[Artikel] Bäst i världen – men knappt synlig i svensk media, kan Jenny Rissveds vinna Jerringpriset?

Redaktionen

Medlem
[Artikel] Bäst i världen – men knappt synlig i svensk media, kan Jenny Rissveds vinna Jerringpriset?
Canyon-XCO-Lake-Placid-Sunday-RB-146-2000x1334.jpg

Jenny Rissveds dominerar mountainbikevärlden på ett sätt få svenska idrottare gör i sina respektive sporter. Ändå är hon en av de minst synliga finalisterna till Jerringpriset. När folkets pris avgörs av exponering, tv-tid och igenkänning väcks frågan: har cyklingen överhuvudtaget en chans?

Läs hela artikeln:

Hela grejen med priset är väl att det är någon slags popularitetstävling. För att en idrottare ska kunna få priset måste det finnas tillräckligt många som är både intresserade av idrottarens insats ifråga och av att rösta på denna.

För att en cyklist på allvar ska vara aktuell för priset, d.v.s. inte bara vara nominerad utan ha en reell chans att vinna, måste denna nå utanför de cykelintresserades intressesfär och att det blir en verklig hajp kring personen. Nils van der Poel är ett exempel på en sådan person. Skridsko är ju en ännu mindre sport i Sverige än cykel men trots det lyckades han.

Exakt varför NvdP lyckades bryta igenom den inomsportsliga barriären medan Rissveds inte på samma sätt lyckats kan man fundera på. Jag skulle dock säga att när NvdP var igång i OS så var han ett namn som diskuterades av många i lunchrummen på arbetsplatserna. Rissveds är inte okänd, men det har aldrig varit på NvdP-nivå.

Ska cykeln få en jerringprisvinnare tror jag det krävs typ en cyklist som vinner eller i alla fall verkligen är med och på allvar fajtas om en TdF-titel. För oss cykelfans var ju Bäckstedts PR-seger väldigt stor, men det var inte i närheten av att räcka. Och Ljungskogs försvarade VM-guld räckte inte heller.

Hon är dessvärre chanslös. För att få veta något om henne så måste man vara extremt initierad i cykling. Eller inte bara cykling, utan just MTB. Jag försökte följa henne ett tag men att hitta någon form av stream var pinsamt usel. Förutom några korta sekvenser på Facebook. Så som många andra så har man valt en streamingtjänst som man tar betalt för och därmed utesluter man spontantittare som av nationalistiska värderingar vill ha en hjälte att följa.

I ärlighetens namn är JR inte lika överlägsen som NvdP var.
Ja, det gick otroligt bra 2a halvan av säsongen men han tuffade väl på lite längre? Säkert en ännu mindre sport dock.

Sen höll han väl på med skit som slog bra i media. JR gör inte lika mycket väsen av sig och hennes egenheter är kanske inte lika flashiga som hans.

Jag tror inte det hade spelat någon roll om JR vunnit varenda XCO-lopp under hela säsongen med >5 minuter och varenda XCC-lopp med >2 minuter. Jag tror i så fall mer på att det faktum att NvdP var en "udda" figur" kan ha bidragit.

I ärlighetens namn är JR inte lika överlägsen som NvdP var.
Ja, det gick otroligt bra 2a halvan av säsongen men han tuffade väl på lite längre?

Nils har varit överlägsen i två säsonger. Jenny hade redan ett olympiskt guld.

Säkert en ännu mindre sport dock.

Vilken sport menar du är mindre?

Hastighetsåkning på skridskor har närma noll utövare och fans i Sverige.

Vilken sport menar du är mindre?

Hastighetsåkning på skridskor har närma noll utövare och fans i Sverige.
Skridsko mindre än mtb ja.

Två olympiska medaljer m 10 år mellanrum gör henne stor men inte dominant

Även om skridsko har nästan försvunnit som sport tror jag att många (fortfarande) kan relatera till det. MTB är inte särskilt känt. Och jag tror också att personlighet spelar in.

Även om skridsko har nästan försvunnit som sport tror jag att många (fortfarande) kan relatera till det. MTB är inte särskilt känt. Och jag tror också att personlighet spelar in.
Jo, kanske ses som en mer klassisk os sport å färre alternativ på vintern kanske

Fast att JR tog ett OS-guld tycker jag inte borde inte spela någon roll i detta sammanhang. Som jag förstått det är det prestation som sådan, inte i relation till tidigare insatser, som ska spela roll.

NvdP var dessutom också tämligen dominant även 2021 så det var ju inte någon superskräll att han skulle lyckas bra 2022.

Jo, kanske ses som en mer klassisk os sport å färre alternativ på vintern kanske
Jag tror att det kan vara lite av en generationsfråga i Sverige. De som är tillräckligt gamla för att ha sett Tomas Gustafsson tävla kan nog ha lättare att ta till sig det än MTB. Sen är det förstås många yngre som känner till skridskor via ishockey eller kanske konståkning, men hastighetsåkning på skridsko tror jag är minst lika mkt nischaktivitet som MTB och så pass långt från den skridskoåkning de är bekanta med att det har någon större påverkan.

Fast att JR tog ett OS-guld tycker jag inte borde inte spela någon roll i detta sammanhang. Som jag förstått det är det prestation som sådan, inte i relation till tidigare insatser, som ska spela roll.

Jag menade inte att tidigare insatser skulle spela nån roll i priset. Det spelar dock en roll i hur känt idrottaren är.

NvdP var dessutom också tämligen dominant även 2021 så det var ju inte någon superskräll att han skulle lyckas bra 2022.

Ingen skräll alls för dom som hade koll, t.ex. en stor del av nederländare.

Tror ni Jenny vill vinna Jerring priset? Hon verkar inte gilla den typen av uppmärksamhet. En förutsättning för att få det är nog att man sitter i morgonsoffor ställer upp på diverse säljande aktiviteter etc.. NVDP var riktigt duktig på att sälja sitt varumärke.

Jag tittar inte på morgonsoffor och liknande, men är verkligen Tove Alexandersson (2019 års pristagare) en person som ägnar sig speciellt mkt åt sådant?

Apropå Tove, där har vi en människa som knappast får den uppmärksamhet hon förtjänar. Hon är helt enorm. Som när hon vann trail-vm 34 minuter före nästa dam och kom på typ 17:e plats totalt.

Jag har all respekt för Tove och hennes CV är verkligen imponerande. Sen är ju en del av medaljerna i "smala" grenar, vilket ju t.ex. segermarginalen i trail-VM lite vittnar om.

Vi får kanske ge det lite tid

Möjligen har cykling fortfarande ett suspekt rykte i Sverige pga tidigare dopingskandaler, sådant glömmer inte en sann korrekt svensk i varken sig första eller andra taget.

Sedan är ju cykling en extremt mycket större sport i många andra länder än i just Sverige. Journalister som kan cykling är inte så vanligt i Sverige. Sporten får generellt lite uppmärksamhet förutom möjligen under OS om någon tar hem en medalj för fosterlandet. Sedan är det ju ett rätt stort cykelhat i storstäderna, nämner man ordet cykel under en julmiddag blir man rätt snabbt översköljd av hat, suspekta skämt samt sarkastiska kommentarer, i synnerhet bland äldre feta chefer med daglig risk för hjärtinfarkt som kör mycket bil. LoL

Men om alla på happy börjar rösta så kanske vi har en liten chans att hävda oss mot tex ridsporten? :unsure: 🙂

nu har jag iaf lagt min röst på henne! om inte annat för att lyfta cykelsporten som en sport värd att uppmärksamma

Vi får kanske ge det lite tid

Möjligen har cykling fortfarande ett suspekt rykte i Sverige pga tidigare dopingskandaler, sådant glömmer inte en sann korrekt svensk i varken sig första eller andra taget.

Sedan är ju cykling en extremt mycket större sport i många andra länder än i just Sverige. Journalister som kan cykling är inte så vanligt i Sverige. Sporten får generellt lite uppmärksamhet förutom möjligen under OS om någon tar hem en medalj för fosterlandet. Sedan är det ju ett rätt stort cykelhat i storstäderna, nämner man ordet cykel under en julmiddag blir man rätt snabbt översköljd av hat, suspekta skämt samt sarkastiska kommentarer, i synnerhet bland äldre feta chefer med daglig risk för hjärtinfarkt som kör mycket bil. LoL

Men om alla på happy börjar rösta så kanske vi har en liten chans att hävda oss mot tex ridsporten? :unsure: 🙂

Ja trist. I Sverige är det fotboll, bandy och hocky som gäller. Och Skidor på vintern. Kanske pga brist på elitcyklister som når framgångar i dom stora & kända tävlingarna. Dom flesta vet väl om Vättern, och att cyklister mest är i vägen när man kör bil.

Tillbaka
Topp