DT Swiss - Gaffel och dämpare tappar luft

tobiasmart

Aktiv medlem
Hej!

Har en ny hoj med DT Swiss dämpare och gaffel. Har stött på ett problem jag aldrig haft tidigare med varken Rockshox, Fox eller Öhlins:
När jag skruvar av och på pumpen på ventilen så pyser det ut ganska mycket luft, varierar lite men uppskattningsvis 50 psi.Men ibland mindre och ibland mer.
Det är alltså inte det vanliga pyset där luft från pumpen pyser ut. Det är luft från dämparen och gaffeln. Detta innebär att det är omöjligt att sätta en tillförlitligt tryck.
Har testat med 2 olika pumpar som jag vet funkar på andra märken.

Någon som har erfarenhet av detta?

DT Swiss nyttjar vanligtvis en ventilinsats som är lite längre (uppstickande stift) än normalt, inte
kompis med alla pumpar (mittdelen håller stiftet nertryckt längre än gummitätningen har kontakt)

Om du har en ventilverktyg för Schrader så testa att dra åt dem lite och prova på nytt med dina pumpar.
Dra inte för hårt, det kanske rör sig om 1/5-1/4 varv som du kan nypa åt.

Går inte detta an så prova med ytterligare en pump, helst av annat fabrikat än de du testat med innan.

Det går att sätta i en annan insats med kortare stift, problemet är att baksidan på insatsen sticker in mer i
dämpare/gaffel då, och på vissa modeller är inte detta önskvärt av utrymmesskäl.

DT Swiss nyttjar vanligtvis en ventilinsats som är lite längre (uppstickande stift) än normalt, inte
kompis med alla pumpar (mittdelen håller stiftet nertryckt längre än gummitätningen har kontakt)

Om du har en ventilverktyg för Schrader så testa att dra åt dem lite och prova på nytt med dina pumpar.
Dra inte för hårt, det kanske rör sig om 1/5-1/4 varv som du kan nypa åt.

Går inte detta an så prova med ytterligare en pump, helst av annat fabrikat än de du testat med innan.

Det går att sätta i en annan insats med kortare stift, problemet är att baksidan på insatsen sticker in mer i
dämpare/gaffel då, och på vissa modeller är inte detta önskvärt av utrymmesskäl.
Tusen tack för utförligt svar! Ska testa att dra åt något, annars blir det att shoppa ny pump eller nya dämpare :-)

Vad tror vi om Topeaks pumpar med Pressure-Rite connector? Känns som om de skulle funka bättre?

Tusen tack för utförligt svar! Ska testa att dra åt något, annars blir det att shoppa ny pump eller nya dämpare :-)

Vad tror vi om Topeaks pumpar med Pressure-Rite connector? Känns som om de skulle funka bättre?
Den typen av adapter/koppling (no loss) är väldigt bra, det skulle jag säger löser ditt problem med största
sannolikhet.

Tillbaka
Topp