Nybörjare, råd om cykel för bl.a. pendling

Luspank

Medlem
Hejsan allesammans! Jag är helt ny på forumet och jag kan inget om cyklar för den delen xD. Jag har inte koll på alla dessa termer, gravel, cross, hybrid osv. Jag hade behövt en cykel för pendling (stad). Jag kommer behöva gå i trappor för att få med den i tåget så vikt kanske är också....viktigt? Gärna att man man kan fästa barnstol, lysen (mindre viktigt med korg).

Kul, allt har en början.
Du skulle kunna hjälpa oss med.
a) hur lång pendling och annan cykling per dag?
b) alla dagar året runt?
C) typ av cykling, bara transport eller motion/träning också?
d) budget?
D) exempel (länkar/bilder) som du själv kommer att tänka på?

Fungerande cyklar kostar mellan 2000 och 150 000 kr. Sedan finns begagnat. Numera även förmånscyklar. Alternativen är många.

Tack för snabbt svar :)
  • Sträcka 1, backe 2 km 30 m höjdskillnad. Sträcka 2, tåg. Sträcka 3, plant 1 km.
  • Alla dagar om året
  • Pendling, utflykter med sonen, cykla ner i stan (bor i en rätt så kullig stad). Kan vara öppen för att börja träningscykla men inte bestämt mig än.
  • 20 K? Inte för dyr för vill våga lämna den låst på stan eller på stranden.
  • Jag har inte ens börjat leta :(

Senast ändrad:
Jag köpte en sånhär för 4 år sen, och har gått som en klocka. Står ute i ur och skur. Det som har varit:
* Växlarna fryser ibland på vintern. Inte så konstigt då den står ute
* Remmen började hoppa efter 3 år. Böt den då och det löste problemet
* Remmen har hoppat nån gång när det varit blötsnö som lagt sig i den och packats
* Butiken verkar rätt skum, så räknade inte med någon garanti

annars har jag varit mycket nöjd :)

Jag köpte en sånhär för 4 år sen, och har gått som en klocka. Står ute i ur och skur. Det som har varit:
* Växlarna fryser ibland på vintern. Inte så konstigt då den står ute
* Remmen började hoppa efter 3 år. Böt den då och det löste problemet
* Remmen har hoppat nån gång när det varit blötsnö som lagt sig i den och packats
* Butiken verkar rätt skum, så räknade inte med någon garanti

annars har jag varit mycket nöjd :)

Hollandbikeshop är väl en både stor och välkänd näthandlare.
Märkligt att remmen börjar kugga men det kan bero på att du inte spänt den. De sträcker sig litelitegrann i början. På min pendlarcykel har samma rem hållit i mer än 10 år och en bra bit utöver 2000 mil. Fast nu är det dags för byte.
Remdriven är oöverträffad för en pendelcykel IMHO.

Får man ta med sig cykel på tåget nu för tiden? Vet att det var rätt grinigt gällande det för några år sedan.

Korta sträckor med tågresa mellan, borde inte en vikcykel som Brompton passa perfekt för det?
Tänkte först likadant men tågen går var 10 min så ingen risk att jag blir stående länge om ett tåg är fullt. Jag har snackat med flera tågvärdar och de säger att så länge jag ställer den i någon av vagnarna för cyklar och barnvagnar, så är det inga problem. Sen tänkte jag att jag vill ha den till utflykter med sonen sittandes i stolen. kanske lite tungt då med en cykel med småhjul eller?

Tänkte först likadant men tågen går var 10 min så ingen risk att jag blir stående länge om ett tåg är fullt. Jag har snackat med flera tågvärdar och de säger att så länge jag ställer den i någon av vagnarna för cyklar och barnvagnar, så är det inga problem. Sen tänkte jag att jag vill ha den till utflykter med sonen sittandes i stolen. kanske lite tungt då med en cykel med småhjul eller?
Med en barnstol hade jag velat ha en ordentligt stabil cykel och det blir väldigt åbäkigt att släpa den upp och ned för trappor och in ut ur tåg, särskilt om det är mycket folk. Jag tror du fort kommer tröttna på det, hade själv nog hellre gått till fots faktiskt . Men en stabil cykel för barnstolen behöver inte kosta mycket begagnad så en pendlarcykel som smidigt går att tågpendla med och en billig rejäl för barnstolen tror jag blir bättre än att försöka få in allt i en cykel.

Sen vill man nog helst ha en cykel med lågt insteg (damcykel) till barnstolen, kan bli en ruskigt hård smäll om man fastnar med benet och välter, har gjort det själv utan barnstol.

En tandardcykel/stadcykel/damcykel/herrcykel eller en hybridcykel/flatbar gravel passar bra till korta resor med packning.

Standardcyklar är ofta lite tyngre, därmed svårare att bära i trappor, medan hybridcyklar ofta är lite lättare.
Standardcyklar har en upprätt sittställning som är bekväm och ger bra sikt, men resulterar i stort luftmotstånd, medan hybridcyklar ger en något mer framåtlutad sittställning som vissa finner obekväm men som minskar luftmotståndet. Men det finns också olika upprätta sittställningar även på olika hybrider.

Lågt insteg är bra för att lättare få över benet med barnstol. Step through eller Mixte är användbara sökord. Vissa cyklar har endast det på "dammodellen", som ibland bara finns i mindre storlekar tyvärr.

Växlar är antingen utanpåliggande eller i baknavet. Utanpåliggande växlar har lite mindre förluster än navväxlar, så lite lite lättare att trampa.
Utanpåliggande växlar kan ha större växelspann, praktiskt om cykeln är tung med barn i sitsen, det är uppförsbacke och en inte vill trampa sig svettig på väg till jobbet.
Med navväxlar är det alltid bara ett växelreglage, lättare att hantera, slipper tänka på framväxeln.
Navväxlar går att växla när cykeln står stilla, om en glömmer att växla ner när plötsligt behov av att stanna uppstår, till exempel vid en trafiksignal.
Navväxlar kräver generellt sett mindre underhåll och justering. Det finns kraftigare kedjor med längre livslängd till navväxlar.
Navväxlar möjliggör drivrem istället för kedja, för ännu lägre underhåll, behöver inte smörjas och har längre livslängd.

Fälgbromsar har sämre funktion i väta, medan skivbromsar och rullbromsar har nästan samma bromsverkan oavsett väder.
Hydrauliska skivbromsar har bäst bromsverkan och inga bromsvajrar som kan frysa fast i kallt väder, men de kan springa läck speciellt i saltslask.
Rullbromsar har något sämre bromsverkan och bromsvajrar som kan frysa på vintern, men inga bromsbelägg som behöver bytas.

Den bästa vardagscykeln har hybridram, lågt insteg, navväxlar, drivrem och hydrauliska skivbromsar i mitt tycke. Men de cyklarna är få och dyra, tyvärr.

Marin Presidio 2 X-Small 5 395kr 10 795 kr
marin-presidio-2-charcoal-1.jpg

+Nexus 7 navväxlar. Lågt underhåll & lätthanterliga
+Hydrauliska skivbromsar. Bra bromsverkan.
12,03 kg

ELOPS SPEED 920 M/L/XL 7 499kr
citycykel-elops-speed-920-svart.jpg

-Inget lågt insteg
+Alfine 8 navväxlar. En extra växel för större omfång. Lågt underhåll & lätthanterlig
+Fast monterade lampor & stänkskärmar
12 kg (inklusive skärmar)

Biltema ROLLER 7 27-2193 52cm/Small 4 199kr 4 499kr
27-2193_xl_1.jpg

+Lågt insteg
+Rullbroms. Lågt underhåll.
14,2 kg (med skärmar)

Biltema ROLLER 7 27-2192 58cm/Large 4 499kr
27-2192_xl_1.jpg

14,6 kg (med skärmar)

Nishiki Touring Master
Sportson 8 795 kr
b7608a2d-98e2-492d-bcd2-24566eb7087e_large.jpg

+Lågt insteg
+Stänkskärmar
14,5 kg (med skärmar)

Nishiki Touring Master
PriceRunner 8 795 kr
Sportson 8 795 kr
Cykelkraft Grå 53cm 8 795kr
906225321-1_2.jpg

-Inget lågt insteg
+Stänkskärmar
14,5 kg (med skärmar)

Ortler E-Speeder 500 13 995kr 29 095kr
ortler-e-speeder-500-black-glossy-1.jpg

+Elcykel
+Gates Carbon Drivrem
+Stänkskärmar, pakethållare & belysning
-23,40 kg (med batteri m.m.)

Bergamont Vitess N8 Belt 48, 52, 56, 60 & 64cm 12 990kr
286781.png

+Prisvärd
-Inget lågt insteg
+Alfine 8 navväxlar. En extra växel för större omfång. Lågt underhåll & lätthanterlig
+Stänkskärmar, pakethållare & dynamobelysning
15,2 kg (inklusive skärmar m.m)

Bergamont Vitess N8 Belt Lady 44, 48, 52 & 56cm 15 296kr
G-7615523539307.jpg

+Lågt insteg
+Stänkskärmar, pakethållare & dynamobelysning
15,1 kg (inklusive skärmar m.m)

Nishiki Pro BLT 48 & 53 14 995kr
Cykelkraft Röd 13 786kr 15 490kr

+Gates Carbon Drivrem
11,4kg

[url=https://nishiki.se/hybrid/alla/pro-blt-pg-1333]Nishiki Pro BLT
46, 51, 56 & 61cm 14 995kr
Cykelkraft Grön BF 13 596kr
916213418-1.jpg

916233218-1.jpg

-Inte lågt insteg
+Gates Carbon Drivrem
11,4 kg

Nishiki City 707 46 & 53 cm 16 995kr
PriceRunner 14 490 kr
916221218-1.jpg

+Lågt insteg
+Gates Carbon Drivrem
+Stänkskärmar, pakethållare och dynamobelysning
14,1 kg (med skärmar m.m)

Nishiki City 707 51, 56 & 61 cm 16 995kr
916221120-1.jpg

-Inte lågt insteg
+Gates Carbon Drivrem
+Stänkskärmar, pakethållare och dynamobelysning
14,1 kg (med skärmar m.m)

White SC Lite FF 2x9 23 S/M 5 000kr 7 499kr
81e083d6caff4034af2d9dc684081ed7

+Prisvärd
+Lågt insteg
+Alivio 9s (andra i prisklassen har 7 eller 8s Tourney, Altus eller möjligtvis kanske Acera)
+Framväxel, brett växelspann
11,7 kg

White SC Lite FF 2x9 23 M/L/XL 5 000kr 7 499kr
5ca41387e2cb4900bb16019b2b71bd40

+Prisvärd
+Alivio 9s
+Framväxel, brett växelspann
11,7 kg

Senast ändrad:
Hollandbikeshop är väl en både stor och välkänd näthandlare.
Märkligt att remmen börjar kugga men det kan bero på att du inte spänt den. De sträcker sig litelitegrann i början. På min pendlarcykel har samma rem hållit i mer än 10 år och en bra bit utöver 2000 mil. Fast nu är det dags för byte.
Remdriven är oöverträffad för en pendelcykel IMHO.
Skumheten var inte så statistiskt bygd utan mest en känsla. Beställde cykeln, fick sen en annan cykel i paketet efter några veckor. DHL hämtade den en vecka senare och levererade rätt cykel en vecka efter det. Så totaltid typ en månad att få cykel med en del krångel däremellan. Varit stabilaste cykeln jag ägt efter det så nöjd med vad jag fick tillslut ändå.

Ja, försökte spänna remmen med deras app varje gång jag böt mellan vinter/sommar däck men kan blivit lite slappt antar jag.

Ett alternativ kan vara två cyklar, en på varje cykelsträcka, som står ute året runt med ordentliga lås. Billiga begagnade cyklar så att ingen är intresserad av dem.

Sen kan du ha en bättre cykel för träning eller annat.

Tack!
Knep den sista byxan i large. Förhoppningsvis ett bra köp! :)
Bra att det inte blev en helsvart jacka.
Jag liksom alla andra som i regn o mörker tar oss fram sittandes bakom ratten på potentiella mördarmaskiner behöver all hjälp vi kan få för att undvika svartcyklister (och svartvandrare) särskilt regniga och kolsvarta dagar under vinterhalvåret.

Bra att det inte blev en helsvart jacka.
Jag liksom alla andra som i regn o mörker tar oss fram sittandes bakom ratten på potentiella mördarmaskiner behöver all hjälp vi kan få för att undvika svartcyklister (och svartvandrare) särskilt regniga och kolsvarta dagar under vinterhalvåret.
Nej fy tusan. Håller med!

Tyvärr har jag väldigt svårt för hi-viz-gult men försöker ändå att ha färger som sticker ut.

Nej fy tusan. Håller med!

Tyvärr har jag väldigt svårt för hi-viz-gult men försöker ändå att ha färger som sticker ut.
+1
När jag sitter bakom ratten i min potentiella mördarmaskin egniga och kolsvarta dagar
och försöker undvika svartcyklister (och svartvandrare) händer det ändå att en och annan syns så tydligt som alla borde synas
Särskilt tydligt tycker jag att sådants som rör sig syns, dvs
handskar
p4pb16975466.jpg

och skoöverdrag
gulsparv-hi-viz-cycling-shoe-covers-by-sigr-cycling-clothing-607423.jpg

När man sitter i sin mördarmaskin, i synnerhet vintertid, bör man även anpassa farten efter förhållanden. Det kan ju finnas annat än andra mördarmaskiner på vägen…
Finnarna sänker de generella fartgränserna vintertid, antagligen av samma anledning.
Därmed inte sagt att vi andra inte skall göra vårt för att synas.

Om det är en backig stad är det viktigaste att det finns lätta växlar och att cykeln är lätt. Jag röstar för nån slags hybrid med rakt styre. Finns dammodeller även av dessa om du vill ha lägre insteg men blir kanske svårt att hitta till 190 cm lång 😔.

Nishiki pro sld har jag själv med tillägg skärmar och pakethållare. Har gått 15 år nu med några kasettbyten och kedjebyten... Bor på ett berg så lägsta växeln när man ska upp så går det utan problem även med tung last.

Tack!
Knep den sista byxan i large. Förhoppningsvis ett bra köp! :)
Första intryck av byxorna är över förväntan faktiskt. Dem känns som en utmärkt lätt överdragsbyxa med ihåliga fickor så att man kommer åt byxfickorna under. Namnet är väl kanske lite missvisande då det känns mer som en pendlings- än gravelprodukt dock. Det som återstår att se är väl hur vattentäta dem är och hållbarheten.

Tillägg: Rean pågår fortfarande om någon vill passa på. Storleken är normal, jag tog L för 179 cm 84 kg (större lår, rumpa och lite längre ben än medel). Passar bra även med ett par vanliga byxor under. Lite långa för mig vilket L brukar vara.

Tillbaka
Topp