Byggtråd - RAAW Madonna v3

Bollox

Aktiv medlem
Kände behovet på mer dämpning o heldämpning - så Taival ramen o gaffeln är sålda, o en RAAW Madonna V3 ram har landat.

Flera delar på ingång, men hjulen (Hope), bromsar (Hope) o drivlina (Sram GX) återanvänds.
IMG_1182.jpeg
IMG_1220.jpeg

Senast ändrad:
Åkte till Les Gets o Morzine för slutet av säsongen. Blev 9 dagars åkning. Cirka 470km o 24 000 meter downhill. Enda jag behövde göra var att sätta in ett par nya bromsklossar., samt dra åt låsringen på Sunrace cassetten.
Han kolla DH VM i Champery också.

Jag struttar runt på en V2.2a och uttrycket överträffa alla förväntningar är en underdrift i mitt fall.
Hur upplever du att den fungerar med coil bak? RAAW själva menar ju att det är med float x som de har fått till dämpningen så om de själva är mest nöjd med den.

Jag är ingen bra person att fråga om dämpnings nyanser - jag kör på i terrängen eller bikeparken, o om jag inte kraschar, samt kan hoppa längre än året innan, så är jag nöjd!

Efter Alperna på Madonnan är jag supernöjd 😎

Jag har Float x2 som blir nåt mellanting mellan float x och coil. Nu har den varit problemfri som tur är men jag har funderat på om jag skulle byta när det ändå närmar sig service.

Jag har 67 parkdagar och ca 110000 höjdmeter liftburen cykling på min Madonna 2.2 i sommar. Nu ligger den i molekyler men jag har gjort en del service tidigare i år också, bl.a. till största del plockat isär baksvingen, rengjort och fettat in. I somras plockade jag inte isär main pivot och rengjorde, och det skulle jag väl säga syntes nu med mer spår av smuts som trängt in. Men det är inte mer, de lagren håller fint en säsong till. Cykeln knakar så klart ingenting, den är knäpptyst.
Kvalitén är 110% Körglädjen är 200%

Det enda som hänt som kan härledas till RAAW är att växelörat knäcktes. Ramen levererades med ett växelöra av sköraste sort som gick av enbart från belastningen av växelns vikt typ. Som reservdel så finns växelörat i två sorters aluminium samt en i stål. Jag hade beställt extra öron när jag köpte ramen och valde då den något starkare alu-varianten.

Jag har träffat på ett par andra ägare av cykeln, alla är lika nöjda. Jag kör strl xl med 180 mm slag fram, en av de jag snackat med önskade också att han byggt sin xl med 180 mm gaffel istället för en 170 mm.
Förändringarna till V3:an är ju inte såna att det ska ha ändrats.

Inget att vara rädd för, köp och finn lyckan. Life's to short to ride shitty bikes!

Jag har 67 parkdagar och ca 110000 höjdmeter liftburen cykling på min Madonna 2.2 i sommar. Nu ligger den i molekyler men jag har gjort en del service tidigare i år också, bl.a. till största del plockat isär baksvingen, rengjort och fettat in. I somras plockade jag inte isär main pivot och rengjorde, och det skulle jag väl säga syntes nu med mer spår av smuts som trängt in. Men det är inte mer, de lagren håller fint en säsong till. Cykeln knakar så klart ingenting, den är knäpptyst.
Kvalitén är 110% Körglädjen är 200%

Det enda som hänt som kan härledas till RAAW är att växelörat knäcktes. Ramen levererades med ett växelöra av sköraste sort som gick av enbart från belastningen av växelns vikt typ. Som reservdel så finns växelörat i två sorters aluminium samt en i stål. Jag hade beställt extra öron när jag köpte ramen och valde då den något starkare alu-varianten.

Jag har träffat på ett par andra ägare av cykeln, alla är lika nöjda. Jag kör strl xl med 180 mm slag fram, en av de jag snackat med önskade också att han byggt sin xl med 180 mm gaffel istället för en 170 mm.
Förändringarna till V3:an är ju inte såna att det ska ha ändrats.

Inget att vara rädd för, köp och finn lyckan. Life's to short to ride shitty bikes!
Wft, stor respekt för de siffrorna!
67dagar i park !
Vilken målbild. Bra jobbat.

Vad är din hemlighet ?

Bytte till 155mm vevparti, från Hope såklart.
Skall bekanta mig med hur det känns när det blir lite mer utförsåkning framåt våren.

Går ner från 170-155, och från 32 -30 framkransVisa bilaga 750179
Visa bilaga 750181
De där skönheterna har jag fluktat på ett tag nu.

Vad säger du om 155mm. Känns det "bättre" än 165? Tänker nog mest på islag och att jag absolut kan tänka mig kortare vevarmar.

Wft, stor respekt för de siffrorna!
67dagar i park !
Vilken målbild. Bra jobbat.

Vad är din hemlighet ?
Jag har 5 min till Uhamn bikepark på cykel, så när jag är där så stannar jag bara 1.5 - 2.5 timme. Men det blev sjukt mycket i sommar. Sista dan de hade öppet så ville personalen kolla hur mycket jag varit där, annars hade jag inte haft sån koll 😊
899 åk i liften hade de registrerat ✌️

Jag har 5 min till Uhamn bikepark på cykel, så när jag är där så stannar jag bara 1.5 - 2.5 timme. Men det blev sjukt mycket i sommar. Sista dan de hade öppet så ville personalen kolla hur mycket jag varit där, annars hade jag inte haft sån koll 😊
899 åk i liften hade de registrerat ✌️
Shiit ! Vilket 2025 !
Klar inspiration. Jag har kanske 5min till Källviken men det blir inte så många vändor om inte liften är igång.

Önskar gott 2026 !

P.s. sådana här trådar är knepiga. Hade valet att köpa Spindrift eller Madonna-ram i cåras men satsade på Spindriften. Gjorde jag "fel" val?? who knows and who cares.. Bara jag får cykla är det "win" 🙂🙂🙂

Shiit ! Vilket 2025 !
Klar inspiration. Jag har kanske 5min till Källviken men det blir inte så många vändor om inte liften är igång.

Önskar gott 2026 !

P.s. sådana här trådar är knepiga. Hade valet att köpa Spindrift eller Madonna-ram i cåras men satsade på Spindriften. Gjorde jag "fel" val?? who knows and who cares.. Bara jag får cykla är det "win" 🙂🙂🙂
Jag funderade på Spindriften men jag ville ha hög stack och längre kedjestag då jag är rätt lång. Transition Spire var också ett alternativ.

Blir ju inte mindre sugen av de här svaren. Har också funderat på spindrift, men den har konstiga nummer för mig. Låg stack, jättekort insert för sadelstolpe och lång seat tube. Nya madonna kan ju också moddas till 172mm travel bak om man kör "160" rockern med en 65mm stroke shock. Det är det som får det extra intressant för mig...

Jag var 4 dagar på Dyfi Bikepark i norra Wales förra veckan. Bodde på White Lion pub, som var helt OK o hade förvaring för cykeln.
Inledde med att besöka Atherton Bikes och kolla in deras 3D printer för titan. Fick chansen att carpark testa deras nya S.170-E med Avinox motor. Jädrans vilken kraft.
Fick också låna en A200 downhill bike i en halv dag på Dyfi :-)

Dyvi var bra, vissa banor alldeles för svår för en åkare som jag, men jag åkte iaf 50 Hits, Lovey Dyvi, Super Swooper, Turns in the Furns, Muddy's Berms och Insta360 Flowstate (som jag kraschade på).

Min Madonna var superb, perfekt balancerad för åkningen, med 180mm BoXXern. Så nöjd med cykeln.
Nu är det bara några veckor kvar till premiärhelgen i Järvsö :-)

Ett par filmsnuttar från 50 Hits

Athertons.webp
A200.webp
Dyfi map.webp
Dyfi Slate.webp
Dyfi view.webp
Dyfi uplift.webp

Skall tillägga att Jordan Williams (Pro i Team Specialized och FD Junior Världsmästare) var där o åkte samma dagar, plus en del av Orbea FMD Racing. Jordan åkte liiiite andra banor än vad jag åkte :ROFLMAO:

Dyfi är grymt, men rätt svårt verkligen. Det mest är gnarly hehe.
Du besökte inte Antur Stiniog? Ligger också där i närheten. Den var lite mer varierad i graderna, men rätt stökig också.

Dyfi är grymt, men rätt svårt verkligen. Det mest är gnarly hehe.
Du besökte inte Antur Stiniog? Ligger också där i närheten. Den var lite mer varierad i graderna, men rätt stökig också.
No, only there for the 4 days, so concentrated on learning what I could on Dyfi. Jag kör inte så mycket hårt stök, eftersom läkningstiden vid 62 är ganska lång.

Inspirerande! Eftersom det här har blivit typ det officiella Raaw madonna tråden så frågar jag:
Det är ingen som har testat att "uppa" travel i bak med att köra en "rocker 60" länk fast med en 65mm stroke dämpare? Fick bekräftat av Raaw att det går, och det ger 172mm i bak.

Tillbaka
Topp