[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

Jo, VAG är roliga på det viset 🤪
Min andra bil var en Passat från 1979. Dess ventilstyrningar var läck. På den tiden vinterförvarade jag båten ca. 6 mil hemifrån. En vårrustningsdag innehöll mao 12 mil bilåkande. Mest motorväg. Om jag såg till att toppa oljenivån innan jag åkte hemifrån började oljetryckslampan blinka lagom till jag kom hem på kvällen.

Det var inte bättre förr. Förr i det här fallet var några år kring 1990.

/Martin

Hur tänker ni om salt?

Jag såg en person som körde sina samlarbilar på vintern. Han sa att det inte var någon fara eftersom han spolade av bilen undertill efter varje tur.

Jag använder en bil ibland nu på vintern som jag äger gemensamt och har funderat på det. Borde man göra samma efter varje tur i slask? Jag bor inte så att jag kan använda en högtrycksunderreds-spruta men man borde kanske köra bilen genom en biltvätt-automat ofta nu på vintern? Men å andra sidan får man ju nytt salt under på vägen till parkeringen ändå. Finns det katoder eller vad det heter som man har på båtar som hjälper?

Edit: det var inte allt för dyrt och verkar räcka med en klen pump. Med andra ord skulle kanske en batteridriven tvätt kunna driva den.

Edit 2:
Gds säger borste och slang. Inte kul på vintern men kanske inte nödvändigt heller.

Vad fyller plåten under ljuddämparen för funktion? Bör jag åtgärda att den numera saknas eller kan jag bara fortsätta att köra? Antar att det är någon form av rostskydd.

20251115_154755.webp

Vad fyller plåten under ljuddämparen för funktion? Bör jag åtgärda att den numera saknas eller kan jag bara fortsätta att köra? Antar att det är någon form av rostskydd.

Visa bilaga 806462

Tjena!

Värmeplåt, inga problem att ta bort den. Att låta den sitta kvar kan däremot orsaka hårbottenskador på trötta besiktningstekniker.. Ask me how i know..

I somras hyrde vi en skåpbil, en Opel Movano. Det kom som en total överraskning när ettan första gången plötsligt hoppade ur växeln hamnade i neutralläge. Under de ca 140 mil vi körde med bilen hände det fler gånger och som jag upplevde det med ökande frekvens. Ett irriterande fenom, i synnerhet vid bergskörning.

Någon som kan förklara orsaken?

Visa bilaga 806462
Den sitter väl under katalysatorn?
Värmeplåt som @Kneecap konstaterar. Tanken är att hindra att nånting under den varma katten ska ta fyr, gräs och vissna löv tex. Eller besiktningsmän.

I somras hyrde vi en skåpbil, en Opel Movano. Det kom som en total överraskning när ettan första gången plötsligt hoppade ur växeln hamnade i neutralläge. Under de ca 140 mil vi körde med bilen hände det fler gånger och som jag upplevde det med ökande frekvens. Ett irriterande fenom, i synnerhet vid bergskörning.

Någon som kan förklara orsaken?
Sliten växellåda

Jag antar då att det är kugghjul inblandade och att det då primärt skulle fortsätta att vara ettan som hoppade ur på den bilen. Hur snabbt kan det bli sämre? Det var mycket irriterande när det hände i branta uppförsbackar. Att slira igång på tvåan skulle nog inte ha funkat på alla ställen.

Jag antar då att det är kugghjul inblandade och att det då primärt skulle fortsätta att vara ettan som hoppade ur på den bilen. Hur snabbt kan det bli sämre? Det var mycket irriterande när det hände i branta uppförsbackar. Att slira igång på tvåan skulle nog inte ha funkat på alla ställen.

Det är nog ringarna som är slitna och inte kugghjulen. Det blir sämre varje gång ettan åker i och ur
Håll kvar handen bara, blir inte många meter.

Det är nog ringarna som är slitna och inte kugghjulen. Det blir sämre varje gång ettan åker i och ur
Håll kvar handen bara, blir inte många meter.

Jag kan uppenbarligen inte så mycket om växellådor. Vad är ringarna?

Det var en hyrbil, så det är någon annans problem nu. Vid körning på mycket branta alpvägar var det obehagligt när växeln helt utan förvarning hoppade ur.

Det var en hyrbil, så det är någon annans problem nu. Vid körning på mycket branta alpvägar var det obehagligt när växeln helt utan förvarning hoppade ur.

Synkringarna, det kan vara ett fel i kulissen med. Beror på hur man valt att bygga.

Efterhand ettan är rätt stor så sliter det ofta om man lägger i den under färd, det är mycket skillnad som ringarna och hylsorna ska ta hand om. Hyrbilar har ofta väldigt liten motor och orkar inte på högre växel. På vanliga bilar ska den mest användas för att starta med.

Ja, då är check engine tänd.
Mecken ville byta EGR rör eftersom det var trasigt och skulle återkomma. Nu hörs ett vinande ljud, antar att det är EGR som ballat ur helt? Lite otur att de inte återkommit innan det pajade...

Felmeddelande Front assistans inte tillgänglig. Jahapp gjort rent radarn både en och 2 gånger utan framgång. Möjligen fått sig en törn av nått eftersom det sitter som en plastram runt om som är sprucken… radarn är monterad under regplåten, rätt utsatt position 😁 Har läst nått om kalibrering, Orkar egentligen inte bry mig men störande med larmet. Säkert svindyrt…

@Kneecap bryr sig besiktningen om man har ett felmeddelande för sånt och det lyser en orange symbol ?

Felmeddelande Front assistans inte tillgänglig. Jahapp gjort rent radarn både en och 2 gånger utan framgång. Möjligen fått sig en törn av nått eftersom det sitter som en plastram runt om som är sprucken… radarn är monterad under regplåten, rätt utsatt position 😁 Har läst nått om kalibrering, Orkar egentligen inte bry mig men störande med larmet. Säkert svindyrt…

@Kneecap bryr sig besiktningen om man har ett felmeddelande för sånt och det lyser en orange symbol ?

Tjena!

Vi bryr oss inte om radar fungerar. Men hur ser den orange symbolen ut?

Lite sugen på en motoroptimering av en A4 TDI. BSR erbjuder lån av PPC för att göra det hemma. Hur riskfritt är det? Vill ju inte att nåt går snett under uppdateringen av mjukvaran. Nån som testat?

Lite sugen på en motoroptimering av en A4 TDI. BSR erbjuder lån av PPC för att göra det hemma. Hur riskfritt är det? Vill ju inte att nåt går snett under uppdateringen av mjukvaran. Nån som testat?

Tjena!

Dålig idé när dom nya avgasmätningarna på dieslar införs. Bilen kommer inte gå igenom, det har testats en del på olika stationer i Sverige och bilar som är optimerade klarar sig väldigt sällan.
Men annars är det inga konstigheter.

Ja, då är check engine tänd.
Mecken ville byta EGR rör eftersom det var trasigt och skulle återkomma. Nu hörs ett vinande ljud, antar att det är EGR som ballat ur helt? Lite otur att de inte återkommit innan det pajade...
Om röret är trasigt så är det därför det viner, läcker ut avgaser/laddtryck beroende på vilken sida av ventilen som röret är trasigt.

ser att jag kanske skriver konstigt. Mekanikern säger alltså att lampan inte brukar tändas men google säger jo. Jag har väl egentligen ingen åsikt mer än att om att vinandet kommer från slangen, slangen är känt trasig så hoppas jag att det är 1 fel inte 2.

Jag har årsmodell 2019. Enligt Audi är bilar från 2022 godkända för HVO...:unsure:
Ja men du kan köra ändå, HVO är precis under gränsen på densitet för EN 590 men alla andra parametrar är inom spec och HVO brinner bättre och renare.

Har du motorgaranti kvar kan det dock ge problem vid eventuella garantiärenden.

Jag har årsmodell 2019. Enligt Audi är bilar från 2022 godkända för HVO...:unsure:

Tjena!

Precis som @maRRtin säger, det går utmärkt att köra på.
Anledningen till att tillverkare säger att det gäller från olika årsmodeller är att dom vill ha ryggen helt fri om det mot alla odds skulle skita sig för någon. Peugeot säger allt från 2007, men Volvo säger markant senare men då har alla D2or Peugeotmotor.
En kollega har kört HVO i sin Audi TDI i sex års tid nu, det är en 2012-13 typ.

I USA är det godkänt i alla bilar eftersom HVO klarar dieselklassningen där för dom inte bryr sig om vikten som fäller HVO från att klassas som diesel i EU.

Tjena!

Dålig idé när dom nya avgasmätningarna på dieslar införs. Bilen kommer inte gå igenom, det har testats en del på olika stationer i Sverige och bilar som är optimerade klarar sig väldigt sällan.
Men annars är det inga konstigheter.
du som är insatt; vad är det för värde de nu mäter i avgaserna..? förut mättes partiklar där min a2 2005 tdi 90 brukat ha typ 008 och därmed klarat partikelfiltergränsen trots att den saknar sådant och skulle komma undan med 0022

nu uppvisades värdet noll. lät orimligt. vad kan det ha varit man mätte..?

Alla svar välkomna såklart, men om @Kneecap orkar upplysa mig blir jag mycket glad!😊

På en personbil klass 1, Mercabuss från 2014 som utrustats till färdtjänstfordon från Nordic Vehicle (dvs proffsbyggd), kan man ta bort bakgavelliften och alla stolar (9 säten tot) utom fyra och bara köra vidare med bilen eller måste den fortsätta vara utrustad som det står i regbeviset för att ta sig igenom besiktningen? Att göra det omvända förstår jag är problematiskt, men här handlar det alltså om att ta bort grejer. Bilen och liften är besiktade och godkända i nuläget.

Alla svar välkomna såklart, men om @Kneecap orkar upplysa mig blir jag mycket glad!😊

På en personbil klass 1, Mercabuss från 2014 som utrustats till färdtjänstfordon från Nordic Vehicle (dvs proffsbyggd), kan man ta bort bakgavelliften och alla stolar (9 säten tot) utom fyra och bara köra vidare med bilen eller måste den fortsätta vara utrustad som det står i regbeviset för att ta sig igenom besiktningen? Att göra det omvända förstår jag är problematiskt, men här handlar det alltså om att ta bort grejer. Bilen och liften är besiktade och godkända i nuläget.
Polaren fick regga om sin crossbuss efter samma operation!

Ingen stor grej tekniskt, bara drygt!

du som är insatt; vad är det för värde de nu mäter i avgaserna..? förut mättes partiklar där min a2 2005 tdi 90 brukat ha typ 008 och därmed klarat partikelfiltergränsen trots att den saknar sådant och skulle komma undan med 0022

nu uppvisades värdet noll. lät orimligt. vad kan det ha varit man mätte..?

Tjena!

Vet inte vad du nämner för siffror. Gränsen för din bil är 1,5, Euro 6 har 0,7. 0,0 är inga större konstigheter om allt är som det ska. Väldigt få dieslar underkänns idag, innan 2018 så mätte vi alla bilar men sen ändrades det så att vi inte mäter 20 år och äldre. Innan underkändes 6-7%, nu underkänns under 0,5%.
Eftersom din bil är en 2005 så kommer den inte mätas mer.

Det som kommer att förändras är att man ska mäta NOx utsläppen. Då kommer extremt många underkännas. Vid tester idag i Sverige så underkänns nästan hälften av alla Euro5, Sverige vill ha undantag på Euro5 och bara ha de nya reglerna på Euro6.
"Diesel Gate" bilar som inte varit inne för åtgärd är körda direkt.

Tjena!

Precis det @snoogans säger. En regbesiktning krävs om du tar bort lyften.
Ska du bygga campervan?

Tjena!

Precis det @snoogans säger. En regbesiktning krävs om du tar bort lyften.
Ska du bygga campervan?
Ok, tack för svar! Misstänkte att det kunde vara så.

Jag får nog svara "nja" på frågan. Kanske får det officiella svaret bli.😊 Även om jag försöker hålla mig till cykel lockar tanken en aning. Med barnen är långcykling utesluten, och eftersom jag själv inte flyger är vi förpassade till tåg eller bil. Tågen fungerar fint men man är en aning begränsad, och supersvårt att få med både kanot och cykel på tåget. I nuläget har vi kört ett par veckor där vi utgått från vanlig bil och tältat/vandrat/paddlat i Norge och Sverige, vilket är helt fantastiskt härligt. Ett mer ändamålsenligt fordon där övernattningen blir enklare känns rimligt, även om jag kanske slits lite kring det här med att bränna diesel för sitt eget höga nöjes skull. Med barnen är en lång dagsetapp 10-20 mil så det körs ju ytterst lite trots allt..

Om vi bara löst ponerar att man ska bygga en campervan så är förmodligen avsikten att det är ett tomt skal med dieselvärmare, innerbelysning, två stolar fram och två stolar bak (på befintliga L-tracks, riktiga busstolar) och lösa moduler för förvaring, säng och matlagning där matlagningen sker på mobilt friluftskök. Tänkt lite som att man tältar fast tältet kan åka iväg. Samtliga delar säkras med någon form av spännband, dvs ingen fast monterad inredning.

Hiss eller diss?😊

Tjena!

Med lös inredning så räcker det med att regga om antal passagerare och bakgavellyften. Om du bygger fast så måste den reggas som husbil och då är det ju bättre att göra allt samtidigt så du slipper två regbesiktningar.
Såg en som kapat av halva bakgavellyften och monterat cykelställ på den. Fyra cyklar fick plats.

Tjena!

Med lös inredning så räcker det med att regga om antal passagerare och bakgavellyften. Om du bygger fast så måste den reggas som husbil och då är det ju bättre att göra allt samtidigt så du slipper två regbesiktningar.
Såg en som kapat av halva bakgavellyften och monterat cykelställ på den. Fyra cyklar fick plats.
Med avsikt att köra med lyften nerfälld då, eller missförstår jag bygget? Om jag tolkar rätt hoppas jag verkligen man hittade någon anledning till körförbud...

Med avsikt att köra med lyften nerfälld då, eller missförstår jag bygget? Om jag tolkar rätt hoppas jag verkligen man hittade någon anledning till körförbud...

Tjena!

Med lyften nedfälld. Om du menar att det skulle vara körförbud för att det blir farligt så skulle jag nog säga nja. En handikappslyft är väldigt låg, så om man kör på bakifrån och inte har typ en Porsche 911 eller Lambo så kommer den åka rakt in i grillen. När den är avkapad så sticker den ju inte ut speciellt långt heller.
Men om man har en gammal Folkabuss eller Fiat Multipla 600 så är det väl risk för dubbelamputation, men å andra sidan så är det risk för det oavsett om det är en helt plan yta man kör in i.

Tjena!

Med lyften nedfälld. Om du menar att det skulle vara körförbud för att det blir farligt så skulle jag nog säga nja. En handikappslyft är väldigt låg, så om man kör på bakifrån och inte har typ en Porsche 911 eller Lambo så kommer den åka rakt in i grillen. När den är avkapad så sticker den ju inte ut speciellt långt heller.
Men om man har en gammal Folkabuss eller Fiat Multipla 600 så är det väl risk för dubbelamputation, men å andra sidan så är det risk för det oavsett om det är en helt plan yta man kör in i.
Nog för att jag är för att straffa rattsurfare, men att dela deras kropp i två delar känns väl lite överdrivet?
Nu såg jag ju inte anordningen, men har legat bakom ett fordon med lyft glömd nerfälld. Det var iofs en liten lastbil, så antagligen klart högre. Men hade jag gjort en mindre påkörning där kan jag garantera att jag hade straffats med döden utan rättegång.

Lärorik video - titta från 6:48 syncromesh gearbox -

Det är bara att fälla ner och montera lampor på den även en bil får ha 24 meter.
Så jag får knappt ha ett synligt skruvhuvud framåt, för den jag kör på kan få ett skrapmärke, men kan montera 19 meter vässad kniv bakåt, så länge den är belyst?
Du har säkert rätt men vet inte om jag tycker det är så klokt.

Tjena!

Absolut, omreggningen vid fast bygge är jag helt införstådd med. I det här fallet är "spartanskt" ledordet, så tänker börja lite lätt genom att ha kvar den som skåpbil.

Men gällande antal passagerare; det har varit några grymt roliga helger när jag som fotbollsledare kan hämta upp 8 spelare och köra dem till match. Vad gäller egentligen för en minibuss av denna typen, blir den olaglig om jag ställer av tre säten och kör med säg sex sittplatser för att få med mer bagage eller dylikt? Den år idag reggad för 8 sittande passagerare, följt av en text typ "vid en rullstol, 6 sittande passagerare osv osv". Samtliga säten sitter på räls i golvet och går att flytta med snabbfästen.

Har inga bilder direkt, förutom en när jag sov i bilen efter att ha hämtat den i Jokkmokk. 13 minus, massor av renar och superhärligt vinterlandskap, så äventyret började direkt!😛 Rälsarna som sätena sitter på kan ses på golvet.

IMG_0871.webp

Tillbaka
Topp