Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Förmodligen, är inte ett bra svar.Förmodligen olagligt. Ta ut lön eller utdelning istället och köp den privat bara.
Du har ju gett så lite info. ”Ett företag”, okej är det AB, KB, enskild firma? Är du själv anställd i företaget? I vilket syfte köps cykeln in? Oavsett svar på dessa frågor blir ändå svaret att det förmodligen inte finns något sätt du kan hävda att du ska använda cykeln för att användas i den dagliga verksamheten, det är ytterst få företag idag som behöver en cykel. Är du inte anställd blir det ett jäkla meck att få till cykelförmån. Har du fler anställda måste förmånen erbjudas till alla anställda. Etc etc.Förmodligen, är inte ett bra svar.
Och vad sa den?Ställde frågan till chatgpt - förvisso kan man inte lita fullt ut på AI, men svaren var ganska tydliga
Som tidigare sagts, för att få dra av momsen måste det vara en avdragsgill kostnad för företaget. Dvs du måste kunna övertyga Skattemyndigheten att det du köper är avgörande för företagets verksamhet. På rak arm kan jag väl tänka mig att om du har ex ett företag som säljer kurser i MTB eller liknande uppfyller kravet. Annars är det nog inte så många.En person har ett företag och vill köpa en cykel till sig själv i prisklassen, 30000.
Vad är det som gäller för skatter etc och får hon dra moms på inköpet?
Och även om det skulle vara så, så får man inte ha den ståendes hemma i garaget och nyttja den privat.Som tidigare sagts, för att få dra av momsen måste det vara en avdragsgill kostnad för företaget. Dvs du måste kunna övertyga Skattemyndigheten att det du köper är avgörande för företagets verksamhet. På rak arm kan jag väl tänka mig att om du har ex ett företag som säljer kurser i MTB eller liknande uppfyller kravet. Annars är det nog inte så många.
Tänkte du kunde söka själv - ganska enkeltOch vad sa den?
Testa ringa Skatteverket. Där kommer du inte heller få några raka svar på hur du ska göra. Sen är det i slutändan ditt ansvar om du följer deras instruktion och dom anser att det är fel.Man kan tro att man har landat på en extremistsida. Ingen vet, man alla ska gissa.
Johan12354 försökta åtminstone.
Du kan ju även kolla med den myndighet som kan ge dig ett svar utan extremister och gissningar.Man kan tro att man har landat på en extremistsida. Ingen vet, man alla ska gissa.
Välkommen till Happy, dom flesta svaren på frågorna brukar komma från personer med någon eller ingen koll.Man kan tro att man har landat på en extremistsida. Ingen vet, man alla ska gissa.
Du har aldrig frågat Skatteverket något, det hör jag.Du kan ju även kolla med den myndighet som kan ge dig ett svar utan extremister och gissningar.
Tar fram popcorn så länge
Dom är onekligen bäst i klassen när det kommer till att hjälpa en med frågor som dessa. Ända sedan de bestämde att försöka maximera utdelningen och avdragen till den som ringer så är de en fröjd att snacka med.Du har aldrig frågat Skatteverket något, det hör jag.
Dom är faktiskt helt ok och lite av en förebild för många andra myndigheter. Även om till och med Försäkringskassan har kommit upp sig en del.Dom är onekligen bäst i klassen när det kommer till att hjälpa en med frågor som dessa. Ända sedan de bestämde att försöka maximera utdelningen och avdragen till den som ringer så är de en fröjd att snacka med.
Var nära på att skriva med Försäkringskassan, för de ligger onekligen med i täten. Superbra.Dom är faktiskt helt ok och lite av en förebild för många andra myndigheter. Även om till och med Försäkringskassan har kommit upp sig en del.
Absolut ingen kritik mot dig, men sånt här gör mig lite trött på skattesystemet. Att systemet gör att man går via ett företag vars verksamhet (gissar jag) inte alls har med cyklar att göra för att billigare (antar jag) kunna få en cykel att använda privat är för mig ett symptom på att något är knasigt.Jag har ett eget bolag och jag köpte en cykel "åt mig själv" via företaget, som förmånscykel. Det funkade ungefär såhär:
1. Jag köpte en begagnad cykel och betalade privat via Swish. I räkneexemplet säger vi at cykeln kostade 30000 kr.
2. Eftersom jag lade ut pengar åt företaget återbetalades detta till mig. Nu ligger jag privat +/- 0, företaget har betalat hela kostnaden för cykeln.
3. Kostnaden bokförs som en inventarie. Cykeln förväntas hålla i sex år, och därför bokförs en avskrivning av inventarien på 5000 kr / år. Observera att du inte kan dra av momsen för den här typen av köp.
4. Jag blir förmånsbeskattad för förmånsvärdet av cykeln. Förmånsvärdet är samma som avskrivningen plus totalkostnaden gånger statslåneräntan minus ett grundavdrag, totalt 5000 kr (värdeminskning/avskrivning) + ~900 kr (kapitalkostnad) - 3000 kr (grundavdrag). Totalt blir min skatt (och företagets arbetsgivaravgifter) alltså lika mycket högre som om jag hade betalt ut 2900 kr mer om året i lön. Mitt företag betalar alltså lite mer till Skatteverket och lite mindre till mig själv varje månad.
I grund och botten kan man säga att mitt företag tillhandahåller en cykel som en "extra lön" med lägre skatt än vad det hade varit om jag bara betalat ut högre lön.
Värt att notera: jag är den enda anställda i mitt företag. Erbjuds förmånscykel måste det erbjudas till alla anställda. Men jag är ju den enda anställda, så det var inget problem i mitt fall.
Det har ju bestämts på högre ort att man vill ge skattelättnader till folk som köper cykel, för att det är bra för folkhälsan att folk cyklar. Det är väl egentligen inget konstigare än att det är straffskatt på tobak och alkohol. I mitt fall blev det lite krångligare än det vanliga upplägget där ens arbetsgivare leasar en cykel av ett annat företag.Absolut ingen kritik mot dig, men sånt här gör mig lite trött på skattesystemet. Att systemet gör att man går via ett företag vars verksamhet (gissar jag) inte alls har med cyklar att göra för att billigare (antar jag) kunna få en cykel att använda privat är för mig ett symptom på att något är knasigt.
Går inte att diskutera detta utan att landa i politik men jag konstaterar att vi verkar ha olika syn på småduttande från högre ort.Det har ju bestämts på högre ort att man vill ge skattelättnader till folk som köper cykel, för att det är bra för folkhälsan att folk cyklar. Det är väl egentligen inget konstigare än att det är straffskatt på tobak och alkohol. I mitt fall blev det lite krångligare än det vanliga upplägget där ens arbetsgivare leasar en cykel av ett annat företag.
Vad gör du med cykeln och hur hanterar du det ekonomiskt efter 6 år när den är avskriven?Jag har ett eget bolag och jag köpte en cykel "åt mig själv" via företaget, som förmånscykel. Det funkade ungefär såhär:
1. Jag köpte en begagnad cykel och betalade privat via Swish. I räkneexemplet säger vi at cykeln kostade 30000 kr.
2. Eftersom jag lade ut pengar åt företaget återbetalades detta till mig. Nu ligger jag privat +/- 0, företaget har betalat hela kostnaden för cykeln.
3. Kostnaden bokförs som en inventarie. Cykeln förväntas hålla i sex år, och därför bokförs en avskrivning av inventarien på 5000 kr / år. Observera att du inte kan dra av momsen för den här typen av köp.
4. Jag blir förmånsbeskattad för förmånsvärdet av cykeln. Förmånsvärdet är samma som avskrivningen plus totalkostnaden gånger statslåneräntan minus ett grundavdrag, totalt 5000 kr (värdeminskning/avskrivning) + ~900 kr (kapitalkostnad) - 3000 kr (grundavdrag). Totalt blir min skatt (och företagets arbetsgivaravgifter) alltså lika mycket högre som om jag hade betalt ut 2900 kr mer om året i lön. Mitt företag betalar alltså lite mer till Skatteverket och lite mindre till mig själv varje månad.
I grund och botten kan man säga att mitt företag tillhandahåller en cykel som en "extra lön" med lägre skatt än vad det hade varit om jag bara betalat ut högre lön.
Värt att notera: jag är den enda anställda i mitt företag. Erbjuds förmånscykel måste det erbjudas till alla anställda. Men jag är ju den enda anställda, så det var inget problem i mitt fall.
Då blir jag inte längre förmånsbeskattad för den.Vad gör du med cykeln och hur hanterar du det ekonomiskt efter 6 år när den är avskriven?
Näe det måste den inte. Inte i bokföringen. I praktiken kanske, men inte på papper. Det är många företag där ute som har saker kvar i sina fysiska lager som skrivits av i och försvunnit i balansräkningen sedan länge.Då måste den väl utrangeras annars finns det restvärde? (Som den kan köpas ut till?)
Det som går skriver man väl av direkt, typ en penna för att ta ett extremt exempel. Men man kastar den ju inte för det.
Är det bara på arbetstid som cyklarna används (kundbesök, leveranser etc) så får man dra moms. Dispositionsrätten, förmånsbeskattning. Man får inte cykla hem från kontoret även om det är inplanerat kundbesök dagen efter. Man måste till kontoret för att cykla till kunden. Dom sa ingenting om basprisbelopp eller andra undantag.Rimligtvis kostade de mindre än ett halvt prisbasbelopp.
Min poäng kring prisbasbelopp är huruvida det behöver bokföras som en inventarie som skrivs av över tid. Har ingenting med moms att göra. Köper man en normal kontorskopiator för 20 000 kr kan man bokföra den som kontorsmaterial och ta hela kostnaden på en gång. Men köper man en superduperavancerad kopiator för 100 000 kr måste man bokföra det som en inventarie och skriva av den över dess förväntade livslängd. Samma sak med firmacyklar etc.Är det bara på arbetstid som cyklarna används (kundbesök, leveranser etc) så får man dra moms. Dispositionsrätten, förmånsbeskattning. Man får inte cykla hem från kontoret även om det är inplanerat kundbesök dagen efter. Man måste till kontoret för att cykla till kunden. Dom sa ingenting om basprisbelopp eller andra undantag.
Ett exempel på en mindre intuitiv del i vårt skattesystem är att man bestämt att det ska vara dyrt att betala ut lön. Däremot är det mer gynnsamt att ta ut utdelning eller att företaget köper/leasar en dyr bil eller cykel. Skattesystemet är upplagt så. Det gynnar konsumtion av dyra varor men missgynnar lönearbete. Ska man bedriva ett lönsamt företag får man anpassa sig efter det (jag låter bli att utveckla mina åsikter om detta mtp lex vardagsrum).Inte för att vara en tråkmåns (eller jo, kanske lite), men är det inte enklare och schysstare att skilja på affärsverksamhet och privata nöjen? Fokusera på att bedriva er företagsamhet så framgångsrikt och lönsamt som möjligt, så har ni råd att ta ut lön/utdelning för att köpa cykeln privat. Man behöver inte utnyttja alla möjligheter som finns för att spara några tusenlappar om det känns tveksamt, bara för att man förmodligen klarar sig undan en skattekontroll.![]()