[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)

Start av diet 11/11
95,0 kg
BMI 28,7
Kroppsfettprocent 24,4%
Midjemått 95 cm (25/11)

Idag
91,9 kg (-3,1)
BMI 27,7 (-1,0)
Kroppsfettprocent 23,4% (-1,0)
Midjemått 90 cm (-5)

Idag ska jag dricka mer vatten, något jag slarvade med igår.
Start av diet 11/11
95,0 kg
BMI 28,7
Kroppsfettprocent 24,4%
Midjemått 95 cm (1/12)

Idag
92,3 kg (-2,7)
BMI 27,9 (-0,8)
Kroppsfettprocent 23,7% (-0,7)
Midjemått 95 cm (1/12)

Fyfan vad omotiverande att gå baklänges tre dagar på raken. Om jag får gissa är det maginnehåll och vatten som spökar. Eller så åt jag för lite på cheat day, men även om så är fallet så kommer det fortfarande ett ras snart. En annan anledning kan vara att jag körde styrketräning igår med knäböj och andra tunga lyft som gör att många muskler i kroppen nu har träningsvärk och är uppsvällda/fyllda med vatten. Typ som Mads Pedersen efter hans vurpa i ”Chasing Cobbles”. Men än är det inte kört. Förra måndagen vägde jag också 92,3 kg. På fredagen där efter vägde jag sedan 90,8 kg. Fortsätter tuffa på.

Redigerar in midjemåtten strax.

Edit: Nu är midjemått inlagt igen. Mäter nu runt naveln istället. Försökte gå igenom inläggen här för att hitta när det var, men jag låg på 97 cm ungefär för någon vecka sedan? Äsch, kör på dagens datum för det nya måttet ändå. Det finns att ta av så det spelar ingen roll.

Senast ändrad:
Inte mycket till framsteg här v.g. vikten. 90,40 kg i morse. Har gått på tomgång senaste veckan. Bara haft energi och motivation till promenader. Jag har börjat dra ned på kaffe i ett försök att få iordning på magen. Jag har minskat intaget med 80% senaste veckan. Istället för fem tillfällen per dag dricker jag nu två ggr per dag och med halva styrkan jämfört med tidigare. Jag hoppas kunna bli helt koffein- och kaffefri under den här veckan, utan alltför mycket huvudvärk och andra abstinensproblem.

Start av diet 11/11
95,0 kg
BMI 28,7
Kroppsfettprocent 24,4%
Midjemått 95 cm (1/12)

Idag
92,3 kg (-2,7)
BMI 27,9 (-0,8)
Midjemått 95 cm (1/12)

Fyfan vad omotiverande att gå baklänges tre dagar på raken. Om jag får gissa är det maginnehåll och vatten som spökar. Eller så åt jag för lite på cheat day, men även om så är fallet så kommer det fortfarande ett ras snart. En annan anledning kan vara att jag körde styrketräning igår med knäböj och andra tunga lyft som gör att många muskler i kroppen nu har träningsvärk och är uppsvällda/fyllda med vatten. Typ som Mads Pedersen efter hans vurpa i ”Chasing Cobbles”. Men än är det inte kört. Förra måndagen vägde jag också 92,3 kg. På fredagen där efter vägde jag sedan 90,8 kg. Fortsätter tuffa på.

Redigerar in midjemåtten strax.

Edit: Nu är midjemått inlagt igen. Mäter nu runt naveln istället. Försökte gå igenom inläggen här för att hitta när det var, men jag låg på 97 cm ungefär för någon vecka sedan? Äsch, kör på dagens datum för det nya måttet ändå. Det finns att ta av så det spelar ingen roll.
Start av diet 11/11
95,0 kg
BMI 28,7
Kroppsfettprocent 24,4%
Midjemått 95 cm (1/12)

Idag
91,2 kg (-3,8)
BMI 27,5 (-1,2)
Midjemått 94 cm

Nu äntligen går det nedåt igen. Lite kvar till 90,8 kg som är lägsta hittills, men det är ju samtidigt bara tisdag ändå. Tålamod..

Ibland är det kul att vidga perspektivet lite och blicka bakåt. Glömde att jag började på tresiffrigt i år ändå.

IMG_1564.webp

IMG_1565.webp

Känner mig extra smal idag så det ska bli kul att se vad vågen säger imorgon.

Start av diet 11/11
95,0 kg
BMI 28,7
Kroppsfettprocent 24,4%
Midjemått 95 cm (1/12)

Idag
91,2 kg (-3,8)
BMI 27,5 (-1,2)
Midjemått 94 cm

Nu äntligen går det nedåt igen. Lite kvar till 90,8 kg som är lägsta hittills, men det är ju samtidigt bara tisdag ändå. Tålamod..
Start av diet 11/11
95,0 kg
BMI 28,7
Kroppsfettprocent 24,4%
Midjemått 95 cm (1/12 @ 92,3 kg)

Idag
90,7 kg (-4,3)
BMI 27,4 (-1,3)
Kroppsfettprocent 23,6% (-0,8)
Midjemått 93 cm (-2)

Ny lägstanivå för i år! Längtar redan till invägning imorgon.

Senast ändrad:
Start av diet 11/11
95,0 kg
BMI 28,7
Kroppsfettprocent 24,4%

Idag
90,5 kg (-4,5)
BMI 27,3 (-1,4)
Midjemått 93 cm (-2)

Fuskade lite igår. Åt både rostade mackor och lite fika så jag förväntade mig verkligen bakslag idag. Men icke! Nytt lägsta.

Så är det. Typ omöjligt att träna hårt och gå ned i vikt, om man inte vill se dalande resultat samtidigt då. Jag körde ett Zon 3/Zon 4-pass för någon vecka sedan utan att ha ätit middag dagen innan = svindåligt resultat, orkade inte genomföra det. Ännu hårdare pass i dag men ätit ordentligt = inga konstigheter.

Man kan ju träna sig fastare i kroppen, tänker jag, men inte träna sig smal. Det tycks ju all sentida forskning också visa.
Rent generellt är dock regelbunden konditionsträning en helt exceptionellt bra grund för att gå ner i vikt så länge som man inte överäter. Att tro något annat är att lura sig själv (och andra).

Keep it simple

Rent generellt är dock konditionsträning en helt exceptionellt bra grund för att gå ner i vikt så länge som man inte överäter. Att tro något annat är att lura sig själv (och andra).
Konditionsträning är ju jättebra på många sätt, absolut, men det tycks vara de ändrade matvanorna i samband med träningen som leder till viktnedgång och inte träningen i sig. Tränar du och äter som vanligt verkar kroppen bara anpassa sig och sakta lura dig att öka intaget av kalorier. I alla fall är det så i de studier som jag läst sammanfattningen av.

Självklart, om du inte ökar intaget av kalorier alls kommer du småningom att börja tappa vikt, men det verkar vara en ganska plågsam metod och inte hållbar i längden. Jag tror inte att så många fixar att stå emot den typen av hunger och svaghet någon längre tid, och långsiktighet är kanske det man är ute efter?

När jag gick ned 15 kilo för drygt tio år sedan fick jag rådet av min dietist/PT, som var före detta elitlöpare, att träna väldigt lätt eller inte alls under tiden jag låg på (ett ganska kraftigt) kaloriunderskott, för att kunna klara att genomföra viktnedgången.

Men som med alla sådana här metoder är det säkert väldigt individuellt.

Senast ändrad:
Konditionsträning är ju jättebra på många sätt, absolut, men det tycks vara de ändrade matvanorna i samband med träningen som leder till viktnedgång och inte träningen i sig. Tränar du och äter som vanligt verkar kroppen bara anpassa sig och sakta lura dig att öka intaget av kalorier. I alla fall är det så i de studier som jag läst sammanfattningen av.

Självklart, om du inte ökar intaget av kalorier alls kommer du småningom att börja tappa vikt, men det verkar vara en ganska plågsam metod och inte hållbar i längden. Jag tror inte att så många fixar att stå emot den typen av hunger och svaghet någon längre tid, och långsiktighet är kanske det man är ute efter?

När jag gick ned 15 kilo för drygt tio år sedan fick jag rådet av min dietist/PT, som var före detta elitlöpare, att träna väldigt lätt eller inte alls under tiden jag låg på (ett ganska kraftigt) kaloriunderskott, för att kunna klara att genomföra viktnedgången.

Men som med alla sådana här metoder är det säkert väldigt individuellt.
Jag har plågsamt insett att min träning (~10h/veckan) normalt inte gör något för min vikt. Utan först i kombination av vettig kosthållning. I extremfall när mängden av träning blir väldigt mycket, först då kan jag märka att vikten minskar lite, lite, men det är ändå minimalt jämfört med vad resultatet blir med åtstramning av kosten.

När jag var yngre såg det annorlunda ut. Tränade större volym, oftare och i mycket högre fart. Betydligt mer muskelmassa. Kunde då äta allt gott i oändliga mängder och ändå tappa fett. Sensmoralen är att det var bättre förr...

Senast ändrad:
Jag har plågsamt insett att min träning (10h/veckan) normalt inte gör något för min vikt. Utan först i kombination av vettig kosthållning. I extremfall när mängden av träning blir väldigt mycket, först då kan jag märka att vikten minskar lite, lite, men det är ändå minimalt jämfört med vad resultatet blir med åtstramning av kosten.

När jag var yngre såg det annorlunda ut. Tränade större volym, oftare och i mycket högre fart. Betydligt mer muskelmassa. Kunde då äta allt gott i oändliga mängder och ändå tappa fett. Sensmoralen är att det var bättre förr...
Ungefär samma för mig.

Jag har plågsamt insett att min träning (10h/veckan) normalt inte gör något för min vikt. Utan först i kombination av vettig kosthållning. I extremfall när mängden av träning blir väldigt mycket, först då kan jag märka att vikten minskar lite, lite, men det är ändå minimalt jämfört med vad resultatet blir med åtstramning av kosten.

Ju förr, desto bättre. Smalast var man egentligen i mammas mage. Liten muskelmassa (bra för klättring) och en j-a livsvilja (sisu). Direkt när man kom ut började raset.

Finns forskning på att regelbunden träning, tex kondition, som drar mycket kalorier får kroppen att kompensera genom att dra ner på ”non-exercise activity thermogenesis (NEAT)”. Alltså fipplande i vardagen som att studsa med benet, man kanske slappar mer i soffan istället för att gå, kroppen kanske ställer om till en lägre kroppstemperatur osv. Vardagsrörelserna man inte tänker på regleras ner omedvetet helt enkelt.

Så ja, träning kan ge en extra skjuts men till slut återvänder kroppen till homeostasis (normalläge) ändå.

Med det sagt har jag själv märkt att långturer på 3-4h en gång i veckan max är en bra shock för kroppen som den inte hinner anpassa sig till. Kör man dock TdF har dom sett att dom sett i studier att dom bränner mycket färre kalorier per dag i slutet än i början. Inte under själva cyklandet utan efteråt, så det är totalen som går ner. Kroppen anpassar sig och stänger ner annat energikrävande.

Mindre processerad mat förr också. Kan vara en bidragande faktor. Mycket som man köper i butik idag som man inte tror är processat är det ändå. Innehåller massa hormonstörande skit och socker. Annat när man köpte potatis från närliggande gårdar på ICA och stekte lite kött från slaktaren/disken på affären och stekte i smör med en ingrediens (mjölk) på förpackningen. Kött, sås och potatis var ju en stående klassiker förr. Så rent det kan bli.

Finns forskning på att regelbunden träning, tex kondition, som drar mycket kalorier får kroppen att kompensera genom att dra ner på ”non-exercise activity thermogenesis (NEAT)”. Alltså fipplande i vardagen som att studsa med benet, man kanske slappar mer i soffan istället för att gå, kroppen kanske ställer om till en lägre kroppstemperatur osv. Vardagsrörelserna man inte tänker på regleras ner omedvetet helt enkelt.

Så ja, träning kan ge en extra skjuts men till slut återvänder kroppen till homeostasis (normalläge) ändå.

Med det sagt har jag själv märkt att långturer på 3-4h en gång i veckan max är en bra shock för kroppen som den inte hinner anpassa sig till. Kör man dock TdF har dom sett att dom sett i studier att dom bränner mycket färre kalorier per dag i slutet än i början. Inte under själva cyklandet utan efteråt, så det är totalen som går ner. Kroppen anpassar sig och stänger ner annat energikrävande.
Intressant!

Mindre processerad mat förr också. Kan vara en bidragande faktor. Mycket som man köper i butik idag som man inte tror är processat är det ändå. Innehåller massa hormonstörande skit och socker. Annat när man köpte potatis från närliggande gårdar på ICA och stekte lite kött från slaktaren/disken på affären och stekte i smör med en ingrediens (mjölk) på förpackningen. Kött, sås och potatis var ju en stående klassiker förr. Så rent det kan bli.
Japp. Och vi äter alldeles för mycket kött också.

Kommer det från hållbar uppfödning inom Sverige där djuren får äta gräs genom hela livet och slaktas först efter 24 månader (istället för 12) så ser jag inget problem med köttkonsumtion. Vi måste dock bli bättre på att ta hand om hela djuret och inte bara äta köttfärs och slänga resten, som organ, svansar, tunga osv som var mer vanligt förr.

Kan rekommendera att köpa från:
https://www.gronagardar.se/sv (ej reklam)

Djuren binder kol i marken och bidrar med gödsel till annan odling och ingår i ett slags kretslopp, så om vi tog bort eller minskade drastiskt på köttkonsumtionen (och därmed produktionen i Sverige) så hade det också gjort det mycket svårare att odla annat nära.

Det gäller bara att välja rätt.

Sen finns det väl risk att folk som drar ner på köttet inte kompenserar med annat protein, därmed upplever lägre mättnadskänsla, istället trycker i sig mer kaloririka köttsubstitut, och därmed går upp i vikt.. och vips har vi återknutit till trådens ämne och utan att behöva genomlida den eviga kött-bra-eller-dåligt-diskussionen :D

Sen finns det väl risk att folk som drar ner på köttet inte kompenserar med annat protein, därmed upplever lägre mättnadskänsla, istället trycker i sig mer kaloririka köttsubstitut, och därmed går upp i vikt.. och vips har vi återknutit till trådens ämne och utan att behöva genomlida den eviga kött-bra-eller-dåligt-diskussionen :D
Eller får järnbrist. Otroligt många kvinnor i Sverige (som till större grad är veganer/vegetarianer än män i Sverige) som lider av detta, och vissa får till och med blodbrist till följd.

Visst finns det växter och plantor som innehåller järn. Bönor tex, eller spenat. Men inte många äter 750 gram rå spenat varje dag (2 mg per 100 gram spenat, kvinnor i fertil ålder behöver ca 15 mg). Dessutom tas järn från växter upp sämre än från kött, så du får en synergistisk effekt av att äta kött gällande järn. Inte alltid att järntabletter har så stor effekt heller.

Sluta ät kött då, alltså hur tänker du med din källkritik när du länkar till en intresse/lobby-organisation?
Varför sluta äta kött? Bra argument. Kontrar med mitt egna, ”börja ät kött då!”. Eller strunta i det. Jag bryr mig inte vad andra gör. Gällande ”källan” (som också har sina egna källor) så tycker jag att den texten summerar allt jag själv vill få sagt kring ämnet på ett bra sätt.

Det finns oerhört stora nackdelar med att äta mycket kött. Nu tänkte jag mest på processat kött som är rätt uselt ur hälsosynpunkt, med avseende på cancerrisk. Och mängden rött kött bör vi också dra ned kraftigt på i det hänseendet, givetvis. Det var inte miljöaspekterna jag funderade på.

Egentligen relaterade jag till @miyatafarfar och hans tankar om hur det var förr - då åt vi betydligt mindre kött än i dag.

Det finns oerhört stora nackdelar med att äta mycket kött. Nu tänkte jag mest på processat kött som är rätt uselt ur hälsosynpunkt, med avseende på cancerrisk. Och mängden rött kött bör vi också dra ned kraftigt på i det hänseendet, givetvis. Det var inte miljöaspekterna jag funderade på.

Egentligen relaterade jag till @miyatafarfar och hans tankar om hur det var förr - då åt vi betydligt mindre kött än i dag.
Sant! Vill man äta som en gladiator ska man äta mycket bönor, spannmål, korn osv. Inte mycket kött alls. Men då var dom också feta för att skydda kroppen mot stickskador och sår. Inte så deffade som på film.

Kommer det från hållbar uppfödning inom Sverige där djuren får äta gräs genom hela livet och slaktas först efter 24 månader (istället för 12) så ser jag inget problem med köttkonsumtion.
Men ~hälften av det kött vi äter i Sverige är importerat (>50% för nöt, <50% för fläsk), vi kan därför utan påverkan på den Svenska köttproduktionen halvera köttkonsumtionen

Det gäller bara att välja rätt.
+1
Vilja man enkelt kunna välja kött från gräsbetande djur så bör man välja kött som är märkt med Svenskt Sigill
zWXow8q9fRpB50wq.png

Den stor ökningen kom ju för 30 år sedan i samband med EU-inträdet.

Ett lite kul exempel: I "alla" recept på köttfärssås står det 400g köttfärs för fyra portioner,
"alla" fyra portioners förpackningar med köttfärs i butikerna är 500g.

Senast ändrad:
Som av en händelse så handlar förra veckans Tyngre Träningssnack om just träningens påverkan på energiförbrukningen och vikten. Har inte lyssnat på hela avsnittet än.

Som av en händelse så handlar förra veckans Tyngre Träningssnack om just träningens påverkan på energiförbrukningen och vikten. Har inte lyssnat på hela avsnittet än.
Orkade inte lyssna riktigt helhjärtat. Som jag uppfattade det anpassar kroppen sig en del till träning och sänker energianvändningen övrig tid. Dock ganska oklart hur mycket?

Orkade inte lyssna riktigt helhjärtat. Som jag uppfattade det anpassar kroppen sig en del till träning och sänker energianvändningen övrig tid. Dock ganska oklart hur mycket?
Ca 28% enligt den här studien:

Den säger också att tjocka personer tenderar att kompensera mer, men man vet inte om det beror på att kroppar som kompenserar mer tenderar att ha lättare att lägga på sig fett eller om ökad fettmassa i sig ökar kompenseringen.

Start av diet 11/11
95,0 kg
BMI 28,7
Kroppsfettprocent 24,4%

Idag
90,5 kg (-4,5)
BMI 27,3 (-1,4)
Midjemått 93 cm (-2)

Fuskade lite igår. Åt både rostade mackor och lite fika så jag förväntade mig verkligen bakslag idag. Men icke! Nytt lägsta.
Start av diet 11/11
95,0 kg
BMI 28,7
Kroppsfettprocent 24,4%

Idag
90,2 kg (-4,8)
BMI 27,2 (-1,5)
Midjemått 92,5 cm (-2,5)

Kan jag få komma under 90-sträcket någon gång eller? Hoppas på att få se 89-någonting imorgon. Men det är riktigt nära nu ändå.

Imorgon blir det kebabpizza. Kanske chips också.

Start av diet 11/11
95,0 kg
BMI 28,7
Kroppsfettprocent 24,4%

Idag
90,2 kg (-4,8)
BMI 27,2 (-1,5)
Midjemått 92,5 cm (-2,5)

Kan jag få komma under 90-sträcket någon gång eller? Hoppas på att få se 89-någonting imorgon. Men det är riktigt nära nu ändå.

Skit i kebabpizzan (så kommer du inte att vilja äta den). 😉

Jag tycker jag märker tydligt att då jag tränar mer så har jag mindre energi över till annat och får inte lika mycket gjort i andra delar av livet. Det känns inte direkt som raketforskning, utan något man skulle kunna komma fram till själv. Dock är det svårt att kompensera bort ett par tusen kalorier extra per dag, som träningen kan kräva, även om man bara ligger som en grönsak i soffan resten av dagen. 😉

Försöker just nu minska mängden. Alltid börja med grönsaker ska tydligen bromsa upptaget av kolisar.
Ska tydligen funka som naturlig ozempic och frigöra mer GLP-1 i kroppen. Inte lika starkt som medicinen såklart. Men gör ändå skillnad för mättnaden om du äter fiber först och sen protein/fett, och sist kolisar.

Finns källor (pålitliga från universitetet och forskare själva) men orkar inte leta upp. Du får tro mig.

Om du vill ha ännu större effekt och inbromsning av kolisarna rekommenderar jag bönor. Du behöver inte byta ut riset mot bönor som jag har gjort. Det räcker med att blanda i lite bönor i riset tex.

Sjukt kul att du är uppe på hästen igen! Ser fram emot när du äntligen bytt batterier i vågen.

Start av diet 11/11
95,0 kg
BMI 28,7
Kroppsfettprocent 24,4%

Idag
90,2 kg (-4,8)
BMI 27,2 (-1,5)
Midjemått 92,5 cm (-2,5)

Bakslag. Men ett medvetet val. Höll mig bra med bönor, linser och kyckling under hela dagen. Men på kvällen hade vi filmkväll med kompisar, jag och sambon. Det beställdes från donken så det slank med en dubbel cheese-meny, 4 nuggets och lite coca cola. Samt en McFlurry på det.

Spoiler, öppna inte om du äter just nu
Jag har inte heller haft någon kabeltömning i morse eller igår kväll som annars, vilket också påverkar dagens invägning negativt såklart. Maginnehåll med mycket lösliga fibrer suger också åt sig en hel del vatten.

Så dagens invägning backar som sagt. Dock medvetet och logiskt, så har ingen panik över detta. Ska ändå äta minst en kebabpizza idag.

Blir heller ingen invägning imorgon då vi är på resande fot på morgonen.

Start av diet 11/11
95,0 kg
BMI 28,7
Kroppsfettprocent 24,4%

Idag
90,8 kg (-4,2)
BMI 27,4 (-1,3)
Kroppsfettprocent 23,3% (-1,1)
Midjemått ?? cm (mätte ej idag, funderar på att hålla det till typ enbart fredagar/lördagar en gång i veckan)

Åter måndag morgon igen med ny uppdatering. Hoppas det blir under 90 nästa vecka till slut.

Ska tydligen funka som naturlig ozempic och frigöra mer GLP-1 i kroppen. Inte lika starkt som medicinen såklart. Men gör ändå skillnad för mättnaden om du äter fiber först och sen protein/fett, och sist kolisar.

Finns källor (pålitliga från universitetet och forskare själva) men orkar inte leta upp. Du får tro mig.

Om du vill ha ännu större effekt och inbromsning av kolisarna rekommenderar jag bönor. Du behöver inte byta ut riset mot bönor som jag har gjort. Det räcker med att blanda i lite bönor i riset tex.

Sjukt kul att du är uppe på hästen igen! Ser fram emot när du äntligen bytt batterier i vågen.
Ska önska mig en ny i julklapp.

Försöker just nu minska mängden. Alltid börja med grönsaker ska tydligen bromsa upptaget av kolisar.
Jag åt ca 200g stekt fläskfilé med en stor hög ruccola och lite hackad gurka och paprika, samt en klick turkisk yoghurt med habanero igårkväll. Blev förvånansvärt mätt och belåten, och saknade inte alls ris eller potatis heller.

Bakslag. Men ett medvetet val. Höll mig bra med bönor, linser och kyckling under hela dagen. Men på kvällen hade vi filmkväll med kompisar, jag och sambon. Det beställdes från donken så det slank med en dubbel cheese-meny, 4 nuggets och lite coca cola. Samt en McFlurry på det.

Spoiler, öppna inte om du äter just nu
Jag har inte heller haft någon kabeltömning i morse eller igår kväll som annars, vilket också påverkar dagens invägning negativt såklart. Maginnehåll med mycket lösliga fibrer suger också åt sig en hel del vatten.

Så dagens invägning backar som sagt. Dock medvetet och logiskt, så har ingen panik över detta. Ska ändå äta minst en kebabpizza idag.

Blir heller ingen invägning imorgon då vi är på resande fot på morgonen.

Start av diet 11/11
95,0 kg
BMI 28,7
Kroppsfettprocent 24,4%

Idag
90,8 kg (-4,2)
BMI 27,4 (-1,3)
Kroppsfettprocent 23,3% (-1,1)
Midjemått ?? cm (mätte ej idag, funderar på att hålla det till typ enbart fredagar/lördagar en gång i veckan)

Åter måndag morgon igen med ny uppdatering. Hoppas det blir under 90 nästa vecka till slut.
Dags för bikt igen. Den här helgen har varit speciell. Som skrivet i förra inlägget inleddes fuskdagen redan fredag kväll vilket inte är tillåtet egentligen. Det gav utslag redan på lördag. Hela lördagen blev en cheat day även om den på något sätt ändå hölls inom ”rimliga gränser” (det blev tex bara en kebabpizza, inte två). Men även söndag blev en fuskdag. Återigen pizza och sedan en alldeles för stor låda thaimat på kvällen. Tyvärr föll jag in i gamla mönster och har fått betala för det.

Dagens vikt är att se som ett straff. Ett pris jag får betala för att ha brutit mot reglerna jag har satt upp för mig själv.

Dagens:
Vikt 94,3 kg
BMI 28,5
Kroppsfettprocent 23,3%

Det som räddar mig lite är att kroppsfettet fortfarande ligger lågt procentmässigt iallafall. Så det ÄR inte fett som magiskt har lagt sig, jag har inte studsat tillbaka till startvikten helt. Att lägga på sig fett tar tid det också, precis som att lägga på sig muskler. Mycket är vattenvikt, gammalt maginnehåll som inväntar tömning, osv. Men såklart, en del är fett också.

Gjort är gjort. Den här morgonen har jag lagt grunden till en bra vecka med en del förberedelser matväg. Så jag kommer avsluta veckan starkare än jag gick in i den.

Dagens citat, från Marcus Aurelius:
Do not give up in disgust or impatience if you do not find action on the right principles consolidated into a habit in all that you do. No: if you have taken a fall, come back again, and be glad if most of your actions are on the right side of humanity. And love what you return to. Do not come back to philosophy as schoolboy to tutor, but rather as a man with ophthalmia returns to his sponge and salve, or another to his poultice or lotion. In this way you will prove that obedience to reason is no great burden, but a source of relief.

(Hoppas citatfunktionen funkar annars får jag redigera)

Fredag 5 december
Idag
90,2 kg (-4,8)
BMI 27,2 (-1,5)
Midjemått 92,5 cm (-2,5)

Måndag 8 december
Dagens:
Vikt 94,3 kg
BMI 28,5
Kroppsfettprocent 23,3%
Över fyra kg skillnad på endast tre dagar!
Precis som du skriver kan det inte vara en ökning i enbart fettmassa!
Men det visar ffa hur viktigt det är att väga sig varje dag istf enbart en gång i veckan, eller månaden.

Vill du går ned snabbt:
Ta ett riktigt intensivt spinningpass och en lång bastu efteråt i kväll och ät o drick inte särskilt mkt efteråt.
(Du var väl medlem i ngt gym?)
Under maraton finns det uppmätt de som har minskat >3,5kg/timme och jag har själv minskat sju kg på fem timmar.
Då blir ju även viktökningen snabb och stor.

Tillbaka
Topp