Köpråd full suspension xc/trail 10-15k

51MM3

Medlem
Hej,
Som rubriken lyder så är jag på jakt efter köpråd gällande full suspension xc, trail alt enduro med budget 10-15k, vilket i princip gör nyköp uteslutet.

Den kommer användas som en allround-cykel för att cykla med barnen, både på väg, stig och i flow trails etc.

Har i yngre dar kört street, dirt och skog med mtb och senare gått över till bmx.
Förhoppning är att komma igång med cyklingen igen

Har nu en trött och sliten Fuji Adventure Comp från 2005 i för liten ramstorlek som kostade mig 1500kr för över 10 år sedan när jag akut behövde en cykel för att cykla med hundarna.

Jag är 183cm, vill gärna ha en cykel med modernare geometri, och ska man vara realistisk lär de flesta xc eller trail-cyklar klara de jag kan tänkas utsätta den för.

Vad jag än köper så kommer det vara en uppgradering från den, men vad rekommenderar ni att jag satsar på för cykel?

Har idag varit hos handlare och provkört Spark 970 (L) Specialized Stunt jumper (XL) och Trek Top Fuel 5 (XL).

Samtliga kändes bra, även om två var en storlek större än de bör så kändes det som rimliga alternativ.
Självklart är de över min budget och vad det blir styrs av vad som kommer ut begagnat.

Det finns en Spark 960 2024/2025 som jag är intresserad av men det finns också en Genius 960 ute till rimligt pris, dock en 2022.

När jag jämför geometrin är det inte någon markant skillnad mellan "gamla" Genius och nya Spark, och med twin lock ska det ju gå.att få dämpningen mer snarlik hos en Spark.

Hur stor skillnad är det att cykla på dessa två cyklar iom snarlik geo och att gamla Genius faktiskt är några hekto lättare än nya Sparken?

Liv är Giant’s damcyklar, typ som Santa Cruz har Juliana?
Okej, det visste jag inte!

Jag har nu beställt en ny cykel.

Fick en ny Trek Top Fuel 5 för i princip halva priset, så resonerade att det blev samma summa som att köpa en motsvarande cykel begagnat om man räknar med att den skulle kräva en dämparservice eller liknande inom en snar framtid.

Okej, det visste jag inte!

Jag har nu beställt en ny cykel.

Fick en ny Trek Top Fuel 5 för i princip halva priset, så resonerade att det blev samma summa som att köpa en motsvarande cykel begagnat om man räknar med att den skulle kräva en dämparservice eller liknande inom en snar framtid.
Precis den tänkte jag tipsa om men den var utanför din budget och lite tung. Bra val, Trek erbjuder dessutom livtidsgaranti.

Precis den tänkte jag tipsa om men den var utanför din budget och lite tung. Bra val, Trek erbjuder dessutom livtidsgaranti.

Jo, egentligen är den ju det, men men kände att det gick att lösa genom kreativa kalkyler och prognoser. Nu kostade den lika mycket som 3-4 år gamla cyklar läggs ut för begagnat.

Absolut, den må vara lite tung, men samtidigt kändes den inte direkt tyngre än Spark när jag provcyklade den hos Sportson. Nu blev det en L som är den rätta storleken för mig och förhoppningsvis känns den ännu bättre.

Tillbaka
Topp