[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Om jag inte är beredd att betala utsatt pris på en vara så är jag inte intresserad av varan. Varför skulle jag då åka och kolla på den?

Tjena!

Det är inte den stora inkomsten man blir rik på, det är dom låga utgifterna. Har aldrig köpt en bil utan att förhandla om priset på något sätt och då har jag köpt rätt jäkla många bilar.
När jag köpte min 116 så dök det en upp en XC60 på samma firma fast på andra sidan landet. Gick in till säljaren och sa att jag vill köpa båda, men då får han dra ner byxorna. (Typ ordagrant vad jag sa)
Nu hade jag lite fördel eftersom Volvo inte ingår i deras ordinarie utbud och då vill dom bli av med dom så fort som möjligt.
Egentligen skulle bilarna kosta 430' tillsammans. Jag betalade 380', så prut på över 10% på nån minut. Man är ju bra rökt om man inte försöker spara dom pengarna.

Det vi säger är att det är ett problem att behöva jiddra om det och att vi skulle belöna firmor som jobbar annorlunda.

Volympris + annat kommer man aldrig ifrån

När jag köpte ny bil senast, och även kring leasing så har jag helt sonika tagit in offerter från handlare i närområdet. Skilde väldigt mycket i både pris och utrustningsnivå. Några snabba samtal och diskussion efter det. Slutade med att en driven säljare hade kollat upp vad det fanns mer för olika rabatter och erbjöd medlemskap i Jägarförbundet som gav ytterligare 15% på priset. Skilde till slut ca 40 tkr mot det initiala budet (220->180). Ganska enkla pengar för typ inget jobb. Så om ni inte prutar så finns det mer marginal kvar till mig :)
Ja, lägger man till den faktorn så sparade vi nog in 500-600 kr/månad. Vi kollade runt med flera olika Volvo-handlare och gick till den som hade lägst listpris, sen snackade vi ner priset ytterligare lite på det. Totalt kanske vi har lagt 3-4 timmar på att leta priser, jämföra och maila/prata i telefon med dem. Jag vet inte vad andra har för löner, men jag klarar inte att dra in 5000 kr/timman, skattat och klart iaf.

Ja, lägger man till den faktorn så sparade vi nog in 500-600 kr/månad. Vi kollade runt med flera olika Volvo-handlare och gick till den som hade lägst listpris, sen snackade vi ner priset ytterligare lite på det. Totalt kanske vi har lagt 3-4 timmar på att leta priser, jämföra och maila/prata i telefon med dem. Jag vet inte vad andra har för löner, men jag klarar inte att dra in 5000 kr/timman, skattat och klart iaf.
Hmm, någon med ”vanlig” lön köper nästan aldrig en ny bil, tänker jag? Den tappar ju ett antal procent bara den rullar ut ur hallen? Jag har i alla fall aldrig köpt en ny bil och inte mina föräldrar eller svärföräldrar heller.

När jag tänker efter tror jag att jag har en enda kamrat som köpt en ny bil, Anna köpte en Toyota Aygo typ 2005. Annars är det begagnat som gäller i min bekantskapskrets.

Detta sagt för att ge lite perspektiv då. ☺️

Senast ändrad:
OT i denna OT-tråd: Det gäller för övrigt bredband, telefoni, ev TV-abonnemang mm. Ringer man runt i en timme eller går in i en butik som säljer alla sparar man många sköna tusenlappar snabbt. Har alltid hamnat en bra bit under listpriset, oftast under hälften...

Hmm, någon med ”vanlig” lön köper nästan aldrig en ny bil, tänker jag? Den tappar ju ett antal procent bara den rullar ut ur hallen? Jag har i alla fall aldrig köpt en ny bil och inte mina föräldrar eller svärföräldrar heller.
Eftersom du varit på långsemester från happy kan jag rekapitulera att jag gjorde lite kalkyler som visade att det var dyrare för oss att köpa en begagnad (el)bil för 300k än att leasa en ny Ex30.

Nu kan man ju såklart säga och tycka (med all rätt) att även 300k är en bisarr siffra för en begagnad bil, och visst går det att hitta billigare, men för att kalkylen ska slå över till begagnatbilens fördel så behöver priset pressas markant nedåt.

Och vill man då som vi ha en elbil blir urvalet i princip begränsat till Nissan Leaf, Renault Zoe och Mazda MX30.

Bilar är dyrt, utan tvekan, och elbilar är fortfarande dyra, men det som är intressant är att vår Ex30 prismässigt ligger ungefär på samma månadskostnad som Toyota Yaris cross, CHR eller Auris. Så tittar vi på nya bilar förstår jag inte varför folk fortfarande köper brännbilar, iaf i den där storleksklassen som sällan köps nya för att användas till långresor och dra skotersläp.

Tjena!

Det är inte den stora inkomsten man blir rik på, det är dom låga utgifterna. Har aldrig köpt en bil utan att förhandla om priset på något sätt och då har jag köpt rätt jäkla många bilar.
När jag köpte min 116 så dök det en upp en XC60 på samma firma fast på andra sidan landet. Gick in till säljaren och sa att jag vill köpa båda, men då får han dra ner byxorna. (Typ ordagrant vad jag sa)
Nu hade jag lite fördel eftersom Volvo inte ingår i deras ordinarie utbud och då vill dom bli av med dom så fort som möjligt.
Egentligen skulle bilarna kosta 430' tillsammans. Jag betalade 380', så prut på över 10% på nån minut. Man är ju bra rökt om man inte försöker spara dom pengarna.
Jag skulle inte ens fundera på så dyra bilar, så din poäng försvann liksom. Jag köper ytterst lite saker jag inte behöver och jag förlorar ju mindre än du om jag köper en ännu billigare bil. Det här med att "spara" pengar genom att köpa saker med nedsatt pris är en rejäl tankevurpa.

Kan inte låta bli att tänka att man är rätt märklig om man tycker det är värt att hålla på med medeltida affärsmetoder när man kan låta bli.
I bilbranschen kan man låta bli, genom att bara välja de som har fast pris och rätt pris (eller köpa utan prutning, men då har man ju bara skänkt bort pengar, den som har den affärsmetoden tjänar då mer pengar och motiveras att ha den kvar).
I andra brancher, som jag tex nämnde oven BB, TV, mobilabonnemang finns det ingen leverantör att välja som har "fast pris". Alla har erbjudanden, prutmån mm att surfa runt bland. Väljer man bort medeltida affärsmetoder är det enda som händer att man betalar onödigt mycket. Det allra sämsta man kan göra är att hoppa på ett bra erbjudande med bindningstid och sedan bara låta det löpa efter bindningstiden. Då blir man blåst på mycket pengar.
Edit: Och kan jag tjäna 3-4 k på 30 minuters samtal tycker jag det är värt det...

Eftersom du varit på långsemester från happy kan jag rekapitulera att jag gjorde lite kalkyler som visade att det var dyrare för oss att köpa en begagnad (el)bil för 300k än att leasa en ny Ex30.

Nu kan man ju såklart säga och tycka (med all rätt) att även 300k är en bisarr siffra för en begagnad bil, och visst går det att hitta billigare, men för att kalkylen ska slå över till begagnatbilens fördel så behöver priset pressas markant nedåt.

Och vill man då som vi ha en elbil blir urvalet i princip begränsat till Nissan Leaf, Renault Zoe och Mazda MX30.

Bilar är dyrt, utan tvekan, och elbilar är fortfarande dyra, men det som är intressant är att vår Ex30 prismässigt ligger ungefär på samma månadskostnad som Toyota Yaris cross, CHR eller Auris. Så tittar vi på nya bilar förstår jag inte varför folk fortfarande köper brännbilar, iaf i den där storleksklassen som sällan köps nya för att användas till långresor och dra skotersläp.
Det gäller ju att ha pengarna från början. Vår familjebil kostar väl mellan 40 000 och 50 000 kronor i dag (en Alfa 159). Den förlorar inte mycket i pris varje år och är billig i allt förutom skatt (dyr). Vi skulle aldrig ha råd att skaffa en motsvarande begagnad elbil med våra inkomster, och inte leasa en ny bil heller. Så det är helt enkelt en fråga om ekonomi.

Jag har inte läst tråden på evigheter men sitter och skriver tenta och slökollade igenom. Jag ville inte ”regna på någons parad” utan bara flika in att för många människor är det aldrig aktuellt att skaffa vare sig en ny eller ganska ny, begagnad bil. För mig är 300 000 kronor en fantasisumma. ☺️

I bilbranschen kan man låta bli, genom att bara välja de som har fast pris och rätt pris (eller köpa utan prutning, men då har man ju bara skänkt bort pengar, den som har den affärsmetoden tjänar då mer pengar och motiveras att ha den kvar).
I andra brancher, som jag tex nämnde oven BB, TV, mobilabonnemang finns det ingen leverantör att välja som har "fast pris". Alla har erbjudanden, prutmån mm att surfa runt bland. Väljer man bort medeltida affärsmetoder är det enda som händer att man betalar onödigt mycket. Det allra sämsta man kan göra är att hoppa på ett bra erbjudande med bindningstid och sedan bara låta det löpa efter bindningstiden. Då blir man blåst på mycket pengar.
Edit: Och kan jag tjäna 3-4 k på 30 minuters samtal tycker jag det är värt det...
Jag undviker alla former av abonnemang som pesten oavsett. Leasar inget, hyr inget, har bara det absolut nödvändigaste. Mobilen är min jobbtelefon, och så vidare.

För mig är det inte värt mödan och stressen det innebär att alltid behöva "förhandla" om pris. Jag väljer helt enkelt bort det som är för dyrt och köper nåt annat istället. Om jag kunde ha fått det billigare utan att veta om det så är det skitsamma. Har så det räcker för det jag behöver ändå.

Edit: Samma sak om jag säljer nåt. Då sätter jag ett ganska lågt pris men har ingen prutmån. Så slipper man "snackare". Betala eller köp nåt annat. Punkt.

Senast ändrad:
Det gäller ju att ha pengarna från början. Vår familjebil kostar väl mellan 40 000 och 50 000 kronor i dag (en Alfa 159). Den förlorar inte mycket i pris varje år och är billig i allt förutom skatt (dyr). Vi skulle aldrig ha råd att skaffa en motsvarande begagnad elbil med våra inkomster, och inte leasa en ny bil heller. Så det är helt enkelt en fråga om ekonomi.

Jag har inte läst tråden på evigheter men sitter och skriver tenta och slökollade igenom. Jag ville inte ”regna på någons parad” utan bara flika in att för många människor är det aldrig aktuellt att skaffa vare sig en ny eller ganska ny, begagnad bil. För mig är 300 000 kronor en fantasisumma. ☺️
Det är det för mig också. Men folk är extremt olika. I "min" familj har nästan ingen nya bilar men jag har massa kompisar som köper/leasar helt nya bilar hela tiden (typ som normala happyiter). Det har inte alltid så mycket men inkomster att göra vad jag tror.

Det är det för mig också. Men folk är extremt olika. I "min" familj har nästan ingen nya bilar men jag har massa kompisar som köper/leasar helt nya bilar hela tiden (typ som normala happyiter). Det har inte alltid så mycket men inkomster att göra vad jag tror.
Det handlar ju alltid om prioriteringar, såklart. Vi har exempelvis prioriterat att bo i hus, vilket då omöjliggör att köpa eller leasa ny bil. Hade vi bott billigare, hade vi haft andra möjligheter, men samtidigt inte den enorma lyxen som det faktiskt innebär att ha ett hus. Många glömmer kanske hur härligt det är och tror att det är en rättighet. Vilket jag hade önskat att ett bra boende var, egentligen, men det ska vi absolut inte diskutera här. :giggle:

Jag undviker alla former av abonnemang som pesten oavsett. Leasar inget, hyr inget, har bara det absolut nödvändigaste. Mobilen är min jobbtelefon, och så vidare.

För mig är det inte värt mödan och stressen det innebär att alltid behöva "förhandla" om pris. Jag väljer helt enkelt bort det som är för dyrt och köper nåt annat istället. Om jag kunde ha fått det billigare utan att veta om det så är det skitsamma. Har så det räcker för det jag behöver ändå.

Edit: Samma sak om jag säljer nåt. Då sätter jag ett ganska lågt pris men har ingen prutmån. Så slipper man "snackare". Betala eller köp nåt annat. Punkt.
Gissar att du åtminstone har ett bredbandsabonnemang? Låter som du har en skönt avslappnad inställning, önskar jag var lika rik som du så jag kunde tacka nej till en timlön på flera tusen.

Vad gäller snackare när man säljer håller jag helt med. Jag brukar ha en liten symbolisk prutmån. Och vara tydlig med alla skavanker redan i annonsen. Dels slipper nån som vill ha perfektion slösa på både min och hans tid, dels kan man avslå alla prutförsök på de punkterna.

Gissar att du åtminstone har ett bredbandsabonnemang? Låter som du har en skönt avslappnad inställning, önskar jag var lika rik som du så jag kunde tacka nej till en timlön på flera tusen.
Nej, jag har faktiskt ett tillägg till mitt jobbabonnemang: 200 spänn i månaden för fri surf. Får ca 50 mbit och använder det som internet. Det enda jobbiga är att jag måste ha luren i ett visst fönster, så att folk som envisas med sms kan få vänta på svar ett tag. 😁

Jag är inte ett dugg rik, men jag köper inte massa krafs. Är ju bara att kolla på hur hysteriska de flesta blir för att det är REA lite här och var. "Måste" handla. Nej, det måste man inte alls. Betydligt billigare att låta bli. Sen slipper man fundera så mycket när man väl behöver nåt. Då går man in, betalar och går ut igen. Otroligt befriande att slippa forska varje gång man ska köpa nåt.

Vad gäller snackare när man säljer håller jag helt med. Jag brukar ha en liten symbolisk prutmån. Och vara tydlig med alla skavanker redan i annonsen. Dels slipper nån som vill ha perfektion slösa på både min och hans tid, dels kan man avslå alla prutförsök på de punkterna.
Jag skriver alltid att priset inte kan diskuteras, men jag sätter det så att intresset ändå är såpass högt att prylarna blir snabbt sålda. Och mer värt än nån extra tusenlapp man kan tjäna. Jag är mer intresserad av sinnesfrid än pengar.

Därmed sagt så prutar jag själv om det går. Men jag räknar aldrig med det, utan det är i så fall ren bonus. Det vill säga om prutningen nekas så köper jag ändå. I de flesta fall prutar jag dock inte alls. Det är i stort sett bara om det är nån nisch-produkt som typ är omöjlig att få tag på utom just den som är till salu (och därför ofta lite för dyr).

Det stämde extremt dåligt med min bild av dig att låta någon annan kontrollera den delen bara.
Jaha. Ja, det har du väl en poäng i. Nu är det dock så att jag använder mobilen ganska lite, så det spelar inte så stor roll. Känns onödigt att ha två i alla fall. Sen gissar jag att jobbet snokar mindre i mina förehavanden än alla appar man använder ändå.

Tjena!

Man får ju en tre år gammal XC40 Recharge för 319' med runt 4-5' på mätaren idag.
Vi ska nog slå till på en TwinEngine, men då går det upp till 359'

Tjena!

Man får ju en tre år gammal XC40 Recharge för 319' med runt 4-5' på mätaren idag.
Vi ska nog slå till på en TwinEngine, men då går det upp till 359'
Ja, det är ju det jag tittat på och jämfört med, men det blir i min kalkyl dyrare än de 5050 kr/mån vi nu får betala.

Ja, det är ju det jag tittat på och jämfört med, men det blir i min kalkyl dyrare än de 5050 kr/mån vi nu får betala.

Tjena!

Nu vet jag inte hur din kalkyl ser ut, men jag hamnar klart under den kostnaden. Dock passerar jag om jag köper en TE.
Det enda jag kan tänka mig är att du har klart saftigare försäkring än vad jag har, men å andra sidan så har du bara halvförsäkring under den tiden.

Edit: Då har jag dessutom kalkyl på 2000 mil per år. 🤔

Iofs halva bilen betald så inte så mycket i lån och vi får en ränta på 3.95

Tjena!

Nu vet jag inte hur din kalkyl ser ut, men jag hamnar klart under den kostnaden. Dock passerar jag om jag köper en TE.
Det enda jag kan tänka mig är att du har klart saftigare försäkring än vad jag har, men å andra sidan så har du bara halvförsäkring under den tiden.

Edit: Då har jag dessutom kalkyl på 2000 mil per år. 🤔

Iofs halva bilen betald så inte så mycket i lån och vi får en ränta på 3.95
Kalkylen för att köpa bil är ju i princip uteslutande beroende av vilket tredjehandsvärde man räknar med...

Här är mina siffror. Försäkringen skojar man inte bort och då är det ändå för fwd. För awd ökar den kostnaden med 4k/år.

1000046001.webp

1000045998.webp

När jag ser dom där siffrorna känner jag mig rätt nöjd med förmånsbilen, Kia EV3 long range. Betalar ungefär 3200:-/månaden all inclusive + el. Får rätt bra milersättning när jag kör i tjänsten (ca. 70% av körningen) så det blir i praktiken lägre månadskostnad. Räknade på det hela innan och jämförde med min BMW 116d -16 och kom då felaktigt fram till att det skulle bli ca. 600:- dyrare i månaden med förmånsbil men det är faktiskt billigare. Sen fick jag ju även loss lite pengar för BMWn när jag sålde den. Möjligt att dom investeras i en en roligare bil :-)

Det ska du vara. Till de villkoren är det en förmån som är dumt att avstå. Så länge du behöver ha en bil kan du inte komma undan billigare och bekvämare. Grattis!

Det gäller givetvis ingen i denna tråd, men bland mina bekanta är det väldigt vanligt att man glömmer bort rätt många kostnader när man gör sin beräkning av vad privatbilen kostar. Tex reparationer, däck, försäkring…
Jag erkände ju men är sannolikt det enda undantaget. Räknade lite lågt på däcken och tog inte med eventuella reparationer. Räknade eventuellt lite lågt även på värdeminskningen men har inte velat titta på det i efterhand.

Jag erkände ju men är sannolikt det enda undantaget. Räknade lite lågt på däcken och tog inte med eventuella reparationer. Räknade eventuellt lite lågt även på värdeminskningen men har inte velat titta på det i efterhand.
Jag brukar lura mig själv ordentligt, ffa före köp men även så länge jag äger bilen. När bilen sen är såld kan jag vara mer ärlig mot mig själv och räkna korrekt, men mest för att lura mig själv att den nuvarande bilen blir myyyycket billigare :-)
(Med ärliga beräkningar så ser jag att de beggade billiga bilar jag köpt som inte gått sönder varit i särklass billigast. Förmånsbil är lätt att räkna korrekt på också, och det känns som att det oftast blir billigare i slutänden jmft med privatägd bil i samma prisklass. Sämsta/dyraste köpen är halvgamla bilar som varken är billiga eller så pass nya att man kan räkna med problemfritt ägande för mig åtminstone.)

Här är mina siffror. Försäkringen skojar man inte bort och då är det ändå för fwd. För awd ökar den kostnaden med 4k/år.

Visa bilaga 805462

Visa bilaga 805463

Tjena!

Jag hade mer rätt än jag trodde. 369:- i månaden för mig, TwinEngine 540:-
Då har jag bara slagit på webben, bör bli några kronor billigare om jag sticker in skallen hos min försäkringsmäklare.

Sen vet jag inte hur du hamnar på 6000:- i service per år. Om du inte räknat med att saker går sönder eller att priset är sinnesjukt högt i STHLM. Volvo här tar 1800 för 3000 mila servicen vilket du klarar dig på i två år. Med dom milen du planerat att köra lär du inte inte hinna slite ut allt för mycket delar längs vägen.

Sen vet jag inte hur du hamnar på 6000:- i service per år. Om du inte räknat med att saker går sönder eller att priset är sinnesjukt högt i STHLM. Volvo här tar 1800 för 3000 mila servicen vilket du klarar dig på i två år.
Jag räknade krasst med att grejer rasar också. Så 6k/år var en höftning till "underhållsfonden". Med tanke på att vi i snitt bytt framrutan en gång per år på xc40n så blir ju bara det 1800kr/år i självrisk om det skulle fortsätta...

Men visst finns det saker man kan diskutera. Dn budget kan ju slå åt båda håll och även en leasing behöver inte vara konstant pga oväntat slitage.

Jag räknade krasst med att grejer rasar också. Så 6k/år var en höftning till "underhållsfonden". Med tanke på att vi i snitt bytt framrutan en gång per år på xc40n så blir ju bara det 1800kr/år i självrisk om det skulle fortsätta...

Men visst finns det saker man kan diskutera. Dn budget kan ju slå åt båda håll och även en leasing behöver inte vara konstant pga oväntat slitage.
Vad är det som gör att du måste byta ruta så ofta?

Vad är det som gör att du måste byta ruta så ofta?
Värmeslingan framför kameran vid backspegeln är kass och går sönder och då stänger all förarassistans ner med hysteriska varningar till följd. I vårt fall har det gått på garanti/leasingen alla gånger men inte helt smärtfritt. Vi fick bråka mycket med volvo när vi haft den inlämnad till Ryds bilglas (på leasingens försäkringsbolags inrådan).

En gång var det ett stenskott och två gånger har värmeslingan lagt av på tre år.

Försäkringen skojar man inte bort @H det där är ju ungefär var vår Model Y kostar för 2000 mil per år - och den ska ju vara så extremt dyr.

Försäkringen skojar man inte bort @H det där är ju ungefär var vår Model Y kostar för 2000 mil per år - och den ska ju vara så extremt dyr.
Jag fattar inte heller riktigt hur det gick till, men det hamnade ju där i krokarna på lite olika bilar jag gjorde slagningar på. Gäller helförsäkring iofs.

Ingår däck, försäkring, service i de 5050? Så du jämför äpplen med äpplen.

Om vinterhjul ingår i leasingpriset kan du ju i värsta fall behöva byta två uppsättningar däck efter tre år som du inte har nytta av alls. Då blir månadskostnaden högre för leasingdäck än för köpt bil.

Sen blir ju frågan vilken bil man kör år 4 och 5 om man leasar, och vad den kommer kosta. Finns det några 5000 kr/mån-erbjudanden då?

Senast ändrad:
Man blir ju mörkrädd när man ser årskostnad på däck för moderna bilar. Är det dimensionerna och att de slits väldigt fort som gör det?
Dessutom säljs bilar med moderna "eco"-däck, ett annat ord för däck som har halverad slitbana redan när de är nya. En rejäl scam som varken är bra för miljö eller plånbok men ger några extra km WLTP på pappret.

Ingår däck, försäkring, service i de 5050? Så du jämför äpplen med äpplen.
Ja
Om vinterhjul ingår i leasingpriset kan du ju i värsta fall behöva byta två uppsättningar däck efter tre år som du inte har nytta av alls. Då blir månadskostnaden högre för leasingdäck än för köpt bil.
Vi ligger strax under 1500 mil/år så det bör finnas däckmönster kvar. Vi velade lite kring vinterdäcken som vi kunde välja att lägga utanför leasingen men då skulle det kosta oss ca 6000 kr mer istället, så vi har ju lite att ta av där.

Sen blir ju frågan vilken bil man kör år 4 och 5 om man leasar, och vad den kommer kosta. Finns det några 5000 kr/mån-erbjudanden då?
Vi kommer ju även att köpa en bil och om vi inte ska ta massa billån eller utöka huslånet så har vi en begränsning i att vi bara har råd att casha en av bilarna. Med den kalkylen vi har gjort blev det rätt tydligt att det var mer lönsamt att leasa "den billgare" av de två och köpa den större.

Visst vet man aldrig vad framtiden har att erbjuda men förutsatt positiv löneutveckling kan man förhoppningsvis hantera en eventuell prisuppgång. Ex30n kostar oss 450 kr mer per månad än den XC40 vi har idag, men å andra sidan får vi med riktiga vinterdäck och ett avtal på 1500 mil/år istället för 1000.

Ja

Vi ligger strax under 1500 mil/år så det bör finnas däckmönster kvar.
Ingen koll på just EX30, men vet flera som behövt byta på liknande körsträckor. En del sommardäck ligger under 6 mm nya och leasingavtalet brukar kräva minst 3 mm eller liknande vid återlämning. Då kan man ju spara en del genom att leta begagnat om man orkar...
Vi kommer ju även att köpa en bil och om vi inte ska ta massa billån eller utöka huslånet så har vi en begränsning i att vi bara har råd att casha en av bilarna. Med den kalkylen vi har gjort blev det rätt tydligt att det var mer lönsamt att leasa "den billgare" av de två och köpa den större.
Jag tvivlar egentligen inte på din kalkyl, jag har gjort samma kalkyl en gång. Ville bara påpeka att det finns andra kostnader även i leasingbilen. Om du tex behöver byta ruta en gång om året är det inte billigare på leasingbilen. Det kan nog tom vara dyrare, försäkringarna som ingår i leasingen brukar ha väl tilltagna självrisker.
Visst vet man aldrig vad framtiden har att erbjuda men förutsatt positiv löneutveckling kan man förhoppningsvis hantera en eventuell prisuppgång. Ex30n kostar oss 450 kr mer per månad än den XC40 vi har idag, men å andra sidan får vi med riktiga vinterdäck och ett avtal på 1500 mil/år istället för 1000.
Det är nog inga problem, men den prisuppgången gör ju jämförelsen skev, det var bara det jag ville påpeka. Av egen erfarenhet... nackdelen med leasing är ju att du måste skaffa en ny bil en viss dag, och det kanske timar dåligt med erbjudanden.

Tillbaka
Topp