Behöver hjälp med att välja en ny sportklocka (Garmin)

• Trådstartare Trådstartare Sup
  • Start datum Start datum
Nu har jag bestämt mig. Jag har beställt en 965:a efter mycket velande. Tittade på DC Rainmakers genomgång av Garmin Forerunner 965 och fick tydlig bild av klockans funktioner som verkar mycket bra. Menyerna verkar kvicka. AMOLED-skärmen med modernare utseende lockar mycket. Bra batteritid. De sammanfattande funktionerna verkar vettiga och mycket kan man anpassa, ändra eller lägga till. Jag tror att 965:an kommer att bli bra. Tack för all input.

Om man som jag inte bryr sig om flashiga displayer utan prioriterar hållbarhet och batteritid så blev valet Instinct 2X Solar enkelt. Haft sen den kom ut, laddar väl i snitt kanske en gång i månaden. Snittar runt 10 GPS-aktiviteter à 2 timmar på det. Kan rekommenderas.

Lampan är den bästa funktionen för övrigt. :)

Nu har jag bestämt mig. Jag har beställt en 965:a efter mycket velande. Tittade på DC Rainmakers genomgång av Garmin Forerunner 965 och fick tydlig bild av klockans funktioner som verkar mycket bra. Menyerna verkar kvicka. AMOLED-skärmen med modernare utseende lockar mycket. Bra batteritid. De sammanfattande funktionerna verkar vettiga och mycket kan man anpassa, ändra eller lägga till. Jag tror att 965:an kommer att bli bra. Tack för all input.
965 är mig veterligen toppen, har två bekanta som har den och båda är nöjda. Tror väl den har samma (eller åtminstone väldigt lik) programvara som min Garmin Epix (Gen 2) 47mm standard edition om jag inte missförstått.

965 är mig veterligen toppen, har två bekanta som har den och båda är nöjda.

Tror väl den har samma (eller åtminstone väldigt lik) programvara som min Garmin Epix (Gen 2) 47mm standard edition om jag inte missförstått.
Kollar man hos https://garminrumors.com/garmin-software-updates/
verkar det åtminstone inte vara samma SW
Men både FR 965 och Epix pro verkar ha slutat få funktionsuppdateringar av Garmin, så här står det tex hos Garmin Rumors för båda
"This guide covers an older model. It may not receive updates or reflect the latest features."

Lallade runt lite på gymnet idag med min epix gen 2. Älskar skärmen.
IMG_1152.webp

Kollar man hos https://garminrumors.com/garmin-software-updates/
verkar det åtminstone inte vara samma SW
Men både FR 965 och Epix pro verkar ha slutat få funktionsuppdateringar av Garmin, så här står det tex hos Garmin Rumors för båda
"This guide covers an older model. It may not receive updates or reflect the latest features."
1756711716670.webp
:sneaky:

1756712430208.webp

:unsure: 🙂

Du har rätt, här någon jämförelse mellan 965 & Epix gen 2 men skriven 2023:

Senast ändrad:
Vill inte lägga så mycket pengar men är fr245 värt 300 spänn mer än 55? Enda jag kan klaga på är att det är snålt med sportprofiler. Minns inte exakt men finms nog bara en sort cykling och ingen alpine skiiing. Typ.

Om jag istället snor barnets fr55 vilken är billigaste med musik jag kan köpa till barnet?

Edit. Verkar som man får lägga till en tusenlapp för music och 245 ska man inte köpa för att få fler profiler. Möjligen instinct 2 men då får man förnedra sig med att registrera liftburen cykling som terrängcykling.

En jävla grej att spara in på. Jag har hur många som helst på min polar m400 från 1800 talet

Senast ändrad:
Vill inte lägga så mycket pengar men är fr245 värt 300 spänn mer än 55?
Hyfsat aktuella modeller kan du jmf hos

Enda jag kan klaga på är att det är snålt med sportprofiler. Minns inte exakt men finms nog bara en sort cykling och ingen alpine skiiing. Typ.

Om jag istället snor barnets fr55 vilken är billigaste med musik jag kan köpa till barnet?

Edit. Verkar som man får lägga till en tusenlapp för music och 245 ska man inte köpa för att få fler profiler. Möjligen instinct 2 men då får man förnedra sig med att registrera liftburen cykling som terrängcykling.
De flesta garminklockor kan du själv lägga till Connect IQ-appar på, det finns en hel del men det kan skilja mellan modellerna
Varför inte kolla vad som gäller för de du är intresserad av

Hyfsat aktuella modeller kan du jmf hos

De flesta garminklockor kan du själv lägga till Connect IQ-appar på, det finns en hel del men det kan skilja mellan modellerna
Varför inte kolla vad som gäller för de du är intresserad av
Just det. Det har jag kollat minns jag nu. Blev inte gjort eftersom det inte är jag som använder den.

Jag hittade en musik för 2500 nåt medan man i dag kan få en fr55 för hälften.

garmin vivoactive 5 finns på kampanj för 1990. Kanske kolla om hon vill önska sig en sån med förutsättng att jag ärver fr55

Jag slog till på en FR265 på rean nu efter att min FR945 gått sönder i skärmen. Inte helt såld på amoledskärmen tyvärr. Saknar att kunna vinkla upp klockan bara lite grann och se tiden, nu krävs det lite häftigare rörelse för att den ska piggna till. Men färgerna och displayen i övrigt är svårslagen. Nattläget visste jag inte om men det var en stor bonus för mig som sover med småbarn.

Inte helt såld på amoledskärmen tyvärr. Saknar att kunna vinkla upp klockan bara lite grann och se tiden, nu krävs det lite häftigare rörelse för att den ska piggna till.
Går det inte att ställa displayen i "Visas alltid" (Always On) i låg ljusstyrka, som rörelsen sedan tänder upp?
Det funkar åtminstone bra, riktigt bra, hos min garminklocka med AMOLEDskärm
Har du kollat vad det står i bruksanvisningen?
<REDIGERAT>
Kolla tex här annars
FR265 användarhandbok: Ändra skärminställningarna
</REDIGERAT>

Men färgerna och displayen i övrigt är svårslagen. Nattläget visste jag inte om men det var en stor bonus för mig som sover med småbarn.
+1

Senast ändrad:
Går det inte att ställa displayen i "Visas alltid" (Always On) i låg ljusstyrka, som rörelsen sedan tänder upp?
Det funkar åtminstone bra, riktigt bra, hos min garminklocka med AMOLEDskärm
Har du kollat vad det står i bruksanvisningen?
<REDIGERAT>
Kolla tex här annars
FR265 användarhandbok: Ändra skärminställningarna
</REDIGERAT>

+1
Med always on får jag så kort batteritid. Skulle vilja kunna ställa in känsligheten på rörelsen som krävs för att den ska tända men inte hittat någon sån inställning.

Jag är också inne på att uppgradera min klocka. Men jag väntar in nästa generation under 2026 istället. Ryktas om att den nya sensorn (enligt patent) ska bli ännu säkrare på att läsa av puls då den också ska räkna in hur hårt man har spänt klockan (trycksensor), sen ska den också kunna läsa av blodsockernivåer (inte medical grade förmodligen, men kul feature) icke-invasivt, och lite annat kul.

Läste också att Venu med mera begränsar ens FTP till 200? Stämmer det, eller ”låser man upp” en högre genom att ha en cykeldator kopplad till ens konto i Garmin Connect? Så som en gammal Forerunner kopplad låser upp training load med mera som heller inte syns annars.

Är annars, om man bortser från v6 sensorn som inte är släppt än, inne på en Venu X1:

Ingen aning om vilken kodbas den har dock.

Med always on får jag så kort batteritid.
Visst blir batteritiden kortare med "Visas alltid" (Always On)
Men jag har lyckats få till en batteritid som jag är nöjd med, jag behöver ladda mer eller mindre lika ofta (sällan?) som med min gamla FR645 trots "Visas alltid" (Always On), men med några enkla anpassningar, bla låg ljusstyrka på "Visas alltid" (Always On), helt släckt display och knapptryck för att tända displayen (röd) i nattläget.
Jag "duttladdar" klockan när duschar, vilket ger +10-15% batteritid/dusch, att inte ladda ur onödigt mkt, eller att inte ladda upp till 100% varje ggn, skall ju även vara bra för batterilivslängden.

Jag har som jag har skrivit här tidigare skaffat flera laddkontakter, finns för under 100 SEK hos Amazon
eller ännu billigare direkt från Kina (alltid bra med flera)
(tex för att ha tillsammans med en USB-laddare i badrumsskåpet)
Ytterligare en bra o billig sak att skaffa är skydd för laddkontakten

Ryktas om att den nya sensorn (enligt patent) ska bli ännu säkrare på att läsa av puls då den också ska räkna in hur hårt man har spänt klockan (trycksensor), sen ska den också kunna läsa av blodsockernivåer (inte medical grade förmodligen, men kul feature) icke-invasivt, och lite annat kul.
Elevate v5 är ju mer två år gammal nu så ngn form av uppdatering/uppgradering är förstås på gång
Min garminklocka läser ju redan idag puls, EKG, HRV, syresättning, andning och hudtemperatur
Att icke-invasivt även kunna läsa blodtryck, blodsocker och blodfetter är förstås en våt dröm för alla smartklocktillverkare.
Men nya modeller kommer väl bara att få en, eller ett par, sådana funktioner. Garmin lever ju på att vi byter klockor ofta, inte att vi behåller dem i flera år

Läste också att Venu med mera begränsar ens FTP till 200? Stämmer det, eller ”låser man upp” en högre genom att ha en cykeldator kopplad till ens konto i Garmin Connect?
Det låter konstigt, det hoppas jag inte stämmer

Är annars, om man bortser från v6 sensorn som inte är släppt än, inne på en Venu X1:
Jag tycker att den är både dyr och inte minst STOR
Garmin rumors har nu en sida där man kan själv kan fota sin handled o jmf olika klockor

Ingen aning om vilken kodbas den har dock.
Du menar om den kommer att få funktionshöjande uppgraderingar framöver?
Det skulle jag tro, den lanserades ju i år. Men med Garmin vet aldrig förstås...

Elevate v5 är ju mer två år gammal nu så ngn form av uppdatering/uppgradering är förstås på gång
Min garminklocka läser ju redan idag puls, EKG, HRV, syresättning, andning och hudtemperatur
Att icke-invasivt även kunna läsa blodtryck, blodsocker och blodfetter är förstås en våt dröm för alla smartklocktillverkare.
Men nya modeller kommer väl bara att få en, eller ett par, sådana funktioner. Garmin lever ju på att vi byter klockor ofta, inte att vi behåller dem i flera år
Det är med i deras patentansökan iallafall. Blodtryck vet jag inte om det nämns, det finns en trycksensor men som sagt är det mest för att kunna vara mer precis i pulsdatan vid rörelse.
Du menar om den kommer att få funktionshöjande uppgraderingar framöver?
Det skulle jag tro, den lanserades ju i år. Men med Garmin vet aldrig förstås...
Nej det var någon här i tråden som tog upp att det finns olika OS i klockorna som benämndes ”kodbas”, och att den nyare kodbasen skulle vara mycket snabbare osv.

Jag kan inte släppa den fyrkantiga formen. Känns så mycket snyggare än runda klockor. Dessutom mer praktisk då mycket text försvinner annars och egentligen bara syns ”i mitten” av klockan. Snygga menyer också.

En sak jag glömde som finns ute nu redan är att vi säkerligen kommer få fler klockor nästa år med MicroLED istället för AMOLED. Ska tydligen också vara bättre. Finns bara i Fenix 8 Pro hittills? Själv kör jag MIPS så även AMOLED hade nog varit natt och dag för mig.

Jag kan inte släppa den fyrkantiga formen. Känns så mycket snyggare än runda klockor. Dessutom mer praktisk då mycket text försvinner annars och egentligen bara syns ”i mitten” av klockan. Snygga menyer också.
Den stora displayen och den tunna klockan verkar ha inkräktat på batteristrl, med negativ påverkan på batterilivslängden. Åtminstone enl Ray, ur en jmf mellan Fenix 8, FR970 och Venu X1
"Sure, size and weight are a consideration, but the battery life gap between the Venu X1 and the others is huge. Specifically in that the Venu X1 (in an always-on configuration) barely squeaks into two days of battery life sometimes, despite turning down the settings (with a few hours of GPS time per day). Likewise, on a 7-hour hike this past weekend, I drained the battery from ~100% to 3%. This isn’t the watch you want for deep trekking."
En batteritid på endast två dagar skulle även få mig att gnälla.

Den stora displayen och den tunna klockan verkar ha inkräktat på batteristrl, med negativ påverkan på batterilivslängden. Åtminstone enl Ray, ur en jmf mellan Fenix 8, FR970 och Venu X1
"Sure, size and weight are a consideration, but the battery life gap between the Venu X1 and the others is huge. Specifically in that the Venu X1 (in an always-on configuration) barely squeaks into two days of battery life sometimes, despite turning down the settings (with a few hours of GPS time per day). Likewise, on a 7-hour hike this past weekend, I drained the battery from ~100% to 3%. This isn’t the watch you want for deep trekking."
En batteritid på endast två dagar skulle även få mig att gnälla.
Helt befogad kritik, och mycket tråkigt såklart. Hoppas på fler fyrkantiga klockor framåt dock. Vägrar hoppa på Apple-tåget.

Edit: Men 7 timmars hike? Det är väl inte standard-användningen för en Venu heller. Jag hade iallafall som högst använt den på cykelturer för att mäta puls, och kanske då har gått över till pulsband ändå. Så mest för övervakning och data i vardagen för mig.

Edit2: Men ändå inte värt prislappen med tanke på att batteriet också blir sämre med tiden såklart.

Uppgraderade mig precis till en Fenix 8, är helnöjd. Allt flyter på snabbt.
Och skärmen känns som ett lyft från Epix (gen1)
Trodde aldrig att jag skulle tycka att ficklampan var nödvändig men oj vad ofta jag använder den. Och att ta korta samtal när barnen ringer och jagar mig utan att behöva ta upp telefonen.

Och att få geotaggade röstmemon var lite kul när jag hittar ett bra ställe i skogen, tex ett svampfynd.

Hoppas på fler fyrkantiga klockor framåt dock.
Det blir ju självklara fördelar med en fyrkantig display
och Garmin har ju sedan flera år en fyrkantig Venu
NGrzsD7hp8pXuShde7Yfe5.jpg

Men den har ju några år på nacken nu och Garmin har ju sorterat in den under "Tidigare modeller",
men en kompis som har en Venu Sq sedan några år är riktigt nöjd med den, inte minst batteritiden!

Vägrar hoppa på Apple-tåget.
+1

Trodde aldrig att jag skulle tycka att ficklampan var nödvändig men oj vad ofta jag använder den.
Ficklampan är löjligt användbar!

Jag har en 5 år gammal Garmin Vivoactive som håller på att ge upp. Laddkontakten och batteriet är båda opålitliga och klockan håller ibland inte ens en dag med mina vanliga rutiner med träning och jobb. Laddkontakten laddar inte ibland trots rengöring lite då och då. Den är även otroligt seg emellanåt. Det är dags för en en ny sport-/smartklocka helt enkelt.

Klockor har som allt annat skjutit i höjden gällande priset och hade det inte varit för att den nya Garmin Fenix 8 hade kostat ett femsiffrigt belopp hade jag slagit till på den direkt då den verkar toppen. Så jag tittar på tre stycken alternativ: Garmin Fenix 7 standard 47 mm, Garmin Epix 7 Pro Standard (gen 2) 47 mm samt Garmin Fenix 7 Pro Solar 47 mm. Jag är djupt insyltad i Garmins ekosystem pga. cyklingen och vill helst inte blanda in ett till.

Om man gräver i specarna verkar Garmin Epix 7 Pro och Garmin Fenix 7 Pro på det stora hela mycket lika varandra med skillnaden att Epix:en har AMOLED-skärm och Fenix:en har en MIP-skärm samt att batteriet varar längre på Fenix-klockorna. Anledningen att jag även har valt den "vanliga" Fenix 7 är att den och Epix 7 Pro kostar ungefär det samma, ca 5500 kr. Enligt en snabb Google-sökning kostar Fenix 7 Pro ca 7500 kr. Jag har även tittat lite på nya Forerunner 970 och 570 som prismässigt ligger på ungefär samma nivå. Men det känns som om man får mer för pengarna för båda Fenix:arna och Epix:en trots att de är från en äldre generation, samt att Forerunner är mer inriktad på bara löpning i dess olika former.

Jag cyklar, promenerar och styrketränar allsidigt en hel del och har för ambition att börja löpa igen så tekniskt och funktionsmässigt är klockorna nästan overkill allihop. Det är kul med tekniska prylar helt enkelt. Bra skärm, lång batteritid, stabil GPS och kvick navigering (snabb cpu/skärm) är högst önskvärt förutom de nödvändiga funktionerna för löpning, cykling, styrketräning och promenader. Min gamla Vivoactive spelar inte ens i samma liga men en sak har jag varit nöjd med och det är att skärmen alltid är "på" och det går att avläsa tydligt utan strul i dagsljus när jag t.ex. cyklar. Jag tror att den har samma skärmtyp som de båda Fenix:arna. Samtidigt är AMOLED-skärmarna ljuvliga att titta på till dagligdags, som klockan ändå används mest till.

Den stora frågan är alltså; vad jag ska välja? Tittar man prismässigt så verkar Epix:en erbjuda mest pang för pengarna speciellt om man jämför med Fenix 7 standard för samma pris, men standard-fenix:ens skärm är lockande till det priset. Är Fenix 7 pro värd merpriset (alltid-på-skärmen, batteritiden och i stort samma funktioner som Epix Pro)? Har någon här erfarenhet av både Epix och Fenix 7? Ni som har Epix:en, kör ni med skärmen på alltid eller det känns helt ok att den släcks och vaknar till när den används? Tar det mycket hårt på batteriet? Jag har läst att Fenix:arna är något snabbare i menyerna är Epix:en. Använder ni kartorna på dessa klockor? Är det smidigt/tydligt?

Jag har googlat hårt om klockorna och blir tyvärr inte klokare. Jag behöver Happys kloka tankar. Är mycket tacksam för all input. Ber om ursäkt i förväg att jag inte kan svara/kommentera så rappt.
Det luktar verkligen overkill om du tar steget dit. Vilken funktion är du ute efter som kräver dessa klockor?

För övrigt har jag inget konstruktivt att säga. Jag har gått över till Suunto eftersom de är snyggare och har mycket bättre kartor bla. Vad exakt i ekosystemet kan du inte lämna? Själv har jag förstås kvar arkivet. Måste plussa ihop distanser på utrustning mellan Suunto och Garmin (=lägga till Garmin. Det kom jag undan genom att köra bil och mäta, sedan trimma aktiviteten så att den motsvarade distansen från Garmin.)

Ingen tekniknörd (vad gäller skärmar) så jag var tvungen att googla skillnaden mellan MIP och Amoled.

Personligen hade jag valt MIP alla dagar i veckan, "livliga färger inomhus" på bekostnad av batteritid och synlighet utomhus upplever jag som fåfänga på bekostnad av användbarhet och jag hade valt användbarhet varje gång.
Det räcker med att ha en Fenix 7 för att tillfredsställa fåfängan i mig.

Otroligt nöjd med min venu3.
Kanske att jag skulle kunnat med att ha någon av FR klockorna hela dagen men Fenix eller de andra är så fula/bulkiga att de aldrig hade fått sitta hela dagen på armen.
Saknas några träningsfunktioner på Venu men den var iaf när jag köpte den den billigaste med nya pulssensorn och den har en underbar skärm och batteritid.
För mig en nobrainer. Var lite störd över att jag inte kunde föra över en rutt till den men till min hundra år gamla Fenix2a...
Edit:stavrättning
Venu 3s här. Ännu mindre bulkig. Diskret och lätt att bära. En funktion jag uppskattar stort är den inbyggda högtalaren och mikrofonen som gör att man direkt kan svara och tala i telefon även om man står på skidor eller sitter på cykeln. Inget fipplande längre med kläder, dragkedja och fickor för att få fram telefonen.

Personligen hade jag valt MIP alla dagar i veckan, "livliga färger inomhus" på bekostnad av batteritid och synlighet utomhus upplever jag som fåfänga på bekostnad av användbarhet och jag hade valt användbarhet varje gång.
Efter att jag i början av juli i år har bytt från en klocka med MIP => AMOLED håller jag inte med dig.
För mig är AMOLED överlägsen i alla situationer där jag har använt klockan, men riktigt många minusgrader har det ännu inte blivit, men synligheten i starkt solsken är inget problem och som jag skrev ovan är batteritiden i verkligheten mer eller mindre den samma som med klockan med MIP-skärm.

Som jag har skrivit tidigare i tråden köpte jag i våras en Venu 3, men jag blev såpass besviken på saknade träningsfunktionerna att jag lämnade tillbaka den.
Men skulle jag köpa en klocka idag ligger Venu 4 högt upp på listan, den skall ha fått flera (alla?) av de träningsfunktioner som jag saknade hos Venu 3. Venu 4 är dessutom såpass ny att den kommer att få uppdateringar framöver.
Den kostar iofs en hel del, men har åtminstone sjunkit 900 SEK sedan lanseringen en Prisjakt.

Efter att jag i början av juli i år har bytt från en klocka med MIP => AMOLED håller jag inte med dig.
För mig är AMOLED överlägsen i alla situationer där jag har använt klockan, men riktigt många minusgrader har det ännu inte blivit, men synligheten i starkt solsken är inget problem och som jag skrev ovan är batteritiden i verkligheten mer eller mindre den samma som med klockan med MIP-skärm.

Som jag har skrivit tidigare i tråden köpte jag i våras en Venu 3, men jag blev såpass besviken på saknade träningsfunktionerna att jag lämnade tillbaka den.
Men skulle jag köpa en klocka idag ligger Venu 4 högt upp på listan, den skall ha fått flera (alla?) av de träningsfunktioner som jag saknade hos Venu 3. Venu 4 är dessutom såpass ny att den kommer att få uppdateringar framöver.
Den kostar iofs en hel del, men har åtminstone sjunkit 900 SEK sedan lanseringen en Prisjakt.
Har inga personliga erfarenheter (min Fenix 5 plus verkar ha TFT skräm) , men vad jag förstår så är det mer eller mindre energikrävande teknik bakom, det går ju inte att "snacka bort".

Att båda varianterna sedemera sannolikt har helt fullgod batteritid som går att tweaka ytterligare via inställningarna är också ganska övertygad om.

Men med samma inställning ska MIP hålla bättre, och då hade jag valt det, eftersom båda sannolikt är bättre än den TFT jag har.

Jag kan inte släppa den fyrkantiga formen. Känns så mycket snyggare än runda klockor. Dessutom mer praktisk då mycket text försvinner annars och egentligen bara syns ”i mitten” av klockan. Snygga menyer också
Jag har en venu sq2, och hade en rund klocka innan, och kan säga att jag trivs mycket bättre med en fyrkantig än rund.

Har en fenix 6X pro och är fortfarande supernöjd med den, den har alla funktioner man behöver .

Då den har några år på nacken borde man kunna hitta den billigt.

Har inga personliga erfarenheter (min Fenix 5 plus verkar ha TFT skräm) , men vad jag förstår så är det mer eller mindre energikrävande teknik bakom, det går ju inte att "snacka bort".
Visst är batteritiden bättre med MIP, men med mina inställningar räcker batteriet närmare en vecka
och i praktiken laddar jag oftare än det eftersom jag laddar när jag duschar.
Duschar du mer eller mindre än en ggn i veckan?

Sedan är det mer, mkt mer än enbart ""livliga färger inomhus på bekostnad av synlighet utomhus" som skiljer mellan AMOLED och MIP
Särskilt hos displayerna hos Fenix 7 jmf med Epix (gen 2), tex 65.000 färger hos mot 64!
Ray har skrivit en lång sådan jmf om allt som skiljer mellan dem, mkt är förstår displayerna
"Now at a high level, undoubtedly, the display is the main difference. But that display actually drives quite a few other factors that are less obvious. Things like map clarity, graphing detail, how the unit reacts when on your wrist, and even general day-to-day visibility."
Där finns även en länk till en video som du kan kolla på

Är du nöjd med din klocka finns det förstås ingen som helst anledning till att byta den bara för att den har en föråldrad display.
Men att välja MIP före AMOLED-display på nästa klocka utan att själva jmf tycker jag ger en risk att lura sig själv. Detta är baserat på min egen erfarenhet av MIP och AMOLED-displayer.
Men det är förstås ditt val vad du gör med dian pengar

Visst är batteritiden bättre med MIP, men med mina inställningar räcker batteriet närmare en vecka
och i praktiken laddar jag oftare än det eftersom jag laddar när jag duschar.
Duschar du mer eller mindre än en ggn i veckan?

Sedan är det mer, mkt mer än enbart ""livliga färger inomhus på bekostnad av synlighet utomhus" som skiljer mellan AMOLED och MIP
Särskilt hos displayerna hos Fenix 7 jmf med Epix (gen 2), tex 65.000 färger hos mot 64!
Ray har skrivit en lång sådan jmf om allt som skiljer mellan dem, mkt är förstår displayerna
"Now at a high level, undoubtedly, the display is the main difference. But that display actually drives quite a few other factors that are less obvious. Things like map clarity, graphing detail, how the unit reacts when on your wrist, and even general day-to-day visibility."
Där finns även en länk till en video som du kan kolla på

Är du nöjd med din klocka finns det förstås ingen som helst anledning till att byta den bara för att den har en föråldrad display.
Men att välja MIP före AMOLED-display på nästa klocka utan att själva jmf tycker jag ger en risk att lura sig själv. Detta är baserat på min egen erfarenhet av MIP och AMOLED-displayer.
Men det är förstås ditt val vad du gör med dian pengar
Att AMOLED är "bättre" idag är väl bara att konstatera, däremot kan man ju fundera på hur mycket extra det är värt. När jag köpte klocka för ett år sedan skilde en hel del mellan samma modell med och utan amoled (FR265 med amoled var 50% dyrare än FR255). Jag valde den billigare FR255 eftersom jag inte använder smart-funktioner och inte haft någon amoled-klocka så skulle knappast sakna det på den här klockan heller.

Att AMOLED är "bättre" idag är väl bara att konstatera, däremot kan man ju fundera på hur mycket extra det är värt. När jag köpte klocka för ett år sedan skilde en hel del mellan samma modell med och utan amoled (FR265 med amoled var 50% dyrare än FR255). Jag valde den billigare FR255 eftersom jag inte använder smart-funktioner och inte haft någon amoled-klocka så skulle knappast sakna det på den här klockan heller.
Jag gick ifrån två olika sorters smartklockor med android och amoled till en 255 och tycker MIP-skärm är klart överlägset amoled på en klocka. Att den bara behöver tändas upp när det är mörkt. Att man slipper inbränningar efter ett par år och att batteritiden är magisk. Kommer leta MIP skärm när det är dags att byta igen. Men det blir väl svårare och svårare att hitta, hoppas de behåller Instinct i utbudet.

Garmin har tidigare sagt att de inte kommer med några nya funktionsuppdateringar till sina 2-3 år gamla klockor såsom Fenix 7, Fenix 7 Pro, Epix, Epix pro + några fler Men det betyder tydligen inte att de blir helt utan SW-uppgraderingar, tidigare i veckan kom ny SW med åtminstone en hel del felrättningar.
Vilket borde betyda att klockorna kommer att fungera under flera år framåt.

Changes made from version 23.48 to 25.11
  • Fixed an issue for Fenix 7 variants without wifi where skin temperature data was not getting properly tracked in GCM
  • Fixed an issue in the dog track glance.
  • Fixed an issue on the map when previewing a course to navigate.
  • Fixed an issue where an activity recorded with Pace Pro would display invalid data in the activity review widget.
  • Fixed an issue where sometimes the device would reboot when changing overlay on the Weather Radar map.
  • Fixed an issue where sometimes the time displayed on the Weather Radar map page would not match the system's time format.
  • Fixed an issue where sometimes the OHR would not turn on in an activity if it had been previously turned off before.
  • Fixed an issue where some datafields were not getting drawn on certain watch faces.
  • Fixed an issue where Strength workouts where edited weight would not carry over to following sets.
  • Fixed an issue where the device would sometimes shutdown when saving a Golf activity.
  • Fixed an issue where the device would sometimes shutdown when viewing the steps of a Daily Suggested Workout.
  • Fixed an issue where the HRM 600 would incorrectly read ANT+ connection only on the sensor settings page.
  • Fixed an issue where the device would sometimes be unable to connect to Nautique Boats.
  • Fixed an issue where the device would sometimes shutdown when downloading maps
  • Fixed an issue where the device would sometimes shutdown when selecting a contact in the InReach widget.
  • Fixed an issue where the Morning Report's scheduled page would show the previous day's schedule.
  • Fixed an issue where the Tide Alerts would not display data according to the system's unit configuration.
  • Fixed an issue with the menu title in the Sleep Mode setup menu.
  • Updated the appearance of the progress bar on the Audiobooks list select.
  • Updated the Golf activity to now support disabling/enabling the auto-lap feature.
Läs mer här

Hoppar över till tråden med Garminfokus.

Testat Epix Gen2:an 24/7 över helgen och är mycket nöjd hittills, har gått med mekaniskt ur i några år (utanför träningen) så omväxlingen är kul och uppgraderingen från Vivoactive 4 är verkligen märkbar. Jag är mestadels hemma, 6 dagars always-on-batteri duger gott och väl.

Dock är modellen aningen för fet för min 16-centimetershandled, så när väl en vettig 42mm Epix eller Fenix 7 dyker upp på begagnatmarknaden så blir det byte.

IMG_2781.webp

Dock är modellen aningen för fet för min 16-centimetershandled, så när väl en vettig 42mm Epix eller Fenix 7 dyker upp på begagnatmarknaden så blir det byte.
Vilka strl som finns och vad som skiljer mellan dem hos Epix och Fenix 7 är lite rörigt, åtminstone för mig
Men vill du ha en i 42mm finns den endast som Epix pro bland Epixarna
och Fenix 7 i 42mm skall heta Fenix 7s och ingen variant av Fenix 7 skall finnas med AMOLED-display.

Vilka strl som finns och vad som skiljer mellan dem hos Epix och Fenix 7 är lite rörigt, åtminstone för mig
Men vill du ha en i 42mm finns den endast som Epix pro bland Epixarna
och Fenix 7 i 42mm skall heta Fenix 7s och ingen variant av Fenix 7 skall finnas med AMOLED-display.
Hajar att jag blir av med AMOLED med Fenix 7S, men rätt storlek är för mig viktigare än sprallig skärm. Epix Pro 42mm samt Fenix 8 43mm drar båda (för mig) iväg för mycket i pris för att vara en teknikpryl som åldras snabbt. Så en 7S är hemklickad från Garmins shop för utvärdering, jag testar fan mer grejer än Ray Maker numera.

Hoppar över till tråden med Garminfokus.

Testat Epix Gen2:an 24/7 över helgen och är mycket nöjd hittills, har gått med mekaniskt ur i några år (utanför träningen) så omväxlingen är kul och uppgraderingen från Vivoactive 4 är verkligen märkbar. Jag är mestadels hemma, 6 dagars always-on-batteri duger gott och väl.

Visa bilaga 814294
Ha kvar den ett tag och se vad du känner sen. Jag tror att det är mycket vanesak.

Själv gick jag från en FR245 (42 mm om jag minns rätt) till en Fenix 8x (51 mm) i somras och den kändes enorm i början men nu när jag har vant mig är jag väldigt nöjd. Man förlorar ju en hel del batteritid och även skärmstorlek på 47 -> 42. Båda två väldigt värdefulla saker i mitt tycke.

Ha kvar den ett tag och se vad du känner sen. Jag tror att det är mycket vanesak.

Själv gick jag från en FR245 (42 mm om jag minns rätt) till en Fenix 8x (51 mm) i somras och den kändes enorm i början men nu när jag har vant mig är jag väldigt nöjd. Man förlorar ju en hel del batteritid och även skärmstorlek på 47 -> 42. Båda två väldigt värdefulla saker i mitt tycke.
Japp jag får se. Har märkt att jag inte kan stirra mig blind på skärmstorleken heller, material och vikt gör sitt.

Vardagsklockan i stål, 40mm: funkar perfekt
Förra tränings/semesterklockan Vivoactive 4, 45mm: funkade perfekt
Ersättaren, Vivoactive 6, 42mm: för liten/klen, såldes efter ett par veckor runt jul
Nuvarande Epix 2 47 mm: Upplever efter 4 dygn på handleden fortfarande som för "fläskig"
Testade en polares 46mm Forerunner 255 i helgen, kändes ganska lagom

"Plastklockorna" från Vivoactive/Forerunner upplevs alltså (inte så förvånande) som mindre än sin egentliga storlek. Epic G2:an köpte jag som tränings/semesterklocka men blev så förtjust i den att planen nu är att ha den som heltidsur, eller rättare sagt, ha en mindre dito som heltidsur, och låta combon mekanisk klocka + aktivitetsband ligga i lådan ett tag nu. Om inte Garmins kommande CIRQA visar sig vara lätt och diskret alltså..

Hur det gick frågar ni?

Jo, 42mm Fenix 7 är keepern, sitter finfint på min smäckra vrist.

IMG_2823.webp

Man lipar såklart lite åt förlusten av Epix2:an’s fantastiska AMOLED-skärm, men likt en cykel är rätt storlek prio 1. Den dyra Epix2:an i nyskick är på väg tillbaks till refurbed.se och den billiga nästan lika fina från Tradera hoppas jag få såld till självkostnadspris.

Tråkigt bara att det inte slutar där, istället kommer man följa prissänkningar/annonser på Fenix 8 43mm och Epix Pro 42mm slaviskt..

Skulle ni säga att någon av dessa med kartor är okej som cykeldator? Jag vill inte lägga för mycket pengar så har gärna en klocka som jag kan använda både till löpning och cykling. Om ni tycker det inte funkar kan jag välja klocka utan kartor isf och spara en slant. Funderat på Fenix 7 PRO eller 7s PRO, då även jag har smala handleder, alternativt forerunner 965

Tillbaka
Topp