[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Om det är värt att byta skumkant eller ej har jag ingen aning om
Men i Sthlm finns det en butik som många har tipsat mig om,
de borde ha koll
Kolla med dem

Många här i tråden som lirar vinyl?

I så fall vad har ni för RIAA förstärkare, spelare samt nål?
Köpte denna gamla Pro-ject phono sb nyligen. Förre ägaren har bytt till Shure SS35C-pickup. Inbyggd RIAA. Låter bra tycker jag!

Bilagor

• IMG_0907.webp
    IMG_0907.webp
    112 KB · Besök: 36
Köpte denna gamla Pro-ject phono sb nyligen. Förre ägaren har bytt till Shure SS35C-pickup. Inbyggd RIAA. Låter bra tycker jag!
En MovingMagnet Pickup behöver ingen ria.
Hade det varit en MC=Movingcoil Picup så behövs det en ria .
Det jag misstänker att du är ute efter år Phono Preamp som i regel finns i dom flesta Recivers
Sen finns det recivers som har både och då står det i regel MC&MM med om kopplare.

En MovingMagnet Pickup behöver ingen ria.
Hade det varit en MC=Movingcoil Picup så behövs det en ria .
Det jag misstänker att du är ute efter år Phono Preamp som i regel finns i dom flesta Recivers
Sen finns det recivers som har både och då står det i regel MC&MM med om kopplare.
Nu har du än en gång helt fel, du är lika tokigt ute som när du i början av oktober skrev att det i elektriska kablar o kontakter inte går att överföra digitala signaler utan att enbart optiska(Toslink) kablar gör det

RIAA förstärkare behövs för att både förstärka och frekvenskorrigera den elektriska signalen från vinylskivor, detta oavsett typen av pickup. MC-pickuper behöver mer förstärkning än MM-pickuper, det är den elektriska skillnaden mellan MC och MM-pickuper.

Nu har du än en gång helt fel, du är lika tokigt ute som när du i början av oktober skrev att det i elektriska kablar o kontakter inte går att överföra digitala signaler utan att enbart optiska(Toslink) kablar gör det

RIAA förstärkare behövs för att både förstärka och frekvenskorrigera den elektriska signalen från vinylskivor, detta oavsett typen av pickup. MC-pickuper behöver mer förstärkning än MM-pickuper, det är den elektriska skillnaden mellan MC och MM-pickuper.
Feature
Moving Magnet (MM)Moving Coil (MC)
ConstructionMagnet is attached to the stylus/cantilever and moves between two fixed coils.Coil is attached to the stylus/cantilever and moves within a magnetic field.
Moving MassHigher, due to the magnet being heavier than coils.Lower, as the coil is lighter than a magnet.
Output LevelHigh, typically 3-6 mV.Low, typically under 1.0 mV (though high-output versions exist).
Phono PreampRequires standard MM input, usually found on most integrated amplifiers.Requires a dedicated MC input with higher gain or a step-up transformer.
Sound QualityGood, but can be less detailed.Often more detailed, dynamic, and accurate, especially in higher-end models.
CostLess expensive, a good entry-level option.More expensive.
Styli ReplaceabilityStylus is usually replaceable by the user.Stylus is typically not user-replaceable; the whole cartridge must be replaced when worn.
MC (moving coil) cartridges are generally preferred by audiophiles for their higher detail and accuracy, due to their lighter moving parts, but they require a specialized phono preamplifier with more gain. MM (moving magnet) cartridges are more robust, have a higher output that works with most standard preamps, and are typically less expensive, making them a great choice for beginners. The main difference is in their construction: MM cartridges have a magnet moving between fixed coils, while MC cartridges have a coil moving within a magnetic field.

Sen en coaxial den är byggd i koppar och vad brukar den då överföra om du mäter går med en vanlig voltmätare ställ den på växelström så kommer du mycket nära resultatet.

.

Senast ändrad:
Korrekt är att MM inte behöver något, om det är inbyggt i förstärkaren. De flesta MC behöver då deras signal är för klen.

Korrekt är att MM inte behöver något, om det är inbyggt i förstärkaren. De flesta MC behöver då deras signal är för klen.
Köper man en äldre förstärkare/receiver så finns det ofta en switch för MM/MC och då är problemet löst. Säger han som inte äger en enda MC-pickup men sitter på alldeles för många vintage receivers :rolleyes:

Ja, det är högst varierande om RIAA är inbyggt i förstärkaren eller ej, även kvalitén på dessa kan variera men sedan om örat märker skillnad mellan den inbyggda och en bättre extern är nästa fråga... 🙃 🙂

Det är en jäkla massa som påverkar ljudet man får när man spelar vinyl. Tex hur sliten/välspelad den är och hur ren den är, nålens skick, typ av nål, nåltryck, RIAA steget, förstärkaren etc. Tvättprocessen gissar jag är det steg som de flesta slarvar med. Även pressningskvalitén etc på skivan spelar så klart in, mastern som använts etc, populära vinyler har ofta släppts i en jäkla många olika releaser vilket man kan kolla upp på discogs. Själv tycker jag det är mycket roligare med second hand från utgivningsår, det blir lite mer retro och "samlingsobjekt" på ett kul sätt men jag har en del nya också. Däremot gör man sina felköp om man köper second hand, det blir mycket svårt att komma ifrån. Men en farlig hobby, kan lätt bli dyrt. Möjligen billigare för folk med nischade musiksmaker och inte kända grupper (dvs om man gillar billiga skivor som nästan inga andra köper).

Senast ändrad:
Ja, det är högst varierande om RIAA är inbyggt i förstärkaren eller ej, även kvalitén på dessa kan variera men sedan om örat märker skillnad mellan den inbyggda och en bättre extern är nästa fråga... 🙃 🙂

Det är en jäkla massa som påverkar ljudet man får när man spelar vinyl. Tex hur sliten/välspelad den är och hur ren den är, nålens skick, typ av nål, RIAA steget, förstärkaren etc. Även pressningskvalitén etc på skivan spelar så klart in, mastern som använts etc. Själv tycker jag det är mycket roligare med second hand från utgivningsår, det blir lite mer retro på ett kul sätt men jag har en del nya också. Däremot gör man sina felköp om man köper second hand, det blir svårt att komma ifrån.
För att komma upp på en nivå så att man kan höra skillnad på en inbyggd eller en för typ 5000. Ska jag gissa på att några få procent av alla hör någon skillnad. Pickupen gör en stor skillnad, om skivspelare och arm klarar av att göra investeringen rättvisa. Jag håller kvar på mina OM20 som jag anser ha best bang for bucks. Har testat en del dyrare och den enda jag på riktigt saknar är Stanton 881S. Många nyare apparater så kan man justera ingångssignalen.
Min personliga åsikt är att om man trivs med det man har så är det helt ok. Även om man köper kablar för en tusenlapp per meter så, tycker du att det lyfter ljudet så är det försvarbart. Särskilt om alternativet är dom där Sonus Faber Amati Homage G5 för 470000 (finns ett demoex för 299000) och man sitter på Klipsch RF7.

För att komma upp på en nivå så att man kan höra skillnad på en inbyggd eller en för typ 5000. Ska jag gissa på att några få procent av alla hör någon skillnad. Pickupen gör en stor skillnad, om skivspelare och arm klarar av att göra investeringen rättvisa. Jag håller kvar på mina OM20 som jag anser ha best bang for bucks. Har testat en del dyrare och den enda jag på riktigt saknar är Stanton 881S. Många nyare apparater så kan man justera ingångssignalen.
Min personliga åsikt är att om man trivs med det man har så är det helt ok. Även om man köper kablar för en tusenlapp per meter så, tycker du att det lyfter ljudet så är det försvarbart. Särskilt om alternativet är dom där Sonus Faber Amati Homage G5 för 470000 (finns ett demoex för 299000) och man sitter på Klipsch RF7.
Jag har en Rega Planar 3 och Rega ND5 pickup vilket väl kanske räknas som någon typ av "mellannivå". :unsure:

min RIAA är kanske något mera halvudda/ovanligare, en begagnad "Trigon Advance" (första generationen vad jag vet) som jag chansköpte på rekommendation av en bekant, den har lite olika modes, kan köra på batteri (den har uppladdningsbart batteri inbyggt).

Tror säkert jag är en sådan som skulle fallera på "blinda ljudtester" eller vad det kallas. 🙃 🙂 Mitt mål är mera "ett tillräckligt bra ljud som man inte stör sig på". Hur man upplever ljud kan nog bero en del på vad man lyssnar på också. Lyssnar ju mycket på rock, hårdrock och metal själv även om min smak är bisarrt bred (även Bowie, Iggy Pop, Ramones, The Clash och sådant förekommer). Köpte dock en jazzplatta för ett tag sedan och det lyfter fram kvalitén i ljudet på ett annat sätt med flera tysta partier, bra som test/referensplatta tänkte jag.

Jag har nästan inga nutgivna skivor på vinyl (enbart ett fåtal undantag), de kör jag streamat eller i vissa fall CD. Vinyl för mig är lite av en retrogrej.

Senast ändrad:
Ja kör min gamla Thorens 146a rakt in i en gamla Marantz PM84 med Canton Reference 9. Har haft folk stå på knä med en bunt tusenlappar i handen och skrika ... VAD VILL DU HA, JAG KÖPER ALLT!
Högtalare kan göra enorm skillnad.

PS! Du får köpa skivor av mig. Har ett gäng jag ska göra mig av med 🤣

Det är en jäkla massa som påverkar ljudet man får när man spelar vinyl. Tex hur sliten/välspelad den är och hur ren den är, nålens skick, typ av nål, nåltryck, RIAA steget, förstärkaren etc. Tvättprocessen gissar jag är det steg som de flesta slarvar med.
För många år sedan var vi några som byggde lösa RIAA-förstärkare för MM-pickupermed xtra noggrann frekvenskorrektion, tex mätte vi kondensatorer och parallellkopplade flera för att få en mer exakt frekvenskorrektion.
RIAA-förstärkaren klarade även xtra höga insignaler, vilket gjorde att knäppar och knaster inte hördes lika tydligt som innan, tillsammans med den xtra noggranna frekvenskorrektionen tyckte vi att det hördes tydlig skillnad.
Men det var ju förstås från RIAA-förstärkare vi själva hade byggt under många timmar, hur skulle det då inte kunna bli en tydligt hörbar skillnad?

Men när jag sedan bytte till en MC-pickup (klassiska Ortofon MC-20) och en separat förförstärkare med MC-ingång gjorde jag mig av med den.

Nu har jag sedan många år gjort mig av med allt som har med vinyl att göra (liksom även mina CD) och lyssnar till >90% på streaming, de övriga 10% är mina FLAC-rippade gamla CD från USB-minne.
Ljudmässigt har jag inte ångrat mig, bekvämligheten och bredden och tillgängligheten på musik hade jag aldrig kunnat få utan streaming.
Även om jag kan sakna att bläddra bland och läsa på skivfodralen.

Min personliga åsikt är att om man trivs med det man har så är det helt ok.
+1
Även om man köper kablar för en tusenlapp per meter så, tycker du att det lyfter ljudet så är det försvarbart.
Kablar och kontakter är viktiga.
För om kablarna för korta blir det inget ljud alls. Samma sak med kontakter som inte sitter kvar, trillar de ur eller glappar blir det inget ljud alls.
Därför är det ofta en bra sak att löda sin egna kablar och kontakter
Men att tro att kabeln som sådan skulle kunna ha signifikant påverkan på ljudet är helt enkelt inte sant (så länge elektroniken är välkonstruerad)

Särskilt om alternativet är dom där Sonus Faber Amati Homage G5 för 470000 (finns ett demoex för 299000) och man sitter på Klipsch RF7.
Vad som däremot bevisligen har en signifikant påverkan på ljudet är bra akustik i lyssningsrummet.
Då kan även högtalare från under 8k SEK låta riktigt impnerande.
Det vet alla vi som har varit och lyssnat i en omtalad källare i Lahäll.

+1

För om kablarna för korta blir det inget ljud alls. Samma sak med kontakter som inte sitter kvar, trillar de ur eller glappar blir det inget ljud alls.
Men att tro att kabeln som sådan skulle kunna ha signifikant påverkan på ljudet är helt enkelt inte sant (så länge elektroniken är välkonstruerad)

Vad som däremot bevisligen har en signifikant påverkan på ljudet är bra akustik i lyssningsrummet.
FInns många saker som kommer bort i ivern att få ett vettigt ljud och samtidigt ha ett funktionellt vardags- och sovrum.Det blir ofta att det låter mycket än att det faktiskt låter bra. Mina saker skulle absolut kunna låta mycket bättre. Men så som jag njuter av ljudet musik/film så säger även mina grannar att det låter helt ok, trots att dom är på andra sidan väggen. Visst får folk komma hit och lyssna. Men ingen har sagt något negativt. Antar att dom är vänner och inte vågrar kritisera :)

Det tragiska med många mässor är att högtalarna får katastrofala utrymmen att prestera i. Var på ett litet event nyligen och TAD ME1-TX i prisklassen 200000 lät ... katastrofalt uselt.

Lahäll = Ingvar?

FInns många saker som kommer bort i ivern att få ett vettigt ljud och samtidigt ha ett funktionellt vardags- och sovrum.Det blir ofta att det låter mycket än att det faktiskt låter bra. Mina saker skulle absolut kunna låta mycket bättre. Men så som jag njuter av ljudet musik/film så säger även mina grannar att det låter helt ok, trots att dom är på andra sidan väggen. Visst får folk komma hit och lyssna. Men ingen har sagt något negativt. Antar att dom är vänner och inte vågrar kritisera :)

Det tragiska med många mässor är att högtalarna får katastrofala utrymmen att prestera i. Var på ett litet event nyligen och TAD ME1-TX i prisklassen 200000 lät ... katastrofalt uselt.

Lahäll = Ingvar?
Mycket låg dristande slutsteg ger mera nyans till hur musiken upplevs med mera mikro detaljer genom högtalarna .

För många år sedan var vi några som byggde lösa RIAA-förstärkare för MM-pickupermed xtra noggrann frekvenskorrektion, tex mätte vi kondensatorer och parallellkopplade flera för att få en mer exakt frekvenskorrektion.
RIAA-förstärkaren klarade även xtra höga insignaler, vilket gjorde att knäppar och knaster inte hördes lika tydligt som innan, tillsammans med den xtra noggranna frekvenskorrektionen tyckte vi att det hördes tydlig skillnad.
Men det var ju förstås från RIAA-förstärkare vi själva hade byggt under många timmar, hur skulle det då inte kunna bli en tydligt hörbar skillnad?

Men när jag sedan bytte till en MC-pickup (klassiska Ortofon MC-20) och en separat förförstärkare med MC-ingång gjorde jag mig av med den.

Nu har jag sedan många år gjort mig av med allt som har med vinyl att göra (liksom även mina CD) och lyssnar till >90% på streaming, de övriga 10% är mina FLAC-rippade gamla CD från USB-minne.
Ljudmässigt har jag inte ångrat mig, bekvämligheten och bredden och tillgängligheten på musik hade jag aldrig kunnat få utan streaming.
Även om jag kan sakna att bläddra bland och läsa på skivfodralen.

+1

Jag avskydde nog egentligen skivspelare när jag var ung samt tonåring, kassetter trivdes jag bäst med samt CD var en befrielse när det kom. Oftast lånade man ju vinyler från varandra och spelade in den omedelbart på kassett eller gjorde så kallade "blandkassetter" (ett himla jobb men med roligt resultat).

Men jag hade iofs (nästan) noll jäkla koll då på hur man egentligen skulle vårda samt tvätta sina skivor samt vinylspelaren, nålen, inställningar etc, den delen roade mig inte för fem jäkla ören... (jag var nog rätt slarvig). Störde mig nog mer på vinyler, hatade när det blev repor och sådant (tyckte mest det var ett j-kla krångel). Nu som 55-årig är det lite annorlunda, det roar mig lite lagom och tycker att det är ett kul format. 🙂 Att lyssna på vinyl (och cd också för den delen) blir en typ av mera aktiv lyssning för mig då jag oftare lyssnar igenom en platta i ett svep jämfört med hur jag beter mig med streaming. Däremot är det verkligen tur att man inte lider av någonting och börjar med tvångsmässigt samlande av vinyler, det skulle däremot vara en mardröm. 😅 Musiken är trots allt det viktigaste för mig, inte formatet.

Senast ändrad:
Minnet är bra men kort. 😂
Tur att det finns människor som hjälper till och att det finns rabiata forumpoliser som håller ordning och reda på andras aktiviteter.
Du kastar upp samma fråga ett år senare är du senil.eller då kör du skrotet till återvinning och köper en Bluetooth högtalare och blir lycklig i happy collektivet.

Du kastar upp samma fråga ett år senare är du senil.eller då kör du skrotet till återvinning och köper en Bluetooth högtalare och blir lycklig i happy collektivet
Fina tips! 🧸♥️

Jag är uppenbarligen senil också eller så tyckte jag inte det var superviktigt att minnas 🤷‍♂️

”Collektivet”, älskar svengelskan!

Fina tips! 🧸♥️

Jag är uppenbarligen senil också eller så tyckte jag inte det var superviktigt att minnas 🤷‍♂️

”Collektivet”, älskar svengelskan
Läser man där så finns det inget i ditt påstående att du är senil om du inte har 2 olika användarnamn.

Mycket låg dristande slutsteg ger mera nyans till hur musiken upplevs med mera mikro detaljer genom högtalarna .
Att mikrooptimera ett system så det ger en hörbar skillnad är imho extremt svårt. Eller som jag läste på ett HiFiForum. En kille som skulle skämta med dom skrev, "I use white cables, because they work". Sen blev han avstångd.
Ska bli intressant att se när hela HiF-världen ska aceptera Class D slutsteg fullt ut.

Att mikrooptimera ett system så det ger en hörbar skillnad är imho extremt svårt. Eller som jag läste på ett HiFiForum. En kille som skulle skämta med dom skrev, "I use white cables, because they work". Sen blev han avstångd.
Ska bli intressant att se när hela HiF-världen ska aceptera Class D slutsteg fullt ut.

Det behövs nog en generation eller två till innan det händer om ens då, då de flesta sk audiofiler är stockkonservativa eller i några fall, rent av autistiska i sin hållning.

Problemet med klass D steg är dom höga tonerna så där finns en utmaning för tillverkarna .
Sen nästa utmaning är när man kopplar in ett par kappa 90 .
Det går att dektera skillnader i mellan klass AB ock klass D steg vid ett ABX test.

Slänger in en brandfackla o frågar vad man kan komma undan med för högtalarkablar (~1.5m styck) till väggmonterade högtalare?

Ska man tro en polare som jobbat med signalbehandling så räcker gammal telefonsladd, men kan tänka mig nåt lite mer premium alternativ iaf.

Slänger in en brandfackla o frågar vad man kan komma undan med för högtalarkablar (~1.5m styck) till väggmonterade högtalare?

Ska man tro en polare som jobbat med signalbehandling så räcker gammal telefonsladd, men kan tänka mig nåt lite mer premium alternativ iaf.
Något från Supra kanske

Tillbaka
Topp