Boende i Bormio och St.Moritz sommaren 2026

Bele

Aktiv medlem
Tips på andra sätt att hitta boende än de sedvanliga (AirBnb, VRBO, Booking)? Hus eller lägenhet med tre sovrum samt kök med mikro är några av grundkraven.

Vi har sen tidigare goda erfarenheter av att använda lokala turistbyråer i Schweiz, men den i St.Moritz verkar tyvärr inte förmedla boenden.

Såklart, ett riktigt svindyrt ställe för snobbar och rika japaner. Välj något annat.

Det ligger bra till för den planerade cyklingen. Vi tar gärna emot tips på boende även i närliggande områden.

Vi bodde i Grindelwald en gång. Samma klientel, men boendet var bra och inte tokdyrt. I kombination med att vi lagade vår egen mat, så det blev inte så dyrt som man hade kunnat befara.

Testa Badrutt's Palace Hotel. Fint ställe !

br1.webp

Hade egentligen tänkt att stanna på Badrutts några dar, men det var fullbokat när jag kom dit, så tog in på campingen istället.

Vad har ni tänkt er för backar i de krokarna?
Givna och potentiella kandidater:

Runt Bormio:
Passo dello Stelvio
Passo di Gavia
Passo di Foscagno
Col Carette di Val Bighera
Passo di Val
Ofenpass
Martelltal

St. Moritz:
Albulapass
Julierpass
Passo del Bernina
Forcola di Livigno
Flüelapass

Jag vet med säkerhet att vi har cyklat Stelvio, Gavia, Albula och Julier tidigare. Ev något/några av de andra passen. Stelvio och Gavia har vi redan cyklat flera gånger, men jag tar gärna emot input om de övriga passen.

Har cyklat Passo Bernina från italienska sidan. Vände strax efter passet. Lång stigning på ganska stor väg. En del trafik men inte jättefarligt (i september). Rätt många höjdmeter om man startar i Tirano. Fina vyer på övre delen och några trevliga partier längre ner men också några partier som inte var superinspirerande. Om man åker nerför mot Tirano finns det några ställen man får se upp med tågspår som går över vägen. Inte roligt att fastna med framhjulet nere i en sådan.

Forcola di Livigno - cyklade bort dit på nervägen från Bernina. Ok pass utan att vara omistligt. Om man ändå passerar avtaget på vägen Tirano-Bernina kan man gott kosta på sig de typ 4 km och 250:ish hm. Som jag minns det lite mindre väg än upp till Bernina.

Passo di Foscagno - cyklat upp och vänt från Bormio. Väldigt lätt initialt. Lite tuffare därefter men inget brutalt. Några fina vyer, men inte superspeciellt. En del skog som jag minns det. Några gallerier på övre delen. Ganska fint uppe vid själva passet dock. Även denna är en lite större väg. Jag hade inte supermycket trafik men var i början av juni.

Ofenpass - lite av ett transportpass. Från öster relativt lång stigning om man startar i Val Venosta. Stora delar är dock inte så branta. En del över ängar. Några kilometer under senare delen där det brantar till lite. Från väster har man några kilometer med utför mitt i. Västra uppfarten minns jag som lite "vildare" naturmässigt än den östra som i alla fall inledningsvis går en del genom byar.

Flüela - gjort den från Susch. Större väg. Var en del trafik när jag cyklade upp där, sen lunchtid (tror jag) månadsskiftet juli/augusti. Inledningen minns jag som inte jätterolig men rätt fint från 1900/2000 möh upp till passet.

Martelltal - är nog den lugnaste av de jag nämnt här. Är väl närmare 1500 hm nere från dalen (Caldrano) så en ordentlig backe. Ganska tidigt är det ett skapligt tufft parti för att sedan bli lättare. Fanns en del jordgubbsodlingar när jag var upp där. Man har ett parti längsmed en damm innan det under sista biten brantar det till med en ganska slingrig väg. Jag fortsatte en liten bit på en grusväg som blev till stig upp till det övergivna Hotel Paradiso, ett lyxhotell som bara var i drift 1936-40. Inte superspeciellt, men tar man sig upp till slutet av asfaltsvägen och det inte är blött skulle jag nog säga att det är värt att fortsätta upp till hotellet. Jag upplevde det som en rofylld stigning, men det är inte en backe med så mkt av spektakulära vyer, vilket jag fått för mig att ni gillar. Med den preferensen hade jag nog funderat på Vinschgauer Höhenstrasse, på norra kanten av Vinschgauer-dalen om jag var i de trakterna. Har inte själv cyklat den, men streetview indikerar fina vyer.

Har cyklat Passo Bernina från italienska sidan. Vände strax efter passet. Lång stigning på ganska stor väg. En del trafik men inte jättefarligt (i september). Rätt många höjdmeter om man startar i Tirano. Fina vyer på övre delen och några trevliga partier längre ner men också några partier som inte var superinspirerande. Om man åker nerför mot Tirano finns det några ställen man får se upp med tågspår som går över vägen. Inte roligt att fastna med framhjulet nere i en sådan.

Forcola di Livigno - cyklade bort dit på nervägen från Bernina. Ok pass utan att vara omistligt. Om man ändå passerar avtaget på vägen Tirano-Bernina kan man gott kosta på sig de typ 4 km och 250:ish hm. Som jag minns det lite mindre väg än upp till Bernina.

Passo di Foscagno - cyklat upp och vänt från Bormio. Väldigt lätt initialt. Lite tuffare därefter men inget brutalt. Några fina vyer, men inte superspeciellt. En del skog som jag minns det. Några gallerier på övre delen. Ganska fint uppe vid själva passet dock. Även denna är en lite större väg. Jag hade inte supermycket trafik men var i början av juni.

Ofenpass - lite av ett transportpass. Från öster relativt lång stigning om man startar i Val Venosta. Stora delar är dock inte så branta. En del över ängar. Några kilometer under senare delen där det brantar till lite. Från väster har man några kilometer med utför mitt i. Västra uppfarten minns jag som lite "vildare" naturmässigt än den östra som i alla fall inledningsvis går en del genom byar.

Flüela - gjort den från Susch. Större väg. Var en del trafik när jag cyklade upp där, sen lunchtid (tror jag) månadsskiftet juli/augusti. Inledningen minns jag som inte jätterolig men rätt fint från 1900/2000 möh upp till passet.

Martelltal - är nog den lugnaste av de jag nämnt här. Är väl närmare 1500 hm nere från dalen (Caldrano) så en ordentlig backe. Ganska tidigt är det ett skapligt tufft parti för att sedan bli lättare. Fanns en del jordgubbsodlingar när jag var upp där. Man har ett parti längsmed en damm innan det under sista biten brantar det till med en ganska slingrig väg. Jag fortsatte en liten bit på en grusväg som blev till stig upp till det övergivna Hotel Paradiso, ett lyxhotell som bara var i drift 1936-40. Inte superspeciellt, men tar man sig upp till slutet av asfaltsvägen och det inte är blött skulle jag nog säga att det är värt att fortsätta upp till hotellet. Jag upplevde det som en rofylld stigning, men det är inte en backe med så mkt av spektakulära vyer, vilket jag fått för mig att ni gillar. Med den preferensen hade jag nog funderat på Vinschgauer Höhenstrasse, på norra kanten av Vinschgauer-dalen om jag var i de trakterna. Har inte själv cyklat den, men streetview indikerar fina vyer.

Ett mycket stort tack för de beskrivningarna! Det är den typen av info som tar mycket tid att söka fram och ibland är svårtolkad då alla har olika referensramar.

Vi är fortfarande i ett ganska tidigt planeringsskede. De avståndsberäkningar jag har gjort har hittills utgått från Stelvio. Om vi bor i Bormio så förskjuts lämplig radie åt SV.

Jag har för mig att någon skrev en RR om Stelvio med start i norr. Då borde Vinschgauer Höhenstraße ha passerats. @JPL - var det du?

Kan väl passa på att länka in RR:ar från några av backarna:
Passo Bernina
Forcola di Livigno
Ofenpass + Flüela pass
Martelltal (startade i Bolazno)

Sen behöver man inte ta Vinschgauer Höhenstrasse om man tar Stelvio norrifrån. Om jag inte helt missuppfattat det är den vägen en parallellväg till vägen nere i dalen och den går upp upp längs norra dalsidan:

1762809444407.webp

Finns en del avtagsvägar (återvändsvägar) som gör att man kan komma upp mot 1800 möh.
1762809614228.webp

Senast ändrad:
Jag har för mig att någon skrev en RR om Stelvio med start i norr. Då borde Vinschgauer Höhenstraße ha passerats. @JPL - var det du?
Njae, jag körde från Prato-hållet, ja, men inte norr ifrån den vägen, vilket egentligen var planen. Pga. tidsbrist så blev det improviserat, för att hinna med klättring och utförskörning innan mörkret. Vi kom med bil österifrån, och hade bokat boende i Latsch. Fanns en ursprunglig plan att köra en tur i områdena norr om Prato från Latsch, innan jag skulle köra upp till Stelvio. Nu blev det
- avlämnad sambo på hotellet Latsch.
- biltransport till en parkering i Glurns.
- Lite plattcykling från Glurns, någon mil innan klättringen från Prato till Passo Stelvio, och sedan ner på Schweiz-sidan tillbaka till Glurns.

Transporterar man sig med bil och har man ont om tid, och ändå vill få en fin och trevlig runda, så är parkeringen utanför stadsmuren i Glurns perfekt utgångspunkt. Lite uppvärmning på platten innan klättringen och sedan den fantastiska utförskörningen på Schweiz-sidan tillbaka till parkeringen.

1762866285884.webp

Kan väl passa på att länka in RR:ar från några av backarna:
Passo Bernina
Forcola di Livigno
Ofenpass + Flüela pass
Martelltal (startade i Bolazno)

Sen behöver man inte ta Vinschgauer Höhenstrasse om man tar Stelvio norrifrån. Om jag inte helt missuppfattat det är den vägen en parallellväg till vägen nere i dalen och den går upp upp längs norra dalsidan:

Visa bilaga 803188

Finns en del avtagsvägar (återvändsvägar) som gör att man kan komma upp mot 1800 möh.
Visa bilaga 803189
Har läst nu och i samband med du la upp dina julkalendrar (kalendrarna är saknade, det var trevlig läsning i decembermörkret), men kommer att läsa noggrannare och då ev komma med följdfrågor.

Ja, du har helt rätt i ditt antagande om att vi gillar spektakulära vyer.

Har läst nu och i samband med du la upp dina julkalendrar (kalendrarna är saknade, det var trevlig läsning i decembermörkret), men kommer att läsa noggrannare och då ev komma med följdfrågor.

Ja, du har helt rätt i ditt antagande om att vi gillar spektakulära vyer.
Har du frågor är det bara att höra av dig, antingen i tråden eller i PM. Kan förstås inte lova svar då saker faller i glömska och det är en del år sen jag var där nu.

Jo, det var lite kul att skriva kalendrarna också (och tänka tillbaka och minnas). Man ska dock ha något material att basera dem på och det finns av olika skäl inte nu. Får se om det kan bli ändring på det vad det lider, men har svårt att se det ske i närtid.

Jo, det var lite kul att skriva kalendrarna också (och tänka tillbaka och minnas).
Jag har mest ångest när jag kikar ut genom fönstret i november här hemma, och påminner mig själv om känslan av att cykla i bergen omsvept av ljummen luft, och blickarna på omgivningen som gör att man får skärpa sig själv om att inte flacka för mycket med blicken så att cyklingen blir osäker.

Jag brukar tänka den tanken varje år, när jag rullar ut på första rundan där nere att "njut nu, helt plötsligt sitter du på kontoret 180 mil norrut och kikar ut på 5 plusgrader med regn".

1763027593954.webp
1763027698343.webp

Ungefär som jag brukar tänka när folk stönar över att temperaturen gått över 25 grader på sommaren - njut nu, snart är det två grader, gråmulet och regn och solen är uppe 6-7 timmar per dygn. I och för sig gillar jag värmen så det är väl lite taskigt mot de som har jobbigt när det är varmt.

Ungefär som jag brukar tänka när folk stönar över att temperaturen gått över 25 grader på sommaren - njut nu, snart är det två grader, gråmulet och regn och solen är uppe 6-7 timmar per dygn. I och för sig gillar jag värmen så det är väl lite taskigt mot de som har jobbigt när det är varmt.
Exakt så!

Jag har mest ångest när jag kikar ut genom fönstret i november här hemma, och påminner mig själv om känslan av att cykla i bergen omsvept av ljummen luft, och blickarna på omgivningen som gör att man får skärpa sig själv om att inte flacka för mycket med blicken så att cyklingen blir osäker.

Jag brukar tänka den tanken varje år, när jag rullar ut på första rundan där nere att "njut nu, helt plötsligt sitter du på kontoret 180 mil norrut och kikar ut på 5 plusgrader med regn".

Visa bilaga 803508 Visa bilaga 803509

Fast ibland är det både kallt och regnigt eller vindstilla och tokvarmt i bergen. Då kan det vara skönare att cykla hemma.😉 Bortsett från det så älskar jag bergscykling.🙂

Fast ibland är det både kallt och regnigt eller vindstilla och tokvarmt i bergen. Då kan det vara skönare att cykla hemma.😉 Bortsett från det så älskar jag bergscykling.🙂
Det är klart det finns gränser för hur varmt väder man pallar och den gränsen är rätt individuell.

Personligen har jag en gång varit med om att jag känt att kroppen i några dagar inte riktigt var med i matchen p.g.a. värmen. Mentalt kan jag dock aldrig komma på att jag upplevt värmen i sig som jobbig.

Sen har det hänt att jag gått torrt på vätska i flaskorna och då är det typiskt lite jobbigt innan man hittar något ställe att fylla på. Men då är det ju inte värmen i sig som är problemet även om det förstås ökar risken för att man går torr på vätska.

Det är klart det finns gränser för hur varmt väder man pallar och den gränsen är rätt individuell.

Personligen har jag en gång varit med om att jag känt att kroppen i några dagar inte riktigt var med i matchen p.g.a. värmen. Mentalt kan jag dock aldrig komma på att jag upplevt värmen i sig som jobbig.

Sen har det hänt att jag gått torrt på vätska i flaskorna och då är det typiskt lite jobbigt innan man hittar något ställe att fylla på. Men då är det ju inte värmen i sig som är problemet även om det förstås ökar risken för att man går torr på vätska.

Jag gillar inte värme på samma sätt som du verkar göra. Som du konstaterar så är gränsen för värme individuell. En kompis som aldrig svettas blev överhettad och hans prestationsförmåga föll dramatiskt under en värmebölja i Frankrike.

Som svensk är det nog bättre att uppskatta svalare/kyligare väder. Inte många dagar per år då jag tycker det är riktigt skön temperatur i Sverige.

Sen kan man ju ändras. För min del slog det rätt tydligt om när jag var 22 år. Och min fader hade ett liknande omslag när han var 26 år medan min moder och syster aldrig fått något omslag utan föredrar svalare väder.

Som svensk är det nog bättre att uppskatta svalare/kyligare väder. Inte många dagar per år då jag tycker det är riktigt skön temperatur i Sverige.

Sen kan man ju ändras. För min del slog det rätt tydligt om när jag var 22 år. Och min fader hade ett liknande omslag när han var 26 år medan min moder och syster aldrig fått något omslag utan föredrar svalare väder.
Tror att jag fick träffa Ohms lag första gången i tonåren.
Sorry kunde inte låta bli att tramsa.

Jag har fått intrycket att vissa när de är i 50-års åldern skiftar bort lite från värme. Slutsats baserat på ett mycket litet urval, så en allt annat än vetenskaplig betraktelse. :unsure:

Jag har fått intrycket att vissa när de är i 50-års åldern skiftar bort lite från värme. Slutsats baserat på ett mycket litet urval, så en allt annat än vetenskaplig betraktelse. :unsure:
Jo, det kan nog stämma att många när de blir äldre tycker värme blir jobbigare. Min fader som passerade 50 för ett antal decennier sen klagar dock fortfarande inte på värmen i Sverige (däremot gillar han inte kylan = temperatur under, säg, +10 grader) så även där finns nog en stor individuell variation.

Jag skulle undvika Söder om alperna Juli och Aug. Stor risk för att det blir outhärdligt svinvarmt. Men man kan ha tur såklart, och få lite svalare. Bäst kanske om man kan vara flexibel när man bokar, och bestämma nära inpå.

För mig är det tvärtom – jag hade svårt för värme förr, men sedan 35-40-årsåldern (nu 50+) trivs jag riktigt bra i den. Det enda som kan kännas lite segt är när man ska börja pilla med cykeln i 35 graders värme, men så fort första pedaltaget tas släpper allt. Inledningsvist fartvinden, men även utan den på väg uppför tex, när hela cykeln blir som en saltkristall från svetten.

Och som du säger @GoranS – att gå torrt är kämpigt, det har hänt. Men känslan när man äntligen får dricka vatten (eller en iskall öl!) efteråt är ju fantastisk. Ibland låter jag bli att dricka sista kvarten av rundan, bara för att veta att det väntar en kall öl vid målet. :)

Tillbaka
Topp