Fattiglapp
Aktiv medlem
[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"
Det finns några typolyckor där AEB gör nytta. En av dem är precis dem du beskriver, där är nog andelen dödsfall liten. Det är nackskador mm som kan vara väl så dyra för samhället tråkigt nog.Exakt, kan finnas. Däremot behöver inte sambandet vara så självklart som vissa verkar tro. Exempelvis kan man tänka sig att de flesta olyckor som förhindras med autobroms är såna där bilar inte håller vettigt avstånd till framförvarande, och såna tror jag sällan orsakar dödsfall. Om jag inte minns helt fel så är en väldigt stor del av dödsolyckor i trafiken sådana där en bil kör över i mötande körfält, och jag betvivlar att autobroms hjälper då.
Igen; jag påstår inte att autobroms inte minskar antalet dödsolyckor. Men jag ifrågasätter påståendet ATT det gör det (nån sån fakta har inte presenterats, bara några forskares åsikter), samt också hur mycket nytta det faktiskt gör om man väger in nackdelarna (mer slöande bakom ratten).
Vid mötesolyckor kommer systemet ofta inte undvika olyckan, men mildra konsekvenserna lite eller mycket.
En annan typolycka är oskyddade trafikanter, cyklister och fotgängare, som ger sig ut i vägen på ett sätt som föraren inte förutsett där systemet reagerar snabbare än människan. När bilar krockar med oskyddade trafikanter tror jag inte jag behöver visa med statistik att andelen dödsfall är alltför stor? Och att kraftigt minskat antal olyckor rimligen borde få effekt på mängden dödsfall?
För den senare typen visar forskningen jag länkat en mycket stor vinst i dagsljus, men en liten, inte statistiskt säkerställd om jag minns rätt, i kraftig dimma och mörker. De systemen litar ju ofta på kamera. Det skall väl lidar råda bot på (men just denna veckan jobbar Volvos marknadsavdelning med att tala om att lidar inte var så viktigt, tur man inte jobbar där