[Artikel] Rekordstort intresse för begagnade cyklar!

Redaktionen

Medlem
freepik__a-medium-shot-captures-an-outdoor-scene-at-what-ap__96795.jpeg

Är begagnatmarknaden för cyklar hetare än någonsin? Svaret är ett rungande ja, åtminstone om man tittar här på Happyride. Köp & Sälj-avdelning har nyligen nått historiska nivåer och blivit en allt viktigare knutpunkt för svenska cyklister, och det förtroendet tackar vi för.

Läs hela artikeln:

Framför härmed önskemål om separata kategorier för "hjul" och "däck".

Edit: Buycycle har jäkligt vass kategorisering. Bara att rippa rakt av och bli ledande plattformen i Norden ;)

Senast ändrad:
Jag skulle önska att storleksangivelse vore obligatorisk i rubriken innan en annons kunde laddas upp. Kläder, hjul, ramar, skor, styren... you name it.

Edit, vissa saker har förstås ingen storlek men kan då ifyllas med en nolla eller ett streck. Bara man inte kommer förbi utan åtgärd.

Senast ändrad:
Framför härmed önskemål om separata kategorier för "hjul" och "däck".
Bra förslag. Det är en kategori med bra underlag så nu har "däck" brytit sig ut och blivit en egen kategori:
Ni som har annonser under gamla kategorin får gärna flytta över till rätt kategori.

Senast redigerad av en moderator:
@JohanA

Då återstår bara att ersätta län: Göteborg, Skaraborg och Älvsborg med Västra Götalands län som det har hetat sedan 1998...

Har varit fel i åratal (sedan start troligen) trots ett flertal tidigare påpekanden.

Fast det är ju mer användbart som det är. Blir tydligare var prylarna finns. Är ändå en bit att åka mellan Kungsbacka och Götene.

Fast det är ju mer användbart som det är. Blir tydligare var prylarna finns. Är ändå en bit att åka mellan Kungsbacka och Götene.
Själva staden eller orten fyller man ju i på Plats så det argumentet köper jag inte.

Screenshot_20251024-142409.Chrome.webp

Jag vill ha en filtrering så jag slipper filtrera och trycka runt bland olika sidor, går jag in på Köp och sälj så skall de annonser som är aktuella för mig och mitt humör samt syfte dyka upp automatiskt.
Om man matar in kortuppgifter eller annan betalinfo så kan köpen ju rentav automatiseras baserat på ens tidigare sökningar och foruminlägg. En vacker dag så ligger det ett disc-hjul hos ombudet och du är 7000 kr fattigare utan att ha behövt göra något alls, förutom att skriva de där inläggen om disc-hjul.

Själva staden eller orten fyller man ju i på Plats så det argumentet köper jag inte.

Visa bilaga 800348
Frågan är om det är ett obligatoriskt fält eller om det går att hoppa över vilket jag misstänker. Ibland verkar det som att somliga är så kåta på att sälja att de glömmer den mest basala informationen.

-som sagt:
IMG_2756.webp

Senast ändrad:
Det största problemet är väl att multipla sökord inte betraktas som AND utan OR. Söker man t.ex. på "Ksyrium" i kategorin Hjul får man fyra träffar men söker man på "Mavic Ksyrium" får man 37 träffar.

Har inte lyckats hitta något sätt att komma runt detta mer än att citatsöka, dvs "mavic ksyrium" men då blir det just citatsök och om någon skrivit texten som "TIllverkare Mavic, modell: ksyrium" får man inte med en sådan annons.

Det största problemet är väl att multipla sökord inte betraktas som AND utan OR. Söker man t.ex. på "Ksyrium" i kategorin Hjul får man fyra träffar men söker man på "Mavic Ksyrium" får man 37 träffar.

Har inte lyckats hitta något sätt att komma runt detta.
+1

Eller att sökningen inte känner igen kommatecken. Om jag söker en stolpe i dimension 30,9 får jag noll träffar. Jag måste då söka på 30 och sålla bland allt bös.

Testa och sök på "mavic ksyrium" med citattecknen kvar.
Redigerade precis och lade till det, då blir det citatsök och man kan missa träffar där någon formulerat det på annat sätt än just det citat man söker efter.

Som exempel, letar jag efter en Campa-kassett kan jag söka på "Campagnolo" och få 34 träffar, "kassett" och få ~100 träffar, "campagnolo kassett" och få ~120 träffar eller "'Campagnolo kassett'" och få 0 träffar. Då behöver man gå igenom samtliga 34 "campagnolo"-annonser för att leta efter de som faktiskt säljer en kassett.

Senast ändrad:
Frågan är om det är ett obligatoriskt fält eller om det går att hoppa över vilket jag misstänker. Ibland verkar det som att somliga är så kåta på att sälja att de glömmer den mest basala informationen.

-som sagt:
Visa bilaga 800363
Okej jag är med.
Men trots Arons argument så borde inte Västra Götalands län vara något problem att implementera, eftersom Jämtlands län, i ditt exempel ovanför, är mer än dubbelt så stort (!) sett till area (ca 49000 km²) jämfört med lilla Västra Götalands län (ca 24000 km²). Men med Jämtland funkar det tydligen bra på Köp&Sälj, trots längre avstånd.

Okej jag är med.
Men trots Arons argument så borde inte Västra Götalands län vara något problem att implementera, eftersom Jämtlands län, i ditt exempel ovanför, är mer än dubbelt så stort (!) sett till area (ca 49000 km²) jämfört med lilla Västra Götalands län (ca 24000 km²). Men med Jämtland funkar det tydligen bra, trots längre avstånd.
Det borde isf vara Plats som synes i annonsingressen och inte länet. Jag kan irritera mig på att det står Skåne när prylen finns i Osby. Inte direkt cykelavstånd över dagen från Malmö.

Det är betydligt längre avstånd i Jämtlands län än i Västra Götalands län, om vi nu ska vara korrekta och konsekventa.
Men där uppe är det kanske inte så noga...

(Och många yngre upp till ca 25-årsåldern vet inte ens vad Älvsborgs län är för något.)

Edit: Men jag ska sluta bry mig, inser att jag fäktas mot gamla gråa väderkvarnar...😛

Senast redigerad av en moderator:
Redigerade precis och lade till det, då blir det citatsök och man kan missa träffar där någon formulerat det på annat sätt än just det citat man söker efter.

Som exempel, letar jag efter en Campa-kassett kan jag söka på "Campagnolo" och få 34 träffar, "kassett" och få ~100 träffar, "campagnolo kassett" och få ~120 träffar eller "'Campagnolo kassett'" och få 0 träffar. Då behöver man gå igenom samtliga 34 "campagnolo"-annonser för att leta efter de som faktiskt säljer en kassett.
Ah förstår. Då kan du testa och lägga ett plus framför varje sökord
+kassett +campagnolo
Blir det vad du letar efter då?

Amatörer. Man behöver inga kategorier eller sökord om man vara bläddrar igenom alla annonser flera gånger varje dag och hugger som en kobra när guldklimparna dyker upp.😇
Ja är man proffs som du så shoppar man bland grejer flera timmar om dagen. Men då blir det snart billigare att köpa nytt.

:giggle:
Angående ämnet, är det väl mer till våren sånt här blir aktuellt. Första inlägget visar en marknad, som är ett gott tecken på det sagda.

:giggle:
Angående ämnet, är det väl mer till våren sånt här blir aktuellt. Första inlägget visar en marknad, som är ett gott tecken på det sagda.
Nja på din första mening. Under vintern är det en massa cyklar som byggs om, inriktningar som revideras (asfaltscykeln blir en gruscykel exempelvis) och en massa annat bland oss entusiaster, varpå det säljs och köpt en massa grejer. Det är iallafall min erfarenhet av mina tio år eller vad det är här på forumet..

Din andra mening förstår jag inte riktigt så den lämnar jag därhän.

Marknaden är utomhus. Jag har själv inte köpt cykeldelar på en sådan marknad. Den här säsongen ser man dem inte. Visst mekar man kanske litet, även om man borde vara klar med sådant så här års, men ett begagnat cykelrenoveringsobjekt letar man inte. Intresset är lågt, såväl som priser och därmed utbud.

Men det är klart, "rekordstort intresse" kanske avser en jämförelse med forna höst-/vinterförsäljning av begagnade cyklar. Typ: "Under perioden 2018 - 2023 såldes i genomsnitt 2,2 cyklar i oktober månad i regionen. Under 2025 har det redan sålts 2 cyklar, vilket tyder på rekordintresse." ;-))

eller också söker du på "record". med ett fåtal träffar.

för det är ändå det vill ha;)

Efter att själv ofrivilligt ha flera cyklar på begagnatmarknaden skulle jag vilja att ramnummer var obligatoriskt i annonsen och sökbart. Kanske ett sammarbete med https://cykeldatabasen.se/
Kan man inte sälja stulna cyklar så kommer säkert stölderna att minska. Att det inte finns något enkelt tillgängligt register där säljare kan kolla om ramnumret är stulet är helt i tjuvarnas intresse.

Inte konstigt. Priserna är oftast rimligare än på marketplace och blocket. Och man slipper vada igenom Yosemite som folk försöker få mer än 500kr för.

Har gjort ett tillägg kring reglerna runt piratkopior när logotype saknas:

Kopior och förfalskade varor är olagligt
  • Det är inte tillåtet att sälja kopior eller förfalskningar. Med kopior menas föremål märkta med ett företags logotyp, men som inte tillverkats eller licensierats av företaget. Det är inte bara otillåtet här, det är även olagligt.
  • Det är inte heller tillåtet att sälja produkter som gör intrång i design- eller mönsterskydd, även om logotyper saknas.

Jag har lagt in några nyheter på Köp & Sälj

Det är nu möjligt att ange ramstorlek i cm. Filter-funktionen söker bland både s/m/l och cm i samma sökning:
Skärmavbild 2025-11-24 kl. 10.22.10.webp

Ange varans befintliga skick. Syns direkt under annonsens bild tillsammans med storlek och årsmodell.
Skärmavbild 2025-11-24 kl. 10.23.55.webp

För att kontakta en annonsör behöver nu även köparen verifiera sitt konto med BankID. Direkt i en PM-konversation kan man nu se vilka personer som verifierat sitt konto genom den blåa ikonen.
Skärmavbild 2025-11-24 kl. 10.26.20.webp

Senast ändrad:
Nu har vi gjort det tydligare vilka fält som är obligatoriska när du skapar en ny annons, de markeras nu med en röd asterisk. Dessutom visas felmeddelanden mer tydligt om något saknas, och på iOS fungerar autoscrollen bättre så att du direkt hamnar vid det aktuella fältet. Skapa annons

Skärmavbild 2025-11-28 kl. 09.52.02.webp

Skärmavbild 2025-11-28 kl. 09.52.33.webp

För köpesannonser anger man numera ”Högsta pris”.

Vi har också förstorat knappen ”Skicka meddelande” för att göra det enklare att kontakta annonsören.

Senast ändrad:
Och därför fyller man i Hallands län om man bor i Kungsbacka, eftersom Kungsbacka ligger där. Oavsett hur man nu delar in Västra Götalands Län.

(Ursäkta sent svar men kände ett tvång att besserwissra).

+1 på det! Är jag på jakt efter kassetter vill jag inte vada genom styrstammar och pedaler
Håller med till 100% Det behövs kategorier som: drivlina, bromssystem, Fjädring, ramdelar mm
Även verktyg behöver en kategori
Fast det finns ändå en massa säljare som har annonser typ ”garagerensning” där man tvingas vada igenom 10 ointressanta saker innan man ser att det är fel dimension på den enda pryl man var intresserad av…

Tillbaka
Topp