OneUp aluminium pedaler roterar väldigt trögt

henkan_2001

Aktiv medlem
Hej!

Köpte precis ett par nya pedaler, nämligen OneUp pedaler i aluminium för att använda på mina Shimano XT vevarmar.
När jag monterat dessa så blir de väldigt tröga och pedalerna snurrar knappt trots att jag inte dragit åt än.
Om jag lossar pedalerna lite så snurrar de fint igen. Se kort film här.

Någon som har haft samma problem?

Hittade en tråd på Reddit där snarlikt problem diskuterades. Verkar som att man skall kunna plocka av en o-ring och att
det skulle kunna lösa problemet. Se https://www.reddit.com/media?url=ht...bp&s=699d6538ed86199503acb9a4a4c11416db49b40d
Tråden:
Antar att någon annan borde råkat ut för samma sak... plockade ni också bort o-ringen?
Då jag inte själv lyckats hitta informationen på OneUps sida så är jag väl inte helt förtjust i plocka o-ringen.

mvh

Henrik

Testade att plocka bort o-ringen, men märker ingen skillnad. Det är fortfarande lika trögt som på filmen.
Från supporten från OneUp så sade de bara aft det är normalt att pedalen bara snurrar ett halvt till ett varv (se deras svar nedan).

================================
Our pedals can feel stiffer than other brands when first installed.
This is intentional, and does not mean something is wrong with your pedals.

A super free spinning pedal can be a hazard. If you slip a foot of your pedal, you want to be able to put it straight back on. Our pedal will hold it's place and make sure a safe placing of your foot back on. A free spinning pedal can move and cause you to miss the pedal, potentially injuring yourself.

If you flick our pedals by hand, after installing them to 35Nm, you should be able to get a half, to full rotation from the pedal.
If you then turn them by hand, they should feel nice and smooth, with no roughness or notchy feeling.

Provided that's the case, you are good to get out and ride. The pedals will loosen slightly over time.

har du "pedal washers" altså metallbrickor mellan pedal o crank?
Från oneup
"During installation, Make sure when you tighten the pedals onto the crank that the pedal body or rubber washer do not contact the crank before the axle is torqued to 35Nm. The pedal should rotate without excessive drag and there should be a small gap between the pedal body and the crank. If the pedal contacts the crank before the axle is tight, try installing 1 extra pedal washer to space the pedal away from the crank. Do not add more than 1 extra pedal washer"

"råka bumpa gammal tråd"

Kan nämna att pedalerna roterar betydligt lättare efter att ha använts en gång. Den ursprungliga frågan gällde att de var betydligt trögare innan användning än alla andra pedaler jag monterat.

Är i alla fall väldigt nöjd med köpet.

Undra hur många som läst manualen och tagit bort o-ringen innan dom monterat pedalerna
Tja, det är nog ganska lätt hänt då det inte följde med någon manual eller ens information om att man bör läsa den på nätet.

I mitt var det lika trögt både med och utan o-ring direkt efter montering.

Tillbaka
Topp