[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)

När jag växte upp 1980 talet, var så gott som inga överviktiga.
Nåja, det är klart fler nu men det där är inte sant. Låt oss hålla oss till fakta, se nedan för andel av Sveriges befolkning, ålder 18-65, med BMI 25 eller mer, över åren 1980 till 2022.

Screenshot_20251115-053021894 (1).webp

Från:

Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
93,3 kg (-1,5)
BMI 28,2 (-0,4)
Kroppsfettprocent 24,6% (-0,3)

Imorgon är det cheat day! Som jag längtar.
Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
93,2 kg (-1,6)
BMI 28,1 (-0,5)
Kroppsfettprocent 24,3% (-0,6)

Idag är det dags! Cheat day, faturday, kalla den vad du vill. Nu är den här. Förväntar mig att jag närmsta dagarna ballongar upp lite/rätt mycket i vattenvikt men i princip alla rapporterar att man innan nästa cheat day kommer väga mindre än man gjorde innan den förra osv.

Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
93,2 kg (-1,6)
BMI 28,1 (-0,5)

Idag är det dags! Cheat day, faturday, kalla den vad du vill. Nu är den här. Förväntar mig att jag närmsta dagarna ballongar upp lite/rätt mycket i vattenvikt men i princip alla rapporterar att man innan nästa cheat day kommer väga mindre än man gjorde innan den förra osv.
Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag (dagen efter cheat day):
94,1 kg (-0,7)
BMI 28,4 (-0,2)

Det blev mycket gott igår. Två rostade mackor med ost och salami, 2 redbull, tre munkar från Coop, ca 1,5 liter Coca Cola, chips (ett helt pringlesrör) med tillhörande dip, en färdigrätt med pasta, 2 st Twix, en kebabtallrik med pommes och mycket sås.

Jag kände mig klar med dagen långt innan jag var klar med att äta all mat. Märkte verkligen hur dåligt jag mådde av all skräp igår. Har verkligen haft mycket (relativt iaf) energi, lust och ork även efter jobbet under veckan. Men igår var jag extremt seg, mycket matkoma och bara helt sänkt. Blä.

Enligt boken ska man gå loss på cheat day men jag tror inte jag kommer klara det vecka efter vecka. Till slut längtade jag efter den vanliga bönrika maten och såg inte ens fram emot kebaben. Jag får satsa på att köra mer cheat meal kanske än en hel cheat day.

Upp +0,9 kg sedan igår iaf. Trodde det skulle vara mer. Nu ser jag fram emot att se vikten droppa igen under veckan.

IMG_1380.webp

Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

94,1 kg (-0,7)
BMI 28,4 (-0,2)

Det blev mycket gott igår. Två rostade mackor med ost och salami, 2 redbull, tre munkar från Coop, ca 1,5 liter Coca Cola, chips (ett helt pringlesrör) med tillhörande dip, en färdigrätt med pasta, 2 st Twix, en kebabtallrik med pommes och mycket sås.

Jag kände mig klar med dagen långt innan jag var klar med att äta all mat. Märkte verkligen hur dåligt jag mådde av all skräp igår. Har verkligen haft mycket (relativt iaf) energi, lust och ork även efter jobbet under veckan. Men igår var jag extremt seg, mycket matkoma och bara helt sänkt. Blä.

Enligt boken ska man gå loss på cheat day men jag tror inte jag kommer klara det vecka efter vecka. Till slut längtade jag efter den vanliga bönrika maten och såg inte ens fram emot kebaben. Jag får satsa på att köra mer cheat meal kanske än en hel cheat day.

Upp +0,9 kg sedan igår iaf. Trodde det skulle vara mer. Nu ser jag fram emot att se vikten droppa igen under veckan.

Visa bilaga 803973
Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
93,4 kg (-1,4)
BMI 28,2 (-0,4)
Kroppsfettprocent 24,4% (-0,5)

Såja. Bara 0,2 kg ifrån lägstavikten (93,2 kg) precis innan cheat day. Snart återställd med andra ord. Hungern vad som bortblåst igår och kroppen ville ha riktig mat istället för skräp. Hoppas det förblir såhär lätt framöver för det känns nästan som att jag fuskar. Det är främst rutinerna jag är orolig för att tappa.

När jag växte upp 1980 talet, var så gott som inga överviktiga.

Vi åt kokt potatis till middag, 6 dagar i veckan och mådde hur bra som helst.

Varifrån kommer egentligen driften att äta sopor som lett till övervikt och fetma?

Saknas vetenskapliga fakta om kroppens metabolism eller har vi helt enkelt blivit dummare i huvudet?!
Lite slarvigt formulerat men, det amerikanska fenomenet kommer från en kapitalistisk avreglerad marknad som driver fram "hyper-palatable foods". Jacob Gudiol har pratat om högbelönande mat länge, både i träningssnack och hälsoveckan.
Appropå fetmaepidemin

Senast ändrad:
Lite slarvigt formulerat men, det amerikanska fenomenet kommer från en kapitalistisk avreglerad marknad som driver fram "hyper-palatable foods". Jacob Gudiol har pratat om högbelönande mat länge, både i träningssnack och hälsoveckan.
Appropå fetmaepidemin

Jag tror det här är en del av det. Sen är vi mer inaktiva än någonsin. Lägg på 50 andra anledningar och så är vi där.

Ta sedan en titt på yngre gen z (dom som är 13-19, inte dom som är 20-28). Dom är inte tjocka som tidigare generationer, och sitter ändå mest inne och scrollar på mobilen och äter trendig gräddig one pot TikTok-pasta. Vad hände där?

@miyatafarfar det låter som en galen cheat-day 😵
Om målet är att du ska avskräckas genom såna dagar förstår jag mer. Annars tror jag att äta nyttigt men större portioner och lyxa med fika är mer rimligt?
Tanken är väl att kicka igång metabolismen igen men jag tror inte det faktiskt behövs mer än en gång i månaden isåfall. Mest är det väl psykologiskt. Tim Ferris skriver i boken och säger i diverse podcasts osv att om man begränsar sig på cheat day är risken stor att man fuskar även andra dagar. Det kan jag tro på. Men att ens cheat days naturligt blir mindre och mindre syndiga eftersom man så lätt tröttnar på att må skit. Jag tror jag kände det på första dagen. Men ska ändå tillåta mig själv att äta allt jag verkligen vill äta den dagen bara för att inte hamna där under veckan istället.

Så ja, kommer nog bli cheat meals istället för days, med eventuellt tilltugg till som jag annars undviker under vardagen.

Det var inte kul att äta bara för att. Och så har jag typ levt annars.

Här rullar det på i rätt riktning iaf och i helt ok tempo, Vart lite orolig då jag rest 4 dagar en vecka och 5 dagar veckan efter med kundmiddagar och 100 % utemat men det har gått fint enligt siffrorna nedan.

Kör på att äta allt som tidigare men mer fokus på bra mat och mindre småätande.. Småätandet sena kväller har varit mitt stora problem. Hoppas runt lite varje dag men ser man till helheten så är det bra.

Start 2025-10-09: 103,4 kg
Nuläge: 2025-11-17: 97,5 kg

Resultat: -5,9 kg på 5,5 veckor

IMG_9158.webp

Här rullar det på i rätt riktning iaf och i helt ok tempo, Vart lite orolig då jag rest 4 dagar en vecka och 5 dagar veckan efter med kundmiddagar och 100 % utemat men det har gått fint enligt siffrorna nedan.

Kör på att äta allt som tidigare men mer fokus på bra mat och mindre småätande.. Småätandet sena kväller har varit mitt stora problem. Hoppas runt lite varje dag men ser man till helheten så är det bra.

Start 2025-10-09: 103,4 kg
Nuläge: 2025-11-17: 97,5 kg

Resultat: -5,9 kg på 5,5 veckor

Visa bilaga 804163
Bra jobbat 👍

Startade upp veckan med en tvåtimmarspromenad i kväll, efter att ha kraschat i helgen. Jag hade för höga ambitioner med förra veckans aktivitetsprogram och hade inte energi eller motivation att slutföra det mot slutet av veckan. Höll mig lugn inomhus hela helgen och fyllde på med energi. Lyckades ändå hålla mig något så när ifrån att gå bärsärk på grejerna i skafferi och kyl hemma. Vägde in på 88,75 kg i morse, så jag står kvar och stampar ungefär där jag varit senaste månaderna.

Nytt försök denna vecka med lite lägre ambitionsnivå.

Startade upp veckan med en tvåtimmarspromenad i kväll, efter att ha kraschat i helgen. Jag hade för höga ambitioner med förra veckans aktivitetsprogram och hade inte energi eller motivation att slutföra det mot slutet av veckan. Höll mig lugn inomhus hela helgen och fyllde på med energi. Lyckades ändå hålla mig något så när ifrån att gå bärsärk på grejerna i skafferi och kyl hemma. Vägde in på 88,75 kg i morse, så jag står kvar och stampar ungefär där jag varit senaste månaderna.

Nytt försök denna vecka med lite lägre ambitionsnivå.
Kämpa på! Du kommer snart tillbaka igen. Var det något speciellt som triggade kraschen? Finns det något sätt du kan förebygga detta till nästa gång, tex några tidiga varningstecken?

Kämpa på! Du kommer snart tillbaka igen. Var det något speciellt som triggade kraschen? Finns det något sätt du kan förebygga detta till nästa gång, tex några tidiga varningstecken?
Tack! Det var nog allmänt lite väl stor ökning av träningsbelastningen och -intensiteten förra veckan jämfört med tidigare, samt att jag körde ett tempopass löpning på torsdagen, följt av ett långpass löpning kombinerat med backintervaller på fredagen. Sen kände jag mig lite ynklig resten av helgen. Jag får väl försöka inse att jag inte är 20 längre utan behöver åtminstone ett par dygns återhämtning mellan lite mer belastande pass. Sen lyssna mindre på vad ChatGPT säger och försöka använda huvudet istället. 🤪

Senast ändrad:
Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
93,4 kg (-1,4)
BMI 28,2 (-0,4)
Kroppsfettprocent 24,4% (-0,5)

Såja. Bara 0,2 kg ifrån lägstavikten (93,2 kg) precis innan cheat day. Snart återställd med andra ord. Hungern vad som bortblåst igår och kroppen ville ha riktig mat istället för skräp. Hoppas det förblir såhär lätt framöver för det känns nästan som att jag fuskar. Det är främst rutinerna jag är orolig för att tappa.
Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
93,1 kg (-1,7)
BMI 28,1 (-0,5)
Kroppsfettprocent 24,1% (-0,8)

Lägsta vikten hittills den här gången om. Har gått ner ett halvt BMI-tal, ett steg närmre normalvikt. Med det har jag tappat nästan en hel procentenhet i kroppsfett. Och vad har det gått då på dieten? Knappt en vecka? (Började trimma igen den 5/11 men började inte dieten förrän senare)

Och då är det bara tisdag den här veckan också. Om dieten är magi och hackar mina hormoner för optimal viktnedgång, eller om den bara håller mig i kraftigt underskott men döljer hungern med hjälp av mycket fibrer och långsamma kolhydrater som håller blodsockret lågt vet jag inte. Säkert en kombination. Oavsett så verkar det funka. Jag brukar aldrig droppa såhär linjärt varje dag annars. Äter gör jag ordentligt iallafall. Stora portioner mat.

Det finns att ta av fortfarande så jag ska försöka att inte bli för exalterad över resultatet ifall det kommer bakslag eller platå snart. Men ibland önskar jag att jag kunde spola fram klockan några månader redan nu för att se skillnaden på riktigt.

Edit: Kollade datumen nu. Den 11/11 började jag, eller egentligen ”helt” den 12/11 då jag fortfarande hade någon matlåda med så kallad vanlig mat kvar den 11/11. Så 6/7 dagar på dieten då. En vecka.

Edit2: Den 11/11 när jag började dieten vägde jag till och med 95 kg blankt.

Senast ändrad:
Fan vad farligt det är att inte vara förberedd. Idag hade jag med mig för lite mat till jobbet. Och där satt jag fast. På väg hem var jag hungrig som en ulv och behövde handla innan jag var hemma. Det var svårt att hålla sig emot snabba kalorier som energidryck eller en chokladbit att trycka i sig på språng. Tur att jag stod emot och tog matlådan istället. Men det blev en del paranötter också, kanske 7-8 stycken, några enstaka skivor salami på det och en extra proteinshake. Nu är jag mätt och belåten men jag tror jag hade kunnat hindra det övriga glufsandet om jag hade ätit den andra matlådan i tid istället.

Fan vad farligt det är att inte vara förberedd. Idag hade jag med mig för lite mat till jobbet. Och där satt jag fast. På väg hem var jag hungrig som en ulv och behövde handla innan jag var hemma. Det var svårt att hålla sig emot snabba kalorier som energidryck eller en chokladbit att trycka i sig på språng. Tur att jag stod emot och tog matlådan istället. Men det blev en del paranötter också, kanske 7-8 stycken, några enstaka skivor salami på det och en extra proteinshake. Nu är jag mätt och belåten men jag tror jag hade kunnat hindra det övriga glufsandet om jag hade ätit den andra matlådan i tid istället.
Bra jobbat att stå emot! Finns det något du kan göra för att det inte ska hända fler ggr? Kan du t.ex. lagra någon vettig reservmat på jobbet, utifall att?

Bra jobbat att stå emot! Finns det något du kan göra för att det inte ska hända fler ggr? Kan du t.ex. lagra någon vettig reservmat på jobbet, utifall att?
Ställde mig själv frågan igår, och planen framåt är att helt enkelt göra större matlådor. Jag behöver ju inte äta upp allt om jag inte vill och kan ta hem resterna igen. Det och mer bönor. Tror den här batchen blev för liten bara.

Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
93,1 kg (-1,7)
BMI 28,1 (-0,5)

Lägsta vikten hittills den här gången om. Har gått ner ett halvt BMI-tal, ett steg närmre normalvikt. Med det har jag tappat nästan en hel procentenhet i kroppsfett. Och vad har det gått då på dieten? Knappt en vecka? (Började trimma igen den 5/11 men började inte dieten förrän senare)

Och då är det bara tisdag den här veckan också. Om dieten är magi och hackar mina hormoner för optimal viktnedgång, eller om den bara håller mig i kraftigt underskott men döljer hungern med hjälp av mycket fibrer och långsamma kolhydrater som håller blodsockret lågt vet jag inte. Säkert en kombination. Oavsett så verkar det funka. Jag brukar aldrig droppa såhär linjärt varje dag annars. Äter gör jag ordentligt iallafall. Stora portioner mat.

Det finns att ta av fortfarande så jag ska försöka att inte bli för exalterad över resultatet ifall det kommer bakslag eller platå snart. Men ibland önskar jag att jag kunde spola fram klockan några månader redan nu för att se skillnaden på riktigt.

Edit: Kollade datumen nu. Den 11/11 började jag, eller egentligen ”helt” den 12/11 då jag fortfarande hade någon matlåda med så kallad vanlig mat kvar den 11/11. Så 6/7 dagar på dieten då. En vecka.

Edit2: Den 11/11 när jag började dieten vägde jag till och med 95 kg blankt.
Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
92,8 kg (-2,0)
BMI 28,0 (-0,6)

Trots oro att jag gått loss (eller ja inte riktigt så farligt) på nötter och annat igår så gick jag ändå ned idag igen. Varje dag ser jag numera -0,3 eller -0,6 från gårdagen. Min våg räknar automatiskt ut mellanskillnaden mellan dagens vikt och förra invägningen och presenterar det på skärmen. Det här är verkligen vad jag har behövt, en någorlunda linjär nedgång som blir bättre dag för dag. Det gör under för motivationen och hjärnan. Är annars för otålig för att behöva vänta en månad för att kanske se vågen röra på sig om man slår ut ett snitt.

Är plötsligt sugen på den där yoghurten man åt som liten som hade någon slags sylt eller kräm längst ned som man kunde blanda ut i yoghurten. Specifikt körsbärssmaken. Utöver det har mitt blodsocker stabiliserats och jag känner inte så mycket sötsug eller hunger förrän det verkligen blir kris och jag frestas i affären tex. Men det är enkelt att undvika genom att äta mer och ha någon matlåda extra med sig ifall att. Så småningom kommer jag lära mig hur mycket jag behöver för varje maträtt ändå.

Bra jobbat att stå emot!
+1
Finns det något du kan göra för att det inte ska hända fler ggr? Kan du t.ex. lagra någon vettig reservmat på jobbet, utifall att?
Att lagra snabbt och enkelt tillagad "nödmat" på jobbet har varit uppe här tidigare, tex
https://happyride.se/forum/threads/basta-maltidsersattning-som-mellanmal-vegansk.3694813/
@Rattnalle kan kanske fylla på om ngt har förändrats

Är plötsligt sugen på den där yoghurten man åt som liten som hade någon slags sylt eller kräm längst ned som man kunde blanda ut i yoghurten. Specifikt körsbärssmaken.
Den finns fortf
321080-3194-2-Barry-Korsbar-250g-Cup-3D-2048x1835.png

Fast den godaste är blåbär
321082-3192-2-Barry-Blabar-250g-3D-2048x1835.png

Bärry tillverkas tydligen av Kavli i Älvsjö så den borde gå att få tag på även i Sthlm

Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
92,8 kg (-2,0)
BMI 28,0 (-0,6)

Trots oro att jag gått loss (eller ja inte riktigt så farligt) på nötter och annat igår så gick jag ändå ned idag igen. Varje dag ser jag numera -0,3 eller -0,6 från gårdagen. Min våg räknar automatiskt ut mellanskillnaden mellan dagens vikt och förra invägningen och presenterar det på skärmen. Det här är verkligen vad jag har behövt, en någorlunda linjär nedgång som blir bättre dag för dag. Det gör under för motivationen och hjärnan. Är annars för otålig för att behöva vänta en månad för att kanske se vågen röra på sig om man slår ut ett snitt.

Är plötsligt sugen på den där yoghurten man åt som liten som hade någon slags sylt eller kräm längst ned som man kunde blanda ut i yoghurten. Specifikt körsbärssmaken. Utöver det har mitt blodsocker stabiliserats och jag känner inte så mycket sötsug eller hunger förrän det verkligen blir kris och jag frestas i affären tex. Men det är enkelt att undvika genom att äta mer och ha någon matlåda extra med sig ifall att. Så småningom kommer jag lära mig hur mycket jag behöver för varje maträtt ändå.

Jag kör lite miniyoghurt (nyckelhål) med en näve blåbär (frysta, gäller att komma ihåg att plocka ut ransonen på kvällen annars blir det kallt)

Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
92,8 kg (-2,0)
BMI 28,0 (-0,6)

Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
92,8 kg (-2,0)
BMI 28,0 (-0,6)
Kroppsfettprocent 24,5% (-0,4)

Samma som igår alltså. Men men, vi får se hur det ser ut imorgon istället.

Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
92,8 kg (-2,0)
BMI 28,0 (-0,6)
Kroppsfettprocent 24,5% (-0,4)

Samma som igår alltså. Men men, vi får se hur det ser ut imorgon istället.
Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
91,9 kg (-2,9)
BMI 27,8 (-0,8)
Kroppsfettprocent 23,5% (-1,4)

Jag tangerar idag årslägsta som jag nådde en dag den 11/7 i år och sen studsade upp igen. Så om jag fortsätter att gå ner mer så slår jag alltså personbästa för i år.

Här är en graf igen över invägningar sedan (ny)startdatum(et). Har markerat dagen då jag började dieten också.

IMG_1442.webp

Edit: Kroppsfettprocent på 23,5% är rekord för i år! Har inte kommit under 24% på hela året innan.

Senast ändrad:
Nu har jag varit "ostmackefri" i lite över två veckor, även på helgerna (!) och ätit havregrynsgröt med mjölk och äppelmos istället för dessa saftiga (och såå goda 😛 ) mackor med rikligt med Bregott och ost, eller skinka/leverpastej. Var lite tråkigt första dagarna med gröt, men nu är det helt okej och smakar ändå ganska gott. Tycker mig känna en viss förbättring i måendet och dagliga energin, och inbillar mig att jag är något lättare i steget, och har säkert börjat tappa några gram på riktigt också. Snart kommer det förhoppningsvis märkas på hur jeansen börjar sitta lösare.

Äger ingen personvåg hemma, men som 50+ så kallas jag årligen varje april till hälsokontroll hos min vårdcentral, och då brukar jag få väga mig och berätta om mina matvanor.

Ser fram emot julen med god mat med massor av grönsaker som tillbehör istället för massor av potatis och pasta, och en lagom begränsad mängd godis. Kommer t.ex. inte köpa några Aladdin-askar år och trycka i mig själv med ett lager per kväll som tidigare :LOL: utan kommer att nöja mig med 1-2 st chokladkakor och lite saffranskladdkaka under juldagarna.

Nu har jag varit "ostmackefri" i lite över två veckor, även på helgerna (!) och ätit havregrynsgröt med mjölk och äppelmos istället för dessa saftiga (och såå goda 😛 ) mackor med rikligt med Bregott och ost, eller skinka/leverpastej. Var lite tråkigt första dagarna med gröt, men nu är det helt okej och smakar ändå ganska gott. Tycker mig känna en viss förbättring i måendet och dagliga energin, och inbillar mig att jag är något lättare i steget, och har säkert börjat tappa några gram på riktigt också. Snart kommer det förhoppningsvis märkas på hur jeansen börjar sitta lösare.

Äger ingen personvåg hemma, men som 50+ så kallas jag årligen varje april till hälsokontroll hos min vårdcentral, och då brukar jag få väga mig och berätta om mina matvanor.

Ser fram emot julen med god mat med massor av grönsaker som tillbehör istället för massor av potatis och pasta, och en lagom begränsad mängd godis. Kommer t.ex. inte köpa några Aladdin-askar år och trycka i mig själv med ett lager per kväll som tidigare :LOL: utan kommer att nöja mig med 1-2 st chokladkakor och lite saffranskladdkaka under juldagarna.
Härligt! Ett tips från en som heller inte är ett lika stort fan av gröt som Gunde Svan är att också testa overnight oats istället. Jag körde den här varianten:

Jag körde då också Whey-80 proteinpulver med brownie/chokladsmak (nåt sånt) samt Oatlys egna chokladdryck istället för neutral havremjölk. Bytte senare till Eldorados egna chokladhavredryck och märkte ingen skillnad i smak.

Obs! Om du strongt gillar gröt fortsätt med det, det här är bara ett alternativ du kan testa om du vill som kanske blir ännu godare/lättare att fortsätta med.

Mmmmm saftiga ostmackor med prästost och Pågens Hönö-kakor som man först mikrar lite så att smöret smälter… 😌 nu fick jag en idé till min cheat day!

Lite uppdaterad matte för mina mål, och för att se ungefär när jag beräknar vara i mål eller vad som är rimligt.

Om man räknar från dagen jag påbörjade dieten går jag just nu ned i en takt om ca 2,17 kg / vecka.

Jag är idag 16,9 kg ifrån min målvikt på 75 kg.

Räknar jag med att ha runt 14-15% kroppsfettprocent på 75 kg innebär det en fettminskning på 10,35 kg, och då också ett tapp på ca 6 kg muskler (innan någon exploderar över att jag ”planerar att tappa i muskler” vill jag påminna om att det inte går att undvika att tappa muskler också när man ska deffa).

Jag har gjort lite beräkningar innan och runt 3-5 månader räknar jag med att det kommer ta.

Om vi leker med tanken att det skulle ta 3 månader, då är det 16,9 kg / 3 månader = 5,64 kg / månad. Eller 1,4 kg / vecka. Kollar vi på 5 månader med samma formel blir det 0,85 kg / vecka jag behöver snitta.

Idag ligger jag som sagt på 2,17 kg / vecka än så länge. Jag räknar med att takten kommer avta ju längre jag kommer, så ett snitt på 0,85 - 1,4 kg / vecka totalt sett känns ändå rimligt. Men det är svårt att sia vilken takt jag kommer ligga på i framtiden ändå. Känslan är dock bra.

Härligt! Ett tips från en som heller inte är ett lika stort fan av gröt som Gunde Svan är att också testa overnight oats istället. Jag körde den här varianten:

Jag körde då också Whey-80 proteinpulver med brownie/chokladsmak (nåt sånt) samt Oatlys egna chokladdryck istället för neutral havremjölk. Bytte senare till Eldorados egna chokladhavredryck och märkte ingen skillnad i smak.

Obs! Om du strongt gillar gröt fortsätt med det, det här är bara ett alternativ du kan testa om du vill som kanske blir ännu godare/lättare att fortsätta med.

Mmmmm saftiga ostmackor med prästost och Pågens Hönö-kakor som man först mikrar lite så att smöret smälter… 😌 nu fick jag en idé till min cheat day!
Tycker overnight oats är toppen, sedan kan man så klart blanda i diverse valfria nyttigheter. Jag kan väl dock inte säga att jag gör det för smakens skull men jag gillar att jag kan få i mig en bra färdiglagad mättande frukost hypersnabbt på morgonen (en som gillar ligga och dra sig). Brukar vanligtvis kombinera med en dubbel espresso samt ibland ett ägg också (som jag kokt sedan tidigare). Tror knappt jag skippat någon enda frukost sedan jag började med detta, ytterst få åtminstone.

Senast ändrad:
Gör det inte för komplicerat bara,
lättare att tröttna, lättare att lägga av.
Äsch då, för mig är det bara kul. Hjälper att hålla motivationen uppe och siktet inställt på målet. Men det får såklart ta den tid det tar i verkligheten. Ger inte upp om jag inte är i mål i februari.

Synd att dom inte hade kaloriinnehåll I den EF-gröten.

Har också börjat med overnight oats, kör med lika delar havre, råg och havrekli, chiafrön, salt och knappt ¼dl proteinpulver för smak.

Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
91,9 kg (-2,9)
BMI 27,8 (-0,8)
Kroppsfettprocent 23,5% (-1,4)

Jag tangerar idag årslägsta som jag nådde en dag den 11/7 i år och sen studsade upp igen. Så om jag fortsätter att gå ner mer så slår jag alltså personbästa för i år.

Här är en graf igen över invägningar sedan (ny)startdatum(et). Har markerat dagen då jag började dieten också.

Visa bilaga 804650

Edit: Kroppsfettprocent på 23,5% är rekord för i år! Har inte kommit under 24% på hela året innan.
Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
91,6 kg (-3,2)
BMI 27,6 (-1,0)
Kroppsfettprocent 23,6% (-1,3)

Nu så slog jag årsrekord iallafall. Och idag är det cheat day!

Hur många "Nystarter", kan man hinna med innan det blir "Omstarter"?

När ett koncept inte fungerar. Tjänar det ingenting till att upprepa det gång efter gång in i absurdum.
Skall man istället komma framåt, krävs helt enkelt nya infallsvinklar. Detta eftersom det annars på förhand är dömt att misslyckas!

Hur många "Nystarter", kan man hinna med innan det blir "Omstarter"?

När ett koncept inte fungerar. Tjänar det ingenting till att upprepa det gång efter gång in i absurdum.
Skall man istället komma framåt, krävs helt enkelt nya infallsvinklar. Detta eftersom det annars på förhand är dömt att misslyckas!
Vad kallar man en ny infallsvinkel då? Vad är skillnaden på en omstart och en nystart?

Vad kallar man en ny infallsvinkel då? Vad är skillnaden på en omstart och en nystart?
Man kan gör bara en nystart per sak, sedan blir bara omstarter möjliga. Den är en språklig sak och inte påverkar dig fysiskt, men däremot kan det vara en psykiskt påfrestande sak i detta tappaviktfall för man måste kunna erkänna att man har misslyckats eller avbrutit med något när man måste starta om och därmed kalla det för omstart och fortsätta med det man har gjort förr, eventuellt fila på tekniken lite från förr då. Vid nystart har man inte hunnit misslyckas eller avbryta med något än, då lurar du dig själv med nystart i detta fall.

Man kan gör bara en nystart per sak, sedan blir bara omstarter möjliga. Den är en språklig sak och inte påverkar dig fysiskt, men däremot kan det vara en psykiskt påfrestande sak i detta tappaviktfall för man måste kunna erkänna att man har misslyckats eller avbrutit med något när man måste starta om och därmed kalla det för omstart och fortsätta med det man har gjort förr, eventuellt fila på tekniken lite från förr då. Vid nystart har man inte hunnit misslyckas eller avbryta med något än, då lurar du dig själv med nystart i detta fall.
För mig är det sak samma. Tomato, tomato. Semantik. Det får ni bry er om. För mig är det sisu med att börja igen efter att ha misslyckats. Känner mig som en dieselmotor. Svår att kväva när jag väl kommit igång, seg, men stark.

För mig är det sak samma. Tomato, tomato. Semantik. Det får ni bry er om. För mig är det sisu med att börja igen efter att ha misslyckats. Känner mig som en dieselmotor. Svår att kväva när jag väl kommit igång, seg, men stark.
Jag bryr mig inte, men du frågade och som sagt är det egentligen en språklig och teoretisk skillnad men väldigt viktig t.ex vid garanti- andra juridiska fall. Banta hårt! 💪😊

Jag bryr mig inte, men du frågade och som sagt är det egentligen en språklig och teoretisk skillnad men väldigt viktig t.ex vid garanti- andra juridiska fall. Banta hårt! 💪😊
Precis så.
Att göra sig förstådd i vardagligt tal eller i mer akademisk text är en stor skillnad och hålla på att märka ord bara för att, ger i varje fall mig en känsla av översitteri.

Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
91,6 kg (-3,2)
BMI 27,6 (-1,0)
Kroppsfettprocent 23,6% (-1,3)

Nu så slog jag årsrekord iallafall. Och idag är det cheat day!
Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

93,1 kg (-1,7)
BMI 28,1 (-0,5)
Kroppsfettprocent 24,2% (-0,7)

Tog det lite lugnare igår men åt ändå allt jag var sugen på. Men inte lika mycket ändå som förra gången. Bättre att samla allt på en dag och verkligen få ur sig alla cravings ordentligt än att falla dit under veckan.

När jag säger cravings förresten så känner jag inte alls någon direkt hunger eller sug efter något under veckan mer än tillfälligt, kan tänka typ ”oj vad gott det hade varit med bla bla nu” och sen är det klart med det. Inte som på andra dieter där jag fullständigt har förbjudit mig att fuska ens en dag och känner mig begränsad i vardagsmaten. Nu känner jag mig tillfredsställd och mätt och vet psykologiskt att det inte är så långt kvar till nästa cheat day så jag kommer kunna äta det jag är sugen på om jag fortfarande vill det då.

Förväntar mig att vara under gårdagens 91,6 kg igen innan nästa cheat day (lördag).

Mentaliteten har gått från en hungrig ulv med vacklande motivation och driv till finsk dieselmotor med sisu. Svår att få igång mitt i vintern (låg motivation), men hittar man rätt knep (nya infallsvinklar, tekniker, tankesätt, kostscheman etc) så blir det hjälpmedel likt flamman som värmer upp motorn i videon:

Kommer motorn väl igång så är den svår att kväva igen. Då är lokomotivet i rullning. Motorn kanske hackar lite i en uppförsbacke och hade det varit en bensinmotor hade den aldrig hade klarat det, men en diesel är starkare än man tror och drar sig upp med starka vridmoment och dragkraft. Den drar och hackar sig upp för en brant backe på treans växel utan extra gas från föraren, medan en bensinmotor får växla ned till ettans växel och gasas upp till 8000 rpm. Det är inte alltid varken vackert eller mjukt, men den vägrar ge upp.

Tillbaka
Topp