[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Vi kan jämföra med de olika "bilkulturerna" i Sverige respektive Tyskland. I båda länder dör ungefär lika många per kapita i trafiken varje år, trots att Tyskland har 100 som bashastighet på landsvägar medan Sverige har 70, och det råder fri fart på många motorvägar i Tyskland medan de flesta har 110 i Sverige. Med andra ord; innebär "säkerhetsåtgärder" alltid ökad säkerhet? Eller är det kanske så att de ersätter tänkande individer som tar vettigare beslut? Och i så fall; vad är vitsen?

Fast du hittar ju bara på. Tyskland har (betydligt) högre nivåer av trafikdödlighet per capita än Sverige. År 2024 hade Tyskland 33 döda per miljon invånare medan Sverige hade 20 döda per miljon invånare (lägst i EU): https://transport.ec.europa.eu/news...-drop-3-2024-progress-remains-slow-2025-03-18

I övrigt är vägdesign den enskilt viktigaste strukturella faktorn för att sänka dödligheten i trafiken, och därför säger jämförelser mellan länder ofta mer om infrastrukturen än om förarnas beteende.

Är det bara jag som känner lite Peugot-205-Gti-vibbar? Och det är ju positiva referenser, även om jag själv inte hade någon egen, då när det begav sig i slutet av 80-talet.

Ja! För du borde ha R5 Maxi Turbo vibbar

;-)

Pegan är rolig och fin, men R5 var först på festen.

Fast du hittar ju bara på. Tyskland har (betydligt) högre nivåer av trafikdödlighet per capita än Sverige. År 2024 hade Tyskland 33 döda per miljon invånare medan Sverige hade 20 döda per miljon invånare (lägst i EU): https://transport.ec.europa.eu/news...-drop-3-2024-progress-remains-slow-2025-03-18

I övrigt är vägdesign den enskilt viktigaste strukturella faktorn för att sänka dödligheten i trafiken, och därför säger jämförelser mellan länder ofta mer om infrastrukturen än om förarnas beteende.
Det är inte lönt... ingen forskarrapport i världen slår hans förutbestämda uppfattning. Inte ens tio.

;-)

Och så här ser den nya ut
1766129917680.webp

Där får Jonte sin 3-dörrars. 500 hk. Undrar bara vad det är för fula luftintag de hittat på, de lär väl försvinna innan den riktiga bilen kommer.
Man kallar den dessutom för Turbo. Lite mindre svårsmält här än på Porsche pga historiken, men ändå :-(.

Ja den är riktigt läcker, tyvärr begränsad upplaga och blir väl dyr.

Ursprunget var en rätt kass bil men motståndet var inte direkt något bättre så den klarade sig ganska bra några korta år.

Visa bilaga 808463
Där får Jonte sin 3-dörrars. 500 hk. Undrar bara vad det är för fula luftintag de hittat på, de lär väl försvinna innan den riktiga bilen kommer.
Man kallar den dessutom för Turbo. Lite mindre svårsmält här än på Porsche pga historiken, men ändå :-(.

Tjena!

Du menar att Porsche inte har en ganska rejäl historik när det kommer till Turbo?

Tjena!

Du menar att Porsche inte har en ganska rejäl historik när det kommer till Turbo?
VAr ute på isbanan och tänkte lite fel, glöm det :-).

Men oavsett märke, egentligen är det ju som att kalla en bil för "4x4" när den är tvåhjulsdriven men ser mer terrängig ut. Eller att kalla den för "Convertible" för den har extra bra fläkt.

Nej, jag hittar inte på, däremot har jag förmodligen sett lite äldre statistik. Om inte annat visar tabellen rätt tydligt att det bör ha med trafikkultur att göra.
Personligen anser jag att det fortfarande är "ungefär samma" (men inte så lika som när jag kollade). Får man tro svenska myndigheter så skulle det ju vara total katastrof om man fick köra lite fortare. Tydligen inte (förutsatt att folk inte är dumma i huvudet, vilket förmodligen är grundproblemet i Sverige).

På vilket sätt är tyska vägar mer lämpade för att köra i högre hastigheter än svenska dito?

Edit: Orimligt låga hastighetsgränser gör bara att skillnaderna blir större eftersom många bara skiter i det ändå (edit: åtminstone när det knappt existerar några synliga poliser). För närvarande är det dubbelriktad trafik på E4 vid Hölö, där jag passerar två gånger om dan. Man har satt 50 km/t under en 2 km lång sträcka. Till synes helt utan vettig anledning. Följden blir att jag och några få håller 50, medan bakomvarande verkar jättearga för att man följer lagen. På vilket sätt ökar detta säkerheten?

Senast ändrad:
Nej, jag hittar inte på, däremot har jag förmodligen sett lite äldre statistik. Om inte annat visar tabellen rätt tydligt att det bör ha med trafikkultur att göra.
Nu är det din tur att bevisa ditt påstående. Kom igen, fram med ett gäng rapporter!
Personligen anser jag att det fortfarande är "ungefär samma" (men inte så lika som när jag kollade). Får man tro svenska myndigheter så skulle det ju vara total katastrof om man fick köra lite fortare. Tydligen inte (förutsatt att folk inte är dumma i huvudet, vilket förmodligen är grundproblemet i Sverige).
50% fler döda är inte ungefär samma... Precis som 64% färre olyckor inte heller är ungefär samma. Däremot skulle det vara intressant att se siffror per körd sträcka, det säger egentligen mer än per capita IMHO.

;-)

Tja, i ärlighetens namn så var Peugoten den som var mest ikonisk och efterfrågad som jag minns det. R5:an var ju väl lite mer "extrem" med den tidens mått medans 205:an var mer realistisk och "tillgänglig". Så jag är inte lika säker som du på att det bara är jag som får dom vibbarna...

Sökte försäljningssiffror på nätet men hittade inga att jämföra, men min övertygelse (killgissning) är att 205:an såldes i betydligt många fler ex i Sverige än R5:an.

Tja, i ärlighetens namn så var Peugoten den som var mest ikonisk och efterfrågad som jag minns det. R5:an var ju väl lite mer "extrem" med den tidens mått medans 205:an var mer realistisk och "tillgänglig". Så jag är inte lika säker som du på att det bara är jag som får dom vibbarna...

Sökte försäljningssiffror på nätet men hittade inga att jämföra, men min övertygelse (killgissning) är att 205:an såldes i betydligt många fler ex i Sverige än R5:an.
Renaulten var väl en tävlingsbil, eller åtminstone väldigt extrem, medan alla killar med bakåtvänd keps körde 205 GTi. Så jag har samma bild som du. Kommer ihåg flera som hade Peugeot, ingen R5 Turbo.

Nu är det din tur att bevisa ditt påstående. Kom igen, fram med ett gäng rapporter!

50% fler döda är inte ungefär samma... Precis som 64% färre olyckor inte heller är ungefär samma. Däremot skulle det vara intressant att se siffror per körd sträcka, det säger egentligen mer än per capita IMHO.
Du åker snart på ignore med tanke på hur du själv hittar på och ignorerar frågor som inte råkar passa dig. Vi har pratat färdigt.

Edit: Du kanske inte känner till ordet "bör" förresten? Det är alltså inte samma sak som "är".

Edit: Orimligt låga hastighetsgränser gör bara att skillnaderna blir större eftersom många bara skiter i det ändå. För närvarande är det dubbelriktad trafik på E4 vid Hölö, där jag passerar två gånger om dan. Man har satt 50 km/t under en 2 km lång sträcka. Till synes helt utan vettig anledning. Följden blir att jag och några få håller 50, medan bakomvarande verkar jättearga för att man följer lagen. På vilket sätt ökar detta säkerheten?
Jag håller helt med om att "felaktiga" hastighetsgränser ökar hastighetsskillnader, och de är en stor del av orsaken till allvarliga olyckor.
Dessutom sänker det ju förtroendet för alla andra gränser.

Samma blir det ju vid dimma och halka tex. Några (idioter) kör fortfarande så fort som skylten säger +moms. Andra saktar ner orimligt mycket. I dimma blir det obra...

På vilket sätt är tyska vägar mer lämpade för att köra i högre hastigheter än svenska dito?
Våra tvåfiliga motorvägar som vi tycker är "höghastighetsvägar", är ju att jämföra med deras "landsvägar". Vi spelar inte i samma liga, och det skulle nog aldrig vara ekonomiskt rimligt att bygga samma typ vägar som autobahn i Sverige.

Oj vad synd... 😂😂när det inte passar
Som sagt; du hittade på att dödsfallen minskat tack vare autobroms, när det enda du presenterade var att olyckor/kollisioner minskat. Det är inte samma sak. Vet inte riktigt hur jag ska hjälpa dig att förstå det.

Våra tvåfiliga motorvägar som vi tycker är "höghastighetsvägar", är ju att jämföra med deras "landsvägar". Vi spelar inte i samma liga, och det skulle nog aldrig vara ekonomiskt rimligt att bygga samma typ vägar som autobahn i Sverige.
Nu var det visserligen 5-10 år sen jag var i Tyskland senast, men jag la inte märke till nån större skillnad mellan en svensk 70-väg (modell större då) och en tysk 100-väg. Eller Autobahn och en svensk 120-sträcka.

--------------

Jag förespråkar inte fri fart, utan att vi bör försöka arbeta bort drönandet och hjärndödheten i samhället. Det syns i synnerhet i trafiken. Kör man istället för att "åka" så är det lättare att anpassa sig till omständigheterna. Får man skithöga böter eller andra straff när man gör fel, så är det mindre lockande att köra som en idiot. Finns det synliga poliser på vägarna så är det färre som tar chanser att köra som rövare (100% uppenbart när man ser hur skenheligt försiktigt alla kör när det råkar finnas en polisbil på vägen, där mer än hälften annars kör minst 10 km/t fortare än tillåtet).

Jag håller helt med om att "felaktiga" hastighetsgränser ökar hastighetsskillnader, och de är en stor del av orsaken till allvarliga olyckor.
Finns det något som stödjer det där? Du menar att det är trafikverkets fel, inte den som struntar i hastighetsbegränsningen och orsakar en olycka för att den gör vårdslösa omkörningar?

Ingen av rallyspecialarna togs väl in till sverige? Fanns även en homologiserings specialare av 205, med 4wd, turbo och mittmotor som Timo Salonen vann VM med. Tror dom var tvungna att sälja minst 200 ex för att få tävla med bilarna i rally VM.

Finns det något som stödjer det där? Du menar att det är trafikverkets fel, inte den som struntar i hastighetsbegränsningen och orsakar en olycka för att den gör vårdslösa omkörningar?
Nej, självklart är det den som kör för fort/vårdslöst som orsakar olyckan, försökte inte påstå något annat. Men att regler som går i linje med folks moral/uppfattning, oavsett hastighetsgräns eller annat, kommer följas bättre, ser jag nog som självklart. Men får väl leta forskning på det också nån gång 😁.

Risken/chansen/möjligheten är att skillnaden per färdad sträcka är ännu större till vårt avlånga lands fördel.

Nu var det visserligen 5-10 år sen jag var i Tyskland senast, men jag la inte märke till nån större skillnad mellan en svensk 70-väg (modell större då) och en tysk 100-väg. Eller Autobahn och en svensk 120-sträcka.
Då har vi väldigt skilda uppfattningar.
Hur många motorvägar med 3-5 filer har vi Sverige? Pratar vi autobahn så är ju tvåfiligt som är vår standard det som gäller vid vägbyggen där halva vägen stängs av liksom.

Ingen av rallyspecialarna togs väl in till sverige? Fanns även en homologiserings specialare av 205, med 4wd, turbo och mittmotor som Timo Salonen vann VM med. Tror dom var tvungna att sälja minst 200 ex för att få tävla med bilarna i rally VM.
Dom här ger ju lite habegär…

Då har vi väldigt skilda uppfattningar.
Hur många motorvägar med 3-5 filer har vi Sverige? Pratar vi autobahn så är ju tvåfiligt som är vår standard det som gäller vid vägbyggen där halva vägen stängs av liksom.
Jag tänkte mer på standarden; säkerhetsräcken, avstånd till hinder i sidled, lutningar, kurvradier och sånt. Hur många filer som krävs beror förstås på hur mycket trafik det är.
Kikar man till exempel på 120-vägen mellan Uppsala och Gävle så skulle det utan problem gå att sätta 150 där tror jag. Själv skulle jag nog inte marscha mer än 110 ändå eftersom det bara drar massa soppa, men då skulle man ha möjlighet att göra smidigare omkörningar utan att bryta mot lagen.

Är det nån som vågar väga in miljöaspekten i diskussionen om hastighet?
Den där är mycket intressant. Har nån tänkt på hur mycket mer bilar skitar ner om de måste bromsa för farthinder stup i kvarten inne i tätbebyggda områden? 😁

Den där är mycket intressant. Har nån tänkt på hur mycket mer bilar skitar ner om de måste bromsa för farthinder stup i kvarten inne i tätbebyggda områden? 😁
Jorå. Och bristen på ”grön våg” i stadsmiljö som är ett effektivt sätt att få bilister att hålla en viss hastighet.

Men ovan pratas om motorvägsfart.

Visa bilaga 808463
Om den kom i en något nedtonad version så skulle den vara riktigt intressant

Inte samma sak men kan finnas ett samband
Vilket också är forskarnas slutsats. Jag drog ut citat tidigare.
Det är ju så klart svårt att peka på en specifik icke-dödsolycka som hade varit dödlig om inte autobroms funnits. Nu gjorde jag ju det också iofs för säkerhets skull, men det är så klart specialfall.

Ja grupp B homologeringen krävde 200 enheter.

Lancia gjorde en fantastiskt fuling där när FIAs representanter kom för att besikta. De byggde 100 bilar och ställde på en parkering, så besiktigades dessa. Sen bjöd man representanterna på lunch, samtidigt flyttade man alla 100 bilar till ett annat ställe. Sen körde man och besiktigade dessa...

Nej, det fanns inga grabbar med bakvänd keps som körde R5 turbo. Det fanns 2 tävlingsbilar i Sverige kanske.

205 GTi har bara formen delvis gemensam med grupp B bilen. Den fanns även i grupp A och N och då framhjulsdriven med 2liters motor precis som gatbilen.

Lite kuriosa är att Renaultens homologeringsnummer är 205..

Ja grupp B homologeringen krävde 200 enheter.

Lancia gjorde en fantastiskt fuling där när FIAs representanter kom för att besikta. De byggde 100 bilar och ställde på en parkering, så besiktigades dessa. Sen bjöd man representanterna på lunch, samtidigt flyttade man alla 100 bilar till ett annat ställe. Sen körde man och besiktigade dessa...

Nej, det fanns inga grabbar med bakvänd keps som körde R5 turbo. Det fanns 2 tävlingsbilar i Sverige kanske.
Nu snackar vi kreativitet, varför kom jag just att tänka på Ferrari?

En reflektion kring nybilsköp och trafiksäkerhet: i hushåll med två bilar med olika nivå av förarstöd upplever jag att omställningen i sig kan vara en riskfaktor. När jag kör vår ”andrabill” och använder farthållaren som inte är adaptiv farthållare till skillnad från förstabilen, tar det alltid en stund innan mitt eget beteende är omkalibrerat, så att jag har tillräckligt fokus på framförvarande trafik

Inför köp av ny ”förstabil”, som sannolikt får ännu mer förarassistans än idag, funderar jag därför på om skillnaden mellan bilarna kan öka olycksrisken.

En reflektion kring nybilsköp och trafiksäkerhet: i hushåll med två bilar med olika nivå av förarstöd upplever jag att omställningen i sig kan vara en riskfaktor. När jag kör vår ”andrabill” och använder farthållaren som inte är adaptiv farthållare till skillnad från förstabilen, tar det alltid en stund innan mitt eget beteende är omkalibrerat, så att jag har tillräckligt fokus på framförvarande trafik

Inför köp av ny ”förstabil”, som sannolikt får ännu mer förarassistans än idag, funderar jag därför på om skillnaden mellan bilarna kan öka olycksrisken.
Förar assistansen är rent skit ställer bara till det med sitt klingande och slitande i ratten och hjälpbromsystemet är ett rent skämt kan man köra bil så det bara skit.

Jag tror absolut det kan finnas en sådan effekt. Hur påtagligt det är beror kanske på skillnaden mellan bilarna. Och är du någorlunda aktiv, som du skall vara så klart, borde risken att det leder till olycka vara liten. Men slår du på farthållaren på din 740 och flyttar till baksätet, för du brukar göra så på Teslan, blir det nog ett problem.
Lösning? Byt båda bilarna 😂

Jag tror absolut det kan finnas en sådan effekt. Hur påtagligt det är beror kanske på skillnaden mellan bilarna. Och är du någorlunda aktiv, som du skall vara så klart, borde risken att det leder till olycka vara liten. Men slår du på farthållaren på din 740 och flyttar till baksätet, för du brukar göra så på Teslan, blir det nog ett problem.

Jag vågar inte köra farthållare som inte är adaptiv. Jag låter skiten vara på andra bilar
kör man bilarna mer jämn-ofta så kan det nog vara ett problem

Jag vågar inte köra farthållare som inte är adaptiv. Jag låter skiten vara på andra bilar
kör man bilarna mer jämn-ofta så kan det nog vara ett problem
Förr hade vi en automat, som jag körde ofta, och en manuell som jag körde sällan. Tur den manuella var så modern så den inte gjorde något om man drog på starten med växel i och koppling uppsläppt...🙄

Angående autobroms så dök den här upp i mitt youtubeflöde igår. Verkar som Mercedes har lite kalibrering att göra.

Jodå har undvikit olyckor hittills. Men det går aldrig att komma ifrån att vissa delar av hjärnan är autopilot oavsett man vill eller ej. Kan säkert bekräftas av den som kan mycket om hjärnan/kroppen.

Mest påtagligt att hjärnan är "slapp", dock med liten risk för allvarligare olyckor än för plånboken, är att andrabilen inte har back-sensorer.

Tanken har funnits att byta båda, men byte av båda bilarna har negativ påverkan på bl. a. den cykel-relaterade delen av årsbudgeten, så nej. Där har jag vägt risk mot möjlighet och gjort ett medvetet val. :)

Snubblade på den här videon ang Subaru's

Sammanfattat:
  • En Subaru är inte som andra bilar.
  • Den tål inte att bli "neglected" (hur man nu bäst översätter det).
  • Tar man hand om den väl så håller den bra och länge.
Mina frågor på dett är 1. gäller inte det precis vilken bil som helst och 2. har subaru's mer servicebehov än andra?

Rally? Oj vad jag ville ha en sån här när jag var 18 😄

Screenshot_20251219-114703.webp

Inte samma sak men kan finnas ett samband
Exakt, kan finnas. Däremot behöver inte sambandet vara så självklart som vissa verkar tro. Exempelvis kan man tänka sig att de flesta olyckor som förhindras med autobroms är såna där bilar inte håller vettigt avstånd till framförvarande, och såna tror jag sällan orsakar dödsfall. Om jag inte minns helt fel så är en väldigt stor del av dödsolyckor i trafiken sådana där en bil kör över i mötande körfält, och jag betvivlar att autobroms hjälper då.

Igen; jag påstår inte att autobroms inte minskar antalet dödsolyckor. Men jag ifrågasätter påståendet ATT det gör det (nån sån fakta har inte presenterats, bara några forskares åsikter), samt också hur mycket nytta det faktiskt gör om man väger in nackdelarna (mer slöande bakom ratten).

Tillbaka
Topp