[En till byggtråd] Stooge Dirt Tracker

Wunderbaum

Aktiv medlem
Tack vare en kombination av min svågers välvilja, och forumets @LosChris tålamod, har jag snart en Stooge Dirt Tracker hängande i mekstället!
Från kombinationen av historien kring dirt trackers (via Stooge) samt en allmän känsla av vilsenhet i postkapitalismen, via kommentarsfältet på bikepacking.com, landar vi i någon form av alldeles för dyr "antihoj".
Grundtanken är att få en möjlighet att lägga orimligt mycket tid och energi på små, till synes obetydliga, detaljer - för nöjes skull!

PHOTO-2025-10-14-16-28-41.webp

Bygget börjar enligt ovan, med ram+gaffel, styrlager samt sadelstolpe och -klämma.

Hjulen blir byggda på ett par WTB KOM Tough i45. Halva priset från l-b-s.se (?), så min plan på i40 fick stå tillbaks för "budget"-idén. Nav bak snor jag från ett Syncros-hjul som inte hittade plats på någon hoj (Shimano FH-MT400-B). Framnav inkl. ekrar verkar jag kunna återanvända då ERD:n mellan förra och nuvarande fälgen skiljer så lite (navet kom på en Vitus Nucleus anno 2019). Det här blir mitt första hjulbygge så framtiden får utvisa hur det artar sig.

På däckfronten velar jag mellan WTB Ranger 29x3.0 och Duro Miner 29x3.0. De senare har jag bara hittat via en enhjulingssida här i Europa, men det gick att lägga två i korgen.
Luften kommer jag pumpa genom två Muc-Off tubelessventiler som tålmodigt väntat i förpackningen på en värdig uppgift. (Jag är verkligen peppad på dom här ventilerna!)
Stans däckslask som alltid p.g.a. minst skrikig dekal att ställa på förrådshyllan.

Wolftooth top cap - ultraviolet!
Drivlina blir Shimano Deore 1x11. Vevparti och vevlager TBD (jag har mätt och vägt grejer i plastbyttan idag), men jag vill så sjukt gärna köra Shimanos guldiga Saint-lager för Hollowtech att jag förmodligen offrar knäna på 175 mm-altaret.
Bromsarna är de helt otroliga (i ordets rätta bemärkelse) för priset, SRAM DB8. Skivor Centerline 203/180.
Plastvarianten av Cinelli Unicanitor. Denna fick jag "på köpet" 2011 när jag köpte en fixieram i Malmö, och den har gästspelat på allt utom den senaste plastraketen jag har.

Nu till mitt stora bryderi, styrkombon:
Styrstammen blir en 60mm White (ja, XXL:s White) styrstam, med vad jag inte kan beskriva som annat än flagnande "gummiränder". Jag har ögonen på Ergotecs 100mm riserstyre (som verkar försinkat till Tyskland), men tänker att det "kanske räcker" med 70mm rise.
Någonstans finns det dock något som skaver... Något jag inte riktigt kan beskriva i rationella termer, men som stavas Renthal. Med 35 mm styrdiameter har dom ju ett styre med ordentlig rise i sitt sortiment. Guld och blå är ju en klassisk färgkombination, och det är dessutom en guldfärg som riktigt underfundigt skulle skära sig mot det tänkta vevlagret.

Framåt våren/sommaren ska Dirt Tracker:n svidas om till singlespeed (32/22 eller 34/22) och träningsåkas inför #SSSM2026 - min första cykeltävling sedan gärdsgårdsserien i mountainbike som tioåring hemma i Medelpad.

Senast ändrad:
Några fler komponenter är på väg på posten:
WTB Ranger 29x3.0
Ergotec 70 mm riser, 780 mm brett. (Kommer inte kapa det för att få lite mer ”effektiv reach”.)

Fälgtejp (50mm) är hemkommen redan.

Vevpartiet blir gammalt Hollowtech-dubbel med Race Face-klinga (32T). Vevlager svart Shimano från en annan ram.

Inspirerad av en nyligen publicerad Rider’s Rig på Bikepacking.com har jag bestämt mig för att försöka få ihop en ramväska av en gammal kite, för att förena två av mina största intressen här i livet, MTB och kitesurf:

IMG_3694.webp

Andan som genomsyrar hela det här projektet är att hellre lägga tid än pengar på något. Här är nu framhjulet uppbyggt - flyttade Vitus-navet från en WTB KOM i30 till denna i45 fälg. (Tejpade ihop fälgarna och flyttade eker för eker. Följde en video från Park Tool.)

IMG_3701.webp

Däcken (Ranger 29x3.0) är hemkomna - vikten är 1091 gram, vilket är mer än jag hade hoppats på, men egentligen inte kritiskt då målet är inställt på DFL under SSSM26.

Hade monterat bakdäcket bakochfram (efter att ha kollat att det var rätt säkert tio gånger) vilket ledde till ytterligare en timmes sölande med vätska över halva förrådet. Tar mycket gärna emot tips på att få bort vätska från däck, fälg, skinnhandskar och fleecetröja 🥳

"Rolling chassis" som man säger på engelska:
1667.webp

Ingen bild idag, men gjorde lite framsteg:
  • PRO dropper köpt från @Nisssan med ett Crankbrothers-reglage som blivit över
  • Bromsadaptrar samt frambroms monterade
Härnäst ska jag gräva fram två skruvar till bakbromsen, samt montera dit kedjan som kom i posten häromdagen.

Vet någon var man kan få tag i fler "klämmor" som håller fast slangar/vajrar i vajerhållarna på ramen? Ser ut så här typ:

s-l1600.webp

Vet någon var man kan få tag i fler "klämmor" som håller fast slangar/vajrar i vajerhållarna på ramen? Ser ut så här typ:

Man kan köpa Jagwire C-clip hos tysken, men de är dyra. Jag hittade billigare klämmor nånstans men jag minns inte var och vilken.

EDIT: hittade nu. Jag köpte 10 för 2 euro hos Bile-discount. De har nu 10 för 5 eller 5 för 3 (Radon). Fortfarande bättre än 4 för 4, som är orimligt dyrt.

Senast ändrad:
Så här blev det! (Kommer en komplett lista på delar i ett framtida inlägg.)
Tror jag behöver en längre kedja och en något längre styrstam. I övrigt känns den riktigt bra!
En lite mer ordentlig jungfrufärd är planerad till imorgon, kan knappt bärga mig.

Tack till alla som bistått med delar och kunskap!

2656.webp

Bygglista och några tankar om komplettering

Ram: Stooge Dirt Tracker, one size (18"), köpt beg.
Hjul: WTB i45 på gamla nav (och gamla ekrar fram), fälgar och ekrar bak nya, resten från förrådet
Däck: WTB Ranger 29x3.0, nya
Tubelessventiler: Muck-Off, nya
Bromsar och bromsskivor: SRAM DB8, 203/180, från förrådet
Centerlockadapter: DT Swiss, ny från Söderåsens MTB
Vevparti: Deore M6100 (165 mm), köpt beg.
Vevlager: Shimano, från förrådet
Pedaler: komiskt slitna HT PA03A, från förrådet
Växelgrupp samt kassett: Deore M5100, från förrådet
Kedja: Shimano 11 vxl, något för kort, ny
Dropper: PRO, köpt beg.
Dropperreglage: Crankbrothers, från förrådet
Sadelstolpsklämma: minns inte modell, köpt beg.
Sadel: Cinelli Unicanitor, från förrådet
Styrstam: Hussefelt, 40mm, från förrådet
Styre: Ergotec riser (70mm rise), nytt
Handtag: Canyon G5 lock-on, från förrådet

Jag gick in i bygget med idén att jag skulle spendera tid istället för pengar - och tycker att jag lyckats OK, men tyvärr ungefär i linje med andra av mina cykelbyggen. Det har inte känts som det har varit mer återanvändning den här gången så att säga (det brukar bli lite plockepinn). Är trots det nöjd med att såpass stor del av det jag köpt har varit begagnat (100% av beg. kommer från Happys Köp & Sälj).

Tänkta kompletteringar i prio-ordning:
Matchande flaskhållare, 2 stycken (tar gärna emot tips på vilka!)
Blackburn cargo cages på gaffeln (från förrådet)
Pakethållare bak. Här har jag sneglat på Blackburn Outpost som ska ta 29x3.0. Jag har läst olika omdömen om den dock, och skulle helst vilja köpa en som verifierat funkar på en Dirt Tracker.

Tillbaka
Topp