutsättningar är rostfritt inte svårt. Men man vill ju inte köpa CNC-maskin för 2 miljoner för 2 hål. Därav min första och andra fråga 😁

Hur många hål är det? Och är det värt att fråga närmaste mekaniska verkstad om hjälp?

Bra borr, bra kylning och jämn stabil matning är nyckeln. Hade jag kört det i mina maskiner hade jag kanske kört på 1500 varv och matning 0.05mm per varv. Om detta låter svårt att uppfylla med någon precision, så är just det anledningen till att borren inte håller.
Rostfria stål, med vissa förbehåll , arbetshärdar med för långsam matning och värmehärdar med för högt varvtal och dålig kylning.
Körde rätt nyligen 800st 2.5 mm hål i rostfritt med samma borr, så med rätt verktyg och förutsättningar är rostfritt inte svårt. Men man vill ju inte köpa CNC-maskin för 2 miljoner för 2 hål. Därav min första och andra fråga 😁
Om man bryter tillräckligt med HSS-borrar så kanske man kommer upp i 2 miljoner till slut :D

Jo, jag har kört med vanlig skruvdragare/borrmaskin hittills. Den här plåtdetaljen som jag borrar i ska vara lite böjd när den är färdig. Dumt nog så böjde jag den först och borrade sedan. Det gör att man inte kan lägga den platt så enkelt. Jag behöver två exemplar, så på nästa får jag testa att borra först och böja sedan. Totalt är det 4 hål som behövs.

Jag har faktisk tillgång till en liten pelarborrmaskin också. Jag får försöka med den till nästa plåtbit. Borret jag kör med nu är Milwaukee HSS-G Red Cobalt (https://se.milwaukeetool.eu/sv-se/red-cobalt-hss-metallborr-din-338/). De ska vara gjorda för rostfritt. 135 graders spetsvinkel.

Ändrar du metoden så du kan backa plåten t ex mot aluminium så det blir stumt så ska det inte vara några problem alls att göra några små hål, använd pelarborren om du har en så minimerar du risken att förstöra borren men glöm inte att spänna fast plåten!

Med rostfritt är det lite extra viktigt att borren antingen inte rör plåten alls eller att den faktiskt skär spånor av den, börjar borren gnugga utan att skära måste man genast ändra något eller slipa/byta borr men det gäller för all borrning. Att bara "nöta på" ger absolut inget om man inte vill försöka smälta sig igenom.

Finns s.k. dubbhålsborr - de har bara några mm borrlängd så man kan trycka hårt utan att borret riskerar att böja sig. Kan vara lite svåra att få tag på - inget du hittar på Jula eller Clas Ohlson

Ändrar du metoden så du kan backa plåten t ex mot aluminium så det blir stumt så ska det inte vara några problem alls att göra några små hål....
Att bara "nöta på" ger absolut inget om man inte vill försöka smälta sig igenom.
Det är precis så det känns, jag nöter på och inget händer. Idag får jag testa mot stumt underlag, jag hoppas att det är något som gör ordentlig skillnad.

Det är precis så det känns, jag nöter på och inget händer. Idag får jag testa mot stumt underlag, jag hoppas att det är något som gör ordentlig skillnad.
Om 2.5mm är ok kan jag posta ett par lätt begagnade riktiga borr för RF till dig. Såna som kostar rätt bra med pengar till och med på vårt avtal :)

Stumt underlag vill du absolut ha. Borret ska tryckas ordentligt mot ämnet och som många har varit inne på så blir det svårare och svårare att borra ett hål om du försöker men borret slinter

Ja, nu gick det bättre. Först blev det likadant med pelarborren och hårt underlag, alltså många varv utan att något hände. Men med mer tryck (mer än jag vågade ha på skruvdragaren) på borret började det plötsligt skära, och då tog det inte många sekunder att komma igenom.

Lärdomen av detta är väl att man måste lägga ganska mycket tryck även på ett litet klent borr för att det ska fungera i rostfri plåt. Då är det nästan ett måste att ha en pelarborr för att få trycket rakt ner så att borret håller.

Tillbaka
Topp