[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Snyggt av Maja ! Nu undrar ju alla varför inte Jonna vann med 5 sec som hon brukar.

Stackars Alvar, dåligt behandlad av skidsverige igen, han förtjänar verkligen inte all skit dom kastar på honom, han borde flytta till Norge.

Och Anton G knäckte Anger, lite oväntat men kul !

Calle kände sig lite seg, och förstår inte varför det går trögt.

Snyggt av Maja ! Nu undrar ju alla varför inte Jonna vann med 5 sec som hon brukar.

Stackars Alvar, dåligt behandlad av skidsverige igen, han förtjänar verkligen inte all skit dom kastar på honom, han borde flytta till Norge.

Och Anton G knäckte Anger, lite oväntat men kul !

Calle kände sig lite seg, och förstår inte varför det går trögt.
Fis, inte svenska regler

Alvar har ju själv en stor skuld till att det blir strul runt honom. Eller han och hans rådgivare. ("Rådgivare.") Varför har han inte koll på den där glasögonregeln vid rullskidtävlingar? Var det nån mer som fick gult den gången kan man undra. Varför förhandlade han inte med ledningen innan han valde att strunta i den omtalade uttagningstävlingen inför jvm? Ibland känns det som "jag är så bra så jag behöver inte bry mig..." Nu överdriver jag förmodligen, men hans pappa tror jag inte är riktigt på god fot med längdlandslaget.

Blir intressant att se hur Grahn står sig internationellt. Om de inte ändrar upploppet i Val di Fiemme alltför mycket borde det vara som skräddarsytt för honom med hans stakförmåga. Förstås med den stora brasklappen att han måste vara tillräckligt stark för att ta sig dit.

Förra gången det var VM där fick ju en norsk favorit på nöten av en stakexpert. Favorit i repris fast med en svensk stakexpert?

Att landslagsledningen inte lät världens bästa junior delta i juniorVM är riktigt braindead. Finns inga ursäkter.

Närmast galet tajt i herrkvalet i Beitostølen. Kläbo vann förvisso kvalet med 2,09 sekunder för HÖA, men från plats 2 till 32 var det 4,9 sekunder och mellan plats 11 och 32 var det 2,03 sekunder.

Finalerna vanns planenligt av Kläbo och Skistad där det på norska radiosändningen lät som Skistad avgjorde med ett ryck över toppen på sista backen och defilerade i mål medan Kläbo vann klart men mindre överlägset än kommentatorerna trott.
1763746676473.webp

1763746644172.webp

... Varför har han inte koll på den där glasögonregeln vid rullskidtävlingar? Var det nån mer som fick gult den gången kan man undra. ...
Från 15 km C i Trollhättan. Inte säker på om det är där det gula kortet kom men det är det enda jag hittar.
1763746778875.webp

Fundering:
Ribom drog ju på sig ett gult kort idag (genom tjuvstart). Hon verkar nu osäker på om hon ska åka imorgon.
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/emma-riboms-ilska-efter-straffet-det-suger/

Om hon beslutar sig för att hon egentligen inte vill åka, finns det något som hindrar att hon anmäler sig, startar i det klassiska loppet men tar det lugnt, skejtar förbi första tekniska zonen (om det finns någon sådan) eller annan plats där hon vet att domare finns, inkasserar andra gula kortet, blir diskad från den tävlingen men har nollat de gula korten inför resten av säsongen?

Förklaringen till Urevc icke-start i kvartsfinalen:

Fundering:
Ribom drog ju på sig ett gult kort idag (genom tjuvstart). Hon verkar nu osäker på om hon ska åka imorgon.
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/emma-riboms-ilska-efter-straffet-det-suger/

Om hon beslutar sig för att hon egentligen inte vill åka, finns det något som hindrar att hon anmäler sig, startar i det klassiska loppet men tar det lugnt, skejtar förbi första tekniska zonen (om det finns någon sådan) eller annan plats där hon vet att domare finns, inkasserar andra gula kortet, blir diskad från den tävlingen men har nollat de gula korten inför resten av säsongen?
Tydligen inte så enkelt.

Fundering:

Gjorde inte Myhlback just det? I något Ski Classics lopp. Då sket dr ju bara i det och fattade att det var meningen. Eller minns jag fel?

Gjorde inte Myhlback just det? I något Ski Classics lopp. Då sket dr ju bara i det och fattade att det var meningen. Eller minns jag fel?
Vet ej.

Känns hur som helst inte som ett helt lyckat system om det kommer ner till hur väl någon kan "fejka" en måttligt grov regelöverträdelse för att "nolla" de gula korten.

Damernas lopp i Beitostølen går att se utan geografisk begränsning:
Var tydligen bara inledningen som var öppen.

Senast ändrad:
Gårdagssegrare Grahn tappade rejält efter en optimistisk öppning. Vid 1,9 km var han tre sekunder efter Anger. Vid 4,2 km hade det växt till 40 sekunder.

Tajt om segern i damernas lopp i Beitostølen (10 km klassiskt med intervallstart).

Fosnaes drog iväg hårt och var vid 1,2 km åtta sekunder före Drivenes och H. Weng.

Vid 3,2 km hade det krympt till att vara en resp. två sekunder.

Halvvägs var Drivenes bara tiondelen efter medan Weng fortsatt var två sekunder bakom.

Vid 7,3 km hade Weng vänt på steken och var en sekunder före Fosnaes och fem före Drivenes.

Vid 8,2 km hade avstånden växt till två resp. elva sekunder.

Avstånden höll sig hyggligt in till mål och Weng vann med 2,3 sekunder före Fosnaes och 9,6 sekunder för Drivenes.

Bakom de tre var det större avstånd.

1763807379230.webp

Vore kul om Leo skulle kunna komma tillbaka till lite bättre takter igen. Man ska inte dra så stora växlar på premiärer och han är 40 sekunder efter en långt ifrån toppad Anger, men känns ändå som en liten ljuspunkt.

Mer betryggande på damsidan i Gällivare med A-lagsåkarna klart bättre än resten.

Klar seger för Kläbo i herrloppet i Norge idag.

Var jämnt fram till 4,4 km där Valnes t.o.m. var några tiondelar före Kläbo.
1763814173175.webp

In till varvning och ut på andra varvet ökade han dock tempot och hade vid 6,2 km tio sekunders ledning.
1763814269372.webp

Vid 9,4 km hade han 15 sekunders ledning.
1763814413500.webp

Verkar som han inte gick max in till mål för sista biten tog ffa Valnes in en del tid.
1763814470887.webp

De två som jag tror matchade Kläbo bäst på andra varvet var Tönseth och Krüger som bara tappade två resp. tre sekunder.

Fjollsport.
Visar i min ögon mest på att FIS behöver tänka igenom regelverket vad gäller mindre allvarliga förseelser. Jag har länge funderat på varför inte VC-åkare med gula kort ställer upp i något mindre FIS-lopp och medvetet försöker dra på sig ett gult kort till för att åka tillbaka på noll.

Även om Skistad inte lyckades med sitt uppsåt här kostade det henne inte speciellt mkt - blev diskad i ett lopp där hon hade hamnat runt 25.e plats.

Visar i min ögon mest på att FIS behöver tänka igenom regelverket vad gäller mindre allvarliga förseelser. Jag har länge funderat på varför inte VC-åkare med gula kort ställer upp i något mindre FIS-lopp och medvetet försöker dra på sig ett gult kort till för att åka tillbaka på noll.

Även om Skistad inte lyckades med sitt uppsåt här kostade det henne inte speciellt mkt - blev diskad i ett lopp där hon hade hamnat runt 25.e plats.
Ja, precis. Fjolligt!

Det borde kanske finnas fler nivåer på varningar. Gult kort om man tacklar ned något, eller byter spår precis framför och kliver på någons skidor. Och annars en varning om man tappar glasögonen eller triggar en hårfin tjuvstart som Alvar.

Finns redan olika nivåer av bestraffning vid olika former av regelöverträdelser.

Det som jag tycker är intressant är hur man ska hantera mindre allvarliga regelöverträdelser än sådana som leder till diskvalifikation i aktuell tävling (eller ännu hårdare straff).

Stavar, pjäxor, skidor, samma åkare. Annat underlag, absolut. Ändå vissa gemensamma nämnare.

Jag tycker det är märkligt att rullskidor och längdskidor ens hänger ihop.
Ja, man kan absolut diskutera om det är rimligt att de kopplas samman. Dock är regelverket som det är och som jag fattat det är det ingen otydlighet kring detta.

Att då ondgöra sig över regelverket först när det drabbar honom själv tycker jag är lite omoget av Alvar. Jag förstår hans besvikelse och kan som sagt tycka att det vore lämpligt med en regeländring. Men regeln finns och du hamnade i en situation där den ”aktiverades”, gilla läget!

Att man skall ta med sig, eller ännu värre bli av med, varningar till världscupen genom t ex nationella tävlingar känns konstigt. Det öppnar för planerade varningar.

Att man skall ta med sig, eller ännu värre bli av med, varningar till världscupen genom t ex nationella tävlingar känns konstigt. Det öppnar för planerade varningar.
I den mån det går att ta planerade varningar. Skistad misslyckades ju igår.

Att ackumulera upp till en bestraffning är problematiskt. Vore bättre om man kunde få bestraffningen kopplad till aktuell tävling. Någon form av justering av FIS-punkter?

En tjuvstart i en sprint renderar väl garanterat varning? Om man vet att man inte har någon chans i sprint, så kan man kanske ta ett kort där.
I heaten tror jag att det är så. I kvalet undrar jag. Så ev. behöver man klara kvalet för att kunna tillämpa den strategin. Gör det ju f.ö. rätt orättvist då sprintåkare har lättare att nolla kort en tradåkare med dålig sprintförmåga.

Oavsett tycker jag det vore bättre om man kunde eliminera detta genom att inte ha systemet med kort som nollas under säsongen utan hittar på något annat sätt att ge bestraffning kopplat till gula kort.

Det känns som att en ny generation är på gång på herrsidan (med Anger som frontfigur).

Dagens "spänna bågen så den brast"-pris går nog till Algotsson.

Ledning vid 1,9 km.
Vid 4,6 km var han 18 sekunder från täten på 11:e plats.
I mål, 58:a och 2 minuter efter.

"Under söndagsmorgonen bekräftade pappa Petter Myhlback för SVT Sport att 19-åringen står över söndagens 10 kilometer fristil i Gällivare.

I stället kommer han att ta ett långpass vid stakmaskinen i gymmet på anläggningen."

Jag körde 3 minuter i stakmaskin igår. Undrar varför Alvar är bättre? :)

Tillbaka
Topp