Prisvärd effektmätare till MTB

henrikbr

Medlem
Och ja, jag vet, varför vill man ha detta på XC-hoj, kör ganska mycket på grusväg och fina skogsvägar.
Är opererad i vänster knä, så vill mest kunna se hur mycket det påverkar.
Och vill då så klart även mäta watt på båda sidor.
Har sett en del pedaler, sen dom andra har jag väldigt lite koll på, typ i vevparti/spindeln?
Har en Cannondale Scalpel med Deore-vevar.

Favero Assioma har fått bra kritik för sina landsvägspedaler iaf, de har till SPD också. 720€

Har tyvärr ingen personlig erfarenhet av dem.

Jag har haft Sigeyi på två cyklar och de har varit prisvärda och fungerat utan några problem.
Köpt dem från https://velowear.dk/

Bilagor

• IMG_3895.webp
    IMG_3895.webp
    760.1 KB · Besök: 43
Han har testat det mesta när det gäller träningsprodukter.
Kör själv med förra generationen av Assioma för landsväg och har funkat utan problem.

Och ja, jag vet, varför vill man ha detta på XC-hoj, kör ganska mycket på grusväg och fina skogsvägar.
Är opererad i vänster knä, så vill mest kunna se hur mycket det påverkar.
Och vill då så klart även mäta watt på båda sidor.
Har sett en del pedaler, sen dom andra har jag väldigt lite koll på, typ i vevparti/spindeln?
Har en Cannondale Scalpel med Deore-vevar.
Varför skulle man inte vilja ha effektmätare på en xc-hoj ? 🤔🤔🤔

om det är de nya vevarna med splines, så har rotor en dubbelsidig mätare som passar till. Mycket bra. Och just nu black Friday på deras hemsida, 297€ om jag minns rätt, och 50€ på klinga. 👍

om det är de nya vevarna med splines, så har rotor en dubbelsidig mätare som passar till. Mycket bra. Och just nu black Friday på deras hemsida, 297€ om jag minns rätt, och 50€ på klinga. 👍
Vet ärligt talat inte om jag har med splines. Har en ganska nyinköpt Cannondale Scalpel 4, årets modell.
Är det denna du menar? Rotor
Verkar ju kräva SLX eller bättre

Bara läst diverse artiklar och forum, och på en del blir man i stort sett idiotförklarad, för det går ju ändå inte att mäta vid kuperad stig-cykling :unsure:
Precis som på alla andra cyklar så mäter den vad du gör och är ypperlig att träna med. Puls är ngt helt annat, det var bra när man inte visste bättre.

Precis som på alla andra cyklar så mäter den vad du gör och är ypperlig att träna med. Puls är ngt helt annat, det var bra när man inte visste bättre.
Det som avses är väl att vid stigcykling gör man av med en massa energi utöver det som skickas genom pedalerna. Det hindrar inte mig från att ha effektmätare på sådan cykel, men det är i princip helt omöjligt att på stig köra ett pass med säg 3x8 min vid 105% av ftp till exempel. Snitteffekten är väldigt låg på stig, trots att jag ligger nära maxbelastning ansträngningsmässigt. Så är ju läget och knappast något man kan ha så mycket olika åsikter om.

För min del kör jag rena intervaller med nämnda cykel också så därför tycker jag det är rimligt, plus att man på längre sträckor eller lätta stigar kan göra jämförelser mot sig själv etc. Så fort man lämnar stigen gör effektmätaren samma jobb som på grus- eller lvg-cyklar.

Nu vet jag inte hur stor diffen kan tänkas bli, men spindelbaserad som ska mäta dubbelsidigt kan aldrig bli lika exakt som pedaler som mäter direkt där kraften uppstår.

Det som avses är väl att vid stigcykling gör man av med en massa energi utöver det som skickas genom pedalerna. Det hindrar inte mig från att ha effektmätare på sådan cykel, men det är i princip helt omöjligt att på stig köra ett pass med säg 3x8 min vid 105% av ftp till exempel. Snitteffekten är väldigt låg på stig, trots att jag ligger nära maxbelastning ansträngningsmässigt. Så är ju läget och knappast något man kan ha så mycket olika åsikter om.

För min del kör jag rena intervaller med nämnda cykel också så därför tycker jag det är rimligt, plus att man på längre sträckor eller lätta stigar kan göra jämförelser mot sig själv etc. Så fort man lämnar stigen gör effektmätaren samma jobb som på grus- eller lvg-cyklar.
Om du läser ts inlägg så kanske det klarnar hur ts cyklar.

Om du läser ts inlägg så kanske det klarnar hur ts cyklar.
Jo men nu svarade jag som jag gjorde pga att TS tog upp att folk ifrågasätter effektmätare på mtb (vilket man till viss del kan förstå) samt att du sa att det mätte "allt man gör" precis som på "alla andra cyklar". Jag nyanserar och deltar i tråden, varsågod.😊

Jag kör bara effektmätare på trainern, det räcker fint för mig. Kör jag intervaller på mtbn använder jag klocka på en fast slinga. Man tävlar ju inte i effektmätning. Annat än på zwift.
Har ingen trainer, utan kör ute året runt. Vill mest ha det för att få en status på mitt knä, men även för att köra intervaller enligt watt-värden då jag kör en hel del av passen på grusvägar.

Har ingen trainer, utan kör ute året runt. Vill mest ha det för att få en status på mitt knä, men även för att köra intervaller enligt watt-värden då jag kör en hel del av passen på grusvägar.
Inte ska du behöva försvara din önskan om effektmätare på en MTB?
Jag har en på fatbiken, där är det kanske lite mer tveksamt ;-)

Jag kör bara effektmätare på trainern, det räcker fint för mig. Kör jag intervaller på mtbn använder jag klocka på en fast slinga. Man tävlar ju inte i effektmätning. Annat än på zwift.
Ja, det är nog jag som är minoritet som inte förstått poängen med effektmätare. 😄
Hänger inte riktigt med här, vem har hävdat att man tävlar i effektmätning? De flesta som har effektmätning på cykeln använder väl det som ett träningsverktyg samt för att kunna mäta ens utveckling? Sedan om det är ett bra/nödvändigt "verktyg" eller ej är väl en totalt separat diskussion? 😄

Senast ändrad:
Hänger inte riktigt med här, vem har hävdat att man tävlar i effektmätning? De flesta som har effektmätning på cykeln använder väl det som ett träningsverktyg samt för att kunna mäta ens utveckling? Sedan om det är ett bra/nödvändigt "verktyg" eller ej är väl en totalt separat diskussion? 😄
Ok, hur mäter man sin utveckling på en teknisk mtb-slinga? Så lite watt som möjligt för en konstant fart? 😄

Ok, hur mäter man sin utveckling på en teknisk mtb-slinga? Så lite watt som möjligt för en konstant fart? 😄
Den är bra, ta i så lite som möjligt för en konstant fart 😀
Själv har jag bara en cykel, en heldämpad XC som även får agera som gravel och landsväg, och är väl främst då som jag ser en användning för att mäta effekt och använda det i sitt träningsupplägg 🙂

Jag håller med Lingon, ser inte heller någon större nytta av effektmätare för XC. Vore man ”stigcyklist” så är det säkert ett annat läge.

Men det är klart @henrikbr ska ha en effektmätare på sin cykel. Att ha en är inte fel, och har man bara en Mtb så får det ju bli på den! (Tyvärr har jag inga bra konkreta tips, skulle jag köpa till Mtb skulle det kännas bra med spindelbaserat typ Sigeyui, men mina Assioma-landsvägspedaler har varit klockrena under många år).

Tillbaka
Topp