[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Slänger in en brandfackla o frågar vad man kan komma undan med för högtalarkablar (~1.5m styck) till väggmonterade högtalare?

Ska man tro en polare som jobbat med signalbehandling så räcker gammal telefonsladd, men kan tänka mig nåt lite mer premium alternativ iaf.
Telekabel är väl kanske gränsfall, men valfri vanlig "lampsladd" för min del.

Slänger in en brandfackla o frågar vad man kan komma undan med för högtalarkablar (~1.5m styck) till väggmonterade högtalare?
Med så korta längder kommer SKX-kabel att fungera helt utan påverkan på ljudet, eller orsaka några som helst problem,
dvs helt vanlig lampsladd 2 x 0,75mm²
Går dessutom att klamma snyggt på väggen

Clas Ohlson säljer även lämpliga banankontakter i 8-pack

<REDIGERAT>
Sen, @N_sandstrom hade redan tipsat om bästa högtalarkabeln.

Senast ändrad:

Ska man tro en polare som jobbat med signalbehandling så räcker gammal telefonsladd, men kan tänka mig nåt lite mer premium alternativ iaf.
Klart att du kan. Den där med gamla telefonkablar är en klassiker och man har inte kunnat hitta några evidens för att det inte duger. Den stora skillnaden mellan billiga och dyrare kablar brukar vara att dom dyrare har ett mjukare material, gummiliknande istället för plastiga. Det gör att det är lättare att dra kablarna snyggt runt diverse hörn

Problemet med klass D steg är dom höga tonerna så där finns en utmaning för tillverkarna .
Sen nästa utmaning är när man kopplar in ett par kappa 90 .
Det går att dektera skillnader i mellan klass AB ock klass D steg vid ett ABX test.
Har du blindtestat vettigt klass AB mot vettigt klass D?
Det där med övertonerna är en myt som hänger med från tidiga klass D steg.
Jag trodde faktiskt det var så också tills jag gick och köpte ett billigt Topping klass d slutsteg.

Jag trodde faktiskt det var så också tills jag gick och köpte ett billigt Topping klass d slutsteg.

Sen hänger väl bla fördomen om att de skulle vara "kyliga" och utan kropp kvar?

Klart att du kan. Den där med gamla telefonkablar är en klassiker och man har inte kunnat hitta några evidens för att det inte duger. Den stora skillnaden mellan billiga och dyrare kablar brukar vara att dom dyrare har ett mjukare material, gummiliknande istället för plastiga. Det gör att det är lättare att dra kablarna snyggt runt diverse hörn
Telekabel med enledare är ju ganska smidigt att dra. Bara att nubba fast och sen måla över ett par gånger.
Plättlätt och tillräckligt bra för mig.
Men så är jag iofs halvdöv efter åren i saltgruvan.

Jo det har jag gjort med några vänner och det var inte så svårt att detektera klass D steget i från klass AB steget och det var fixerad volym . Vi använde runt 120 4ohms watt ut och då var det lätt att detektera klass D steget som började låta lite vasst i diskanten vid lite starkare volym.
Slutstegen som användes var Amp 27, och Edge 2-400 har ställbar gain så där fick vi kompensera så stegen kom i balans med varandra .
Högtalarna som användes var Ino Audio R56-ss utan basstöd &utan cr80
Allt snördes ihop med Belden 1694a coaxial cablar och installations kablar från Biltema.
Så slutsatsen det finns skillnader även om det är hårfint.

Vad är amp27 för nått?

Den Icepower förstärkaren är rätt gammal.
Har en Icepower förstärkare från samma era och skulle inte driva annat än subwoofer eller bas med den. Gått fort med klass d tekniken för vissa tillverkare senaste åren.

Kablar spelar mindre roll så länge det inte är glapp i kontakter.

Hur lätt eller trögdrivna är ino burkarna? 120w låter smärtsamt att lyssna till.

Hade Ino pr18 tidigare, De lät fort ganska illa och tappade greppet över hela registret när ljudtrycket blev lite starkare.

Vad är amp27 för nått?

Den Icepower förstärkaren är rätt gammal.
Har en Icepower förstärkare från samma era och skulle inte driva annat än subwoofer eller bas med den. Gått fort med klass d tekniken för vissa tillverkare senaste åren.

Kablar spelar mindre roll så länge det inte är glapp i kontakter.

Hur lätt eller trögdrivna är ino burkarna? 120w låter smärtsamt att lyssna till.

Hade Ino pr18 tidigare, De lät fort ganska illa och tappade greppet över hela registret när ljudtrycket blev lite starkare.
Nu är testet gjort förr några år sedan så det är defensivt inte färskt.
Amp 27 är ett slutsteg som är tillverkat i Sverige
och det är den undre mätningen som gäller inte den distade övre.
Slutsteget mäts på full effekt och mätprobarna gör att det ser lite ut steget finna även uppmätt av LTS.

Slutstegen som användes var Amp 27, och Edge 2-400 har ställbar gain så där fick vi kompensera så stegen kom i balans med varandra .
Om du menar XTZ Edge A2-400 skall den använda samma ICEedge förstärkarmodul som XTZ Edge A2-300 vilken inte är särskilt imponerande i test, ett (av många) exempel ser man nedan
index.php

Även googles AI-svar säger samma sak om XTZ Edge A2-400
"However, some users express concerns that certain implementations of ICEedge modules, such as the XTZ A2-400, may not deliver adequate performance for high-end systems or may have distortion issues."

Så slutsatsen det finns skillnader även om det är hårfint.
Det kanske är det mellan just de slutstegen, men det är okunnigt och fördomsfullt att avfärda alla klass-D slutsteg efter att ha provat ett enda.
Det skulle vara lika okunnigt och fördomsfullt att påstå att alla A/B-slutsteg låter likadant som Amp 27 (inte Mark Levinson no 27?)
Det hade varit mkt mindre okunnigt och fördomsfullt om du direkt hade skrivit att dina erfarenheter gällde en lyssning och att det gällde XTZ Edge A2-400 istf att generalisera.

Förhoppningsvis lär du dig av denna okunniga och fördomsfulla tokighet och upprepar inte din felaktiga generalisering fler ggr.

Senast ändrad:
OK. Hänger inte riktigt med i svenska hifisvängen och speciellt inte vad som sker inom INO fan club och den utrustning som hyllas av dess anhängare.

Har nu ganska länge suttit nöjd med det jag har bortsett från att jag skaffat Wiim streamer och det topping slutsteg som jag skaffade för att det hade 12v trigger. Blev på kuppen förvånad över att det lät lika bra som innan.

Egentligen är det bara högtalarna som är kvar då jag bytt ut alla separata delar jag hade innan mot Wiim och topping slutsteg. Blev billigare, lika bra ljud och mycket smidigare handhavande.
Det är något befriande med att down siza speciellt lyckat i det här fallet eftersom det blir bättre på många punkter och lika bra i övrigt.

Fråga!
Jag är sugen på att uppgradera befintligt system och gillar framförallt utseendet på äldre 60-70-talshögtalare (typ sonab oa5 eller popboxen). Har idag en nad3020 (alltså den digitala versionen, 1a gen).
Skulle det funka att driva äldre högtalare med den eller riskerar jag att elda upp hela världen?

Har idag ett par philips-högtalare som väl är ok men som jag upplever som för små för rummet. (Mci900 vill jag minnas att de heter).

Vad säger församlingen?

OK. Hänger inte riktigt med i svenska hifisvängen och speciellt inte vad som sker inom INO fan club och den utrustning som hyllas av dess anhängare.

Har nu ganska länge suttit nöjd med det jag har bortsett från att jag skaffat Wiim streamer och det topping slutsteg som jag skaffade för att det hade 12v trigger. Blev på kuppen förvånad över att det lät lika bra som innan.

Egentligen är det bara högtalarna som är kvar då jag bytt ut alla separata delar jag hade innan mot Wiim och topping slutsteg. Blev billigare, lika bra ljud och mycket smidigare handhavande.
Det är något befriande med att down siza speciellt lyckat i det här fallet eftersom det blir bättre på många punkter och lika bra i övrigt.

Har gjort liknande, och vart riktigt förvånad över hur bra de där små (och billiga) prylarna presterade jämfört med det de har ersatt.
Tanken från början var dock att jag skulle ordna lite välljud till datorn, men det sket sig och de har fastnat i vardagsrummet... :D

Om du menar XTZ Edge A2-400 skall den använda samma ICEedge förstärkarmodul som XTZ Edge A2-300 vilken inte är särskilt imponerande i test, ett (av många) exempel ser man nedan
index.php

Även googles AI-svar säger samma sak om XTZ Edge A2-400
"However, some users express concerns that certain implementations of ICEedge modules, such as the XTZ A2-400, may not deliver adequate performance for high-end systems or may have distortion issues."

Det kanske är det mellan just de slutstegen, men det är okunnigt och fördomsfullt att avfärda alla klass-D slutsteg efter att ha provat ett enda.
Det skulle vara lika okunnigt och fördomsfullt att påstå att alla A/B-slutsteg låter likadant som Amp 27 (inte Mark Levinson no 27?)
Det hade varit mkt mindre okunnigt och fördomsfullt om du direkt hade skrivit att dina erfarenheter gällde en lyssning och att det gällde XTZ Edge A2-400 istf att generalisera.

Förhoppningsvis lär du dig av denna okunniga och fördomsfulla tokighet och upprepar inte din felaktiga generalisering fler ggr.
Finns ganska intressanta mätningar på ett forum som du är medlem i titta där så får du se något riktigt rolig eller skall jag rota fram dom åt dig.
Men man ser din okunnighet här också då du inte ens vet att det finns Svenska slutsteg i den högre skalan
HiFi och musik hade lite andra tankar om Edge a2-400 i sin test .
Och titta på vilket år det är men jag hjälper dig lite 2021 och det var samma år som testet gjordes så jag undra vem som är okunnig för du verka bara sitta och leta info på nätet och tycker du är tuff och tro att det var 2025 som testet gjordes.

Finns ganska intressanta mätningar på ett forum som du är medlem i titta där så får du se något riktigt rolig eller skall jag rota fram dom åt dig.
Men man ser din okunnighet här också då du inte ens vet att det finns Svenska slutsteg i den högre skalan
HiFi och musik hade lite andra tankar om Edge a2-400 i sin test .
Och titta på vilket år det är men jag hjälper dig lite 2021 och det var samma år som testet gjordes så jag undra vem som är okunnig för du verka bara sitta och leta info på nätet och tycker du är tuff och tro att det var 2025 som testet gjordes.
Det var lite roligt att läsa testets kringutrustning. Enligt den använde de aldrig några högtalare för att testa den.

Som jag har skrivit här tidigare är även jag löjligt nöjd med min WiiM som driver två Topping (mono-)slutsteg och startas/stängs av via de medföljande triggerkablarna.

Fråga!
Jag är sugen på att uppgradera befintligt system och gillar framförallt utseendet på äldre 60-70-talshögtalare (typ sonab oa5 eller popboxen). Har idag en nad3020 (alltså den digitala versionen, 1a gen).
Skulle det funka att driva äldre högtalare med den eller riskerar jag att elda upp hela världen?

Har idag ett par philips-högtalare som väl är ok men som jag upplever som för små för rummet. (Mci900 vill jag minnas att de heter).

Vad säger församlingen?
Många av de äldre mindre högtalarna är inte gjorda för att spela särskilt högt. Men visst borde det funka att spela med en Nad 3020, men kanske inte särskilt högt.
Har gjort liknande, och vart riktigt förvånad över hur bra de där små (och billiga) prylarna presterade jämfört med det de har ersatt.
Tanken från början var dock att jag skulle ordna lite välljud till datorn, men det sket sig och de har fastnat i vardagsrummet... :D
Jag har, som också har skrivit här tidigare, haft lite samma erfarenhet av hifi-prylar det senaste året.
Efter att ha skaffat baskapabla aktiva högtalare till landet blev det ett nytt streamingförsteg
960x0.jpg

Det blev såpass bra på alla sätt, inte enbart ljudmässigt utan även map hantering + MER.
Så i början av detta år bytte jag även ut anläggningen här hemma

Tack för svaren ang. högtalarkabel, Classekabeln ser ju utmärkt ut i pris/prestanda-hänseende, samt även (icke)estetik.

Då kan jag dumpa tjockkablarna som jag blev pålurad när jag köpte stereo som naiv student för massa år sen (åas har de ju funkat fint i 15+ år, så de får ändå anses prisvärda):

1763110389282.webp

Den viktiga delen av kablar är ju ändå kontakten. Mina är billiga, alla är inte bra, och ibland har jag vart med om glapp. Då låter det ju faktiskt hörbart sämre (dvs inte alls).

Vilka är era favoriter? Gillar när dom är lättarbetade och sedan håller bra. Är för lat för lödning.
Prioriterar cykelbudget högre än ädelmetaller från yttre rymden.

Var det du som tidigare nämnde något om att skaffa en bättre USB-mic till telefonen för att köra Wiim-kalibrering?
Ja, i #1.411 skrev jag
Eftersom jag har en Androidtelefon skaffade jag även en separat mätmikrofon, en
Dayton Audio iMM6c som trots att den inte kostade särskilt mkt kom med en individuell kalibreringsfil. Även det gjorde stor skillnad på RoomCorrection/RoomFit.
Som jag förstår det skall alla WiiM-apparater utom WiiM Mini ha möjlighet till RoomFit
index.php

Att lägga ner stora summor på kablar o annat irrelevant jmf med den stora skillnad man kan få genom enkla men verkligt ljudpåverkande åtgärder är enbart idiotiskt.
Med en iPhone kansk en extern mikrofon inte gör lika stor skillnad

Men oavsett vilken telefon, eller mikrofon, man använder gäller det att använda RoomCorrection/RoomFit med förnuft, oavsett märke. I praktiken betyder det att man bör begränsa både amplitud och frekvens, till ~500-1kHz (mer eller mindre det som brukar kallas Schröderfrekvensen)
Som @Nad skriver i #1.502 blir det annars lätt en besvikelse, ungefär som att vrida tonkontrollerna på max eller min.

Ja, i #1.411 skrev jag
Eftersom jag har en Androidtelefon skaffade jag även en separat mätmikrofon, en
Dayton Audio iMM6c som trots att den inte kostade särskilt mkt kom med en individuell kalibreringsfil. Även det gjorde stor skillnad på RoomCorrection/RoomFit.
Som jag förstår det skall alla WiiM-apparater utom WiiM Mini ha möjlighet till RoomFit
index.php

Att lägga ner stora summor på kablar o annat irrelevant jmf med den stora skillnad man kan få genom enkla men verkligt ljudpåverkande åtgärder är enbart idiotiskt.
Med en iPhone kansk en extern mikrofon inte gör lika stor skillnad

Men oavsett vilken telefon, eller mikrofon, man använder gäller det att använda RoomCorrection/RoomFit med förnuft, oavsett märke. I praktiken betyder det att man bör begränsa både amplitud och frekvens, till ~500-1kHz (mer eller mindre det som brukar kallas Schröderfrekvensen)
Som @Nad skriver i #1.502 blir det annars lätt en besvikelse, ungefär som att vrida tonkontrollerna på max eller min.
Mini har RoomFit, men det ser inte ut som att jag kan applicera kalibreringsfiler, misstänker att den kanske inte är lika avancerad heller.
Screenshot_20251114_101154_WiiM Home.webp

Men bra tips till framtiden!

Här du testat att kalibrera med och utan externa micen och jämfört ?

Visst är det så att man kan få mycket köpvärt ljud från Kina, inget nytt på denna front (och jag håller med). Men vore samtidigt trevligt om inte hela jäkla tråden börjar hamna om Chi-Fi, kurvor från ASR (dvs Amir dyrkande) samt att man indirekt ser ner på allting som kostar lite mer.

Har man en högtalar kabel som kostar mer än 5 kronor metern är man dum i h-vet.

Kör man inte med prylar från Kina är man indirekt vansinnig etc.

Å andra sidan är det ju simpelt att ignorera tråden. 🙂

NAD försökte väl en period införa samma mentalitet i löpartråden där det började länkas till kolfiberskor från AliExpress som skulle vara helt överlägsna.

Fortsätt ni (y)

Senast ändrad:
Varför ställa en fråga till mig ställ frågan till HiFi & Musik..
Det var ingen fråga, bara ett konstaterande och tyckande. Det var inte ens riktat till dig som person, utan till den artikel du länkade till. Jag har för övrigt inget intresse av att veta vad de verkligen hade för kringutrustning vid testet, så frågan till redaktionen behövs inte.

Här du testat att kalibrera med och utan externa micen och jämfört ?
Ja och det blev bättre med den externa miken

Visst är det så att man kan få mycket köpvärt ljud från Kina, inget nytt på denna front (och jag håller med). Men vore samtidigt trevligt om inte hela jäkla tråden börjar hamna om Chi-Fi, kurvor från ASR (dvs Amir dyrkande) samt att man indirekt ser ner på allting som kostar lite mer.
Om omdömet om ASR var ett indirekt påhopp på mig så tar jag starkt avstånd från all form av ASR o Amir-dyrkande, det har jag även skrivit här i tråden tidigare.
Inte för att det är fel med mätningar på hifi, rätt mätningar gjorda på rätt sätt och rätt tolkade är överlägsna de helt subjektiva omdömena som är så vanliga, men det är inte alltid fallet med mätningarna hos ASR
Men att helt avfärda Amirs mätningar är både okunnigt och fördomsfullt, liksom att använda begreppet Chi-Fi

Ja och det blev bättre med den externa miken

Om omdömet om ASR var ett indirekt påhopp på mig så tar jag starkt avstånd från all form av ASR o Amir-dyrkande, det har jag även skrivit här i tråden tidigare.
Inte för att det är fel med mätningar på hifi, rätt mätningar gjorda på rätt sätt och rätt tolkade är överlägsna de helt subjektiva omdömena som är så vanliga, men det är inte alltid fallet med mätningarna hos ASR
Men att helt avfärda Amirs mätningar är både okunnigt och fördomsfullt, liksom att använda begreppet Chi-Fi
Alltså, det låter ju bra men jag ska sluta skriva Chi-Fi, lovar... 🙂

Kurvorna ASR genererar fram är säkert korrekta men jag har ändå svårt för när man bara slänger kurvor från ASR på varandra för att bevisa att något är bättre.

Även om Kinaprylar ger mest ljud för pengarna tycker jag dock inte att man indirekt behöver se ner på de mer etablerade märkena samt ljudprylar som tillverkas i andra länder, ofta upplever jag det så i ljudtrådar nu för tiden, att man idiotförklaras om man betalar mer.

"Åh fan har du en Marantz som kostade 19900 kr? Stackars sate, min 四 五 六 七 兹 förstärkare gjord av 12-åringar i Shanghai kostade enbart 3500 kr och låter mycket bättre, kolla på den här kurvan som Amir gjort på ASR!"

Ja, jag raljerar, generaliserar och överdriver men försöker bara visa min poäng.

Senast ändrad:

NAD försökte väl en period införa samma mentalitet i löpartråden där det började länkas till kolfiberskor från AliExpress som skulle vara helt överlägsna.

Fortsätt ni (y)
Fast för folk med övernaturliga förmågor finns ju https://happyride.se/forum/threads/...gg-av-folk-med-overnaturliga-formagor.758899/ .. ;-)

Fortsätt ni (y)
Jag tror du misstolkar tråden lite.

Jag tror konsensus här redan landat i att vill du ha bra ljud så leta rätt på ett par billiga Carlsson oa12/14 och driv det sen med något gammalt skrot som ser snyggt ut på hyllan. Finns väl inte så mycket att diskutera utöver att posta bilder på sina snygga vu-mätare sen?

Vill du ha ny skit? Då finns ju inte så mycket annat som kan anses prisvärt än chi-fi?

"Åh fan har du en Marantz som kostade 19900 kr? Stackars sate, min 四 五 六 七 兹 förstärkare gjord av 12-åringar i Shanghai kostade enbart 3500 kr och låter mycket bättre, kolla på den här kurvan som Amir gjort på ASR!"

Ja, jag raljerar, generaliserar och överdriver men försöker bara visa min poäng.
Har inte sett någon sådan attityd i tråden alls?!

Fortsätt ni (y)

Pratar man Klass D så är det svårt att undgå de där små skrivbords anläggningarna från Kina, även om ett antal av de stora klassiska märkena använder dem.

Och precis som @HåkanC så har jag inte mycket till övers för sektmentaliteten som kommer från ASR och här i Sverige har vi exakt samma mentalitet hos en del LTS medlemmar där doktorn har gudastatus.
Visst, mätningar fyller en funktion, men de är inte hela sanningen då hela kedjan hänger ihop. (apparater, rum, lyssnarens öron och upplevelser)

Tråkigt nog, så råkar det mesta av min erfarenhet ligga i produkter från Kina, då den gamla anläggningen kommer därifrån också (Vincent/Sheng-Ya)
Men jag har fortfarande inga problem, med att diskutera, komma med råd osv om prylar över hela spektrumet, dvs rör, horn, kablar, högtalare, förstärkare osv osv.

Fråga!

Vad säger församlingen?
Klart det går men du kanske inte kan spela hur högt som helst även om NADen tycks ha gott om kraft för storleken.

Köp ett par gamla JBL L19 eller L26/L36 om du vill ha nåt större. Jag råkar ha ett par L19 till salu dessutom :)

Kurvorna ASR genererar fram är säkert korrekta men jag har ändå svårt för när man bara slänger kurvor från ASR på varandra för att bevisa att något är bättre.
Även för den som inte är så tekniskt kunnig går det ju att lära sig, både att tolka mätningarna
och att sålla bland dem, om man vill veta mer.
Men det är mer med ASR som är bra än som är dåligt, inte minst är det bra med en motvikt mot all den mängd fördomsfulla tokerier som sprids...

Och precis som @HåkanC så har jag inte mycket till övers för sektmentaliteten som kommer från ASR och här i Sverige har vi exakt samma mentalitet hos en del LTS medlemmar där doktorn har gudastatus.
Doktorn? Menar du inte INGENJÖREN!
Men även LTS och INGENJÖREN tycker jag är bra och fyller en funktion, inte minst som motvikt.

Även för den som inte är så tekniskt kunnig går det ju att lära sig, både att tolka mätningarna
och att sålla bland dem, om man vill veta mer.
Men det är mer med ASR som är bra än som är dåligt, inte minst är det bra med en motvikt mot all den mängd fördomsfulla tokerier som sprids...

Doktorn? Menar du inte INGENJÖREN!
Men även LTS och INGENJÖREN tycker jag är bra och fyller en funktion, inte minst som motvikt.

Han har även använt dr som titel :)
Helt klart så fyller de en funktion, men det är sektmentaliteten som följer hos vissa medlemmar som jag vänder mig mot (samma med ASR och Amir) Allt är inte så svart eller vitt som en del vill påstå.

Jag tror konsensus här redan landat i att vill du ha bra ljud så leta rätt på ett par billiga Carlsson oa12/14 och driv det sen med något gammalt skrot som ser snyggt ut på hyllan. Finns väl inte så mycket att diskutera utöver att posta bilder på sina snygga vu-mätare sen?

Vill du ha ny skit? Då finns ju inte så mycket annat som kan anses prisvärt än chi-fi?
Det går ju att kombinera i nytt
od-11-6.jpg

Trådlösa OD11 från Teenage Engineering
Men även om den kostar en del
sparar ju den sladdtroende en del som då kan läggas på nätkablarna
Valhalla-2-Power-Cord_AUS.jpg

Nordost Valhalla 2

sparar ju den sladdtroende en del som då kan läggas på nätkablarna
Valhalla-2-Power-Cord_AUS.jpg

Nordost Valhalla 2
Den sista metern eller två är jätteviktiga. Sen jämför man med sladdarna som finns på andra sidan väggen :geek:

Om inte annat så blir det enklare att köra dammsugaren runt anläggningen...

Finns det någon som vill prova så finns det engångsmuggar man kan använda, eller så besöker man den lokala virkesnasaren och kollar efter passande spillbitar

Jag överdriver nog som vanligt, att älska Kina är ok (vi är alla olika), nu vänder vi blad. (y) 🙂
Att köpa begagnad elektronik till bra peng och sedan hålla liv i den måste väll ändå ses som prisvärt. Jag gillar det tänket i alla fall.
Hade det inte varit för att jag ville åt 12v trigger på slutsteget så hade jag haft kvar min vintage rigg.
Högtalarna kommer i 99% av fallen vara flaskhalsen i systemet.

För städning så underlättar det. Hade pinnar i väggen så inte kablarna låg på golvet. Det var inte för något annat.
...
FInns många obskyra saker som ska anses vara bra för HiFi. Säkringar för flera tusen eller varför inte ... jag vill ha mus?

För städning så underlättar det. Hade pinnar i väggen så inte kablarna låg på golvet. Det var inte för något annat.
...
FInns många obskyra saker som ska anses vara bra för HiFi. Säkringar för flera tusen eller varför inte ... jag vill ha mus?

Just de där mössen kanske man inte skall avvisa helt, med tanke på att det finns folk som fyller sina stativ med sand, för att göra dem mer stabila och dämpa bort ev vibrationer, så varför inte lägga lite tyngd ovanpå högtalaren också?
Skulle dock aldrig betala det priset, när man kan köra diy varianten med plastpåse, sand och snöre...

Tillbaka
Topp