En cykel att härska över dem alla? N-1?

Ja, tolkade det också så men ska erkänna att jag inte riktigt fattade om det var någon praktisk skillnad på dem. Blir ju svårt när man inte vet vad deras egna rör är för något...
Gissningsvis vanlig 4130 som är standardstålet för bättre än vanliga vattenrörsramar.
725 är också 4130 men värmebehandlat och är därmed starkare ( samt i regel tunnare och lättare)
Finns säkert mycket att läsa på nätet i saken. Reynolds har en hemsida där alla rör redovisas.

Edit; kommer just på att stålkvaliteten ”Hi-ten” (high tensile) platsar mellan 4130 och vattenrör. Var tidigare vanligt i stag och gaffel på cyklar med i övrigt 4130 för att hålla priset nere.

Senast ändrad:
Gissningsvis vanlig 4130 som är standardstålet för bättre än vanliga vattenrörsramar.
725 är också 4130 men värmebehandlat och är därmed starkare ( samt i regel tunnare och lättare)
Finns säkert mycket att läsa på nätet i saken. Reynolds har en hemsida där alla rör redovisas.
Låter ju rimligt. Då blir frågan hur stor skillnaden är i praktiken och om jag faktiskt skulle märka av den...

Oh, allt den där saknar är en själ, resten ser ju tokbra ut!🤯

Edit: Tar tillbaks. Småhjuling ju. Tyckte något var off, och det som var off var att den såg ovanligt lång ut (dvs som jag vill ha en flatbarhoj!), men det var ju pga de mikroskopiska hjulen.

Note to self: det superroliga i att cykla på bakhjulet och bunnyhoppa betonggrisar är roligt, men på den dagliga 2x8km-vägen finns inga betonggrisar och allt du gör är att titta rakt fram och trampa tills du är hemma. Du. Behöver. Ingen. Fetmenlätt. Stigcykel. För. Pendling. Ok?
Om hjulstorleken var det stora problemet med Rose Hobo så borde kanske Cube Hyde passa bättre? 622-hjul och i övrigt rätt lik Hobo'n.
Har haft en Hyde (ONE) sedan förra året och även om den köptes som komplement till övriga cyklar i garaget så är det den enda jag använt sedan inköp och de andra cyklarna står mest i vägen. (Någon som vill köpa en billig CX?)

Om hjulstorleken var det stora problemet med Rose Hobo så borde kanske Cube Hyde passa bättre? 622-hjul och i övrigt rätt lik Hobo'n.
Har haft en Hyde (ONE) sedan förra året och även om den köptes som komplement till övriga cyklar i garaget så är det den enda jag använt sedan inköp och de andra cyklarna står mest i vägen. (Någon som vill köpa en billig CX?)
De är väl inte lika ens lite grann? Kollade som hastigast på geon för Hyde och den har ju reach som en bockstyrecykel (dessutom i princip samma från minsta till största storleken) och kedjestag som är 470 mm långa. Det är extremt åt båda håll, fast åt helt fel håll!

IMG_0631.webp

Den där Hobon är alltså typ 4 cm längre och har 5 (!!!!!!) cm kortare kedjestag i motsvarande storlek om jag inte misstar mig på något märkligt vis.

De är väl inte lika ens lite grann? Kollade som hastigast på geon för Hyde och den har ju reach som en bockstyrecykel (dessutom i princip samma från minsta till största storleken) och kedjestag som är 470 mm långa. Det är extremt åt båda håll, fast åt helt fel håll!

Visa bilaga 801391

Den där Hobon är alltså typ 4 cm längre och har 5 (!!!!!!) cm kortare kedjestag i motsvarande storlek om jag inte misstar mig på något märkligt vis.

Jag har en Cube av gammal version som vinterpendlare och den har också den konstiga gammaldags geo där bara stack andras och reach skiljer sig lite, dock med rimlig 425 mm kedjestag. Nya Hyde är ännu mer extrem med hela 8 mm skillnad i reach mellan minste och största storlek. Jag har ingen aning varför de har förlängt kedjestagen med 45 mm.

Jag, som har genomsnittlig längd för en man, behövde byta till en 110 mm stam för att får rimlig reach i en halv-sportig position.

Jag har en Cube av gammal version som vinterpendlare och den har också den konstiga gammaldags geo där bara stack andras och reach skiljer sig lite, dock med rimlig 425 mm kedjestag. Nya Hyde är ännu mer extrem med hela 8 mm skillnad i reach mellan minste och största storlek. Jag har ingen aning varför de har förlängt kedjestagen med 45 mm.

Jag, som har genomsnittlig längd för en man, behövde byta till en 110 mm stam för att får rimlig reach i en halv-sportig position.
Ytterst märkligt och ytterst vanligt på samma gång... Man kan ju säga att det är olika cykelmodeller utifrån vilken kroppslängd man har. I de minsta storlekarna duger de säkert, därefter blir det väldigt specifik sittställning åt det extrema hållet kan man nog säga.

Som rolig cykel att ha som enda cykel hade jag tittar åt helt annat håll!

Edit; kommer just på att stålkvaliteten ”Hi-ten” (high tensile) platsar mellan 4130 och vattenrör. Var tidigare vanligt i stag och gaffel på cyklar med i övrigt 4130 för att hålla priset nere.
Kollade lite noggrannare på geo-tabellerna nu för 10 och 40 och kan konstatera att den enda skillnaden är 8 mm i standover, och att de i övrigt har exakt samma siffror, så det verkar ju onekligen som att det "bara" är rören som skiljer sig åt....

Efter en kik på deras hemsida verkar det som att 10 och 20 har chromology mjolnir rör (vet ej vad det är för rör) och 30 uppåt har Reynolds 725 rör. 50 verkar även ha kolfibergaffel.
Ja, tolkade det också så men ska erkänna att jag inte riktigt fattade om det var någon praktisk skillnad på dem. Blir ju svårt när man inte vet vad deras egna rör är för något...
Olika gafflar kan ju ha olika egenskaper, men det är långtifrån säkert att kolfiber ger det bästa resultatet, det beror som hos allt annat helt på design, konstruktion och tillverkning
vad gäller skillnad pga rören gäller mer eller mindre samma sak, åtminstone så länge viktskillnaden pga rören håller sig till 100-200g.
En riktigt gammal men fortf riktigt läsvärd artikel är
"Can the experts REALLY tell the difference between frame tubing?"
eller som PDF:

Olika gafflar kan ju ha olika egenskaper, men det är långtifrån säkert att kolfiber ger det bästa resultatet, det beror som hos allt annat helt på design, konstruktion och tillverkning
vad gäller skillnad pga rören gäller mer eller mindre samma sak, åtminstone så länge viktskillnaden pga rören håller sig till 100-200g.
En riktigt gammal men fortf riktigt läsvärd artikel är
"Can the experts REALLY tell the difference between frame tubing?"
eller som PDF:
Och titta! En foliehatt för cyklister!😂
IMG_2759.webp

Visa bilaga 801391

Ja jävlar, my bad. :LOL:

Boom Boat'en är ju rätt fin - jag vill gärna stötta Stridsland då han både är rolig, inspirerande och eftertänksam med sin design men det är liiite dyrt för vad man får tycker jag.

Det är ju trots allt en stålram från Taiwan utan större finess (annat än själva designen) till ett rätt högt pris. Har precis köpt en Fairlight till någorlunda samma pris och det är med 853 specialrör och en del fina detaljer.

den här snarlika skapelsen används just för 2x20 km pendling. stort nöje med den.
.
Visa bilaga 801506Visa bilaga 801507
Får fortsätta vara den skeptiska rösten i tråden känner jag. Du har byggt en jättesnajsig cykel, men den är väl ändå inte lik den där Stridslandscykeln öht? Den ena är en pansarvagns-bmx-lekcykel med förmåga att cykla längre sträckor än en bmx pga växlar, hög sadel och riktiga bromsar, medan din är en vikcykel som sitter ihop med slangklämmor. I dare you to cykla på bakhjulet eller bunnyhoppa med din...

Kollade lite noggrannare på geo-tabellerna nu för 10 och 40 och kan konstatera att den enda skillnaden är 8 mm i standover, och att de i övrigt har exakt samma siffror, så det verkar ju onekligen som att det "bara" är rören som skiljer sig åt....
Så var det ju förr åtminstone och gäller nog nu med. Vet inte var gränsen är dragen bland modellerna men jag har en i enklare och en i finare stål fast båda ramarna är ca 10 år gamla. De är byggda på olika sätt så det är svårt att säga hur den verkliga skillnaden faktiskt är. Det jag VILL säga om dem stämmer med vad skillnaden borde vara, men jag kan inte objektivt uttala mig om dem.. Båda är bra!

Enklare stål:
IMG_9348.webp

Finare stål:
IMG_6459.webp

Får fortsätta vara den skeptiska rösten i tråden känner jag. Du har byggt en jättesnajsig cykel, men den är väl ändå inte lik den där Stridslandscykeln öht? Den ena är en pansarvagns-bmx-lekcykel med förmåga att cykla längre sträckor än en bmx pga växlar, hög sadel och riktiga bromsar, medan din är en vikcykel som sitter ihop med slangklämmor. I dare you to cykla på bakhjulet eller bunnyhoppa med din...
ja den där stridslandmodellen verkar ta vid där bmx slutar. sedan togs det togs upp pendling. vem sa något om att bunnyhoppa på vägen till jobbet;)?

jo det finns annars rätt uppenbara likheter. och så har vinterbrommien fått gå en del stig. inget haveri så långt.

Senast ändrad:
Ouff.
Hoppas sovmorgonen var värd det! 🤭😁
#flanellgrus
Tur att du inte har några andra, liknande, cyklar i stallet....
Tuff marknad just nu, hade planer på en genesis cdf i helgen men den visade sig vara för liten och sen missade jag den där med vad jag misstänker är hyfsat liten marginal.

Hoppas den avbrutna skruven åtminstone bjuder lite motstånd för dig.

Tur att du inte har några andra, liknande, cyklar i stallet....
Tuff marknad just nu, hade planer på en genesis cdf i helgen men den visade sig vara för liten och sen missade jag den där med vad jag misstänker är hyfsat liten marginal.

Hoppas den avbrutna skruven åtminstone bjuder lite motstånd för dig.

Hmm, känner jag något, lite besk eftersmak här?

Jag hade tur och såg den fyra minuter efter publicering 🤓

Angående planen så jobbar jag på samma sätt som alltid.
1762981338766.gif

Men jag tänker mig att det skulle kunna bli en singlespeed med 45mm däck och skärmar?
Eller så kanske den här får offra sina hjul och bli en fixie?

IMG_6968.webp

Men mest kände jag som den här lille herrn

Edit: Men kanske
IMG_6901.webp

Sådär, fast utan den hemska brooksen

Senast ändrad:
Det finns en plan!
Reservdelslådan har inventerats och finns tre alternativ 😁
IMG_1694.webp

(Jag vet jag kapar din tråd, men vi kan väl lajva att det var du som hann köpa stragglern 🥰)

Senast ändrad:
Det finns en plan!
Reservdelslådan har inventerats och finns tre alternativ 😁
Visa bilaga 804561

(Jag vet jag kapar din tråd, men vi kan väl lajva att det var du som hann köpa stragglern 🥰)
Trådkapning, gnida in i ansiktet och hinna flexa med sin egen reservdelslåda i samma inlägg! Jag gillar det!

Röstar för det växlade alternativet så jag verkligen kan gå in i rollen!

Trådkapning, gnida in i ansiktet och hinna flexa med sin egen reservdelslåda i samma inlägg! Jag gillar det!

Röstar för det växlade alternativet så jag verkligen kan gå in i rollen!
Ret är lite av min paradgren!

Växlade alternativet it is 🥳

Man blir ändå glad när man ser er gamla stålgubbar gaffla :D
Snygg röd ram för övrigt.
Jag tänkte börja någon sorts försvarstal, men sen insåg jag att jag fan är 36 och snart firar tioårsjubileum från första gången jag blev kallad gubbe

Ser ut som någon fick en bra deal! Får man samma begränsning i storlek på klinga fram som jag får på min karatemonkey tror du?
36t med 55mm kedjelinje.
Du får antagligen in en 38 med ebb i främre läge men ramen har rätt långa kedjestag redan från början (450) så man kör nog det gärna max bakåt.

En annan gubbram. Det där one bike to rule them all är omöjligt.
:) singular swift mk5.
Ursäkta kapningen.
Toppenköp! 499€ var ett sjukt bra pris

Tillbaka
Topp