Cykel företag ekonomi

• Trådstartare Trådstartare WFD
  • Start datum Start datum

WFD

Aktiv medlem
Cykel företag ekonomi
En person har ett företag och vill köpa en cykel till sig själv i prisklassen, 30000.
Vad är det som gäller för skatter etc och får hon dra moms på inköpet?

Cykel företag ekonomi
Förmodligen, är inte ett bra svar.
Du har ju gett så lite info. ”Ett företag”, okej är det AB, KB, enskild firma? Är du själv anställd i företaget? I vilket syfte köps cykeln in? Oavsett svar på dessa frågor blir ändå svaret att det förmodligen inte finns något sätt du kan hävda att du ska använda cykeln för att användas i den dagliga verksamheten, det är ytterst få företag idag som behöver en cykel. Är du inte anställd blir det ett jäkla meck att få till cykelförmån. Har du fler anställda måste förmånen erbjudas till alla anställda. Etc etc.

Så för att slippa meck och potentiella ekobrott köp den privat bara. Det är inte värt arbetet annars.

Cykel företag ekonomi
En person har ett företag och vill köpa en cykel till sig själv i prisklassen, 30000.
Vad är det som gäller för skatter etc och får hon dra moms på inköpet?
Som tidigare sagts, för att få dra av momsen måste det vara en avdragsgill kostnad för företaget. Dvs du måste kunna övertyga Skattemyndigheten att det du köper är avgörande för företagets verksamhet. På rak arm kan jag väl tänka mig att om du har ex ett företag som säljer kurser i MTB eller liknande uppfyller kravet. Annars är det nog inte så många.

Har drivit företag i 25 år och gjort en del långsökta avdrag genom åren men inte ens jag skulle överväga att försöka dra av en cykel.

Cykel företag ekonomi
Som tidigare sagts, för att få dra av momsen måste det vara en avdragsgill kostnad för företaget. Dvs du måste kunna övertyga Skattemyndigheten att det du köper är avgörande för företagets verksamhet. På rak arm kan jag väl tänka mig att om du har ex ett företag som säljer kurser i MTB eller liknande uppfyller kravet. Annars är det nog inte så många.
Och även om det skulle vara så, så får man inte ha den ståendes hemma i garaget och nyttja den privat.

Hur stor risken är att åka dit i en kontroll? Tja, det vet jag inte. Men jag hade inte tagit risken. Ekobrott döms ofta hårdare än många andra vanliga brott.

Cykel företag ekonomi
Köpa cykel till sig själv så får man självklart inte dra moms. Man får heller inte ge sig själv mer rabatt på cykeln än vad man ger sina kunder utan att betala förmånsskatt och företaget betalar sociala avgifter på förmånen.

Inte så jäkla svårt.

Cykel företag ekonomi
Personen med företaget har säkert läst detta: https://www.skatteverket.se/privat/...er/cykelforman.4.46ae6b26141980f1e2d466e.html ? Förmånscykel är måhända inte uppenbart fördelaktigt för en anställd (se den långa tråden om det). Men det är ett sätt att skaffa en cykel utan att lägga ut pengarna. När man leasar blir väl momsen lyftbar också om jag inte minns fel?

Om företaget ifråga inte håller på med något där cykeln behövs för att direkt kunna generera intäkter blir det fel att företaget köper den och att den sen nyttjas endast privat. Genereras det däremot intäkter som är tydligt kopplade till behov av cykeln så är det nog ganska tryggt att låta företaget köpa en cykel som kanske ibland nyttjas även privat (även om det förstås då borde förmånsbeskattas om man ska följa reglerna).

Cykel företag ekonomi
Dom är onekligen bäst i klassen när det kommer till att hjälpa en med frågor som dessa. Ända sedan de bestämde att försöka maximera utdelningen och avdragen till den som ringer så är de en fröjd att snacka med.
Dom är faktiskt helt ok och lite av en förebild för många andra myndigheter. Även om till och med Försäkringskassan har kommit upp sig en del.

Cykel företag ekonomi
Jag har ett eget bolag och jag köpte en cykel "åt mig själv" via företaget, som förmånscykel. Det funkade ungefär såhär:

1. Jag köpte en begagnad cykel och betalade privat via Swish. I räkneexemplet säger vi at cykeln kostade 30000 kr.

2. Eftersom jag lade ut pengar åt företaget återbetalades detta till mig. Nu ligger jag privat +/- 0, företaget har betalat hela kostnaden för cykeln.

3. Kostnaden bokförs som en inventarie. Cykeln förväntas hålla i sex år, och därför bokförs en avskrivning av inventarien på 5000 kr / år. Observera att du inte kan dra av momsen för den här typen av köp.

4. Jag blir förmånsbeskattad för förmånsvärdet av cykeln. Förmånsvärdet är samma som avskrivningen plus totalkostnaden gånger statslåneräntan minus ett grundavdrag, totalt 5000 kr (värdeminskning/avskrivning) + ~900 kr (kapitalkostnad) - 3000 kr (grundavdrag). Totalt blir min skatt (och företagets arbetsgivaravgifter) alltså lika mycket högre som om jag hade betalt ut 2900 kr mer om året i lön. Mitt företag betalar alltså lite mer till Skatteverket och lite mindre till mig själv varje månad.

I grund och botten kan man säga att mitt företag tillhandahåller en cykel som en "extra lön" med lägre skatt än vad det hade varit om jag bara betalat ut högre lön.

Värt att notera: jag är den enda anställda i mitt företag. Erbjuds förmånscykel måste det erbjudas till alla anställda. Men jag är ju den enda anställda, så det var inget problem i mitt fall.

Cykel företag ekonomi
Jag har ett eget bolag och jag köpte en cykel "åt mig själv" via företaget, som förmånscykel. Det funkade ungefär såhär:

1. Jag köpte en begagnad cykel och betalade privat via Swish. I räkneexemplet säger vi at cykeln kostade 30000 kr.

2. Eftersom jag lade ut pengar åt företaget återbetalades detta till mig. Nu ligger jag privat +/- 0, företaget har betalat hela kostnaden för cykeln.

3. Kostnaden bokförs som en inventarie. Cykeln förväntas hålla i sex år, och därför bokförs en avskrivning av inventarien på 5000 kr / år. Observera att du inte kan dra av momsen för den här typen av köp.

4. Jag blir förmånsbeskattad för förmånsvärdet av cykeln. Förmånsvärdet är samma som avskrivningen plus totalkostnaden gånger statslåneräntan minus ett grundavdrag, totalt 5000 kr (värdeminskning/avskrivning) + ~900 kr (kapitalkostnad) - 3000 kr (grundavdrag). Totalt blir min skatt (och företagets arbetsgivaravgifter) alltså lika mycket högre som om jag hade betalt ut 2900 kr mer om året i lön. Mitt företag betalar alltså lite mer till Skatteverket och lite mindre till mig själv varje månad.

I grund och botten kan man säga att mitt företag tillhandahåller en cykel som en "extra lön" med lägre skatt än vad det hade varit om jag bara betalat ut högre lön.

Värt att notera: jag är den enda anställda i mitt företag. Erbjuds förmånscykel måste det erbjudas till alla anställda. Men jag är ju den enda anställda, så det var inget problem i mitt fall.
Absolut ingen kritik mot dig, men sånt här gör mig lite trött på skattesystemet. Att systemet gör att man går via ett företag vars verksamhet (gissar jag) inte alls har med cyklar att göra för att billigare (antar jag) kunna få en cykel att använda privat är för mig ett symptom på att något är knasigt.

Cykel företag ekonomi
Absolut ingen kritik mot dig, men sånt här gör mig lite trött på skattesystemet. Att systemet gör att man går via ett företag vars verksamhet (gissar jag) inte alls har med cyklar att göra för att billigare (antar jag) kunna få en cykel att använda privat är för mig ett symptom på att något är knasigt.
Det har ju bestämts på högre ort att man vill ge skattelättnader till folk som köper cykel, för att det är bra för folkhälsan att folk cyklar. Det är väl egentligen inget konstigare än att det är straffskatt på tobak och alkohol. I mitt fall blev det lite krångligare än det vanliga upplägget där ens arbetsgivare leasar en cykel av ett annat företag.

Cykel företag ekonomi
Det har ju bestämts på högre ort att man vill ge skattelättnader till folk som köper cykel, för att det är bra för folkhälsan att folk cyklar. Det är väl egentligen inget konstigare än att det är straffskatt på tobak och alkohol. I mitt fall blev det lite krångligare än det vanliga upplägget där ens arbetsgivare leasar en cykel av ett annat företag.
Går inte att diskutera detta utan att landa i politik men jag konstaterar att vi verkar ha olika syn på småduttande från högre ort.

Cykel företag ekonomi

Vad gör du med cykeln och hur hanterar du det ekonomiskt efter 6 år när den är avskriven?

Cykel företag ekonomi
Du kanske skulle fråga Skatteverket. De är rätt duktiga på sånt här, och även om jag inte frågat just sånt här har jag fått snabba svar. Eller om det dröjt litet, svar som jag tolkat som medhåll i min tankegång.
En cykel, om du har akut behov av den för din verksamhet, för att t ex driva en generator, avskrivs nog som inventarie snarare än dras av som förbrukningsvara.

Cykel företag ekonomi
Om den kostar mer än ett halvt prisbasbelopp och förväntas hålla i minst tre år så måste man bokföra den som en inventarie och skriva av över tid. Kostar den mindre eller förväntas hålla kortare än tre år så kan man skriva av allt på en gång.

Men för att det skall funka som förmånscykel bör du nog skriva av över tid.

Senast ändrad:
Cykel företag ekonomi
Vi har några lånecyklar på jobbet som används för ärenden i närområdet istället för att hyra bil, promenera eller ta taxi. Monark Karin typ. Kan inte tänka mig att de ligger som inventarier nånstans och skvalpar.

Cykel företag ekonomi
Rimligtvis kostade de mindre än ett halvt prisbasbelopp.
Är det bara på arbetstid som cyklarna används (kundbesök, leveranser etc) så får man dra moms. Dispositionsrätten, förmånsbeskattning. Man får inte cykla hem från kontoret även om det är inplanerat kundbesök dagen efter. Man måste till kontoret för att cykla till kunden. Dom sa ingenting om basprisbelopp eller andra undantag.

Cykel företag ekonomi
Det krävs en del av tankekapaciteten att vara företagare. Jag skulle säga såhär:

Allt som du kan motivera inom verksamheten är okej att köpa. Är det risk för att du som företagare kan dra personlig nytta av saken behöver du antingen kunna visa att du inte gör det, alternativt betala förmånsskatt för saken. Man behöver i princip bara bevisa att man inte använder saken privat om man får en granskning (dvs man kan i princip göra lite vad som tills dess att man åker dit - som nästan alltid), men som seriös företagare vill man gärna göra rätt. Ju mer fantasi man måste ha för att rättfärdiga sitt inköp, desto mer tveksamt är inköpet. Att köpa pennor på företaget som man sen låter sin barn rita med är i princip bombsäkert då det är rimligt att man gör av med dem i verksamheten. En cykel är extremt mycket mer långsökt och kräver mycket fantasi - lastcykel är enklast att motivera, racercykel svårare gissningsvis.

Billiga saker skrivs av direkt (dvs man drar momsen och ser utgiften som en kostnad rakt av), medan dyra får en avskrivningsperiod där värdeminskningen påverkar balansräkningen över flera år. Så fort du själv inte vet detta och behöver en redovisningskonsult till något av ovanstående så är det bättre att bara betala skatt och arbetsgivaravgifter på en extralön och sen köpa cykeln privat. Att både undvika lönekostnader och dessutom moms på en privat cykel är en ganska häftig grej.😛

Cykel företag ekonomi
Cykelns skatte- och bokföringsmässiga avskrivningstid har ingen koppling till förmånsvärde. Bara för att cykeln är fullt avskriven i bokföringen så upphör den inte att vara en förmån.

Cykel företag ekonomi
Är det bara på arbetstid som cyklarna används (kundbesök, leveranser etc) så får man dra moms. Dispositionsrätten, förmånsbeskattning. Man får inte cykla hem från kontoret även om det är inplanerat kundbesök dagen efter. Man måste till kontoret för att cykla till kunden. Dom sa ingenting om basprisbelopp eller andra undantag.
Min poäng kring prisbasbelopp är huruvida det behöver bokföras som en inventarie som skrivs av över tid. Har ingenting med moms att göra. Köper man en normal kontorskopiator för 20 000 kr kan man bokföra den som kontorsmaterial och ta hela kostnaden på en gång. Men köper man en superduperavancerad kopiator för 100 000 kr måste man bokföra det som en inventarie och skriva av den över dess förväntade livslängd. Samma sak med firmacyklar etc.

Cykel företag ekonomi
Inte för att vara en tråkmåns (eller jo, kanske lite), men är det inte enklare och schysstare att skilja på affärsverksamhet och privata nöjen? Fokusera på att bedriva er företagsamhet så framgångsrikt och lönsamt som möjligt, så har ni råd att ta ut lön/utdelning för att köpa cykeln privat. Man behöver inte utnyttja alla möjligheter som finns för att spara några tusenlappar om det känns tveksamt, bara för att man förmodligen klarar sig undan en skattekontroll. 🙂

Cykel företag ekonomi
De flesta cykelbutiker har ju modeller för förmånscykel. I klubben plockas det ut olika dyrgripar så. Uppsidan är restvärdes-utköpen som utgör den verkliga förmånen.

Cykel företag ekonomi
Inte för att vara en tråkmåns (eller jo, kanske lite), men är det inte enklare och schysstare att skilja på affärsverksamhet och privata nöjen? Fokusera på att bedriva er företagsamhet så framgångsrikt och lönsamt som möjligt, så har ni råd att ta ut lön/utdelning för att köpa cykeln privat. Man behöver inte utnyttja alla möjligheter som finns för att spara några tusenlappar om det känns tveksamt, bara för att man förmodligen klarar sig undan en skattekontroll. 🙂
Ett exempel på en mindre intuitiv del i vårt skattesystem är att man bestämt att det ska vara dyrt att betala ut lön. Däremot är det mer gynnsamt att ta ut utdelning eller att företaget köper/leasar en dyr bil eller cykel. Skattesystemet är upplagt så. Det gynnar konsumtion av dyra varor men missgynnar lönearbete. Ska man bedriva ett lönsamt företag får man anpassa sig efter det (jag låter bli att utveckla mina åsikter om detta mtp lex vardagsrum).

Tillbaka
Topp