[OT] Hur Fungerar våra hjärnor?

Såg en illustration på temat. En skäggig, äldre man med vikar. Där blev hans näsa knäet på en ung dansös, som sträckte sig upp över flinten.
När jag nu googlar, hittar jag dock bara underhållningsprogram om mördares huvuden.

Såg en illustration på temat. En skäggig, äldre man med vikar. Där blev hans näsa knäet på en ung dansös, som sträckte sig upp över flinten.
När jag nu googlar, hittar jag dock bara underhållningsprogram om mördares huvuden.
IMG_1669.webp

Nåt liknande denna?

Enkelt!

Ett långsiktigt minne, ett kortminne.
En enhet som innehåller mål och vad man gillar.
En enhet som behandlar alla sinnesintryck.
En enhet som sköter alla funktioner i kroppen automatiskt.

Sen en styr & kontrollenhet som blandar input från övriga enheter lite slumpmässigt, och sen bestämmer vad man skall göra.

Hjärnan är konstig. Och skör. På ämnet ser vi här illustrerat en konstnär som gjort självporträtt i olika perioder från att ha varit ”frisk” till då han drabbats av demens, och hur porträtten utvecklas under tiden, till slutet.

IMG_1671.webp

Det intressanta är att det inte bara blir ”sämre” som man skulle kunna tro först, det blir också mer abstrakt.

Det här ska vara samma konstnär, men oklart om det är efter 2000-bilden eller innan.

IMG_1672.webp

En annan intressant neurologisk sjukdom är demonansiktsyndrom. Eller prosopometamorfopsi som det heter officiellt. En kvinna har levt i över 52 år med detta i Nederländerna och fått hjälpa forskare/läkare att illustrera hur ansikten ser ut för henne. Det börjar alltså med att ansiktena ser normala ut men sedan morphas dom till att se ut som vad hon beskriver som ”drakar”.

IMG_1673.webp

Ungefär som när man kollar in i en spegel upplyst av två stearinljus på vardera sida i mörkret. Något som många inom det ockulta använt i urminnes tider för att få kontakt med demoner och andra ting bortom denna värld, så kallade ”spåspeglar”. Med hjälp av den senare Carl Ljungs teorier bland annat kan man anta att det inte var riktiga demoner man fick kontakt med, utan förmodligen kontaktade man snarare sitt gömda inre.

Hjärnan är fantastisk. Och skrämmande.

Detta är inte en provocerande fråga! Utan en självrannsakande fråga vi oftare bör ställa oss själva?

Har så många gånger häpnat över människors beteende att jag slutat räkna!

Fick idag se min gamla hoj, omkullkastad i Kungsbacka kommun, utanför ICA MAXI. Jodå! Jag och min fru, var själva ögonvittne till händelsen. Gärningen utfördes av en man i gissningsvis 50

Men vad spelar detta för roll
Nu väntar vi bara på att @Koltrasten ska spåra ur tråden genom att avslöja vad han egentligen vill ha sagt.
Tråden är initialt redan utspårad. Därför kan den aldrig bli utspårad!

Människans galenskaper på vår planet, har inga gränser. Det enda vi verkar kunna samarbeta med här på Jorden, är att försöka förinta planeten på kortast möjliga tänkbara tid.

Men skall man återgå till trådens rubrik! Nämligen våra hjärnor. Så roterar allting kring kortsiktiga perspektiv. Det är nuet som är väsentligt. Inte morgondagen och dess bekymmer!

Vi är ju alla så smarta...

Våra hjärnor, har ju som bekant två halvor. Där den hägra styr våra vänstra och vs= VERSUS.

Själv har jag gjort många dumheter i mitt liv. (Där hjärnan har övertrumfat sig själv). Men ingenting går ju att göra ogjort. Även om det många gånger varit önskvärt!

Behöver man vara extrovert, för att starta en sådan här tråd. Eller snarare vara Introvert?

Vincent van Gogh, levde i sin egen värld. Vilket man kan le i mjugg åt.
Men vi glömmer lätt att alla lever i sina egna världar.

Det har genom historien funnits många "Tokfransar", som vi kunnat skratta åt. Få saker har genom tiderna roat oss mer än andras misstag. Jmf gärna med cirkusens ömkansvärda Clowner! Jmf "Stan and Laurel". Här kan vi överseende le åt misstagen och känna empati...

Frågan blir nu: Hur "Dumma i huvudet" kan människor egentligen bli?

Svaret vet vi alla. Nämligen att det inte finns några gränser!

Frågan flera kanske ställer sig nu: "Snälla Koltrasten, varför skapade du den här galna tråden?"

Svaret ifrån min sida är enkelt. "Därför att jag ville belysa hur vi uppfattar oss själva, ur ett perspektiv över hur vi betraktar andra!!!

Senast ändrad:
gärna så.

Om det är tankearbetet som avses, så har i alla fall min en massa begränsningar, så inte vad skräp som helst ska hitta ut.
Förutom tankearbete är det ganska rätlinjigt, så basbehov uppfylls.

På temat kan jag rekommendera salig Daniel Kahnemanns ”Tänka snabbt och långsamt”, om någon nu lyckats missa den. Lättläst om hur hjärnan funkar.

Fördetmesta är folk inte dumma. Men helt naturligt prioriteras familjen, gruppen, landet, och sig själv - framför männskligheten. Inget konstigt alls. Men det får ju en del oönskade effekter, som tex krig och klimatuppvärmning.

Tillbaka
Topp