Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Ja, man ska inte underskatta kanariernas glädje för även måttliga mängder snö. Minns en resa till Teneriffa som jag gjorde med mina föräldrar i jultid och det kom snö uppe i Las Cañadas. Var trafikkaos där uppe med alla inhemskingar som skulle ut och åka på stjärtlappar och plastpåsar. Även äldre människor.

Jag skulle inte vara så sugen på en topptur de närmsta dagarna.

Screenshot_20251213-205547.webp

Det vore episkt att komma till GC med en pulka.
Jag har cyklat till Pico de las nieves ett år när det var några centimeter snö och de försökte åka pulka på kanterna av vägen. Men det var inte storm som en annan gång. Bägge gångerna har jag, vad jag minns, varit ensam cyklist under den tid jag befann mig där.

Senast ändrad:
Är målsättningen att klara det i dagsljus eller tänker ni er start och/eller avslutning i mörker?

Även för starka cyklister måste det vara tufft att klara den turen på 10,5 timmar, vilket väl är ungefär hur länge solen är uppe nu.

Körde Vuelta Gran Canaria med 10mil idag. 10st till start. Vi var samlade första 90K men sen drog 7 av dem iväg och slog något rekord i bergsdelen enligt Izz. Jag och en kille från Estland tog det lugnare. Trött och krånglande knä gjorde att jag fick ta en extra paus så det blev solo från strax innan krönet mot Mogan. Ensam och utan lampa på hyrcykeln vågade jag inte ta tunneln som de andra gjorde så det fick bli båten från Puerto de Mogan.
Kul att ha gjort rundan på 18 mil och 3000 höjdmeter men inget jag skulle göra igen. Första halvan upp förbi Las Palmas gick mestadels på den hårt trafikerade motorvägen och kändes bara som en lång transport till bergen. ”we stop for food” innebar att man svängde in på en pytteliten mack och köpte bröd och pålägg och iväg efter 20 minuter.

Senast ändrad:
Är målsättningen att klara det i dagsljus eller tänker ni er start och/eller avslutning i mörker?

Även för starka cyklister måste det vara tufft att klara den turen på 10,5 timmar, vilket väl är ungefär hur länge solen är uppe nu.
Om jag ska vara ärlig så var målsättningen mest att göra en mäktig runda. Men om den ska genomföras måste man nog förbereda sig med lite bättre lampor då det lär vara mörkt delar av rundan. Så det får väl i så fall bli nästa resa ;)

Ja, att köra den utan lampor vid mörkaste tiden på året är nog onödigt "kaxigt". Finns ju garanterat de som grejar det men marginalerna lär inte vara enorma.

Nästa steg blir "samma" på Teneriffa!
Visa bilaga 809744
Som en av de första turerna i berg gjorde ganska precis halva den där. Jag var oerfaren och saknade insikt i vad jag gav mig in på. Det blev en lärdom om att det är stressigt att cykla utan lampor när det börjar skymma, men är man helt tom på energi så bryr man sig ändå knappt. 🙂
Screenshot_20251229-085832470 (1).webp

Men din runda vore en fin runda, alla fyra backarna är värda att göras!

Som en av de första turerna i berg gjorde ganska precis halva den där. Jag var oerfaren och saknade insikt i vad jag gav mig in på. Det blev en lärdom om att det är stressigt att cykla utan lampor när det börjar skymma, men är man helt tom på energi så bryr man sig ändå knappt. 🙂
Visa bilaga 809752

Men din runda vore en fin runda, alla fyra backarna är värda att göras!
Mm, att lamplös kämpa mot en snabbt sjunkande sol och låga energidepåer är möjligen lärorikt (man lär sig att ha med lampor om risk för mörkercykling finns) men inte särskilt kul.

Sen vet jag inte om den där varianten med nerför en backe och sen uppför den är något som jag personligen skulle tycka var så kul. Jag hade nog hellre försökt få till en tur där man täcker in de fyra vägarna men åker uppför två och nerför två, typ:
1766998347860.webp

Någon som kan bekräfta status på VOTT? Endast öppen på helger?
Jag är på plats 15/1-22/1 och vill inte missa VOTT då det nästan är 10 år sedan sist.

Har för mig att det var den jag kom på när jag 2012 var där och cyklade och skulle ta mig genom Sta Cruz för att komma ut till San Andrés. Ingen direkt njutbar väg sista biten in mot Sta Cruz, men har inget minne av att den kändes superproblematisk.

8109.webp

16kkr fattigare men strulfri än så länge, lägger upp garanti/ kostnader senare. Detta är absolut ingen lösning för alle men passar mig. 10€/månad och en cykel klar på den plats jag tänker cykla på dom senaste 3-4 ggr på i två år framåt.
Jag kommer att lägga till total ramskyddsplast och årlig tvätt/genomgång inte för att det behövs men men. F.ö är serben som jobbar som mekaniker i PDI den bästa jag träffat på ön.

Visa bilaga 811575
16kkr fattigare men strulfri än så länge, lägger upp garanti/ kostnader senare. Detta är absolut ingen lösning för alle men passar mig. 10€/månad och en cykel klar på den plats jag tänker cykla på dom senaste 3-4 ggr på i två år framåt.
Jag kommer att lägga till total ramskyddsplast och årlig tvätt/genomgång inte för att det behövs men men. F.ö är serben som jobbar som mekaniker i PDI den bästa jag träffat på ön.
Men vaff…Var är ölen?

Kan bli en Söndag till Vott istället, beror mest på sällskapet som aldrig varit där och om det fortsatt är stängt på vardagar.
Får väl cykla ön runt själva nån vardag isf...
Det ger sig.
Åfan. Jag har fått med mig Lars runt ön iaf, får se om man kan övertala nån mer i sällskapet att hänga på. Vi får la höras där nere och få till nån tur ihop iaf 👍

Tillbaka
Topp