[OT, Bildgåtatråden del 3] Var är bilden tagen? [Regler i 1:a inlägget]

Var är vi nu? (Ber om ursäkt för den dåliga kvaliteten på denna avfotograferade papperskopia)
1765311605811.webp

Jag tänkte: medelhavsklimat, strand i östläge, vita byggnader, byggnad med davidsstjärnor, karlar i svarta kostymbyxor och vit skjorta.

Det knäppa är att jag har varit på Venice beach men inte i Tel Aviv.

Här är platsen förresten:

Svår bild. Ena stunden får jag en känsla av att jag känner igen platsen för att nästa bli tveksam om jag bara inbillar mig. Har varit ute och kollat några platser som jag fått för mig att det skulle kunna vara, men hittills har det varit villospår. Kan inte riktigt komma på något att googla på heller.

Vi är i ett bedagat förortscentrum från 1950-talet. Till höger precis utanför bild kan man köpa hamburgare som anses vara bland de bästa hamburgarna i denna del av landet.

Känns som ledtrådarna borde vara tillräckliga för att kunna knäcka det med lite jobb. Får se om jag har tid att ge det ett försök senare i kväll (om ingen knäckt bilden dessförinnan).

Vi befinner oss på fastlandet, en distinktion som för en utsocknes kan verka konstig men som kan vara väldigt viktig för lokalbefolkningen.

Typ här?
Korrekt! Mariebergs centrum är rivet till hälften och i stort sett tomt men Pizzabutiken säljer finburgare. Inbitna karlskroniter pratar om att civilisationen börjar innanför Brohålan eller i vart fall Sunna kanal.

Letade lite i Google maps efter städer som delades av vatten och helst delvis är uppdelade på öar. Karlskrona verkade lämpligt. Testade med gatuvy och hamnade rätt ganska fort.

Har som vanligt inga vettiga bilder, så får ta en på en plats som jag gissar att nån känner igen alltför snabbt.
IMG_3318.webp

Senast ändrad:
Letade lite i Google maps efter städer som delades av vatten och helst delvis är uppdelade på öar. Karlskrona verkade lämpligt. Testade med gatuvy och hamnade rätt ganska fort.

Har som vanligt inga vettiga bilder, så får ta en på en plats som jag gissar att nån känner igen alltför snabbt.
Visa bilaga 808128
Gustavsbergs hamn.

I brist på förberedda bildgåtebilder och även tid att söka fram en får det bli en ur reservhögen.

Vill ha ganska noggrann platsangivelse för var jag stod när jag tog bilden* (alltså inte bara motivet).

1765906658617.webp

* Ingen kuggfråga eller andra knasigheter. Stod på mina egna två fötter och fotograferade.

I brist på förberedda bildgåtebilder och även tid att söka fram en får det bli en ur reservhögen.

Vill ha ganska noggrann platsangivelse för var jag stod när jag tog bilden* (alltså inte bara motivet).

Visa bilaga 808246

* Ingen kuggfråga eller andra knasigheter. Stod på mina egna två fötter och fotograferade.
Några tiotals meter söder om Fantans Hög.

Det såg bekant ut från alla gånger jag fina sommarkvällar stannat vid den vackra utsiktsplatsen på väg hem från landsvägscykel på Ekerö. Känns främmande att tänka på när det är 4° och kolmörkt dygnet runt... Nåja, ny bild!

Var hittar vi denna kyrka jag fotograferat?
P_20210923_161611.webp

Tjena!

Varken Marabou eller Arktitekthuset, inget kraftverk heller.
Men det finns en likhet med Maraboubyggnaden

Tillbaka
Topp