[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Exakt, kan finnas. Däremot behöver inte sambandet vara så självklart som vissa verkar tro. Exempelvis kan man tänka sig att de flesta olyckor som förhindras med autobroms är såna där bilar inte håller vettigt avstånd till framförvarande, och såna tror jag sällan orsakar dödsfall. Om jag inte minns helt fel så är en väldigt stor del av dödsolyckor i trafiken sådana där en bil kör över i mötande körfält, och jag betvivlar att autobroms hjälper då.

Igen; jag påstår inte att autobroms inte minskar antalet dödsolyckor. Men jag ifrågasätter påståendet ATT det gör det (nån sån fakta har inte presenterats, bara några forskares åsikter), samt också hur mycket nytta det faktiskt gör om man väger in nackdelarna (mer slöande bakom ratten).
Det finns några typolyckor där AEB gör nytta. En av dem är precis dem du beskriver, där är nog andelen dödsfall liten. Det är nackskador mm som kan vara väl så dyra för samhället tråkigt nog.
Vid mötesolyckor kommer systemet ofta inte undvika olyckan, men mildra konsekvenserna lite eller mycket.
En annan typolycka är oskyddade trafikanter, cyklister och fotgängare, som ger sig ut i vägen på ett sätt som föraren inte förutsett där systemet reagerar snabbare än människan. När bilar krockar med oskyddade trafikanter tror jag inte jag behöver visa med statistik att andelen dödsfall är alltför stor? Och att kraftigt minskat antal olyckor rimligen borde få effekt på mängden dödsfall?
För den senare typen visar forskningen jag länkat en mycket stor vinst i dagsljus, men en liten, inte statistiskt säkerställd om jag minns rätt, i kraftig dimma och mörker. De systemen litar ju ofta på kamera. Det skall väl lidar råda bot på (men just denna veckan jobbar Volvos marknadsavdelning med att tala om att lidar inte var så viktigt, tur man inte jobbar där 😂).

Förr hade vi en automat, som jag körde ofta, och en manuell som jag körde sällan. Tur den manuella var så modern så den inte gjorde något om man drog på starten med växel i och koppling uppsläppt...🙄
Har en manuell och en automat Golf av liknande årgångar. Det är några gånger jag undrat varför manuella bilen inte startar när jag vrider om nyckeln. Händer även att jag glömmer växla ner inför korsningar. Nu när båda barnen har riktiga körkort, så skulle jag kunna byta ut den manuella mot något modernare.

Har en manuell och en automat Golf av liknande årgångar. Det är några gånger jag undrat varför manuella bilen inte startar när jag vrider om nyckeln. Händer även att jag glömmer växla ner inför korsningar. Nu när båda barnen har riktiga körkort, så skulle jag kunna byta ut den manuella mot något modernare.
Att köra fram till korsning för att stanna, med tvåans växel i och ingen fot på kopplingen, har jag aldrig gjort 🫣. Kan vi väl säga?

Jag växlar mellan en modern stor elbil med alla förarstöd och en gammal liten Peugot manuell och utan nåt stöd öht. Jag tycker nog att det inte är så stor omställning att byta mellan, känner verkligen inte att jag tar något förgivet i Peugoten. Men inte heller i elbilen.

Jag har verkligen inget emot förarstöden, men de innebär inte per automatik att jag kör mer ”avkopplat/frånkopplat”. Heljusautomatiken kräver ju konstant passning så att man inte bländar någon, måste vara beredd att slå av den hela tiden. Filassistenten är ju också ett stöd, men det kräver ju att man håller sig i filen så det inte rycker i ratten. Det problemet har man ju inte på Peugoten… (Det är så j-la roligt med dumhuvuden som retar sig på att det rycker i ratten på moderna bilar… Håll dig i din fil för f-n så slipper du! 😂). Osv. Det är ju _stöd_ det handlar om.

Jag möter en man i yngre medelåldern i Tesla M3 på pendlingen, han sitter ofta och tittar på mobilen i +80km/h på kurvig landsväg. Så otroligt efterblivet!

Snubblade på den här videon ang Subaru's

Sammanfattat:
  • En Subaru är inte som andra bilar.
  • Den tål inte att bli "neglected" (hur man nu bäst översätter det).
  • Tar man hand om den väl så håller den bra och länge.
Mina frågor på dett är 1. gäller inte det precis vilken bil som helst och 2. har subaru's mer servicebehov än andra?
Har alltid servat mina bilar enligt serviceplanen oavsett märke. Det som skiljer på subaru från t.ex opel med haldex awd är att oljebyte i diffarna ingår som en servicepunkt, annars inga skillnader på serviceprotokollen. Det som är känsligt är däck, dom måste roteras vid varje däcksbyte så att slitaget hålls jämnt mellan fram och bakaxel.

Det finns några typolyckor där AEB gör nytta. En av dem är precis dem du beskriver, där är nog andelen dödsfall liten. Det är nackskador mm som kan vara väl så dyra för samhället tråkigt nog.
Vid mötesolyckor kommer systemet ofta inte undvika olyckan, men mildra konsekvenserna lite eller mycket.
En annan typolycka är oskyddade trafikanter, cyklister och fotgängare, som ger sig ut i vägen på ett sätt som föraren inte förutsett där systemet reagerar snabbare än människan. När bilar krockar med oskyddade trafikanter tror jag inte jag behöver visa med statistik att andelen dödsfall är alltför stor? Och att kraftigt minskat antal olyckor rimligen borde få effekt på mängden dödsfall?
För den senare typen visar forskningen jag länkat en mycket stor vinst i dagsljus, men en liten, inte statistiskt säkerställd om jag minns rätt, i kraftig dimma och mörker. De systemen litar ju ofta på kamera. Det skall väl lidar råda bot på (men just denna veckan jobbar Volvos marknadsavdelning med att tala om att lidar inte var så viktigt, tur man inte jobbar där 😂).
Såhär ser jag på saken:

#1: Dina antaganden är rimliga
#2: Dina antaganden är inte fakta

Ok?

Edit: Forskarnas antaganden är heller inte fakta, men likaledes rimliga.

(Det är så j-la roligt med dumhuvuden som retar sig på att det rycker i ratten på moderna bilar… Håll dig i din fil för f-n så slipper du! 😂). Osv. Det är ju _stöd_ det handlar om.
Hur gör du om du kör på en spårig landsväg efter skyfall, där det är klart olämpligt att köra exakt mitt i filen om man inte vill få vattenplaning?

Min förra Superb hade rätt bra line assist, den nya får jag stänga av nästan varje åktur. Den försöker köra sidan om vattenpölar, den drar mitt in på vägen när där är lagad fläck asfalt som är mörkare än resten osv.

Är det spår med vatten i brukar det räcka att gå 20 cm till sidan iof, men då sicksackar min fram.

Såhär ser jag på saken:

#1: Dina antaganden är rimliga
#2: Dina antaganden är inte fakta

Ok?
Vad gäller det jag skrev som du citerar, ja självklart.
Edit: Forskarnas antaganden är heller inte fakta, men likaledes rimliga.
Frågan är vad du behöver för att övertyga dig? Det är som sagt svårt att hitta statistik på icke-dödsolyckor som hade varit dödsolyckor.

Det närmaste jag kommer i svenska förhållanden är denna: https://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1986032/FULLTEXT01.pdf
Tror jag länkat den tidigare, men osäker. "Problemet", ur ett statistiskt perspektiv, är att vi har så få dödsolyckor i Sverige att det tar många år innan man kan dra en statistiskt säkerställd slutsats. Och när systemens utvecklingstakt är betydligt snabbare än så blir det svårt. Men man kan konstatera att andelen bilar med tex AEB som är inblandade i dödsolyckor är mindre än andelen utan.

Vad gäller det jag skrev som du citerar, ja självklart.

Frågan är vad du behöver för att övertyga dig? Det är som sagt svårt att hitta statistik på icke-dödsolyckor som hade varit dödsolyckor.

Det närmaste jag kommer i svenska förhållanden är denna: https://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1986032/FULLTEXT01.pdf
Tror jag länkat den tidigare, men osäker. "Problemet", ur ett statistiskt perspektiv, är att vi har så få dödsolyckor i Sverige att det tar många år innan man kan dra en statistiskt säkerställd slutsats. Och när systemens utvecklingstakt är betydligt snabbare än så blir det svårt. Men man kan konstatera att andelen bilar med tex AEB som är inblandade i dödsolyckor är mindre än andelen utan.
Du tycks inte förstå att jag inte tänker bli övertygad om att åsikter = fakta. Då kommer vi inte längre.

Min förra Superb hade rätt bra line assist, den nya får jag stänga av nästan varje åktur. Den försöker köra sidan om vattenpölar, den drar mitt in på vägen när där är lagad fläck asfalt som är mörkare än resten osv.

Är det spår med vatten i brukar det räcka att gå 20 cm till sidan iof, men då sicksackar min fram.
Jag har en vägsnutt nära mig som är extremt spårig. Det är en rätt bred 70-landsväg, men spåren är så breda och djupa att man måste köra med vänster hjulpar på mittlinjen om man vill slippa risk för vattenplaning. Får man möte så får man antingen göra motsvarande ut mot spenaten istället, eller sakta in rejält och köra i vattnet. Riktigt skitväg.

Hur gör du om du kör på en spårig landsväg efter skyfall, där det är klart olämpligt att köra exakt mitt i filen om man inte vill få vattenplaning?
Då kör jag väl bredvid spåren, precis som utan filassistens. Är det en ännu mindre väg utan mittlinje, ja då är det ju inget problem.

Det går säkert att hitta exempel när det är en nackdel, men i verkligheten är det iaf ytterst sällan. För mig. För andra ”rycker det i ratten hela tiden” och ja, håll dig i din fil så rycker det inte i ratten.

Tror aldrig jag sett en dubelriktad väg som jag inte kan köra på rätt sida i laglig hasighet utan att få vattenplaning. Kan inte påminna mig om att jag fått vattenplaning i laglig hastighet överhuvudtaget.
Köp ny bil eller i alla fall nya däck.

Då kör jag väl bredvid spåren, precis som utan filassistens. Är det en ännu mindre väg utan mittlinje, ja då är det ju inget problem.

Det går säkert att hitta exempel när det är en nackdel, men i verkligheten är det iaf ytterst sällan. För mig. För andra ”rycker det i ratten hela tiden” och ja, håll dig i din fil så rycker det inte i ratten.
I ärlighetens namn finns det några bilar (MG har väl ett par exempel) där implementationen är så dåligt gjord att det faktiskt är ett problem. Men på "riktiga" bilar har jag aldrig sett ett problem med det.

I ärlighetens namn finns det några bilar (MG har väl ett par exempel) där implementationen är så dåligt gjord att det faktiskt är ett problem. Men på "riktiga" bilar har jag aldrig sett ett problem med det.
Ok. Fair enough! Jag har inte testat på alla bilar. Mina två senaste har varit ok, och så hyr jag Audi/Merca/Volvo/BMW några gånger per år sedan länge tillbaka och de har varit ok när jag testat.

Ärligt talat är kanske min sista stora elbil den som faktiskt har stört mig mest (läs inte så ofta). Den är så bred så man hamnar liksom nära båda sidlinjerna på vissa vägar, vilket kan leda till lite flipperkula (vilket någon skrev ovan). Det avhjälps lätt med en liten korrigering med ratten.

Har ingen kunskap om att förarstödssystemen räddar liv eller inte. Man jag vill inte ha dem, vill inte ha en bil som plötsligt börjar styra själv eller bromsa eller varna eller skaka med ratten. Vill bestämma själv !! :cool:

Har ingen kunskap om att förarstödssystemen räddar liv eller inte. Man jag vill inte ha dem, vill inte ha en bil som plötsligt börjar styra själv eller bromsa eller varna eller skaka med ratten. Vill bestämma själv !! :cool:

Ja, det är en annan sak.
Jag kan leva med både ABS, parkeringssensor och adaptiv farthållare. V90 är väldigt bra på att läsa skyltar och pilot assist fungerar bra. Inga ryck precis.
Nu förtiden kör jag t.o.m med vinterdäck och bälte. Mjukt, jag vet.

Annrs är ju som bekant åsikter som rövhål.
Om man finner att man konstant har avikande åsiker så finns det bara två rimliga förklaringar och ofta är det inte #1.

Finns väl en del grejer som är bra tex antisladd osv.. farthållaren ibland på motorväg vid långkörning.

Sen finns det mkt ”lull lull” ju mer man har desto mer kan gå sönder. Alla vet vad det kostar att lämna in en bil på verkstad

Och när fakta är att bilar med AEB har lägre sannolikhet att vara inblandade i dödsolyckor, vad är slutsatsen då?
Att det är en slutsats du har dragit, inte fakta.

Det är nog just såna tillfällen då folk stör sig på att det rycker i ratten. Min 10 år gamla bil har nån slags "lane assist" som jag illa kvickt permanent stängde av eftersom den skrämde skiten ur mig vid några tillfällen. Och jo, jag håller mig i min fil tills jag har en bra anledning att inte göra det. Håller man sig i sin fil så behöver man ju inte en sån funktion.

Tror aldrig jag sett en dubelriktad väg som jag inte kan köra på rätt sida i laglig hasighet utan att få vattenplaning. Kan inte påminna mig om att jag fått vattenplaning i laglig hastighet överhuvudtaget.
Köp ny bil eller i alla fall nya däck.
Du kan inte tänka dig att det finns sämre vägar än de du kör på? Eller att en del kanske inte vill prova vattenplaning, utan föredrar lite mer marginal även om man kanske kan köra i 80 på 5 cm vatten?

Jag kan inte tänka mig att inte anpassa hastigheten. Jag inga problem med att man behöver korsa mittlinjen men att göra det pga av vattenplaning på rätt halva är nog ett litet feltänk.
Det har ingen skrivit. Jag skrev att man får köra med vänster hjulpar på mittlinjen. Vilket är helt oproblematiskt eftersom sikten är god. Får man möte så får man anpassa hastigheten till att köra i vattnet, eller köra till höger om vattnet istället.

Frågan är om lane assist hade tagit rätt beslut (alltså att INTE köra exakt mitt i den egna filen) i den här frågan. Ser den att det är vatten på vägen? Jag vill inte att bilen försöker tvinga mig att köra i vattenfyllda spår, nämligen. Verkar som att rätt många andra är helt nöjda med det dock.

Det har ingen skrivit. Jag skrev att man får köra med vänster hjulpar på mittlinjen. Vilket är helt oproblematiskt eftersom sikten är god. Får man möte så får man anpassa hastigheten till att köra i vattnet, eller köra till höger om vattnet istället.

Frågan är om lane assist hade tagit rätt beslut (alltså att INTE köra exakt mitt i den egna filen) i den här frågan. Ser den att det är vatten på vägen? Jag vill inte att bilen försöker tvinga mig att köra i vattenfyllda spår, nämligen. Verkar som att rätt många andra är helt nöjda med det dock.
Hur hamnade vi här?
Det är väl bara att stänga av lane assist de få gånger det är så hiskeligt mycket vatten på vägen.

Hur hamnade vi här?
Det är väl bara att stänga av lane assist de få gånger det är så hiskeligt mycket vatten på vägen.
Varför inte ha det avstängt hela tiden? Verkar ju sjukt onödigt att behöva stänga av en onödig funktion.

Edit: Vi kom hit genom att nån hånade dem som tycker att det är jobbigt när bilen rycker i ratten och att de borde hålla sig i sin fil. Jag gav exempel på när det kan vara en jävligt dålig idé att hålla sig i sin fil.

Det är nog just såna tillfällen då folk stör sig på att det rycker i ratten. Min 10 år gamla bil har nån slags "lane assist" som jag illa kvickt permanent stängde av eftersom den skrämde skiten ur mig vid några tillfällen. Och jo, jag håller mig i min fil tills jag har en bra anledning att inte göra det. Håller man sig i sin fil så behöver man ju inte en sån funktion.
Nej, just det… :-)

Ibland undrar man ju om du tänker innan du skriver? :-) :-)

Självklart är det så att några assistanssystem inte behövs om föraren aldrig gör ett misstag. Sen är det upp till var och en om man tror sig vara ofelbar eller inser att man ibland klantar sig. Om man hör till den senare kategorin är många av assistanssystemen bra.
Jag klantar mig ibland.

Min anektodiska erfarenhet av assist i Teslas version:

Den har definitivt identifierat situationer som potentiellt kunde ha blivit olyckor och bromsat och styrt lite mjukt och fint. Detta har den gjort innan jag hunnit reagera över bilar som gör oväntade och tvära manövrar.

En situation där den bromsar i "onödan" och har svårt att identifiera korrekt, än så länge, är när det kommer en bil på en motorvägspåfart som är lite tvär. Det verkat som Tesla tolkar det som att bilen som kommer på påfarten ska köra in i sidan. Något jag som människa inte tror eftersom jag "förstår" att bilen kommer att följa sin fil. Förhoppningsvis 🙃

Några tillfällen har det spökbromsats, men det har aldrig varit någon fara för olyckor då, och OM det skulle ha varit det så hade det varit för att bakomliggande hade legat för nära (vet inte om Tesla tar hänsyn till bakomliggande bilar?)

Summasummarum är Assisten alltid uppmärksam, och alltid snabbare att reagera än vad jag är. Vissa situationer övertolkar den, men jag bedömer att ingen av de situationerna har utgjort en reell en risk.

Yes, det borde finnas en stor röd knapp på ratten som det står OFF på. Där man stänger av alla onödiga förar-funktioner. Annars måste man ju stanna på en P-plats, ta fram instruktionsboken, ta av glasögonen, tända ljuset, läsa på en stund, leta i menyn på skärmen 5 min ,för att hitta där man slår av lane-assist osv.

Jag kom inte upp från huset till byn vid första snön, hittade inte var man stängde av anti-spinn. Det var i menyn under bromsar.

Jag vill kunna stänga av ABS också.
Jag vill kunna backa in släpet här hemma över bäcken med förardörren öppen.
Jag vill kunna stanna bilen på tomgång vid brevlådan utan att göra om hela startsekvensen.
Jag vill kunna flytta släpet här hemma på gårdsplan utan att koppla in kabeln.
Osv.

Kan i nödfall gå med på att ABS och farthållare är bra. Allt annat förarstöd är bara jobbigt. Dyrt skit som går sönder och är svårt att laga hemma. Fick skrota en bil pga paj ABS. Efter att ha lagt xx antal timmar på att försöka laga det. 5 olika datorer fick inte kontakt med systemet, och det var uppenbart inte en givare som jävlades. Den hade lätt gått 10 000mil till om den gått att besikta med trasig ABS. Ett sånt jävla slöseri.

Jag kom inte upp från huset till byn vid första snön, hittade inte var man stängde av anti-spinn. Det var i menyn under bromsar.

Jag vill kunna stänga av ABS också.
Jag vill kunna backa in släpet här hemma över bäcken med förardörren öppen.
Jag vill kunna stanna bilen på tomgång vid brevlådan utan att göra om hela startsekvensen.
Jag vill kunna flytta släpet här hemma på gårdsplan utan att koppla in kabeln.
Osv.
Det mesta förstår jag, och håller med. Bortsett från när du pratar om tomgång vid brevlådan, då inser jag att jag nog inte kört en riktigt modern bensinbil.
Man varför stänga av ABS? Ja det finns några specifika fall när bromssträckan blir lite längre, kör du någonsin så att du förutser att det är i såna fall, och bara såna, du kommer bromsa?

Senast ändrad:
Det mesta förstår jag, och håller med. Bortsett från när du pratar om tomgång vid brevlådan, då inser jag att jag nog inte kört en riktigt modern bensinbil.
Man varför stänga av ABS? Ja det finns några specifika fall när bromssträckan blir lite längre, kör du någonsin så att du förutser att det är i såna fall, och bara såna, du kommer bromsa?

Jag kör rätt mycket grusväg och där fungerar det inte så bra. Det går väl inte på den marginalen med pendlarbilen direkt så det är mest känslomässigt.

Jag kör rätt mycket grusväg och där fungerar det inte så bra. Det går väl inte på den marginalen med pendlarbilen direkt så det är mest känslomässigt.
Lös grusväg är väl just ett av specialfallen om man kör rally med sin pendlarbil ;-).

Men alla bilar har ju fyra avstängningknappar för ABS, de sitter bara lite dumt till. Och man får tänka sig för, annars kan det bli jobbigt att koppla in igen.

Låter som om jag skulle få väldigt mycket pengar för min gamla Volvo.
Inte ett enda förarstödsystem.
Själv tycker jag att det är en totalt värdelös bil. Varför är den så jäkla lång t.ex.?

Äntligen! En bil med pekskärm i ratten. Som jag har längtat... Eller inte

Kan i nödfall gå med på att ABS och farthållare är bra. Allt annat förarstöd är bara jobbigt. Dyrt skit som går sönder och är svårt att laga hemma. Fick skrota en bil pga paj ABS. Efter att ha lagt xx antal timmar på att försöka laga det. 5 olika datorer fick inte kontakt med systemet, och det var uppenbart inte en givare som jävlades. Den hade lätt gått 10 000mil till om den gått att besikta med trasig ABS. Ett sånt jävla slöseri.

Tjena!

Nu är detta en gammal artikel, så siffran är väl rätt låg.
Men nej, aktiva säkerhetssystem är ju onödigt.

Tjena!

Nu är detta en gammal artikel, så siffran är väl rätt låg.
Men nej, aktiva säkerhetssystem är ju onödigt.

Skiten kan väl få vara där. Bara man kan stänga av det, och det ska gå att besikta även om skräpet är ur funktion. Att skrota en fullt funktionsduglig bil efter 17000 mil enbart för att ABS är ur funktion är sjukt.

En fullt funktionsduglig som är ur funktion...?🤔
En bil som går att köra och klarar besiktningen, förutom att ABS inte funkar. Är fullt funktionsduglig. Och om det enbart är 15 000 liv som räddats i hela världen pga antisladd. Då har jag massor med effektivare åtgärder att föreslå. Tex bilbesiktning k hela USA, förbud mot att åka på pickupflak i hela världen. Nu är jag nog uppe på minst 30 000 per år.

Skiten kan väl få vara där. Bara man kan stänga av det, och det ska gå att besikta även om skräpet är ur funktion. Att skrota en fullt funktionsduglig bil efter 17000 mil enbart för att ABS är ur funktion är sjukt.

Tjena!

Kom tillbaka när en av dina bästa vänner lämnar jordelivet många år för tidigt för att en annan bil fick sladd som antagligen inte hade hänt om den bilen hade haft antisladd, det har hänt mig.
Abs har räddat mig från antagligen ganska svåra skador, så en 5 tons buss lyckades styra undan och inte braka in i min bil.

Ett felaktigt ABS system på en bil kan skapa rätt stora problem. Har råkat ut för bilar där ABS fungerar på ena sidan fram men inte andra. Hur tror du den bilen beter sig vid en riktigt hård inbromsning?

Ett felaktigt ABS system på en bil kan skapa rätt stora problem. Har råkat ut för bilar där ABS fungerar på ena sidan fram men inte andra. Hur tror du den bilen beter sig vid en riktigt hård inbromsning?
Låter som en grov designmiss, den felmoden borde inte finnas. Det är väl därför alla system är rätt snabba att slå av sig i stället (så det blir svårt att hitta felet som ovan)

En bil som går att köra och klarar besiktningen, förutom att ABS inte funkar. Är fullt funktionsduglig. Och om det enbart är 15 000 liv som räddats i hela världen pga antisladd. Då har jag massor med effektivare åtgärder att föreslå. Tex bilbesiktning k hela USA, förbud mot att åka på pickupflak i hela världen. Nu är jag nog uppe på minst 30 000 per år.
Räcker nog med 1 räddat liv för min del för att jag skall tycka att det är värt.

Tillbaka
Topp