Ja, det är högst varierande om RIAA är inbyggt i förstärkaren eller ej, även kvalitén på dessa kan variera men sedan om örat märker skillnad mellan den inbyggda och en bättre extern är nästa fråga...
Det är en jäkla massa som påverkar ljudet man får när man spelar vinyl. Tex hur sliten/välspelad den är och
hur ren den är, nålens skick, typ av nål, nåltryck, RIAA steget, förstärkaren etc. Tvättprocessen gissar jag är det steg som de flesta slarvar med.
För många år sedan var vi några som byggde lösa RIAA-förstärkare för MM-pickupermed xtra noggrann frekvenskorrektion, tex mätte vi kondensatorer och parallellkopplade flera för att få en mer exakt frekvenskorrektion.
RIAA-förstärkaren klarade även xtra höga insignaler, vilket gjorde att knäppar och knaster inte hördes lika tydligt som innan, tillsammans med den xtra noggranna frekvenskorrektionen tyckte vi att det hördes tydlig skillnad.
Men det var ju förstås från RIAA-förstärkare vi själva hade byggt under många timmar, hur skulle det då inte kunna bli en tydligt hörbar skillnad?
Men när jag sedan bytte till en MC-pickup (klassiska Ortofon MC-20) och en separat förförstärkare med MC-ingång gjorde jag mig av med den.
Nu har jag sedan många år gjort mig av med allt som har med vinyl att göra (liksom även mina CD) och lyssnar till >90% på streaming, de övriga 10% är mina FLAC-rippade gamla CD från USB-minne.
Ljudmässigt har jag inte ångrat mig, bekvämligheten och bredden och tillgängligheten på musik hade jag aldrig kunnat få utan streaming.
Även om jag kan sakna att bläddra bland och läsa på skivfodralen.
Min personliga åsikt är att om man trivs med det man har så är det helt ok.
+1
Även om man köper kablar för en tusenlapp per meter så, tycker du att det lyfter ljudet så är det försvarbart.
Kablar och kontakter är viktiga.
För om kablarna för korta blir det inget ljud alls. Samma sak med kontakter som inte sitter kvar, trillar de ur eller glappar blir det inget ljud alls.
Därför är det ofta en bra sak att löda sin egna kablar och kontakter
Men att tro att kabeln som sådan skulle kunna ha signifikant påverkan på ljudet är helt enkelt inte sant (så länge elektroniken är välkonstruerad)
Särskilt om alternativet är dom där Sonus Faber Amati Homage G5 för 470000 (finns ett demoex för 299000) och man sitter på Klipsch RF7.
Vad som däremot bevisligen har en signifikant påverkan på ljudet är bra akustik i lyssningsrummet.
Då kan även högtalare från under 8k SEK låta riktigt impnerande.
Det vet alla vi som har varit och lyssnat i en omtalad källare i Lahäll.