[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Hur fördelningen mellan sprint och distans ska se ut är väl ingen som "vet". Sen rena helger med det ena eller andra känns ju tråkigt för TV-tittaren, jag gillar den variationen som är nu. Men finns ju de fördelar som GoranS nämner om man skulle ha vissa helger med det ena eller andra.

Att det rent generellt stås över massa tycker jag är ett stort problem som verkar svårlöst.

Köldgränsen verkar inte som den kommer att bli något problem i Ruka. Prognosen för Kuusamo som ligger några mil söder om Ruka:
1764097275471.webp

Just nu är det dock -22 grader!

Apropå regler i längdskidor:

Rätt väntat att Pärmäkoski skulle låta detta OS bli sista internationella mästerskapet. Någon som vet om K. Niskanen tänker fortsätta efter denna säsong?

Som det låter i detta klipp var det ett paket med 10 km klassiskt + sprint som gällde för att Alvar skulle åka till Ruka och åtminstone fadern tror mer på sprinten än 10 km. Lite tvärt emot vad Blomman (och jag) trodde.

Också lite intressant att han egentligen låter mer sugen på Idre (=träningsläger med Lager 157?) än Ruka men ändå valde att tacka ja till VC.

Verkar som Frida startat rätt rimligt. En sekund efter Diggins vid 1,1 km har blivit till 14 s före vid 3,1 km. Om man nu ska tro tidtagningen.

Får inte upp några nya tidsnoteringar alls i FIS live-tidrapportering. ☹️

Diggins plockade lite på Frida mellan 6,1 och 6,8 km och tappade en gnutta till 8,1 km.

Tittar Strömstedt över huvud taget på loppet eller babblar hon bara? Har sett en massa åkare åka avslutningen på loppet och sitter ändå strax före upploppet och spekulerar i om Fosnaes ev. ska kunna slå Diggins. Är fullkomligen uppenbart att hon inte har en chans (skiljer 9,6 sekunder i mål).

Svenska placeringar idag:

1) Karlsson
3) Ilar, +0:18
4) Andersson, +0:21
14) Rosenberg, +1:02
21) Lundgren, +1:14
34) Crüsell, +2:01

Hade nog trott lite mer på Andersson och hoppats på lite bättre från Crüsell.

1764327211070.webp

Fyra bästa norskorna på placering 2, 6, 8 och 11. Kalvå och T.U. Weng är dock en bit efter.

Tyskorna hade fyra åkare inom 12 sekunder på placering 12, 13, 14 och 18.

Prediktion: Diggins tar hem VC totalt även denna säsong. Är hon så pass bra med på 10 km klassiskt är formen inget fel på och då hon är allround och brukar åka det mesta blir hon nog svår att slå.

Ersson klart snabbast i sprintkvalet i Boden.
1764328313639.webp

På damsidan två gånger Henriksson i topp:
1764328357717.webp

Tidigare VC-åkaren Bergane långt efter på 16:e plats i milloppet i fri stil i Gålå.

Seger för 22-åriga Falster. Vad jag kan se har hon som senior tidigare en 9:e plats som bäst i FIS-lopp för seniorer. Det skedde i ett lopp över 7,5 km fristil i Lygna.

1764328454263.webp

Tajt i herrfinalen i Boden. Seger för Häggström med en hundradel. Noterbart: Häggström vidare som LL i kvarten och tvåan och trean (Gisselman och Ersson) gick vidare som LL i semin.
1764330561113.webp

Varit och tränat på lunchen så missat damerna lopp idag men så går man in här och får hela loppet berättat av GoranS - älskar det! Tack!

Kanske lite off topic men då jag saknar Viaplay Sport i basutbudet måste jag köra via appen, är det Viaplay för 399kr som är vad som krävs för att se skidåkningen i vinter? Förra året kunde man köra en snikvariant på Viaplay för typ 199kr, då kunde man via appen bara se "Live" och det var reklam, men kan inte hitta liknande erbjudande i år. Har jag uppfattat det rätt?

Ev. varianter med reklam orkar jag inte med så det har jag inte tittat på. Viaplay Medium för 399 kr/månad är det "billigaste" jag hittat. Tycker det börjar bli rätt dyrt för att få se några skidlopp, men snåljåpen i mig föll till föga.

Känns som FIS resultatrapportering inte mår jättebra idag. Herrloppet från Gålå verkar ha drabbats av någon form av super-GDPR och åkarna har bara nationalitet och startnummer, inga namn.
1764332841181.webp

Ev. varianter med reklam orkar jag inte med så det har jag inte tittat på. Viaplay Medium för 399 kr/månad är det "billigaste" jag hittat. Tycker det börjar bli rätt dyrt för att få se några skidlopp, men snåljåpen i mig föll till föga.
Enig, tycker också det är för dyrt. Visst det ingår en massa annat men det är jag inte intresserad av tyvärr (vem nu som är intresserad av att titta på Paddel...). Ok biter också i det sura äpplet

Enig, tycker också det är för dyrt. Visst det ingår en massa annat men det är jag inte intresserad av tyvärr (vem nu som är intresserad av att titta på Paddel...). Ok biter också i det sura äpplet
Är i precis samma båt innehållsmässigt. Är enbart längdskidorna jag är intresserad av.

Vi har något TV-paket med bredband och Viaplay bla, kostade bara 349 förra vintern bundet på 24 månader. Men blir ju svindyrt sen efter 24 mån. Och det är ju reklam då

Tillbaka
Topp