[Byggtråd] Brother Mejtej, shall we hit the trails and go bikepacking?

weldion

Aktiv medlem
Vad gör man om man egentligen har för många cyklar men upptäcker att man har nästan en komplett cykel i lådorna? Man beställer förstås ett ramkit.
Varför inte sno ihop en tjusig cykel för bikepacking?

Beställning lagd, vänta en vecka (leveransstatus sa ju 5 arbetsdagar), ingenting händer, väntar lite till och skickar iväg ett mail. "Jo, den kommer troligen i morgon!". Ingenting på ett tag igen, tänker att jag sitter lugnt i båten.
Denna vecka får jag mail om att det är transportföretaget som varit lite sega i hanteringen. Det fick gå ett par dagar till och sedan fick jag ett pling i appen att den är på väg och ett dygn senare fick jag hämta paketet.

Inget ont alls om företaget som jag beställde ramen från, bra kommunikation om status plus att jag erbjöds lite kompensation för besväret. Hade inget bråttom heller, men nu hade redan byggarfingrarna börjat att klia.

IMG_3553.webp

Man anar färgvalet.

IMG_3554.webp

Brandgult skall det vara!

IMG_3556.webp

IMG_3562.webp

IMG_3563.webp

Helt otroligt fin i lacken. Bilderna som jag tagit ger den inte rättvisa tycker jag.

Några påsar med prylar följde också med.

IMG_3564.webp

IMG_3560.webp

Eftersom att jag brukar bara ånga på när jag börjar röra om i cykelgrytan (det heter väl cykelkök?) tänkte jag denna gång ta det lite lugnt och dra ut på byggandet.
Den skall vara klar till barmarkssäsongen och det är väl någon månad kvar till den.

Blir att återanvända en GRX-grupp som jag slängde ner i en låda efter det att jag hade tröttnat på den.

DSC09193.webp

DSC09163.webp

DSC09159.webp

DSC09171.webp

DSC09167.webp

DSC09174.webp

DSC09202.webp

Funderar lite på däckval också.
Ramen tar 50 mm breda däck (700c), det har jag tänkt att utnyttja. Ligger nära till hands att köra med Thundero 48 mm, men man kanske skall prova något lättrullat i 50 mm?
Mönster i stil med Thundero blir bra.

Eftersom att jag brukar bara ånga på när jag börjar röra om i cykelgrytan (det heter väl cykelkök?) tänkte jag denna gång ta det lite lugnt och dra ut på byggandet.
Den skall vara klar till barmarkssäsongen och det är väl någon månad kvar till den.

Blir att återanvända en GRX-grupp som jag slängde ner i en låda efter det att jag hade tröttnat på den.

Visa bilaga 806722

Visa bilaga 806724

Visa bilaga 806726

Visa bilaga 806727

Visa bilaga 806728

Visa bilaga 806729

Visa bilaga 806730
Bild 5 trodde jag först var en cd-skiva med rave-musik. 🤔 Sen såg jag bättre.

Ser ut att bli ett trevligt och snyggt bygge! 👍

I lådan med sadlar ligger det två st kandidater till bygget.

DSC09178.webp

DSC09181.webp

Gillar Selle Italias form bäst, men den är kanske lite väl enkel?
Kanske får bli att beställa en likadan som jag har på mina andra cyklar.

Gängrensar lite försiktigt.

IMG_3575.webp

Lite smörj på UDH.

IMG_3576.webp

Fortsätter att gängrensa lite för att montera skruv där jag inte tänkt att använda skruvhålen. Lite som ett täcklock.

IMG_3577.webp

En liten titanskruv med torxfattning på plats.

IMG_3579.webp

Momentdragning av BB.

IMG_3581.webp

På med vevpartiet och lite momentdragning av småskruvarna till vänsterveven.

IMG_3588.webp

Tyvärr lite apelsinskal i lacken. Ett ställe som sällan kommer att skådas dock. Vajerfästet under höger kedjestag.

IMG_3591.webp

Testar min idé med snabbkoppling för stagen till en pakethållare. Satsar nog på Old Man Mountain Elkhorn och tänkte då köra kulled med gängstång som stag.

IMG_3596.webp

Är inte helt förtjust i stagen som följer med den pakethållaren och har planen att sätta stag som på bildexemplet nedanför.

old-man-mountain-elkhorn-rack-review_11-webp.805183

Senast ändrad:
I lådan med sadlar ligger det två st kandidater till bygget.

Visa bilaga 806731

Visa bilaga 806732

Gillar Selle Italias form bäst, men den är kanske lite väl enkel?
Kanske får bli att beställa en likadan som jag har på mina andra cyklar.
Jag har Selle-varianten på en lastcykel. Skönt sadel, men har för mig att den väger förvånansvärt mycket? På min trettiofemkiloshoj, spelar det ingen roll, men den känns inte så sportig.

Plockade fram väskan som jag tänkt skall sitta i ramen.

IMG_3597.webp

Styrlinda blir följande:

IMG_3599.webp

Det finns flera valmöjligheter i bygget.

Styre finns det två att välja på, om jag inte skall köpa något annat fränt.
Pro Discover 440 mm och originalstyre till Grizl CF SL också 440 mm.

Hjul har jag antingen ett par Fulcrum som skulle sitta fint tror jag. Lite annorlunda ekrat bara.
Kan även plocka fram ett par DT-hjul med 350-nav.
Fulcrum är 24 mm breda invändigt, DT 25 mm. Tror nog att Fulcrum kan bli lite snyggare på bygget bara.

Sadlarna har jag redovisat för.

Däck är det väl trevligt att få några tips på lämpliga kandidater i 50 mm bredd.

Ramväskan är spikad och egentligen väskorna för framgaffeln också, där har jag tänkt mig 2x5 l Tailfin.

Som fästen för lite allt möjligt på pakethållaren tänkte jag använda 6 st Fixplus, har 4 st i lådan redan nu.

DSC09212.webp

Styrstam får jag prova mig fram vad som blir bra, har den som är med i det andra inlägget att börja med.

Senast ändrad:
Vad gör man om man egentligen har för många cyklar men upptäcker att man har nästan en komplett cykel i lådorna? Man beställer förstås ett ramkit.
Varför inte sno ihop en tjusig cykel för bikepacking?

Beställning lagd, vänta en vecka (leveransstatus sa ju 5 arbetsdagar), ingenting händer, väntar lite till och skickar iväg ett mail. "Jo, den kommer troligen i morgon!". Ingenting på ett tag igen, tänker att jag sitter lugnt i båten.
Denna vecka får jag mail om att det är transportföretaget som varit lite sega i hanteringen. Det fick gå ett par dagar till och sedan fick jag ett pling i appen att den är på väg och ett dygn senare fick jag hämta paketet.

Inget ont alls om företaget som jag beställde ramen från, bra kommunikation om status plus att jag erbjöds lite kompensation för besväret. Hade inget bråttom heller, men nu hade redan byggarfingrarna börjat att klia.

Visa bilaga 806714

Man anar färgvalet.

Visa bilaga 806715

Brandgult skall det vara!

Visa bilaga 806716
Visa bilaga 806717
Visa bilaga 806718

Helt otroligt fin i lacken. Bilderna som jag tagit ger den inte rättvisa tycker jag.

Några påsar med prylar följde också med.

Visa bilaga 806719
Visa bilaga 806720
Bästa bikepacking och gravel hojen ever, o snyggast😄

Bilagor

• 20250926_153142.webp
    20250926_153142.webp
    2.1 MB · Besök: 251
Här är bakhjulet från Fulcrum monterat i ramen. Blir inte det där däcket.

IMG_3592.webp

Tänker att jag skall köra XT-kassetten på bilden med Dura-Ace-bromsskivor, 160 mm fram och bak.

Inte värre? På en stålis kanske du kan leva med det.

Jag har ett Pro Discover-styre på en cykel, passar mina preferenser väldigt bra.

Varför välja något annat än Thunder Burt 2.1" om de går in?
Pro Discover är mitt favoritstyre och det sitter på samtliga bockstyrecyklar som jag har.
Kan vara skoj att prova något annat tänkte jag.

Har nog den gamla varianten av TB 2.1 i mina gömmor, kan montera för att kolla hur det får plats.
Är det någon skillnad i måtten på gamla och nyare TB?

terra hardpack slår jag ett slag för. humant pris, trevliga speed king-mönstret, bra på trumma.

edit: men thunder burt 2,1 är i lager på bike-discount

Gaffeln monterad för 47 mm rake.

IMG_3600.webp

Skall man köra på 47 mm skall man även montera denna distans under bromsoket. Följde med bedrövligt fula skruvar som måste bytas ut.

IMG_3601.webp

Täppte till hålet för matningen till eventuellt dynamodriven framlampa.
Har funderat fram och tillbaka om jag skall köra med dynamonav men har nog fastnat i att inte göra det.

IMG_3602.webp

Ett styre som är kandidat för att hamna på hojen. Är dock skeptisk till det backsweep som styret har. Inget direkt fan.

IMG_3604.webp

Får smyga in lite kvalitetsdetaljer här och där.

IMG_3607.webp

Sen kommer det till väskor.
Har en gammal Klickfix i gömmorna. Praktiskt att snabbt kunna plocka med sig väskan från styret genom att klicka lös den och haka i axelremmen som ligger i väskan.
Mer skeptisk till plastfästet som väskan skall sitta fast med.

IMG_3605.webp

IMG_3606.webp

Två kandidater är alltså Terra Hardpacked 50 mm mot Thunder Burt 54 mm.

Terra Hardpacked 50 mm
  • Uppmätt vikt 561 gram
  • Bredd på 17,8 mm-fälg 48 mm.
  • Höjd 46 mm
  • Pris 26,25 EUR
  • Rullmotstånd 18,6 w
  • Våtgrepp 77
  • Bättre punkteringskydd jämfört med TB

Thunderburt 54 mm
  • Uppmätt vikt 613 gram
  • Bredd på 17,8 mm-fälg 50 mm.
  • Höjd 46 mm
  • Pris 50,41 EUR
  • Rullmotstånd 18,6 w
  • Våtgrepp 59

Data från BRR och pris från Bike-Discount.

Tycker att Terra Hardpacked bjuder på motstånd för Thunder Burt att gå vinnande ur "striden".
Får 1 hekto lättare cykel med TH till nästan halva priset jämfört med TB.
Förlorar dock 2 mm i bredd, sedan är väl frågan hur däcken mäter in på 24 mm bred fälg jämfört med testets 17,8 mm?

Förvisso gamla TB LS Evo, på 24 id fälg.
Sorry för reflektionen såg den först nu.
Dryga 52.
IMG_20251206_092351.webp

Thunder Burt är roliga - tills dom inte är. Bytte ut mina när jag blev trött på punkteringar och har kört Race King istället. Nu finns dom ju inte längre och det är visst osäkert om ersättaren är lika bra

Thunder Burt är roliga - tills dom inte är. Bytte ut mina när jag blev trött på punkteringar och har kört Race King istället. Nu finns dom ju inte längre och det är visst osäkert om ersättaren är lika bra

Har kört mina TB i Albanien, på Gotland, Spanien och hemma så de har stött på typ allt i form av underlag - en pyspunka pga stickhål i slitbanan på asfalt. Lagat med salami, sen inga problem. Och då har allt utomlands varit med packning.

Bara för att nyansera det hela :)

Har kört mina TB i Albanien, på Gotland, Spanien och hemma så de har stött på typ allt i form av underlag - en pyspunka pga stickhål i slitbanan på asfalt. Lagat med salami, sen inga problem. Och då har allt utomlands varit med packning.

Bara för att nyansera det hela :)
Har funderat på om jag bara har haft otur och tänkt på om de skulle ha en chans mer.

Jag har nyligen lagt på G-One Speed Performance RG TLE osv. på gruscykeln och de känns betydligt mer lättrullande mot de Thunder Burt som sitter på min ”monster gravel”.
Olika cyklar javisst och om punkasäkerheten har jag ingen uppfattning, bägge körs slanglöst. Men som alternativ till TB är G-One kanske värda att titta på?

Kul tråd @weldion ! Ser ut att bli en fin hoj! Jag håller själv på att vela kring att bygga ny bikepackinghoj åt det biffiga hållet, men har för många andra projekt för tillfället..

Av eget intresse kring däckfrågan:

@Arth , har du kört med slang eller tubeless? Gissar att TB är riktigt lätta och tunna för vad de är, och gissar också då att man får punka genom sten och annat som sakta gnager sig inåt. Med slang är det jobbit, med tubeless märker man det förmodligen inte..

Kul tråd @weldion ! Ser ut att bli en fin hoj! Jag håller själv på att vela kring att bygga ny bikepackinghoj åt det biffiga hållet, men har för många andra projekt för tillfället..

Av eget intresse kring däckfrågan:

@Arth , har du kört med slang eller tubeless? Gissar att TB är riktigt lätta och tunna för vad de är, och gissar också då att man får punka genom sten och annat som sakta gnager sig inåt. Med slang är det jobbit, med tubeless märker man det förmodligen inte..
Alltid Tubeless och problemet har varit att vätskan haft svårt att sluta hålen då dom varit för stora. Har aldrig upplevt det på samma sätt med andra däck så det är möjligt att jag bara fått ett par dåliga däck

Kul tråd! Vågar man fråga vad ett ramset betingade? Tycker jag hittar lite spretiga uppgifter...

Tillbaka
Topp